~ראו גם: דיון על עבודתו של איגור צ'רקובסקי
איך ללמד שחייה / שיעורי שחייה לתינוקות / על שחיה~
וגם: שחייה בבריכה ופוליו
{כאשר מגיעים לחוג שחיית תינוקות: (עדי יותם, ענת שן לוי, ניצן אמ)
- בקשו לראות את נתוני בדיקות המים. חיטוי המים הכרחי לשמירה מפתוגנים (במיוחד במים מחוממים) ומצד שני יש לשמור על רמה מינימלית ביותר, במיוחד עם תינוקות, כי כלור הוא רעל חזק במיוחד.
- ודאו שהמדריכ/ה בעל/ת הסמכה לפעילות מים לתינוקות, שזו הכשרה שונה לגמרי ממורים רגילים לשחייה.
- בדקו מהי הטמפרטורה של המים - ומחוץ למים. (ואז מה? מה זה "קר"? מה זה "חם"? זה תלוי בגנטיקה של התינוק ובתנאי האקלים. ברוסיה למשל משחים גם ב-18 מעלות. בישראל מקובל לחמם בריכות ל28-30 מעלות. (ניצן אמ))
סיכום דיון
רוב הכותבים ממליצים על חוג שחיית תינוקות.
השחייה מהנה ומרגיעה ומומלצת במיוחד לפגים ולילדים שמתקשים להסתגל לעולם. המטרה של חוג שחיית תינוקות אינה לימוד שחייה, אלא תרומה להתפתחות התינוק ולהידוק הקשר בינו לבין ההורה. יש לשחיית תינוקות יתרונות גדולים להתפתחות התינוק: היא תורמת לבטחון התינוק במים, לחיזוק השרירים, למוטוריקה, לקורדינאציה ולשיווי משקל, מפתחת את מערכת הנשימה, והיא תורמת גם מבחינת שקט ורוגע, משום שהמים הם הסביבה המוכרת ביותר לתינוק. התינוק משוחרר מכוח הכובד ויכול לבצע תנועות במישורים נוספים לאלה שביבשה. מגע המים בגוף מהווה גירוי נעים שמעודד אותו לתנועה.
פעילות מים להורים ולתינוקות תורמת לבניה והידוק הקשר ביניהם. בשעת הפעילות במים ההורה נמצא כל כולו עם התינוק, ללא הפרעות של הסביבה. ההורה לומד את יכולותיו של התינוק בסביבה חדשה ועוזר לו ותומך בו במהלך הפעילות, וכל זה מתוך שמחה והנאה. נוצר דפוס של למידה חיובית משותפת אותו יקחו אתם להמשך דרכם. (טליה מצפון)
מוסיפה - תינוקות זקוקים לתנועה ולפעילות גופנית בעצימות נמוכה מרגע היווצרם. הם נמצאים בתנועה מוגבלת מקום ברחם, בתנועה פאסיבית מעטה בעת נשיאה ותנועתם מאד מוגבלת כשהם מונחים על הקרקע. השחייה מאפשרת להם תנועה לא מוגבלת, ספונטנית, מלאה, ולדעתי האישית, יפהפיה... יתר על כן, ראוי בעיניי לחקור את הקשר בין גרפי המשקל של תינוקות שוחים ולא שוחים. אצל לא שוחים יש שינוי מובחן מגיל שנה בערך כשמתחילים ללכת (מפסיקים להיות מוגבלים בתנועה) ומהתבוננות לא מדעית שלי אצל שוחים הגרפים נראים אחרת. (ניצן אמ)
{מאיזה גיל ניתן להכניס תינוק לבריכה ציבורית? האם מותר להכניס תינוק שלא חוסן?
ר' גם שחייה בבריכה ופוליו
__אסור להכניס תינוקות לבריכה רגילה, שאינה מותאמת לתינוקות מבחינת טמפרטורת המים והניקיון! לתינוקות קשה יותר לווסת את חום הגוף שלהם, ובריכות רגילות קרות מדי עבורן. בחוגים האלה עובדים בצורה מסודרת על שרירים ורפלקסים מסוימים, ובהחלט יש לזה משמעות. אסור גם שהורים "יצלילו" תינוקות לפני שלמדו איך לעשות זאת, ובהשגחת המדריכ/ה.
אני לא מסכימה עם הקביעה הזאת (ניצן אמ) זה עניין של שיקול דעת אישי וצריך פשוט לשקול את המידע והסיכונים ולקבל החלטה אישית.
בבריכה "רגילה"יש עוד שיקולים -
- טמפ' המים נמוכה בהרבה ולא מתאימה לכל אמא (טוב, גם לא לכל תינוק, אבל אם התינוק עובד ובתנועה, הוא מחמם עצמו.) אישית לא הייתי מכניסה לפני גיל 6 חודשים לבריכה קרה. אני ממש לא חושבת שזה בעייתי אם גרים ליד ימת אראל, אבל כנראה שכן עבור ילדים האפריקאים שלנו...)
- רמות הכלור גבוהות בהרבה. כלור רעל חזק ביותר. זה מבחינתי מה שמוריד את הנושא מהפרק. לא הייתי שמה את בתי בדלי עם כלור. אבל שוב, אישי ולשיקולכם.
- רמות היגיינה נמוכות יותר. הרבה יותר קשה לנקות בריכה רגילה. היא גדולה מאד, לוקח שעות רבות לכל המים לעבור במסננים, לרובוטים לנקות את הקרקעית וכו' חשוב לדעת שבימות הקיץ כשבאות קייטנות עם ילדים קטנים ופעוטות יש מקרים של יציאות (משני הסוגים) במי הבריכות הציבוריות. הפתרון? כמויות גדולות של כלור. (לי יותר מזיז הכלור..)
יש גם קשיים, החל מהעלות, חוסר הנוחות (מקלחת והלבשה במקום שהוא לא הבית אם הבריכה לא מאורגנת לזה כראוי) וימים של חוסר שיתוף פעולה.
בתינוקות מאד קטנים יש לקחת בחשבון גם את שעות השינה וההאכלה, זיכרו: אפשר ורצוי להניק וגם לישון במים! (ניצן אמ)
לאיזה גיל מתאימה שחיית תינוקות?
לרב בבריכות לתינוקות בגישה "קונבנציונאלית" לא יקבלו תינוק מתחת לגיל שלושה חודשים, אם כי מותר ורצוי להתחיל כבר בגיל שישה שבועות (ובבית לאחר הדרכה אישית, מרגע הלידה) יש אמהות שמצאו כי התינוק לא נהנה בגיל 3 חודשים אך כן נהנה בגיל מבוגר יותר (8 חודשים) ככל שמתחילים מוקדם יותר תופעה זו נעלמת.
יחד עם זאת, רפלקס הצלילה התינוקי נעלם אצל חלק מהילדים כבר בגיל 9 חודשים (נתקלתי בילדים שבגיל 4 עוד היה להם רפלכס. (ניצן אמ))
לכן מעבר לגיל הזה יש להיות ערים יותר לתינוק ולקחת מדריך מודע ורגיש.
הפעם הבאה היא בסביבות גיל 3, כשאפשר כבר ללמד אותם את זה ברמה הקוגניטיבית-הכרתית.
לסיכום:
- מטרת הפעילות במים עם תינוקות קטנים היא הנאה צרופה להם ולהורים ותורמת להידוק הקשר ביניהם.
- כל התינוקות מרגישים בטוחים עם הוריהם במים ולומדים לאהוב את הסביבה הקסומה של המים.
- הדעה הרווחת, האומרת שמי שלא התחיל כתינוק צריך לחכות עד גיל 3 או 4 - בטעות יסודה.
ונגרום לו לאהוב אותם, נמנע אפשרות שמסיבות כלשהן הוא יפתח פחד ממים.
- לתפיסתי, המורה הטוב ביותר של ילדך הוא אתה! בהדרכה מקצועית ונכונה בחוג שחיה לפעוטות, כל הורה יכול
אין קשר בין רחצת תינוקות באמבטיה או בבריכה לבין דלקות אוזניים. יש קשר בין זיהומים ויראליים לדלקות.
מבנה האוזן מחולקת ל: 1)אוזן חיצונית 2) עור התוף 3) אוזן תיכונה 4) תעלה המחברת בין אוזן תיכונה לחלל הלוע.
האוזן החיצונית והאוזן התיכונה מופרדות באופן מוחלט על-ידי עור התוף.
תינוקות / ילדים סובלים מדלקות בדרכי האוויר העליונות על רקע ויראלי. לעתים ארוע כזה עלול להסתבך לדלקת אוזניים. ההסתבכות נובעת מהיקוות נוזלים באוזן התיכונה. הסיבה העיקרית לכך נעוצה במבנה הלא בשל של האוזן. סיבות נוספות במהלך השנתיים הראשונות יכולות להיות בקיעת השיניים, הזנה מבקבוק בתחליפי חלב אם ושעות שינה מרובות יחסית. (בזמן השינה התינוק אינו מבצע פעולת בליעה, שעוזרת לניקוז החלל שבין האוזן לגרון). (טליה מצפון).
שתי שיטות לעבודה במים עם תינוקות
השיטות הן מה שנקרא "שיטת איזי שפירא" ו"השיטה האינדיבידואלית-קואופרטיבית"
אני מהאסכולה השניה ואנחנו קוראים לראשונה בהומור "שיטת הג'ימבורי" זו שיטה שיובאה מגרמניה ותכליתה מעולם לא היתה התינוק אלא היא הומצאה כדי להוציא את האמהות מהבית. ממש ככה. סכימה שלמה כדי שהאמהות לא ישבו בבית ויפתחו דיכאון חורף. אז היא מושתתת על שירים, פעולות מינימליות, חזרתיות, ואחידות (כמו ביצפר. כולם שרים ועושים את אותם דברים יחד במעגל ) שיעורים קצרים (30 דקות) בקבוצות גיל ולפי מסגרת נוקשה של פעילות.
השיטה האינדיבידואלית קואופרטיבית היא שיטה אוסטרלית מבוססת שלבי התפתחות והיא ביולוגית ביסודה, מסתכלת המון על רפלכסים ותגובות. הביטוי המקומי שלה מקבל גם השפעות מאד מרוככות מבייבי יוגה (איגור צ'רקובסקי) בשיטה הזאת כל אמא עובדת באופן אישי עם הילד שלה בצורה חופשית לגמרי, כאשר המדריך מדי פעם עובר ומלמד אותה מיני תרגילים ופעולות עם התינוק, וגם עושה בעצמו תרגילים עם הילד. צלילה היא בסיסית לתהליכים שעוברים. אין קבוצות גיל. (ניצן אמ)
בהמשך הדף ( תינוקות ומים (2007-01-18T19:15:55) ) כתבתי הסברים עמוקים יותר על רפלכסים ועל הגישה הא"ק כפי שהיא עולה מתפיסת עולם אבולוציונית (ניצן אמ)