שימוש מודע בשפה בהורות

מיכל_שץ*
הודעות: 2818
הצטרפות: 28 אוקטובר 2003, 20:13
דף אישי: הדף האישי של מיכל_שץ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי מיכל_שץ* »

או ציצי
נו, תדרכי לי על היבלת :-S
ההבדל היחיד הוא שאני לא שואלת "כואב לך?"
האמת שאני מנסה לגוון, כדי לחשוף אותה למגוון רגשות אפשריים ולאחרונה אני מנסה גם יותר מאחד (כואב לך? נעלבת? את עצובה?)
והזכרתן לי שבאמת גם היא מבקשת נשיקה במקום שכואב

כאיבה (מלה שהיא המציאה)
מ-ע-ו-ל-ה!
שמש_בחורף*
הודעות: 646
הצטרפות: 25 מרץ 2008, 11:03

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי שמש_בחורף* »

אם היא קיבלה מכה היא מבקשת נשיקה במקום המדויק של המכה אבל אם זאת רק כאיבה אז לא צריך נשיקה
איזו מקסימה!
עוברת_אורח*
הודעות: 1746
הצטרפות: 15 פברואר 2003, 19:04
דף אישי: הדף האישי של עוברת_אורח*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי עוברת_אורח* »

אני רואה לא מעט ילדים שאפילו לא מחנכים אותם לכבד חפצים שאינם שלהם, החל מחפצי ההורים עצמם, וכלה ברכוש ציבורי.
אבל זה משהו שקשור מאד לדף הזה, לא? שהעובדה שהחפץ "לא שלהם" לא רלוונטית (כמו גם העובדה שהחפץ כן "שלהם"). לא זו הסיבה לכבד אותו.
(ניצן, תקני אותי אם הבנתי לא נכון)
ניצן_אמ*
הודעות: 6808
הצטרפות: 28 נובמבר 2005, 19:35
דף אישי: הדף האישי של ניצן_אמ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ניצן_אמ* »

לוידעת, לא אני אמרתי את זה. שאלי את בשמת למה היא התכוונה.
הבעלות על חפצים היא בוודאי לא הסיבה לכבוד או אי כבוד לחפץ (כבוד לחפצים? מה זה?) הכבוד לאדם ולזולת, זה מה שמשנה בעיניי.
בעיניי חוסר כבוד לחפצים שיש למישהו אחר קשר רגשי אליהם, זה חוסר התחשבות כלפי האדם הזה. וזו הבעיה שבשמת מתארת.
עוברת_אורח*
הודעות: 1746
הצטרפות: 15 פברואר 2003, 19:04
דף אישי: הדף האישי של עוברת_אורח*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי עוברת_אורח* »

לא, דווקא נראה לי חשוב להתיחס לניסוח ולא לכוונה (שימוש מודע בשפה, כן?).
ההבדל בין הניסוחים הוא בדיוק הסטת הדגש מ בעלות כסיבה להתנהגות זו או אחרת ל רגשות הזולת.
ניצן_אמ*
הודעות: 6808
הצטרפות: 28 נובמבר 2005, 19:35
דף אישי: הדף האישי של ניצן_אמ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ניצן_אמ* »

בין אילו ניסוחים? את מוכנה להיות יותר ספציפית?
<בחיאת, לא ראיתי בעיניים עכשיו כמה שעות כי נפל ענף על כבל מתח גבוה. איך קוראים לך תזכירי לי?>

את מתכוונת שהסיבה האמיתית היא בעלות? את יודעת כמה הוכחות אני יכולה לתת לך כאן ועכשיו לזה שזה קשקוש מוחלט? :-)
<סליחה על הבוטות>

ההוכחה הכי טובה מבחינתי היא הבלון או הקורקינט או הכדור או הנעל שנועלת הבובה, שאף אחד לא משחק איתה, אחרי ששניה לפני זה היא היתה מוקד למריבה לוהטת ומרה עד המוות. מישהו רוצה לספר לי שהעניין פה זה הבעלות על החפץ הספציפי ולא הרגשות של הניצים?
<אני מודעת לכך שאפשר סיטואציה כזו גם אחרת, אלא שאני שואלת את עצמי, למה בדיוק?>
אמא_ללי*
הודעות: 1668
הצטרפות: 19 נובמבר 2007, 06:48
דף אישי: הדף האישי של אמא_ללי*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי אמא_ללי* »

איזו מקסימה!
תודה :-)
עוברת_אורח*
הודעות: 1746
הצטרפות: 15 פברואר 2003, 19:04
דף אישי: הדף האישי של עוברת_אורח*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי עוברת_אורח* »

אוף אוף אוף, אני ממש לא מצליחה להסביר את עצמי!
(מחסרונות הכתיבה ביד אחת תוך כדי הנקה)
התיחסתי לאמירה של בשמת לגבי ילדים שאפילו לא מחנכים אותם לכבד חפצים שאינם שלהם ואמרתי שאפשר להסביר לילדים (ולעצמנו) שצריך להתנהג כך וכך לחפצים מפני שהם לא שלהם, או לחילופין להסביר להם שצריך להתנהג כך וכך מפני שיש למישהו קשר רגשי אליהם. ההבדל בין שני ההסברים נראה לי קריטי.
יתרה מזו, עצם העובדה ש אנחנו (נניח בשמת, ולחלוטין גם אני) מתמרמרים במיוחד בגלל עניין ה חפצים שאינם שלהם אומר משהו על החינוך שעליו גדלנו, ובעקיפין על המסר שאנחנו מעבירים לילדים שלנו אפילו בלי לשים לב.
ניצן_אמ*
הודעות: 6808
הצטרפות: 28 נובמבר 2005, 19:35
דף אישי: הדף האישי של ניצן_אמ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ניצן_אמ* »

אה. כן. יותר ממסכימה.
<הכבירי מילים. יפה לך פזור.>
תמרוש_רוש
הודעות: 5688
הצטרפות: 18 יוני 2005, 03:48
דף אישי: הדף האישי של תמרוש_רוש

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי תמרוש_רוש »

טוב, עכשיו התחלתי לדבר עם הילד :-D
(בן שנה אוטוטו)
וגיליתי שמה שהכי נתקע לי בגרון בשלב הזה, היא המלה "לשחק".
"עכשיו תשחק עם הצעצועים שלך".
זה נשמע לי פגום ורע. בגלל הקונוטציות של "לשחק" כניגוד ל"לעבוד", למשל. או ללמוד. מה, הילד משחק? כן, אבל לא. הוא בו-זזמנית משחק ועובד ולומד וחי ונושם וגדל, הכל ביחד, בלי שום הפרדה. פעילות אחת משמעותית שכוללת את הכל.
הוא משחק כשהוא ליד הצעצוע שלו, אבל גם כשהוא זורק קערה על הרצפה ומתבונן בה מסתובבת, וגם כשהוא שר. וגם בכלל...
ואני לא רוצה ליצור אצלו את ההפרדה הזאת, בין עבודה למשחק. בין פעילות "רצינית" שמקבלת פידבקים חברתיים, לבין משהו שאמור להיות רק שעשוע ומפלט מהעבודה הרצינית.

כמה שבועות לא ידעתי מה לעשות עם זה, והייתי נתקעת באמצע המשפט.

ולאחרונה גיליתי את הפתרון שלי:
"אתה יכול לשחק בזה אם בא לך, ואני אשחק בלרחוץ כלים"
או "אני הולכת לשחק במטבח"
אחחחח, כמה שזה עושה לי טוב!!!!!!!!!!

התפקיד שלי (בחיים) הוא לשחק בעבודות הבית. למשל.
והתפקיד שלו הוא לשחק בכל מה שזז :-)
עוברת_אורח*
הודעות: 1746
הצטרפות: 15 פברואר 2003, 19:04
דף אישי: הדף האישי של עוברת_אורח*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי עוברת_אורח* »

גדול! אהבתי לאללה!
דגנית_ב*
הודעות: 899
הצטרפות: 13 מאי 2004, 12:15
דף אישי: הדף האישי של דגנית_ב*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי דגנית_ב* »

תמרוש זה פתרון יפה! ממש!
הערה צדדית - היתה תקופה בחינוך הקיבוצי בגיל הרך שבה לומר "משחק" על מה שילדים עושים נחשב כמבטל את חשיבותו להתפתחות הילד.
מה עושים בקיבוץ? קוראים לזה "עבודה" כמובן. ואז אמרתי משפטים כמו: בואו לעבוד בחצר או אפשר לעבוד בפינת בובות או נעבוד במכוניות הקטנות אחרי שנגמור לעבוד בפינת המיים. מי רוצה לעבוד בכדור? (סתם. האחרון לא באמת).
ללא ספק הפתרון שלך עדיף.
מצד שני זה גרם לי אז לחפש עוד שמות פעלים שיכולים להקשר לדברים שעשינו - להסיע, לתקן, לשכשך, לזרוק וכדומה. לא תמיד יש משהו מתאים.
קיזי_הילדה_הצוענייה*
הודעות: 577
הצטרפות: 06 אוקטובר 2007, 18:33

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי קיזי_הילדה_הצוענייה* »

באמת פתרון יפה, לבעייה שמטרידה גם אותי מהכיוון ההפוך: אני עוסקת בתחום יצירתי והמילה "לעבוד" נשמעת לי תמיד כבדה כזאת ומבאסת, עם קונוטציות של חובה והכרח ושיעמום... ממש לא קשור למה שאני עושה! נראה לי הרבה יותר נעים לקרוא לזה "לשחק" מאשר לעבוד, כי אני לא רואה במשחק משהו חסר חשיבות אלא פשוט פעילות כיפית.
ניצן_אמ*
הודעות: 6808
הצטרפות: 28 נובמבר 2005, 19:35
דף אישי: הדף האישי של ניצן_אמ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ניצן_אמ* »

ממש יפה! אהבתי.
זה בדיוק העניין, לשנות את המיצוב הפנימי שלנו באמצעות השפה.
זו עבודת מודעות - קודם כל לשים לב מה אנחנו אומרים, אח"כ לשנות את המילים מתוך שינוי מודעות, ובהמשך לשנות את המיצוב, כאשר השפה היא משנית.
תודה {@
בשמת_א*
הודעות: 21563
הצטרפות: 28 יולי 2001, 13:37
דף אישי: הדף האישי של בשמת_א*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי בשמת_א* »

כמה נכון! גם אני עושה את זה כבר הרבה זמן. אני אומרת שאני עכשיו "הולכת לשחק בשטיפת רצפה". לפעמים גם עם מוזיקה (-:
ריש_גלית*
הודעות: 2367
הצטרפות: 14 יולי 2007, 01:22
דף אישי: הדף האישי של ריש_גלית*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ריש_גלית* »

_התפקיד שלי (בחיים) הוא לשחק בעבודות הבית. למשל.
והתפקיד שלו הוא לשחק בכל מה שזז._
אני מאמצת את זה. תודה! @}
[אין לך מושג באיזה זמן מתאים בא לי המשפט הזה].
אני_רק_שאלה*
הודעות: 91
הצטרפות: 30 אוגוסט 2005, 10:48

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי אני_רק_שאלה* »

התפקיד שלי (בחיים) הוא לשחק בעבודות הבית
מזכיר לי שפעם התארחנו באכסניה, והקטנה הייתה כרוכה אחר הבחורה בקבלה,
ובוקר אחד הייתה שם מישהי אחרת והקטנה שאלה "למה דיאנה לא משחקת היום בקבלה?"
ענת_ב_פ*
הודעות: 667
הצטרפות: 10 נובמבר 2004, 09:18
דף אישי: הדף האישי של ענת_ב_פ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ענת_ב_פ* »

בעניין העבודה והמשחק אני רוצה להציע משהו אחר. אני חושבת שמשחק כולל בתוכו המון דברים ומשחק לכשעצמו הוא דבר בריא מאין כמוהו.
כך שזהנשמע לי ממש בסדר להגיד לילד שילך לשחק. אכן זו אינה פעילות סתמית אלא יש בה למידה והנאה שמשולבות יחדיו.
(אגב, לא תמיד יש רק הנאה, הרבה משחקים יכולים לעורר גם תסכול...) לכן כמובן אני לא מקבלת את מה שאמרו בקיבוץ וקשהלי איתו.
לגבי עבודה של המבוגרים- יש בה חלקים קשים ומעצבנים אבל יש גם הרבה רגעים של הנאה ויצירתיות בעבודה של המבוגרים.
לכן אני לא כ"כ אוהבת את האמירות- אני אומרת שאני עכשיו "הולכת לשחק בשטיפת רצפה".
בעיניי עבודות הבית אינן משחק אבל בהחלט אפשר לשלב בתוכן אלמנט משחקי (הומור, מוסיקת רקע).
ז"א אני מעדיפה להראות לילדים שלי שגם המשחק הוא 'רציני' וגם העבודה היא לא רק "עבודה" אלא יש בה יותר.
איכשהו הייתי מרחיבה כל מושג בתוך התחום שלו, בצורה כזו אני מכבדת את המשחק של הילדים, אך גם לא מוותרת על המקום הבוגר שלי.
בצורה כזו אנחנו גם לא מבלבלים את הילדים. כי האמת היא ש דיאנה לא משחקת היום בקבלה היא פשוט עובדת. השאלה היא- האם היא נהנית בעבודתה?..
אני מקווה שכן :-)
בשמת_א*
הודעות: 21563
הצטרפות: 28 יולי 2001, 13:37
דף אישי: הדף האישי של בשמת_א*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי בשמת_א* »

בעיניי עבודות הבית אינן משחק.
אוהו, בעיני ממש כן. אני אוהבת אותן ואני בהחלט מרגישה שאני משחקת. במיוחד אם זה משהו שקשור במים. מאז ומתמיד אהבתי לשחק במים P-:

לעומת זאת, בבובות ממש לא בא לי לשחק.
אני_רק_שאלה*
הודעות: 91
הצטרפות: 30 אוגוסט 2005, 10:48

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי אני_רק_שאלה* »

בצורה כזו אנחנו גם לא מבלבלים את הילדים. כי האמת היא ש דיאנה לא משחקת היום בקבלה היא פשוט עובדת. השאלה היא- האם היא נהנית בעבודתה?..
רק לשם הבהרה - אף אחד מהמבוגרים לא השתמש בטרמינולוגיה הזו.
הבאתי את הדוגמה כדי להמחיש שבעיניי הילדה שלי (שהייתה אז בת פחות משנתיים) - לא היה הבדל.
היא משחקת במשחקים שלה ודיאנה משחקת בקבלה, כל אחד והמשחק שלו.
ענת_ב_פ*
הודעות: 667
הצטרפות: 10 נובמבר 2004, 09:18
דף אישי: הדף האישי של ענת_ב_פ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ענת_ב_פ* »

אני רק שאלה - תודה. ההבהרה בהחלט מאירה את המשפט בצורה שונה. בהרבה יותר מדליקה :-)
בשמת א - זה סבבה שאת נהנית מעבודות הבית (גם אני לפעמים. עם דגש על לפעמים...) אבל זו הייתה רק דוגמה למשהו ששייך ל-2 התחומים- ל"עבודה" ול "מבוגרים".
האם את יכולה לחשוב על דוגמה כזאת- שאת עושה "עבודה" והיא לא כ"כ "משחק"? ואם כן, באיזה מילה היית משתמשת?
דנה_ה*
הודעות: 1160
הצטרפות: 13 אפריל 2004, 22:21
דף אישי: הדף האישי של דנה_ה*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי דנה_ה* »

מעניין - גם לי המילה "לשחק" נתקעת בגרון. מבחינת הבת שלי היא לא "משחקת" במובן המקובל, אלא - חוקרת, מתעמקת, בונה, עוסקת, מנסה, מתאמצת, לומדת ועוד ועוד (שלמען האמת - זה כן חלק מן המשמעות האמיתית של "משחק").

אז אני פשוט אומרת לה - את הולכת לבנות מגדל בלגו? או - אולי את רוצה לחקור קצת את הבצק ואני הולכת לשטוף כלים וכו'.

בכלל, העניין הזה של להשתמש בפעלים מרובים ולא רק במספר מצומצם של פעלים (לשים, לעשות, ללבוש, לסגור ולפתוח - יכולים להחליף כמעט כל פועל אחר בשפה העברית...), זה דבר נהדר. מאז שהפכתי לאמא אני משתדלת לדייק יותר בפעלים.
ענת_ב_פ*
הודעות: 667
הצטרפות: 10 נובמבר 2004, 09:18
דף אישי: הדף האישי של ענת_ב_פ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ענת_ב_פ* »

בכלל, העניין הזה של להשתמש בפעלים מרובים ולא רק במספר מצומצם של פעלים (לשים, לעשות, ללבוש, לסגור ולפתוח - יכולים להחליף כמעט כל פועל אחר בשפה העברית...), זה דבר נהדר. מאז שהפכתי לאמא אני משתדלת לדייק יותר בפעלים.
גם אני משתדלת לדייק. באופן טבעי, זה מרחיב את העולם.
ועדיין, אצלי המשחק מעורר אסוציאציות חיוביות- חופש, יצירתיות, מרחבים, צחוק וכד'. וגם געגוע :-)
ניצן_אמ*
הודעות: 6808
הצטרפות: 28 נובמבר 2005, 19:35
דף אישי: הדף האישי של ניצן_אמ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ניצן_אמ* »

דנה, אני כמוך מעשית :-) מרגישה שיש משהו טיפה'לה "מוזיל" בהתייחסות שלנו לחקר ולעבודה ולהתעסקות ולעניין שלהם כאל משחק. כאילו שתמיד יש בזה אלמנט ילדותי או משובתי. זה, כמובן, קשור לערך שאני עצמי מייחסת למשחקים (רק הנאה (שזה הכי מעולה, לא להבין אותי לא נכון. אני מאד אוהבת לשחק!) בלי "תועלת" :-P) ולהפרדה בין מה שאנחנו עושות, מה שהם עושים ברצינות גדולה ומתוך חקר ובין משובה והנאה מסוג אחר. כי ככה הסמנטיקה אצלי עובדת. זה לא "נכון" או "לא נכון" זה מה אני מבינה/מרגישה כשאני אומרת משהו ככה ולא אחרת, ולאן זה לוקח אותי.

עוד אני חושבת שהמיצוב הפנימי שלי בנוגע לעבודות הבית מאד משפיע עליה. אני לא עושה את זה מתוך הנאה גדולה, אלא לשם מטרה. אני אומרת שאני עושה זאת כי יותר נעים לי ש...

בכל זאת אני נהנית לקרוא על הדוגמה הזאת מאד. {@
תמרוש_רוש
הודעות: 5688
הצטרפות: 18 יוני 2005, 03:48
דף אישי: הדף האישי של תמרוש_רוש

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי תמרוש_רוש »

ז"א אני מעדיפה להראות לילדים שלי שגם המשחק הוא 'רציני' וגם העבודה היא לא רק "עבודה" אלא יש בה יותר.

אני בכלל הייתי מעדיפה לבטל את הדיכוטומיה שבין "עבודה" (רציני, עול, חשוב, מבוגר, מביא תוצאות, מעיק וכו') לבין "משחק" (פנאי, השתעשעות, לא מחייב, מהנה, ביטול זמן). הדיכוטומיה הזאת כבר טבועה עמוק בשני הפעלים האלה.
אני גם לא אוהבת את איך שאנחנו גוררים את ה"עבודה" ואת ה"לימוד" לתוך המשחק של הילדים. אני מתכוונת לאמירות האלה, למשל: חשיבותו של המחשק בכך שהוא מפתח את המיומנויות המוטוריות והקוגניטיביות של הילד ומאפשר לו להבין את העולם ולתרגל כלים חברתיים בלה בלה בלה פקה פקה. רבאק. תנו לנו לשחק ותעזבו אותנו בשקט.
אבל אי אפשר לי לוותר על שני פעלים כל כך שימושיים. אז אני מעדיפה את ה"לשחק"

בעיניי עבודות הבית אינן משחק אבל בהחלט אפשר לשלב בתוכן אלמנט משחקי (הומור, מוסיקת רקע).
תשמעי, זה אישי נורא. אני רוצה שעבודות הבית שלי יהיו משחק. אם הן משחק - אז פתאום יש לי המון זמן לשחק, בסבבה ובהנאה, מדי יום ביומו. אבל אם זה עבודה - אז אין לי רגע פנוי בחיים, רק עול ועול כל הזמן, וערימה של עוד חובות מגעילות נוספות שממתינות לי שאעשה אותן, ובלי סבלנות יתרה.
עדיף, עדיף שהן יהיו משחק.
תמרוש_רוש
הודעות: 5688
הצטרפות: 18 יוני 2005, 03:48
דף אישי: הדף האישי של תמרוש_רוש

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי תמרוש_רוש »

ומרגע שהגדרתי אותן כמשחק - וואלה, פתאום הן יותר מהנות. בחיי.
שפה יוצרת חשיבה שיוצרת מציאות :-)
ענת_ב_פ*
הודעות: 667
הצטרפות: 10 נובמבר 2004, 09:18
דף אישי: הדף האישי של ענת_ב_פ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ענת_ב_פ* »

אני בכלל הייתי מעדיפה לבטל את הדיכוטומיה שבין "עבודה" (רציני, עול, חשוב, מבוגר, מביא תוצאות, מעיק וכו') לבין "משחק" (פנאי, השתעשעות, לא מחייב, מהנה, ביטול זמן). הדיכוטומיה הזאת כבר טבועה עמוק בשני הפעלים האלה.
אני מאמינה שיש מצבים שבהם אין חפיפה בין "עבודה" ו"משחק". ואני מאמינה שיש הרבה מצבים חופפים. כביכול יש רצף דימיוני בין 2 המושגים. ז"א שאנחנו דומות ברצון להגמיש את המושגים, אך לי בשונה ממך יש צורך לשמור גם על מרחק בין המושגים. מעניין...
אני מסכימה איתך תמרוש רוש ש מרגע שהגדרתי אותן כמשחק - וואלה, פתאום הן יותר מהנות. בחיי. כי אכן יש מצבים שבהם "עבודה" יש בה אלמנט משחקי, ואז זה הכי סבבה, או שאנחנו משפיעים עליה שתהיה כזאת.
אבל בהקשר של הדף הזה, בהקשר של הורים וילדים, אני בעד שנראה להם תמונת מציאות רחבה- אכן יש מצבים שהעבודה מהנה, אך לא תמיד זה כך. לפעמים נעשה לעצמנו את העבודה כמשחק (ואז זה מסר מצויין לטעמי), אבל לפעמים העבודה תהיה פשוט עבודה, ואולי אפילו מבאסת ומתסכלת. זה לא שאני שואפת לתסכל אלא זה יותר עניין של מינון סביר. וכמובן שלנו המבוגרים מותר לשחק ולהשתטות, מי שמכיר אותי יודע שאני עושה את זה הרבה, אך אין צורך שנתיילד לשם כך. אין צורך לבטל לחלוטין את המושגים שגם הולכים ביחד- "עבודה" רצינות" "בגרות".
והם, הילדים, שפשוט ישחקו בהנאה... כל הניתוח האקדמי סביב החשיבות של המשחק יכול להישאר אצלנו בראש. העיקר שהם ישחקו בכל צורה. זה מה שחשוב.
אולי עכשיו אני יותר מובנת...
בשמת_א*
הודעות: 21563
הצטרפות: 28 יולי 2001, 13:37
דף אישי: הדף האישי של בשמת_א*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי בשמת_א* »

אך אין צורך שנתיילד לשם כך
את מתכוונת שלשחק זה ילדותי?
אני ממש לא מסכימה.
לי נראה, שכל אחת ואחד מאיתנו יש לו ההגדרות האישיות שלו, מה זה "משחק" ומה זה "עבודה".
אם יכריחו אותי לשבת ולשחק קלפים )-: זה בהחלט ייראה לי "עבודה". עבודת פרך עם שלשלאות! אף אחד לא הצליח לעולל לי את זה! אפילו שניסו.
ויש דברים, שלפעמים הם משחק בשבילי וכיף לי לשחק בהם (בישול), ויש ימים שאותם הדברים הם עול כבד ומרגישים כמו "עבודה".
לדעתי, "משחק" ו"עבודה" הם בעיקר עניין של גישה. בגישה משחקית, החיים מהנים יותר.
זו לא הפעולה עצמה שקובעת.
התשובה לא נמצאת ב"מהות" הפעולה, אלא בפונקציה של הפעולה.
זו הגישה שלך לפעולה. כיצד את ניגשת לפעולה, כיצד את עושה את הפעולה, איך את מרגישה כשאת עושה אותה, כמה חשק יש לך לעשות אותה, האם את נלהבת ומוכנה לעשות אותה עוד ועוד, או שאת גוררת רגליים והיית מעדיפה חנינה.
זו דעתי, כי גישתי לחיים פונקציונאלית ולא מהותנית.
ענת_ב_פ*
הודעות: 667
הצטרפות: 10 נובמבר 2004, 09:18
דף אישי: הדף האישי של ענת_ב_פ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ענת_ב_פ* »

את מתכוונת שלשחק זה ילדותי?
בעיני משחק זה בריאות. לילדים ולמבוגרים.
למשחק יש אופי ילדותי וספונטאני. בוודאי, כפי שכבר כתבתי, גם מבוגרים משחקים. ואם לא, חבל. אני משחקת. אני גם משתטה רחמנה ליצלן.
אבל, אני מבוגרת שמשחקת. שנותנת ביטוי לחלק הילדי שבתוכי. וכמבוגרת, אני לפעמים בעיקר "עובדת".
הילדים לא עובדים. הילדים משחקים.
לי נראה, שכל אחת ואחד מאיתנו יש לו ההגדרות האישיות שלו, מה זה "משחק" ומה זה "עבודה".
ברור. זה לא העניין. העניין הוא האבחנה בין ילדים למבוגרים. בעיניי, בניגוד למה שחלק פה כתבו (או שזה מה שהבנתי) אני חושבת שלא תמיד צריך לטשטש את ההבדל בין הילדים והמבוגרים.
אין לי מושג בדיוק למה התכוונת מהותני לעומת פונקציונאלי. אני לא כותבת רק ברמה תיאורטית אלא בהחלט מעשית. אי אפשר לשחק מהותנית... לשחק פשוט משחקים.
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

יש גם בעייתיות בלהגדיר את מה שאמא עושה בבית כמשחק. יש מספיק שמזלזלים בזה גם כך - משחקת בבית, משחקת כל היום. עד שהבנו (לפחות בינינו) שזו עבודה, גם אם ללא משכורת, חבל להוריד שוב את ערכה. (כן, לקרוא לעבודה משחק זה להוריד את ערכה של העבודה, לפחות עד שישתנו המונחים).
ענת_ב_פ*
הודעות: 667
הצטרפות: 10 נובמבר 2004, 09:18
דף אישי: הדף האישי של ענת_ב_פ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ענת_ב_פ* »

או, שהחיינו. תודה פלוני אלמונית
סירופ_מייפל*
הודעות: 916
הצטרפות: 23 אוקטובר 2004, 12:19

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי סירופ_מייפל* »

לפני כמה שבועות סילביה א סיפרה לי בקצרה על הכתוב כאן בראש הדף.
לגבי השימוש ב"שלי, שלנו, שלו...".
עיניין אותי מאוד והתחלתי לנסות ליישם.
היום בני בן ה5.5 הימם אותי.
כשחיכיתי למקום חניה, תפסו את המקום שתכננתי לחנות בו ובלי ששמתי לב אמרתי "אוף תפסו לי ת'חניה". ולא בכעס אפילו.
ואז הקטן הזה אומר לי "אמא, לא כל מקומות החניה שלך, הם של כולם. תמיד את אומרת שתפסו לך את מקום החניה, אבל..."
וואו,כמה עוד יש לי להפנים.
מותק
ניצן_אמ*
הודעות: 6808
הצטרפות: 28 נובמבר 2005, 19:35
דף אישי: הדף האישי של ניצן_אמ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ניצן_אמ* »

יפהפה @}
איזה מדהימים אלה, הא?
ש_י_ר_י*
הודעות: 599
הצטרפות: 18 יולי 2008, 15:29
דף אישי: הדף האישי של ש_י_ר_י*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ש_י_ר_י* »

אני חושבת שאחד הקטעים הראשונים שממש הממו אותי ב"עקרון הרצף" הייתה העובדה שאין ליקואנה את המילה עבודה בשפה, ומה שהיא מספרת בהמשך על ההבדל בינה ולבינם שנדרשו ל"עבודה" מאומצת של סחיבת קאנו כבד.
זה כל כך הגיוני, אבל מאוד קשה (לי לפחות) ליישום מחשבתי אחרי שנים של הפרדה גמורה בין "עבודה" ל"משחק".

לי לא מתגלגל מהלשון "אני הולכת לשחק בלרחוץ כלים". באופן אינסטנקטיבי עד עכשיו אני שמה לב שהשתמשתי הרבה בפעלים כמו שהציעו כאן למעלה, ועכשיו בטוח אני אעשה את זה באופן מודע יותר @}
מיכל_שץ*
הודעות: 2818
הצטרפות: 28 אוקטובר 2003, 20:13
דף אישי: הדף האישי של מיכל_שץ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי מיכל_שץ* »

בעיניי חוסר כבוד לחפצים שיש למישהו אחר קשר רגשי אליהם, זה חוסר התחשבות כלפי האדם הזה. וזו הבעיה שבשמת מתארת.
בעייני הבעיה היא שאנשים נקשרים רגשית לחפצים. מה זה?
אבל לדעתי בכלל, אחרי התבוננות בילדים שמשחקים יחד (כולל לריב), הריבים על החפצים הם לא כי מישהו קשור אליהם רגשית (לרוב מדובר במקלות ואבנים וכד')
אלה הם מאבקי טרטוריה ומעמד, החפצים הם רק הכלי.
ניצן_אמ*
הודעות: 6808
הצטרפות: 28 נובמבר 2005, 19:35
דף אישי: הדף האישי של ניצן_אמ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ניצן_אמ* »

מוסיפה דוגמה שנזכרתי בה.
אנחנו לא משתמשים בשורשים ש.מ.ן ור.ז.ה בכלל. בכלל בכלל. לא "השמינה" לא "רזיתי" לא "אני צריכה לרזות" כלום. מאז שנולדה.
זה שינה אצלנו המון המון המון בגישה ובמיצוב הפנימי שלנו.
מיכל, אנשים נקשרים לחפצים. זו מציאות. אפשר לבטל אותה ולא להתחשב כי זו "בעיה" ואפשר להבין את זה ולהתחשב בזה.
לא קונה את ה"טריטוריה ומעמד". מבחינתי זה "כשל נרמסות נרכש". אבל זה ליום ולדף אחרים.
מיכל_שץ*
הודעות: 2818
הצטרפות: 28 אוקטובר 2003, 20:13
דף אישי: הדף האישי של מיכל_שץ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי מיכל_שץ* »

מבחינתי זה "כשל נרמסות נרכש".
זה הצד השני של המטבע.

אפשר לבטל אותה ולא להתחשב.
אני לא מבטלת! מעדיפה ללמד אי היקשרות
בשמת_א*
הודעות: 21563
הצטרפות: 28 יולי 2001, 13:37
דף אישי: הדף האישי של בשמת_א*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי בשמת_א* »

לא "השמינה" לא "רזיתי" לא "אני צריכה לרזות"
כי לך יש בעיה עם תפיסות ההשמנה בחברתנו.
אני כן משתמשת.
כי אצלנו אומרים "אוי, רזיתי! אני חייבת לעלות", ו"איזה יופי, הצלחתי קצת להשמין" P-:
רחל_ברמן*
הודעות: 1270
הצטרפות: 25 אוקטובר 2006, 12:11
דף אישי: הדף האישי של רחל_ברמן*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי רחל_ברמן* »

מבחינתי זה "כשל נרמסות נרכש". אבל זה ליום ולדף אחרים.
מחכה {@

כן, לקרוא לעבודה משחק זה להוריד את ערכה של העבודה, לפחות עד שישתנו המונחים
נראה לי שעל זה בדיוק תמרוש מדברת.
ניצן_אמ*
הודעות: 6808
הצטרפות: 28 נובמבר 2005, 19:35
דף אישי: הדף האישי של ניצן_אמ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ניצן_אמ* »

כי לך יש בעיה עם תפיסות ההשמנה בחברתנו.
לא, כי אני חיה במציאות שבה כולם מתעסקים במראה החיצוני שלהם (להשמנה ולהרזיה) ומדברים על זה כל הזמן, ועל איך אוכל משפיע על זה, ועוד.
לשני הכיוונים.
רואים תמונות מלפני עשרים שנה? המשפט הראשון איננו "אוי, כמה השיער שלה היה ארוך!" או "כמה שהוא נראה חסון וצעיר!" אלא "איך שהיא השמינה!..." או "כמה שהיא רזתה!..." זה שלרוב האנשים השמנה זה "רע" והרזיה זה "טוב" לא עושה את ההתעסקות לאיזשהו כיוון טובה יותר.


מעדיפה ללמד אי היקשרות.
???
איך?
אפשר לא ללמד הקשרות. אני לא מבינה איך אפשר ללמד אי הקשרות. ולא ללמד היקשרות, שהיא, בעיניי, לא טבעית במיוחד, אפשר, למשל, על ידי זה שלא מחזקים את קשרי "שלי שלי" בשפה ובמודעות ;-)
תמרוש_רוש
הודעות: 5688
הצטרפות: 18 יוני 2005, 03:48
דף אישי: הדף האישי של תמרוש_רוש

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי תמרוש_רוש »

הדף הזה הוא משהו.

קראתי אותו כשדניאל עוד היה פיצקון ולא היה לי הרבה מה ליישם ממנו, קראתי מה שקראתי, פנמתי מה שהפנמתי והמשכתי הלאה.

היום אני כמעט כל יום מורטת את השערות על איך אנשים "מלמדים" את הילדים שלהם "לחלוק חפצים" (בעיקר צעצועים, כמובן)
זה מוציא אותי מהדעת.
המושג "sharing" מאוד מאוד חזק פה בהורות. אפילו החברים הישראלים שלי אומרים לילדות שלהם "שרינג, שרינג!" כל פעם שהן מתחילות לריב על צעצוע :-P (אבל זה נושא ל דף אבל אחר). שרינג! שרינג! זה נורא חשוב ללמד!
קדחת.
ה"מומחים" אומרים שהמושג shering זה משהו שפעוט יכול להבין ולעכל רק בסביבות גיל שלוש ומעלה, אז לא להתרגש אם הוא לא "חולק" קודם לכן.
עוד קדחת בצלחת.

ולמה? כי ההורים האלה בכלל לא רואים מה הם עושים!!

אני עובדת כמרפאה בעיסוק. אני מתלווה למרב"ע האחרת לביקורי הבית שלה איזה יום, ומה אני רואה?
בבית אחד, היא נותנת לאמא ספר כלשהו על הורות. הבת (בת ארבע) באה להסתכל, האמא לוקחת לה את זה מהיד "לא, זה שלי".
בבית השני, ילד אחד בא לתיק שלי (הפתוח, כהרגלו) ומתחיל להציץ פנימה. אמא שלו מושכת אותו הצידה: "לא! זה התיק שלה!"

וכן הלאה וכן הלאה, שוב ושוב. כל פעם שילד (או תינוק) מנסה להתעסק עם משהו שלדעת ההורים הוא לא אמור להתעסק אתו - "זה לא שלך, זה של XXXX".
שום הסבר פונקציונלי.

אז אחרי הוראה אינטנסיבית כזאת, אצם מתפלאים שהילד שלכם קולט ילד אחר, ולוקח ממנו את הכדור "זה שלי!!" ?
הרי זה מה שהוא למד מכם! שוב ושוב ושוב!
מה בדיוק אתם רוצים שהוא יעשה? ימציא התנהגות מקורית לחלוטין, מעצמו? לא יחקה את ההורים שלו?
"לא חמודי, אתה צריך לחלוק את זה עם הילד"
"הההה?" הפעוט אשכרה לא מבין על מה הם מדברים. מה הקטע שלהם?
עכשיו באים?

ביום זה תסכל אותי במיוחד. אחרי שיחה מדוכדכת עם חברה שלי, שבה הבנתי שקשה לו יותר להתנהל כשהוא אתי בסביבה דוברת אנגלית מאשר בעברית, החלטתי (בין השאר) לעודד אותו לשחק עם ילדים אחרים כשיוצא לנו, ולתווך יותר את הסיטואציה במידה הצורך. אז היום בגינה איתרתי ילד הראיתי שגדול ממנו בקצת (מצוין! שיוביל את הסיטואציה, יותר קל לילד שלי), והיה לו כדור, ושאלתי את דניאל אם הוא רוצה לשחק אתו בכדור, והוא רצה, ומה נראה לכן? איך שהתקרבנו הילד תפס את הכדור "שלי!!!" ולא עזר שום דבר. משחק לא היה פה, ודניאל ראה שאין עם מי לדבר והלך במשחה למגלשה. ואמא של הילד כמובן "בוא תחלוק את הכדור עם התינוק!" עזר כמו כוסות רוח למת. מה אני אגיד לכן, זה באמת כוסות רוח למת. אחרי שטחנתם לו בעלות בשכל, פתאום להיזכר שיש גם שיתוף..... :-(:-(:-(

עכשיו, דיסקליימר:
אני כן יישמתי את אי-הלמדת-הבעלות עם דניאל.
צמצמתי למינימום את ה"של" (חלקי גוף ומשפחה לא נחשב)
כשדניאל נהיה אובססיבי לכל מה שקשור לאבא שלו, והיה הולך בבית ומצביע על כל דבר כזה ואומר "בא!", זה הגיע לשיא הסרבול הלשוני: "נכון, זו הגיטרה שאבא מנגן עליה" "כן, זה הספל שאבא אוהב לשתות ממנו" "זה סכין הגילוח שאבא מתגלח בו". די! מעייף! אלה הנעליים של אבא!!! אה, כן: כי הן בדיוק במידה שלו ;-)

כן מלמדת אותו לכבד חפצים וטריטוריות של אנשים אחרים, אבל לא על בסיס בעלות, אלא על בסיס פונקציונלי: זו המכונית של אנשים אחרים, והם תיכף יגיעו וייסעו אתה הביתה. אל תיכנס לפה, זה הבית של אנשים אחרים, הם לא מכירים אותנו ולא הזמינו אותנו פנימה.

וזה לא מונע אותו מלריב על צעצוע נחשק עם ילדים אחרים. "לריב", אלק. הוא רוצה את עגלת הבובה, אז הוא ינסה לקחת אותה מילדה אחרת, או שהוא ינסה למנוע אותה מלקחת לו אותה. כך שגם הוא לא אוהב במיוחד לחלוק צעצועים שהוא מעוניין בהם. בן שנתיים נורמלי לחלוטין. :-D

אבל מה, לפחות הוא יודע שכדור נועד לזריקה מאדם לאדם, או לגלגול ממגלשה, ולא להחזקה אובססיבית פן מישהו אחר ייגע בו.
ניצן_אמ*
הודעות: 6808
הצטרפות: 28 נובמבר 2005, 19:35
דף אישי: הדף האישי של ניצן_אמ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ניצן_אמ* »

תמרוש, גם אני התמודדתי עם הקדחות והקדחות בצלחות, כולל הטיעונים על ההתמודדות עם המושג רק בגיל מאוחר יותר |אוף| ממש דגים שלא רואים את המים. מה דגים? אמבות. סליחה
זה הגיע לכדי כך שכשהבת שלי היתה אומרת "מים" בעברית הם ישר היו קופצים "שרינג! שרינג!" |אוף|

הכל השתנה כשעברנו לקבוצת אנסקולינג ותיקה. ממש באה מנוחה ליגע. הרגשנו בבית.
אין לי הרבה מה לתרום, אני רק מקשיבה ומהנהנת. :-)
אמא_של_נוקי*
הודעות: 348
הצטרפות: 18 יולי 2009, 02:44
דף אישי: הדף האישי של אמא_של_נוקי*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי אמא_של_נוקי* »

דף נהדר. אני מתחלחלת כולי מאמרה הנפוצה עד מאוד בז'רגון ההורי-"הוא שתה לי רק חצי בקבוק" הוא אכל לי, הוא שמע לי, הוא סגר לי,הוא נחנק לי. הלו? הוא לא חי את חייו וחווה את חוויותיו בשבילכם, חלאס!
אום_אל_קיצקיצ*
הודעות: 1231
הצטרפות: 21 ינואר 2007, 22:53
דף אישי: הדף האישי של אום_אל_קיצקיצ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי אום_אל_קיצקיצ* »

תמרוש, כל כך צודקת. גם אני תמיד תמהתי על הפער הזה, בין הרכושנות של ההורים לצורך שלהם שהילד יחלוק. ממש מדהים איך אנשים לא רואים את זה.
אום_אל_קיצקיצ*
הודעות: 1231
הצטרפות: 21 ינואר 2007, 22:53
דף אישי: הדף האישי של אום_אל_קיצקיצ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי אום_אל_קיצקיצ* »

די! מעייף! אלה הנעליים של אבא!!! אה, כן: כי הן בדיוק במידה שלו.
כן. למה לא? הנעליים הם של אבא ובכלל לא אכפת לו שאתה משחק איתן עכשיו.
בדיוק אתמול בת השלוש שלי שאלה אותי אגב רכיבתנו על האופניים - אמא, אלו האופניים של אבא, נכון? אני: "כן, בעיקר אבא משתמש בהן כי הוא רוכב איתם לעבודה אבל עכשו הוא במילואים ()-:) אז אנחנו משתמשות. אנחנו משתדלים בבית שכולם יוכלו להשתמש בדברים של כולם, אבל יש דברים שאנחנו לא מעבירים מאחד לשני כמו מברשות שיניים כדי שלא נעביר גם את החיידקים". בעיניי, אין בעיה שמשהו הוא "של" מישהו. הבעיה היא אם הסיבה שאי אפשר לגעת היא בגלל שזה "של" מישהו אחר. כאן נכנס שימוש מודע בשפה, אם כבר לא מרשים לגעת במשהו אז להיות מדוייקים לגבי הסיבה למה לא, ולא לפטור את העניין ב"זה שלי!".
תמרוש_רוש
הודעות: 5688
הצטרפות: 18 יוני 2005, 03:48
דף אישי: הדף האישי של תמרוש_רוש

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי תמרוש_רוש »

בעיניי, אין בעיה שמשהו הוא "של" מישהו. הבעיה היא אם הסיבה שאי אפשר לגעת היא בגלל שזה "של" מישהו אחר. כאן נכנס שימוש מודע בשפה, אם כבר לא מרשים לגעת במשהו אז להיות מדוייקים לגבי הסיבה למה לא, ולא לפטור את העניין ב"זה שלי!".
בדיוק מה שאני רציתי להגיד, רק יותר אלגנטי!

(אבל העדפתי לנצל את ההזדמנות ולשחרר קצת "של"ים. לראות איך החיים מרגישים בלי. כלומר, עם פחות.
והם מרגישים טוב. :-)


זה הגיע לכדי כך שכשהבת שלי היתה אומרת "מים" בעברית הם ישר היו קופצים "שרינג! שרינג!"
:-D:-D:-D
הרגת אותי מצחוק. אוי אוי אוי.
תמרוש_רוש
הודעות: 5688
הצטרפות: 18 יוני 2005, 03:48
דף אישי: הדף האישי של תמרוש_רוש

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי תמרוש_רוש »

הפער הזה, בין הרכושנות של ההורים לצורך שלהם שהילד יחלוק
לא חושבת שרכושנות... הם פשוט לא נותנים דין וחשבון על מה שהם עושים, ולא רואים צורך לתת לילד איזו הצדקה פונקציונלית ל"למה אסור לגעת", ובטח שלא רואים איזו מין דוגמה אישית הם מציבים.

אבל זה כבר משהו רחב יותר : הרבה הורים לא רואים את הדוגמה האישית של עצמם. או שהיו מעדיפים להתעלם מהעובדה שזה המקור העיקרי להשפעה על הילדים שלהם. כי זה באמת קשה להציב דוגמה טובה... זה מחייב... יותר נוח להם עם הפנטזיה על תי מערכות מוסר נפרדות - אחת להורים ואחת לילדים. רק חבל שזה לא עובד.
עוברת_אורח*
הודעות: 1746
הצטרפות: 15 פברואר 2003, 19:04
דף אישי: הדף האישי של עוברת_אורח*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי עוברת_אורח* »

לא חושבת שרכושנות...
אמריקאים, ואת לא חושבת שזו רכושנות? מדינה שבה אם כתבת "private property" על שלט אז מותר לך לירות במי שמתעלם ממנו ונכנס? אני לא חושבת שיש מי שמקדש את הרכוש הפרטי כמו האמריקאים, והעובדה שדווקא הם המציאו את ה"שרינג! שרינג!" הנתעב הזה היא הצביעות בהתגלמותה.

<השיחה הזו עזרה לי מאד להבין למה עניין ה"שרינג" מקפיץ אותי>
<תודה תמרוש רוש! >
ניצן_אמ*
הודעות: 6808
הצטרפות: 28 נובמבר 2005, 19:35
דף אישי: הדף האישי של ניצן_אמ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ניצן_אמ* »

רוב האנשים אינם חושבים. זה אותו הרוב שאילפו אותו להתנהגות מול חפצים באיזו הנחה (מופרכת) סמויה (מאד מאד ישראלית) ש כולם אותו הדבר, נורמלים, יחד עם אני מגדיר את הנורמה. ומי שלא חש ככה מרגיש אאוטסיידר. שבוע שבועיים בתרבות מהגרים והשפיות חוזרת :-)
ראו, לא החוק או קבלה או עצם העברת כסף, או רשומה באיזה מחשב או סגירה בין ארבעה קירות או אפילו כספת, שום דבר ממה שאנחנו מאמינים בו לא עושה חפץ ל"שלנו" פרט לנורמות חברתיות. כלומר מעשים שנובעים מאמונות משותפות. הרי אנשים לוקחים, פורצים וגונבים.
כלומר, אם "נפשיט" את המאורע הזה מהמילים הללו דווקא - לוקחים חפץ שאנחנו מאמינים שלא ניתן לקחת אותו, פשוט כי יש חוק, או קבלה, או ששילמנו, או שכתוב איפשהו... לעצמם! :-0 כלומר, לא נוהגים לפי הנורמות האלה, ומי שפרצו לו יודע שהמשטרה אפילו לא מעסיקה את עצמה בכגון דא. אז פלוני חדר לביתו של אלמוני באישון ליל ולקח דברים "שלו". שוין.

זה לא שאי אפשר לקחת. אפשר. פיזית אפשר והיו דברים מעולם. אמונתית אי אפשר. והאמונה נובעת מאילוף בלבד, אמונה בלבד. בכוחו של החוק, או המנעול או ההסכמה החברתית. אז זה מה שמכיל אותו "של" בעיניי ברמה התרבותית, ככה על קצה המזלג.

ברמה הפרטית אנושית, אני רואה אנשים (כולל עבדתכם) עוברים לבתים חדשים מחודש, עם ערימות זבל שנותן להם הרגשה מיוחדת או בטוחה או מה לא. בשביל כל אחד אחר זה זבל. אז מה שעושה את זה לא זבל זו הפרספקטיבה האישית, אבל זו נמצאת אצל האדם ולא בחפץ עצמו, אם אתן יורדות לסוף דעתי. זה כמו שאמרתי לסבתות "אם את רוצה לאהוב אותם, אז אהבי אותם. לא צריך לתת בשביל זה כלום פרט לרגש עצמו." הפחד הזה שהילדים לא ירגישו את האהבה הגדולה שחשים כלפיהם אם לא ניתן להם דברים נוצצים או נשחד את בלוטות הטעם שלהם או נשב איתם למרות שממש לא בא לנו כרגע ונקרא להם סיפורים.

אז אני מעדיפה להפשיט את זה ולדבר אל הילדים שלי בגובה העיניים על כך שלאנשים קשה כשלוקחים להם חפצים שהם קשורים אליהם, ושכמו שלא היינו רוצים שיתנהגו אלינו בצורה שלא נעימה לנו, ככה ראוי שנתנהג אנחנו. ושזה חלק ממארג של מוסכמות שאנחנו לא רואים בעין אבל בכל זאת פועלים לפיהם. כחלק מבחירה סופר רציונאלית - ככה היינו רוצים שיתנהגו איתנו, אז ככה ננהג. לכל הפחות ניתן דוגמה אישית טובה ונחיה טוב יותר בתוך העור של עצמנו. וזו הבחירה שלנו. ככה אנחנו רוצים ובוחרים.

קראתי חלק מהדיון מחדש. הרבה מהדברים שנאמרו כאן עכשיו כבר נאמרו למעלה. שווה רענון הדף הזה.
מה שמזכיר לי, עוברת, משהו ישן שאני חייבת לך מלמעלה:

_מדוע הוא נקשר לבובה לכתחילה?
להיקשר לכלב את מבינה?
אז ילד שאין לו כלב, למה שלא ייקשר לבובה?
עכשיו נגיד שיש לו בלקסיקון "קשה לי לתת את הבובה", אבל גם לאורח שלו, שכרגע משחק בה ורוצה לקחת אותה אתו הביתה קשה לתת את הבובה (כי הוא החליט שכזו בובה הוא רצה כל חייו).
לדעתי עצם העובדה שיש דברים שיקרים לליבנו מייצרת קנאות. זו המשמעות של "יקרים לליבנו" בניגוד לסתם בבעלותנו._
קנאה. זו הבעיה. אני נטפלתי להבדל בין בובה ובין כלב (טיעון מוצדק, אבל לא לב העניין)
אבל לב העניין הוא שבעיניי אם חי בבית כלב (במקרה יש עימי כלב מן המוכן) והילד אוהב אותו וקשור אליו, הוא ממש ממש לא בהכרח יגיב בקנאות אם ילד אחר יתקרב אליו. ההיפך הוא הנכון.
"אל תגעו בו, זה הכלב שלי!" ? זה סנטימנט בריא ונורמלי בהקשרות לכלב? או לחתול? הבעיה היא הקנאה והיא לגמרי לגמרי לגמרי נלמדת. או מדוגמה אישית, או מתוך איזה חוסר בטחון שמועתק (כשל נרמסות נרכש, ביום מן הימים...)
הקשרות טובה לא גוררת קנאה וחוסר בטחון כמו שנרמז לעיל. היא אמורה לגרור בטחון, רוגע, שחרור. כמו עקרון הרצף ;-)
ולנושא הדף?

התחלתי להקפיד על לומר "יחפה" ו"ערומה" על פני "לא נועלת נעליים" ו"לא לבושה". עניין של כיוון וכיוונון. עוד אני אומרת "כי ככה היא רוצה" כאשר שואלים אותי מדוע היא לא נועלת נעליים או לובשת בגדים. ופשוט "לא" כאשר שואלים אותי אם לא קר לה. :-)
עוברת_אורח*
הודעות: 1746
הצטרפות: 15 פברואר 2003, 19:04
דף אישי: הדף האישי של עוברת_אורח*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי עוברת_אורח* »

התחלתי להקפיד על לומר "יחפה" ו"ערומה" על פני "לא נועלת נעליים" ו"לא לבושה"
בדיוק השבוע דיברתי עם חבר על ה"אי עשיה שלי" והוא אמר: "אני לא מבין למה את מתעקשת להגדיר את עצמך במילים שמתחילות ב'אי'".
ניצן_אמ*
הודעות: 6808
הצטרפות: 28 נובמבר 2005, 19:35
דף אישי: הדף האישי של ניצן_אמ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ניצן_אמ* »

זה לא רק עניין השלילה. זה גם לומר שלבוש ונעול זו ברירת המחדל, והיות יחף ו/או עירום זו חריגה. וואלה, ברחוב המערבי זה חריג, אבל אצלי בבית (וגם אצל אחרים) ובאופן טבעי זה בדיוק ההיפך. אז למה שאני אומר את זה לא כמו שאני רואה את זה?
הקטע ההורי פה הוא שמכיוון שאני והדברים שאני אומרת ומביאה לפתחם של הילדים שלי הם חזות הכל והאמת האחת והמציאות כל-כולה (הם עוד קטנים :-)) אז אני מעדיפה לשים לב למה שאני אומרת ולהגיד את המילים כמו שאני חושבת ומרגישה אותן ולא אוטומטית כמו שכולם אומרים סביבי ("יחף" זה גם הרבה יותר קצר מ "בלי נעליים" ;-) זה לא נאמר מטעמי נוחות, יש כאן מסר תרבותי!)
הקטע המודע הוא עבודה עצמית ממקדת שעושה לי סדר במחשבה ומאפשרת לי שקט, כי אני מתרחקת מהדיסוננסים שלי.
נועה*
הודעות: 1437
הצטרפות: 04 ספטמבר 2001, 13:21

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי נועה* »

התחלתי להקפיד על לומר "יחפה" ו"ערומה" על פני "לא נועלת נעליים" ו"לא לבושה"
ומעבר לזה, בעיניי זה גם הרחבה של אוצר המילים שלנו.
אפשר לומר "אני עושה..." על כל דבר או להשתמש בפועל המדויק. לדוג' "אני מנקה/שוטפת את הבית" לעומת "אני עושה ספונג'ה" :-)
אלמונית*
הודעות: 1286
הצטרפות: 01 אוקטובר 2001, 09:06

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי אלמונית* »

וואו איזה דף מרתק. אני מודה שלמרות העובדה שאני מחשיבה את עצמי כמישהי שהשפה חשובה לה (ולכן משתדלת למשל לומר "בואי ננעל נעליים/ נגרוב גרביים / נחבוש כובע" כשבעצם אפשר היה לומר "בואי נשים..." על על אחד מהשלושה) יש פה נקודות שמעולם לא חשבתי עליהן, ואני באמת אצטרך לברר לעצמי את עמדתי.
גם אני כמו אמא של יונת מרגישה שבגלל עברי הקיבוצי ואוירת ה"הכל של כולם" בה גדלתי, אני מאד קנאית לפרטיות שלי, ודווקא רואה כדבר חיובי שהבת שלי מרגישה שיש חפצים שהם שלה.

רציתי רק להוסיף תובנה קטנה שחשבתי עליה בהקשר למה שכתבה ניצן אמ
אני לא שואלת "מה קרה?" כשהיא כאובה או בוכיה. אני שואלת "מה את צריכה אהובה שלי?" ושמדגימה כמה מילים משנות מציאות:
כשהבת שלי הייתה בת כמה שבועות וחווינו יחד התקפי בכי לא מוסברים ומתישים מאד, גיליתי שכשאני מתהלכת איתה ברחבי הבית בנסיון להרגיע אותה ומשתמשת בלא משים במילים "די די די... שששששש די די די ...." זה ממש חוסם לי את המודעות לגבי הצרכים שלה, כאילו כל מה שאני מנסה לעשות זה לגרום לה לשתוק.
השינוי היה מיידי כשעברתי להרגיע אותה באותה התהלכות ואותו חוסר אונים אך השתמשתי במילים "מה ? מה ? מה?....." לא בכעס אלא ברכות כשהכוונה הייתה מה מציק לך? מה כואב? מה עוד אני יכולה לעשות בשבילך? מה את צריכה ? זה היה מדהים כמה מהר עלו לי עוד רעיונות איך למלא את מבוקשה, ובדרך כלל הבכי היה נגמר מהר יותר. וגם אם לא לפחות אני הייתי במצב שהרבה יותר מכוונן אליה ומקשיב לה, ופחות עסוק במחשבה איזו אמא גרועה אני ולמה הילדה שלי בוכה.
אהבת_עולם*
הודעות: 5866
הצטרפות: 12 ספטמבר 2008, 01:17
דף אישי: הדף האישי של אהבת_עולם*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי אהבת_עולם* »

ומשתמשת בלא משים במילים "די די די... שששששש די די די ...." זה ממש חוסם לי את המודעות לגבי הצרכים שלה, כאילו כל מה שאני מנסה לעשות זה לגרום לה לשתוק.

ואני גיליתי שבמקום להשתמש ב'די די די, לא לא לא...' אני יכולה לומר 'כן... כן... כן...', עם הקשבה ופרצוף משתתף.
אהבת_עולם*
הודעות: 5866
הצטרפות: 12 ספטמבר 2008, 01:17
דף אישי: הדף האישי של אהבת_עולם*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי אהבת_עולם* »

<ולפעמים גם מוסיפה 'אוי' כזה שמביע השתתפות...>
סאלוש*
הודעות: 464
הצטרפות: 27 אוקטובר 2004, 12:14

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי סאלוש* »

ואני גיליתי שבמקום להשתמש ב'די די די, לא לא לא...' אני יכולה לומר 'כן... כן... כן...', עם הקשבה ופרצוף משתתף.

מהמם! אפשר להוסיף עוד: כן, אני רואה שאת עצובה, זה עצוב, את בוכה....
ציל_צול*
הודעות: 4588
הצטרפות: 19 יוני 2008, 11:17

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ציל_צול* »

דף פצצה!
וואו, מתי אספיק לקרוא את כל השפע הזה?
פשוט נפלא ומעורר כל כך הרבה מחשבה.
משאירה פתוח לטעימות קטנות.
ניצן_אמ*
הודעות: 6808
הצטרפות: 28 נובמבר 2005, 19:35
דף אישי: הדף האישי של ניצן_אמ*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי ניצן_אמ* »

השבוע דיברנו אני ובתי על התמקדות בשלילי והתמקדות בחיובי.

אחרי כמה זמן, הקטנצ'יק בא אליה ומרח עליה נזלת תוך נישוק, צעקה "לא לאלא!" אמרתי לה "בואי תנסי להתמקד בחיובי." אמרה "מה? לא זה שלילי?" (איזו צלילות!!!) אמרתי שנראה לי שכן אז היא חשבה הרבה ואז אמרה, "אבל אין לי משהו חיובי. אולי שיום יפה." :-D אמרתי לה "את יכולה להגיד לו, בצורה חיובית, שחשוב לך להשאר נקיה מנזלת." ניסוי מעניין.

ערב אחד אישי היה במטבח עם בננו שכנראה השליך דבר מזון על הרצפה, ובתנו ישבה איתי בחדר סמוך.
אישי אמר "אל תזרוק על הרצפה." (בטון נינוח, שלא ינותח לי פה האיש עכשיו :-))
ואז המקסימה שלי אמרה בשקט כמעט שלא לאזניו - "אבא, אתה מתמקד בשלילי." ואז היתה דממה ארוכה. ואז אמרה "אתה יכול לומר 'אני מעדיף שהרצפה תשאר נקיה בבקשה.'"

|L|
חלוקית_נחל*
הודעות: 1626
הצטרפות: 15 אוגוסט 2007, 08:01
דף אישי: הדף האישי של חלוקית_נחל*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי חלוקית_נחל* »

מקסים |L|
תודה על השיתוף, על הדף ועל הדוגמאות. בהחלט מעורר השראה.
רותם_סנדק*
הודעות: 230
הצטרפות: 27 יולי 2010, 15:17
דף אישי: הדף האישי של רותם_סנדק*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי רותם_סנדק* »

איזה דף מעניין!!

כ"כ רוצה שיהיו לי האנרגייה והמודעות לברור את המילים שלי ולהשתמש בהן באופן המדוייק והבונה. (מרגישה שאני כ"כ רחוקה משם עכשיו, לצערי).
לא קראתי הכל, דלגתי לסוף, אבל המשפטים המצוטטים מתוארים באופן כ"כ מלמד, שאקח אותן כאבני דרך. תודה.

"את יכולה להגיד לו, בצורה חיובית, שחשוב לך להשאר נקיה מנזלת."

'אני מעדיף שהרצפה תשאר נקיה בבקשה.'"
דניאלה*
הודעות: 1197
הצטרפות: 21 ינואר 2002, 15:27

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי דניאלה* »

אבל אין לי משהו חיובי. אולי שיום יפה."
(-:
איזה מהממת
אמונה_בה'*
הודעות: 117
הצטרפות: 10 יוני 2009, 16:20

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי אמונה_בה'* »

_וואו, מתי אספיק לקרוא את כל השפע הזה?
פשוט נפלא ומעורר כל כך הרבה מחשבה.
משאירה פתוח לטעימות קטנות._
פלוניה*
הודעות: 134
הצטרפות: 29 אוגוסט 2002, 21:38

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי פלוניה* »

דף מדהים ומעורר השראה!
תודה!
יש לי שאלה אולי קצת טפשית ורציתי לשמוע עצת מומחיות..

הבת שלי המתוקה בת החמש, גירדה בטוסיק ורגע אחרי
הושיטה יד לצלחת תותים לקחה ואכלה. (לא לגמרי חד פעמי לצערי..)
בלי לחשוב יצא לי: "אוי זה די מגעיל לאכול מיד
שהייתה בטוסיק" מלווה בפרצוף תואם.. ("בללהה, איייכס")
(הסברתי לה את ענין החידקים והיא יודעת תיאורטית
אבל לא תמיד מעשית..)
אני בטוחה שיש דרך יותר ידידותית לילד להעביר את המסר
גם בזמן אמת
אשמח לשמוע עצות...
תודה!!
דגנית_ב*
הודעות: 899
הצטרפות: 13 מאי 2004, 12:15
דף אישי: הדף האישי של דגנית_ב*

שימוש מודע בשפה בהורות

שליחה על ידי דגנית_ב* »

אפשר להגיד, תוך כדי עצירת היד המושטת : "רגע, קודם צריך לשטוף ידיים". ואולי לללכת איתה.

בעניין אחר לקרוא לילד בשמו..
שמתי לב, שבדרך כלל, אני קוראת לילדים בשמות חיבה אבל שיש לי משהו רציני/שלילי לומר, אני קוראת בשמם המלא. לפעמים נלווים גם טון מסויים והקפדה על דיקציה (-;
אני זוכרת מילדותי את תחושת ה - "אופס! מה עשיתי עכשיו?"

חזור אל “אתגרים בהורות”