הצעת חוק חינוך ביתי
נשלח: 23 פברואר 2011, 20:38
שלום למשפחות החינוך הביתי,
הופתענו כמו רבים מכם לגלות את הצעת החוק להסדרת החינוך הביתי בישראל אשר הונחה על שולחן הכנסת ב-14/2/2011 לקראת דיון מוקדם. לא ידענו על הכוונה להגיש הצעת חוק כזו, ולא היתה לנו יד בהכנתה.
יחד עם זאת, ההצעה הונחה על שולחן הכנסת לדיון מוקדם, ומשמעות הדבר היא שהחל מ-45 ימים לאחר תאריך הנחתה, כלומר במועד כלשהו לאחר 1/4/2011, ההצעה אמורה לעלות לדיון ראשון במליאת הכנסת ובסיומו לעבור להצבעה בקריאה ראשונה.
המציאות הזו היא גם סיכון וגם הזדמנות עבור קהילת המחנכים בבית. סיכון - כי בסיום המהלך אנו עלולים למצוא את עצמנו עם חוק בעייתי, והזדמנות - כי יש סיכוי שנוכל לכוון את החקיקה למחוזות הרצויים לנו. בכל מקרה סופו של המהלך הזה יהיה בעיגון החינוך הביתי בארץ בחקיקה ראשית, וזוהי מציאות שאנחנו חייבים להגיב אליה (עוד על זה בהמשך).
מה יש בהצעת החוק הזו?
זוהי הצעה קצרה, כעמוד וחצי, שמוסיפה סעיף אחד לחוק לימוד חובה הנוכחי. על פי סעיף זה, שר החינוך יוכל לקבוע תקנות לעניין מתן חינוך ביתי, ובכללן קביעת השיטה למתן אישורים לחינוך ביתי ותנאיהם, וקביעת דרכי פיקוח על החינוך הביתי בפועל.
הצעת החוק לא מגדירה תנאים קונקרטיים או דרכי פיקוח קונקרטיות, אלא פשוט נותנת לשר החינוך סמכות חוקית לקבוע תקנות כאלה. עם סמכות כזו, השר יכול להפוך נהלים כדוגמת אלה שפורסמו לפני כשנה בחוזר המנכ"ל של משרד החינוך, לתקנות מחייבות שעוצמתן גבוהה בהרבה מאשר חוזר מנכ"ל.
בדברי ההסבר להצעת החוק כתוב:
_הצעת החוק מבקשת לעגן בחקיקה את הדרכים לאישור ולפיקוח על החינוך הביתי שנכון להיום קבועות בחוזר המנהל הכללי של משרד החינוך.
החוק המוצע בא לתת מענה להעדרה של חקיקה בתחום החינוך הביתי שיותר ויותר משפחות בוחרות לחנך את ילדיהם באמצעותו, עובדה המחייבת את הכנסת לפעול להסדרתו מכוח חוק._
אנחנו חושבים שהפיכת הנהלים הקיימים לתקנות אינה מועילה. עם זאת, היינו מבקשים לנצל את המהלך והרצון ליצור שינוי בכדי לעדכן את אותם סעיפים בעייתיים שמטרידים חלק גדול של המשפחות. יוזכר כי בעבר, על אף המאמצים הרבים שהשקענו טרם קביעתם בהתדיינות עם הוועדה שעמלה על כתיבתם, לא הצלחנו למנוע את הפיכתם של סעיפים אלה לחלק מהנוהל.
יחד עם זאת, עיגון מעמד החינוך הביתי בחקיקה ראשית הוא דבר חיובי. אם יעבור התיקון המוצע, תהיה זו הפעם הראשונה בה החינוך הביתי זוכה להכרה של המחוקק. עלינו לפעול בכדי שהמסגרת החקיקתית הזו לא תהפוך לחרב פיפיות כנגד אנשי הקהילה.
מה אפשר לעשות?
יצרנו קשר עם יוזמי הצעת החוק, והם הזמינו אותנו להפגש עימם. בפגישה זו ננסה לברר את כוונותיהם, ואת מידת מוכנותם לשינוי ההצעה בהתאם לצרכינו. לאחר הפגישה נפיץ סיכום פגישה מסודר, וננסה להגיע להבנה על המהלכים הבאים.
אנו קוראים לאנשים המעוניינים לקחת חלק בפעילות הציבורית הזו ליצור קשר עם יונת שרון [email protected].
כמו כן, כל מי שיש לו הצעות מה לעשות ואיך להגיב להצעת החוק מוזמן לשלוח אותן אל יונת.
אנו נפיץ עדכונים נוספים ברגע שיהיה לנו יותר מידע.
אנא הישארו קשובים, כי ייתכן שנצטרך ליזום קמפיין ציבורי מהיר, ונזדקק לעזרתכם.
תודה,
רועי שרון, דני דנקנר, רני כשר, סשה זיניגרד, מלכי סווידלר, שרה-רבקה ארנסטוף
הופתענו כמו רבים מכם לגלות את הצעת החוק להסדרת החינוך הביתי בישראל אשר הונחה על שולחן הכנסת ב-14/2/2011 לקראת דיון מוקדם. לא ידענו על הכוונה להגיש הצעת חוק כזו, ולא היתה לנו יד בהכנתה.
יחד עם זאת, ההצעה הונחה על שולחן הכנסת לדיון מוקדם, ומשמעות הדבר היא שהחל מ-45 ימים לאחר תאריך הנחתה, כלומר במועד כלשהו לאחר 1/4/2011, ההצעה אמורה לעלות לדיון ראשון במליאת הכנסת ובסיומו לעבור להצבעה בקריאה ראשונה.
המציאות הזו היא גם סיכון וגם הזדמנות עבור קהילת המחנכים בבית. סיכון - כי בסיום המהלך אנו עלולים למצוא את עצמנו עם חוק בעייתי, והזדמנות - כי יש סיכוי שנוכל לכוון את החקיקה למחוזות הרצויים לנו. בכל מקרה סופו של המהלך הזה יהיה בעיגון החינוך הביתי בארץ בחקיקה ראשית, וזוהי מציאות שאנחנו חייבים להגיב אליה (עוד על זה בהמשך).
מה יש בהצעת החוק הזו?
זוהי הצעה קצרה, כעמוד וחצי, שמוסיפה סעיף אחד לחוק לימוד חובה הנוכחי. על פי סעיף זה, שר החינוך יוכל לקבוע תקנות לעניין מתן חינוך ביתי, ובכללן קביעת השיטה למתן אישורים לחינוך ביתי ותנאיהם, וקביעת דרכי פיקוח על החינוך הביתי בפועל.
הצעת החוק לא מגדירה תנאים קונקרטיים או דרכי פיקוח קונקרטיות, אלא פשוט נותנת לשר החינוך סמכות חוקית לקבוע תקנות כאלה. עם סמכות כזו, השר יכול להפוך נהלים כדוגמת אלה שפורסמו לפני כשנה בחוזר המנכ"ל של משרד החינוך, לתקנות מחייבות שעוצמתן גבוהה בהרבה מאשר חוזר מנכ"ל.
בדברי ההסבר להצעת החוק כתוב:
_הצעת החוק מבקשת לעגן בחקיקה את הדרכים לאישור ולפיקוח על החינוך הביתי שנכון להיום קבועות בחוזר המנהל הכללי של משרד החינוך.
החוק המוצע בא לתת מענה להעדרה של חקיקה בתחום החינוך הביתי שיותר ויותר משפחות בוחרות לחנך את ילדיהם באמצעותו, עובדה המחייבת את הכנסת לפעול להסדרתו מכוח חוק._
אנחנו חושבים שהפיכת הנהלים הקיימים לתקנות אינה מועילה. עם זאת, היינו מבקשים לנצל את המהלך והרצון ליצור שינוי בכדי לעדכן את אותם סעיפים בעייתיים שמטרידים חלק גדול של המשפחות. יוזכר כי בעבר, על אף המאמצים הרבים שהשקענו טרם קביעתם בהתדיינות עם הוועדה שעמלה על כתיבתם, לא הצלחנו למנוע את הפיכתם של סעיפים אלה לחלק מהנוהל.
יחד עם זאת, עיגון מעמד החינוך הביתי בחקיקה ראשית הוא דבר חיובי. אם יעבור התיקון המוצע, תהיה זו הפעם הראשונה בה החינוך הביתי זוכה להכרה של המחוקק. עלינו לפעול בכדי שהמסגרת החקיקתית הזו לא תהפוך לחרב פיפיות כנגד אנשי הקהילה.
מה אפשר לעשות?
יצרנו קשר עם יוזמי הצעת החוק, והם הזמינו אותנו להפגש עימם. בפגישה זו ננסה לברר את כוונותיהם, ואת מידת מוכנותם לשינוי ההצעה בהתאם לצרכינו. לאחר הפגישה נפיץ סיכום פגישה מסודר, וננסה להגיע להבנה על המהלכים הבאים.
אנו קוראים לאנשים המעוניינים לקחת חלק בפעילות הציבורית הזו ליצור קשר עם יונת שרון [email protected].
כמו כן, כל מי שיש לו הצעות מה לעשות ואיך להגיב להצעת החוק מוזמן לשלוח אותן אל יונת.
אנו נפיץ עדכונים נוספים ברגע שיהיה לנו יותר מידע.
אנא הישארו קשובים, כי ייתכן שנצטרך ליזום קמפיין ציבורי מהיר, ונזדקק לעזרתכם.
תודה,
רועי שרון, דני דנקנר, רני כשר, סשה זיניגרד, מלכי סווידלר, שרה-רבקה ארנסטוף