קשיי התארגנות
קשיי התארגנות
שנת הלמודים החלה בשט"ומ.
אחד הקשיים המאופיינים אצל אלה הסובלים מהפרעות קשב וריכוז הוא : הקושי בהתארגנות .בכל הגילאים ברמות שונות ..
התופעה מפריעה מאוד לילד ולסובבים אותו. הסביבה מגיבה כלפיו בכעס, חוסר סבלנות וסובלנות. אשמה וכו' וגורמים לילד לשנוא את ביה"ס.
אחד הדברים שאני עושה בכדי להקל קושי זה הוא:
לאחר שלמד את 4 הקפיצות הראשונות ושולט בהן היטב .אנו עוסקים באירגון הילקוט . (האביזרים שעליו לזכור להכניס לילקוט)
מתחילים בקלמר .(מהם האביזרים הנמצאים בו?)קפיצה ראשונה : תוך כדי קפיצה עליו לשלוף מהזיכרון פריטים השייכים לקלמר.(בודקים מה זכר ומה שכח ממשיכים לתרגל עד שהזיכרון הופך לאוטומטי לכל הפריטים הנחוצים.)
קפיצה שנייה: ספרים , חוברות ומחברות שעליו להביא ביום מסויים.
קפיצה שלישית : אוכל , מפית ושתייה .
קפיצה רביעית : אביזרים שונים , כמו: כובע,משקפי שמש ,שעון , תלבושת התעמלות וכו' .
בתחילה , הילד מבצע את הקפיצות ושליפת מילים לפי הסדר. בהמשך בסדר משתנה.
לאחר שהילד שולט היטב ב- 4 קפיצות , אנו מוסיפים 2 קפיצות נוספות לפי רמת הילד.(לפעמים הילד ממציא קפיצות משלו.
הפעם , עליו לזכור את מערכת שעות הלימוד בכל יום ויום לפי סדר הימים .לדוגמא : יום ראשון : עברית , תורה. חשבון , מדעים , אומנות.
פעילות זו מקילה עליו מאוד את ההתארגנות . הוא לומד לארגן את הספרים והמחברות בליקוט לפי שעות המערכת .
בבית , הילד מארגן בעזרת אימו ב- 6 מיכלי פלסטיק (שעל כל אחד מהם מצוין יום אחר .כמו: א. ב.) את הספרים והמחברות של אותו היום .שולף מתוכם את מה שנחוץ ומחזיר למקום בסיום.
אחד הקשיים המאופיינים אצל אלה הסובלים מהפרעות קשב וריכוז הוא : הקושי בהתארגנות .בכל הגילאים ברמות שונות ..
התופעה מפריעה מאוד לילד ולסובבים אותו. הסביבה מגיבה כלפיו בכעס, חוסר סבלנות וסובלנות. אשמה וכו' וגורמים לילד לשנוא את ביה"ס.
אחד הדברים שאני עושה בכדי להקל קושי זה הוא:
לאחר שלמד את 4 הקפיצות הראשונות ושולט בהן היטב .אנו עוסקים באירגון הילקוט . (האביזרים שעליו לזכור להכניס לילקוט)
מתחילים בקלמר .(מהם האביזרים הנמצאים בו?)קפיצה ראשונה : תוך כדי קפיצה עליו לשלוף מהזיכרון פריטים השייכים לקלמר.(בודקים מה זכר ומה שכח ממשיכים לתרגל עד שהזיכרון הופך לאוטומטי לכל הפריטים הנחוצים.)
קפיצה שנייה: ספרים , חוברות ומחברות שעליו להביא ביום מסויים.
קפיצה שלישית : אוכל , מפית ושתייה .
קפיצה רביעית : אביזרים שונים , כמו: כובע,משקפי שמש ,שעון , תלבושת התעמלות וכו' .
בתחילה , הילד מבצע את הקפיצות ושליפת מילים לפי הסדר. בהמשך בסדר משתנה.
לאחר שהילד שולט היטב ב- 4 קפיצות , אנו מוסיפים 2 קפיצות נוספות לפי רמת הילד.(לפעמים הילד ממציא קפיצות משלו.
הפעם , עליו לזכור את מערכת שעות הלימוד בכל יום ויום לפי סדר הימים .לדוגמא : יום ראשון : עברית , תורה. חשבון , מדעים , אומנות.
פעילות זו מקילה עליו מאוד את ההתארגנות . הוא לומד לארגן את הספרים והמחברות בליקוט לפי שעות המערכת .
בבית , הילד מארגן בעזרת אימו ב- 6 מיכלי פלסטיק (שעל כל אחד מהם מצוין יום אחר .כמו: א. ב.) את הספרים והמחברות של אותו היום .שולף מתוכם את מה שנחוץ ומחזיר למקום בסיום.
-
- הודעות: 191
- הצטרפות: 31 מרץ 2005, 15:31
- דף אישי: הדף האישי של משה_אלבאום*
קשיי התארגנות
טליה אהבתי מאוד, כל הכבוד על היצירתיות הנהדרת שלך שאינה נגמרת. מה עם מדריך כתוב לשילוב היצירה בטכניקות השונות של השיטה? נראה לי שזה נחוץ ביותר.
תודה
תודה
קשיי התארגנות
"_מה עם מדריך כתוב לשילוב היצירה בטכניקות השונות של השיטה? נראה לי שזה נחוץ ביותר.".....
קיים בתיכנון . מקווה שיצא לאור בקרוב .........
הנושא : קשיי התארגנות מאוד מעניין ומאתגר אותי.
הסיבות לקושי זה רבות . חשוב לאבחן את סיבות הקושי ובהתאם לכך לבנות תוכנית טיפולית ץ.
לכל סיבה צורת טיפול שונה .
סיבה נוספת לקושי זה עלולה לנבוע מפינוק ייתר של הילד . מחוסר מתן הזדמנות לילד להתארגן בהתאם להתפתחותו , רצונו וצרכיו . כמו : מצב בו האם ממהרת לעבודה . לכן היא מבצעת את כל הפעילויות הנחוצות להתנסותו של הילד הכוללות : פעולות של לבוש והנעלה , רחצה , סידור ואירגון החדר , איסוף חפצים, אכילה באופן עצמאי ועוד...
ישנו מצב בו האם/הורים "חוששים" שהילד "ילכלך" את בגדיו ואת הסביבה תוך ביצוע פעולות שונות .או, יבצע את המשימה בצורה שאינה משביעה את רצונם.במקרה שכזה ישנה העדפה למנוע מהילד את ההתנסות ולעשות זאת במקומו .(מהר , נקי ויעיל יותר.)
לעיתים ,נובע הדבר מפינוק ייתר .ההורים "חוששים" שההתארגנות וביצוע מטלות שונות קשים מידיי לילד . הם מגלים כלפיו " רחמים " ומבצעים משימות רבות במקומו.זו אחת הסיבות הגורמות לחוסר ביטחון והמנעות מבצוע משימות שונות גם בהתבגרותו .
שילוב של הורים לא מאורגנים בעלי צורך ליצור "מצבי לחץ" ממש "קטלני." אפשר ליצור מהדוגמאות הרבות סידרת תוכניות " עצובות ומשעשעות ".
במקרה זה , הילד נחשף לבלאגן רב בחייו שהסדר והאירגון אינם מוכרים לו באופן נלמד ונרכש ולכן והופך להיות מאוד מאיים ובעייתי .
במקרים כגון אלה , הטיפול מתמקד בעיקר בטיפול בהורים .כמובן לאחר שאני מאבחנת אותם (.מגלה המון דברים)
מטילה עליהם ועל ילדם משימות שונות ובודקת כל ביצוע לגופו .גם בבקורי בית שאני עורכת ובקליניקה .
סיבות נוספות ודרך הטיפול בהם בהמשך.....
שבת שלום
קיים בתיכנון . מקווה שיצא לאור בקרוב .........
הנושא : קשיי התארגנות מאוד מעניין ומאתגר אותי.
הסיבות לקושי זה רבות . חשוב לאבחן את סיבות הקושי ובהתאם לכך לבנות תוכנית טיפולית ץ.
לכל סיבה צורת טיפול שונה .
סיבה נוספת לקושי זה עלולה לנבוע מפינוק ייתר של הילד . מחוסר מתן הזדמנות לילד להתארגן בהתאם להתפתחותו , רצונו וצרכיו . כמו : מצב בו האם ממהרת לעבודה . לכן היא מבצעת את כל הפעילויות הנחוצות להתנסותו של הילד הכוללות : פעולות של לבוש והנעלה , רחצה , סידור ואירגון החדר , איסוף חפצים, אכילה באופן עצמאי ועוד...
ישנו מצב בו האם/הורים "חוששים" שהילד "ילכלך" את בגדיו ואת הסביבה תוך ביצוע פעולות שונות .או, יבצע את המשימה בצורה שאינה משביעה את רצונם.במקרה שכזה ישנה העדפה למנוע מהילד את ההתנסות ולעשות זאת במקומו .(מהר , נקי ויעיל יותר.)
לעיתים ,נובע הדבר מפינוק ייתר .ההורים "חוששים" שההתארגנות וביצוע מטלות שונות קשים מידיי לילד . הם מגלים כלפיו " רחמים " ומבצעים משימות רבות במקומו.זו אחת הסיבות הגורמות לחוסר ביטחון והמנעות מבצוע משימות שונות גם בהתבגרותו .
שילוב של הורים לא מאורגנים בעלי צורך ליצור "מצבי לחץ" ממש "קטלני." אפשר ליצור מהדוגמאות הרבות סידרת תוכניות " עצובות ומשעשעות ".
במקרה זה , הילד נחשף לבלאגן רב בחייו שהסדר והאירגון אינם מוכרים לו באופן נלמד ונרכש ולכן והופך להיות מאוד מאיים ובעייתי .
במקרים כגון אלה , הטיפול מתמקד בעיקר בטיפול בהורים .כמובן לאחר שאני מאבחנת אותם (.מגלה המון דברים)
מטילה עליהם ועל ילדם משימות שונות ובודקת כל ביצוע לגופו .גם בבקורי בית שאני עורכת ובקליניקה .
סיבות נוספות ודרך הטיפול בהם בהמשך.....
שבת שלום
-
- הודעות: 191
- הצטרפות: 31 מרץ 2005, 15:31
- דף אישי: הדף האישי של משה_אלבאום*
קשיי התארגנות
טליה את מוזמנת להמשיך ולהוסיף מהרמה המקצועית הגבוהה שלך לכולנו 

קשיי התארגנות
לטליה.
תודה על כל מה שכתבת.
עשית לי סדר בראש ....אני מתחילה לבדוק את עצמי ...
המשיכי בבקשה . ממש מעניין ויעיל .
תודה על כל מה שכתבת.
עשית לי סדר בראש ....אני מתחילה לבדוק את עצמי ...
המשיכי בבקשה . ממש מעניין ויעיל .
קשיי התארגנות
לטליה .
אני מטפל בשיטה כ- 3 שנים. מעולם לא עסקו במכללה בנושא קושי בהתארגנות בסיבות שהעלית שנראים לי נכונים וחשובים .
המיקוד היה יותר בקושי לארגן את הגוף והקושי בתפיסת המרחבית.
אשמח לקרוא חומר נוסף
תודה .
אני מטפל בשיטה כ- 3 שנים. מעולם לא עסקו במכללה בנושא קושי בהתארגנות בסיבות שהעלית שנראים לי נכונים וחשובים .
המיקוד היה יותר בקושי לארגן את הגוף והקושי בתפיסת המרחבית.
אשמח לקרוא חומר נוסף
תודה .
-
- הודעות: 191
- הצטרפות: 31 מרץ 2005, 15:31
- דף אישי: הדף האישי של משה_אלבאום*
קשיי התארגנות
david נא לא לשכוח שללא אירגון של הגוף ובעיקר הארגון של מערכת ההצלבה והחושים, קשה ביותר לארגן את הארגון הפנימי המוביל ליכולת לתפקד עם אירגון חיצוני.
הארגון הקשור לחוץ ולמישפחה, חשובים ביותר ונחוץ לדעת עליו כמה שיותר. בניית התשתית המאפשרת להבין ולהפנים ועל כן לתפקד, חשובה לא פחות.
זאת הסיבה בגללה טליה מפעילה את הנושא תוך כדי תירגול וארגון של היכולות של המוח.
הארגון הקשור לחוץ ולמישפחה, חשובים ביותר ונחוץ לדעת עליו כמה שיותר. בניית התשתית המאפשרת להבין ולהפנים ועל כן לתפקד, חשובה לא פחות.
זאת הסיבה בגללה טליה מפעילה את הנושא תוך כדי תירגול וארגון של היכולות של המוח.
קשיי התארגנות
למשה.
אחד המשפטים ששמעתי ממך ונחרט עמוק עמוק במוחי הוא: " היכולת לטפל בקושי תלויים ביכולת לדייק באיבחון ...ולהתמקד בסיבות הפנייה.".
לכן, אני בודקת תמיד באיבחון ובטיפול את 4 האינטליגנציות : גוף , רגש, חשיבה ואנרגיה . בלעדי אחד מהם אני מרגישה חסר רב. לפעמים אני מוסיפה אליהם פרמטרים משלי ....
ל- david
גם אני כמוך לא למדתי במכללה את הנושא של: סדר ואירגון הקשור לחוץ ולמשפחה .
מאחר ואני מסתמכת על 4 האינטלגנציות ומבינה שהקושי במקרה מסויים עלול להיות קשור לבעיה רגשית .אני מבינה מכך שתרגול מוטוריעשוי לפתור את הבעיה .בחלקהן,לכן עלי להתמקד בסיבות הקושי ולפתור אותן .
בכך אני מקצרת את תהליך הטיפול בצורה משמעותית וומשפרת את יכולת המטופל בצורה משמעותית . אתן דוגמא לסוג טיפול רגשי .
הגיע אלי ילד כבן - 5 עם קשיי התארגנות וקשיי קשב וריכוז .
במקרה שכזה אחד הטסטים שאני עורכת בפגישה הראשונה הוא: אני מכינה מגש עם מס' פרוסות לחם . 3 צלוחיות עם 3 סוגי ממרחים . כד עם שתייה (מלא עד חציו) ו- כוס לשתייה עשוי זכוכית.
אני מציעה לילד לשתות ולהכין לעצמו משהו לאכול לפי בחירתו .(לפני האיבחון)
תוך כדי , אני עוקבת אחר שפת הגוף של האם ומה היא משדרת לילד וכיצד הילד ניגש לבצע את המשימה ?
הילד היסס והביט באימו . האם . הזדרזה , קמה ממקומה כדי למזוג לילד את כוס השתייה. עמדתי בתוקף על כך שהילד יבצע זאת בעצמו . האם הוסיפה בהתנצלות ," הוא יכול לשפוך את המיץ על הרצפה.ולשבור את הכוס ".......
תגובתי הייתה : " אני בטוחה שהילד יעשה את הכי טוב שהוא יודע לעשות" ....הילד מזג את השתייה תוך שהוא מתבונן באימו ותוך כדי ....שפך מעט מיץ על הרצפה .
"אמרתי לך אמרה האם ".....חייכתי ואמרתי לילד :" כל הכבוד שניסית למזוג בעצמך . עכשיו , נסה שוב .התמקד אך ורק בכוס ובכד . הילד עשה זאת והצליח ,
מכאן המשיך הטיפול בהדרכת ההורים בעיקר האם בשילוב עם הטיפול בילד.
מקרה אחר . ילד כבן 6 נכנס לשרותים . אימו התלוותה אליו . שאלתי אותה :" מדוע אינה מאפשרת לילדה להסתדר בעצמו "?
תשובתה :" הוא לא יודע לנגב היטב בעצמו"........
אחד המקרים ששיעשעו אותי היה : קושי בהתארגנות . קשיים במוטוריקה העדינה . הגסה . קושי בתפיסה המרחבית וביטחון עצמי נמוך .לילד בן 5 וחצי.
כשבדקתי את ידי האם . ראיתי פרמטרים של אובססיביות בקמיצה ובאמה . חרדות ועוד....
הטיפול התחיל במפגש עם האם שאישרה את קשייה האובססיביים וחרדותיה . מאחר והבנתי שעליה לראות "תוצאות " בנושאים שאינם קשורים אליה על מנת להאמין ולשתף איתי פעולה ..
התמקדתי בתפיסה המרחבית , המוטוריקה הגסה . מ' ההצלבה . מיון לקבוצות . ותרגולים במוטוריקה העדינה . כשההתנסות הייתה מגע בחומרים הייתה לילד התנגדות . (לא מצאתי קושי ברמה החושית)
בקשתי מהילד לחתוך פלסטלינה בסכין עשויה מפלסטיק . הילד סרב ," אמא לא מרשה לי " .....שאלתי אותו : האם אתה אוהב לצייר בצבעי אצבעות". הילד השיב :"לא ניסיתי כי זה מלכלך ".
אומנם , חל שיפור ביכולת ההתארגנות , ובכל הפרמטרים שציינתי אך לא מספיק.
.תגובתי היתה : תנאי להמשך הטיפול בילד הוא : טיפול בעצמך ע"י פסיכולג או פסיכיאטר . האם הסתייגה מאוד והבטיחה לשתף איתי פעולה בכל מה שידרש...
הטיפול הבא היה עם הילד . בקשתי ממנה להביא זוג מכנסיים נוסף.
הנחתי גליונות נייר צמודים בדבק על מחצית החדר . במרכז הנחתי קערות צבעי ידיים ב- 4 צבעים .
בקשתי מהילד לחלוץ נעליים ולפשוט חולצה . הוצאתי את האם מהחדר וסגרתי את הדלת.
לאחר מכן , בקשתי :"לצייר על הנייר עם איזה איברים שהוא בוחר . בתחילה היסס ואמר :"אמא תהרוג אותי "...שאלתי את האם מעבר לדלת : האם את מאפשרת ל---לצייר על דפים שמונחים על הרצפה בצבעי ידיים "? האם השיבה בחיוב. הילד החל למרוח צבע באמצעות האצבעות ובהסתייגות . המשיך עם כפות הידיים , הזרועות , המרפקים . כפות הרגליים .. קבל ממני אישור להתיישב על הצבע .לצבוע בעזרת רגליו ובכל איבר שירגיש צורך . בשלב זה הכנסתי את אימו . תוך הזהרה שעליה לשדר לו הנאה ושביעות רצון .הבטחתי לה שתוכל לרחוץ אותו .
האם קבלה שוק . אך הציגה במאמץ את שביעות רצונה באופן מופגן. הילד כל כך נהנה ובקש עוד פעילויות שכאלה.
השיעורים המשיכו בהתנסויות רבות שהטלתי על האם לאפשר לבנה בבית .נתתי לה כלים כיצד ללמד אותו להתארגן ולסמוך על עצמו. דבר שחיזק משמעותית את הביטחון העצמי שלו.
פעולות והתנסויות שונות בבית ובקליניקה שיפרו בצורה משמעותית את המוטוריקה העדינה , הגסה ואת היכולת להתארגן.
הסתבר לי בהמשך . כי לילד היו גם קשיים חברתיים . האם לא איפשרה לו להזמין חברים הבייתה שמא ילכלכו את הבית. הסכימה רק למפגשים בגינה.
לאחר שיכנועים והסברים איפשרה לילד לארח חבר אחד....
אחד המשפטים ששמעתי ממך ונחרט עמוק עמוק במוחי הוא: " היכולת לטפל בקושי תלויים ביכולת לדייק באיבחון ...ולהתמקד בסיבות הפנייה.".
לכן, אני בודקת תמיד באיבחון ובטיפול את 4 האינטליגנציות : גוף , רגש, חשיבה ואנרגיה . בלעדי אחד מהם אני מרגישה חסר רב. לפעמים אני מוסיפה אליהם פרמטרים משלי ....
ל- david
גם אני כמוך לא למדתי במכללה את הנושא של: סדר ואירגון הקשור לחוץ ולמשפחה .
מאחר ואני מסתמכת על 4 האינטלגנציות ומבינה שהקושי במקרה מסויים עלול להיות קשור לבעיה רגשית .אני מבינה מכך שתרגול מוטוריעשוי לפתור את הבעיה .בחלקהן,לכן עלי להתמקד בסיבות הקושי ולפתור אותן .
בכך אני מקצרת את תהליך הטיפול בצורה משמעותית וומשפרת את יכולת המטופל בצורה משמעותית . אתן דוגמא לסוג טיפול רגשי .
הגיע אלי ילד כבן - 5 עם קשיי התארגנות וקשיי קשב וריכוז .
במקרה שכזה אחד הטסטים שאני עורכת בפגישה הראשונה הוא: אני מכינה מגש עם מס' פרוסות לחם . 3 צלוחיות עם 3 סוגי ממרחים . כד עם שתייה (מלא עד חציו) ו- כוס לשתייה עשוי זכוכית.
אני מציעה לילד לשתות ולהכין לעצמו משהו לאכול לפי בחירתו .(לפני האיבחון)
תוך כדי , אני עוקבת אחר שפת הגוף של האם ומה היא משדרת לילד וכיצד הילד ניגש לבצע את המשימה ?
הילד היסס והביט באימו . האם . הזדרזה , קמה ממקומה כדי למזוג לילד את כוס השתייה. עמדתי בתוקף על כך שהילד יבצע זאת בעצמו . האם הוסיפה בהתנצלות ," הוא יכול לשפוך את המיץ על הרצפה.ולשבור את הכוס ".......
תגובתי הייתה : " אני בטוחה שהילד יעשה את הכי טוב שהוא יודע לעשות" ....הילד מזג את השתייה תוך שהוא מתבונן באימו ותוך כדי ....שפך מעט מיץ על הרצפה .
"אמרתי לך אמרה האם ".....חייכתי ואמרתי לילד :" כל הכבוד שניסית למזוג בעצמך . עכשיו , נסה שוב .התמקד אך ורק בכוס ובכד . הילד עשה זאת והצליח ,
מכאן המשיך הטיפול בהדרכת ההורים בעיקר האם בשילוב עם הטיפול בילד.
מקרה אחר . ילד כבן 6 נכנס לשרותים . אימו התלוותה אליו . שאלתי אותה :" מדוע אינה מאפשרת לילדה להסתדר בעצמו "?
תשובתה :" הוא לא יודע לנגב היטב בעצמו"........
אחד המקרים ששיעשעו אותי היה : קושי בהתארגנות . קשיים במוטוריקה העדינה . הגסה . קושי בתפיסה המרחבית וביטחון עצמי נמוך .לילד בן 5 וחצי.
כשבדקתי את ידי האם . ראיתי פרמטרים של אובססיביות בקמיצה ובאמה . חרדות ועוד....
הטיפול התחיל במפגש עם האם שאישרה את קשייה האובססיביים וחרדותיה . מאחר והבנתי שעליה לראות "תוצאות " בנושאים שאינם קשורים אליה על מנת להאמין ולשתף איתי פעולה ..
התמקדתי בתפיסה המרחבית , המוטוריקה הגסה . מ' ההצלבה . מיון לקבוצות . ותרגולים במוטוריקה העדינה . כשההתנסות הייתה מגע בחומרים הייתה לילד התנגדות . (לא מצאתי קושי ברמה החושית)
בקשתי מהילד לחתוך פלסטלינה בסכין עשויה מפלסטיק . הילד סרב ," אמא לא מרשה לי " .....שאלתי אותו : האם אתה אוהב לצייר בצבעי אצבעות". הילד השיב :"לא ניסיתי כי זה מלכלך ".
אומנם , חל שיפור ביכולת ההתארגנות , ובכל הפרמטרים שציינתי אך לא מספיק.
.תגובתי היתה : תנאי להמשך הטיפול בילד הוא : טיפול בעצמך ע"י פסיכולג או פסיכיאטר . האם הסתייגה מאוד והבטיחה לשתף איתי פעולה בכל מה שידרש...
הטיפול הבא היה עם הילד . בקשתי ממנה להביא זוג מכנסיים נוסף.
הנחתי גליונות נייר צמודים בדבק על מחצית החדר . במרכז הנחתי קערות צבעי ידיים ב- 4 צבעים .
בקשתי מהילד לחלוץ נעליים ולפשוט חולצה . הוצאתי את האם מהחדר וסגרתי את הדלת.
לאחר מכן , בקשתי :"לצייר על הנייר עם איזה איברים שהוא בוחר . בתחילה היסס ואמר :"אמא תהרוג אותי "...שאלתי את האם מעבר לדלת : האם את מאפשרת ל---לצייר על דפים שמונחים על הרצפה בצבעי ידיים "? האם השיבה בחיוב. הילד החל למרוח צבע באמצעות האצבעות ובהסתייגות . המשיך עם כפות הידיים , הזרועות , המרפקים . כפות הרגליים .. קבל ממני אישור להתיישב על הצבע .לצבוע בעזרת רגליו ובכל איבר שירגיש צורך . בשלב זה הכנסתי את אימו . תוך הזהרה שעליה לשדר לו הנאה ושביעות רצון .הבטחתי לה שתוכל לרחוץ אותו .
האם קבלה שוק . אך הציגה במאמץ את שביעות רצונה באופן מופגן. הילד כל כך נהנה ובקש עוד פעילויות שכאלה.
השיעורים המשיכו בהתנסויות רבות שהטלתי על האם לאפשר לבנה בבית .נתתי לה כלים כיצד ללמד אותו להתארגן ולסמוך על עצמו. דבר שחיזק משמעותית את הביטחון העצמי שלו.
פעולות והתנסויות שונות בבית ובקליניקה שיפרו בצורה משמעותית את המוטוריקה העדינה , הגסה ואת היכולת להתארגן.
הסתבר לי בהמשך . כי לילד היו גם קשיים חברתיים . האם לא איפשרה לו להזמין חברים הבייתה שמא ילכלכו את הבית. הסכימה רק למפגשים בגינה.
לאחר שיכנועים והסברים איפשרה לילד לארח חבר אחד....
קשיי התארגנות
פשוט מרגש לקרוא, נהנתי וקראתי שוב ושוב. הדרך שלך יצירתית ומקצועית-יישרי כח!
קשיי התארגנות
לטליה.
כל כך מהנה ומעניין.
תודה
כל כך מהנה ומעניין.
תודה
-
- הודעות: 191
- הצטרפות: 31 מרץ 2005, 15:31
- דף אישי: הדף האישי של משה_אלבאום*
קשיי התארגנות
טליה כל הכבוד. שמחתי מאוד לקרא. מרגש ומפרה מאוד.
קשיי התארגנות
סביבה מאוגנת ומסודרת חשובה לכולם.
בעלי רגישות אנרגטית .תינוקות , ילדים ומבוגרים שחיים או נמצאים בסביבה לא מאורגנת עלולים להגיב בכעס רב . בכי, צעקות ועוד.......
הדבר עלול לפגוע באיכות השינה שלהם .(ישנם תינוקות שבוכים ואינם יכולים להרדם . ההורים אינם מודעים לסיבה.)
ילדים/אנשים אלה מתקשים להתרכז ולהקשיב . למלא משימות וכו' .
אם של אחד ממטופליי בקשה את עזרתי לגבי בנה , פעוט כבן תשעה חודשים .
לדבריה . היא איננה מצליחה להרדם אף ללילה אחד. הפעוט אינו רגוע .אינו נרדם בלילה .מתנהג בעצבנות. בשעות היום נרדם תוך כדי טיול לגינה הציבורית. או, בנסיעה בכלי הרכב.
. . בדיקות רפואיות אישרו שהילד בריא......
ערכתי ביקור בביתם. חדרו של הפעוט היה מבולגן . בגדים , מגבות , וצעצועים היו מפוזרים על הרצפה . מיכל החיתולים המלוכלכים היה בחדר .(גם בלילה).
יעצתי לאם לערוך סדר בחדר . להמעיט בגרויים סביבו. החדר חייב להיות רגוע , נקי ומאוורר. גם ארון הבגדים בחדר חייב להיות מסודר.
הסדין שעל מיטתו היה ציורי וצבעוני מאוד. יעצתי להורים להחליפו בסדין בצבע אחיד בהיר.לעולם לא להשאיר חיתולים מלוכלכים בחדר.
כבר למחרת ישן הפעוט כמעט כל הלילה . במשך 3 ימים לאחר מכן הייתה שנתו "מתוקה".
אנו כמטפלים , צריכים לקחת זאת בחשבון . כאשר אנו קוראים שהילד אינו ישן היטב בלילה , לבדוק גם פרמטר זה.
בעלי רגישות אנרגטית .תינוקות , ילדים ומבוגרים שחיים או נמצאים בסביבה לא מאורגנת עלולים להגיב בכעס רב . בכי, צעקות ועוד.......
הדבר עלול לפגוע באיכות השינה שלהם .(ישנם תינוקות שבוכים ואינם יכולים להרדם . ההורים אינם מודעים לסיבה.)
ילדים/אנשים אלה מתקשים להתרכז ולהקשיב . למלא משימות וכו' .
אם של אחד ממטופליי בקשה את עזרתי לגבי בנה , פעוט כבן תשעה חודשים .
לדבריה . היא איננה מצליחה להרדם אף ללילה אחד. הפעוט אינו רגוע .אינו נרדם בלילה .מתנהג בעצבנות. בשעות היום נרדם תוך כדי טיול לגינה הציבורית. או, בנסיעה בכלי הרכב.
. . בדיקות רפואיות אישרו שהילד בריא......
ערכתי ביקור בביתם. חדרו של הפעוט היה מבולגן . בגדים , מגבות , וצעצועים היו מפוזרים על הרצפה . מיכל החיתולים המלוכלכים היה בחדר .(גם בלילה).
יעצתי לאם לערוך סדר בחדר . להמעיט בגרויים סביבו. החדר חייב להיות רגוע , נקי ומאוורר. גם ארון הבגדים בחדר חייב להיות מסודר.
הסדין שעל מיטתו היה ציורי וצבעוני מאוד. יעצתי להורים להחליפו בסדין בצבע אחיד בהיר.לעולם לא להשאיר חיתולים מלוכלכים בחדר.
כבר למחרת ישן הפעוט כמעט כל הלילה . במשך 3 ימים לאחר מכן הייתה שנתו "מתוקה".
אנו כמטפלים , צריכים לקחת זאת בחשבון . כאשר אנו קוראים שהילד אינו ישן היטב בלילה , לבדוק גם פרמטר זה.
-
- הודעות: 191
- הצטרפות: 31 מרץ 2005, 15:31
- דף אישי: הדף האישי של משה_אלבאום*
קשיי התארגנות
כל הכבוד. לזה אני קורא מטפל טוב הלוקח אחריות על המשפחה.
קשיי התארגנות
תודה לכל המתייחסים והמפרגנים . (מעודד את הכתיבה )
אני יוצאת מתוך הנחה שהנושא: "סדר ואירגון " ,מבחינת אירגון הגוף , התפיסה המרחבית , החושים והפעלת האיברים ברצף ברור ומובן לכל מטפלי "אלבאום".
ברצוני להוסיף זויות ראייה נוספות שיש לתת עליהן את הדעת .
. הקושי להבדיל בין עיקר לטפל .
מבחינה גופנית . אפשר לראות זאת גם בתנועות גוף מיותרות המתלוות לביצוע פעילות מוטורית .כמו: ילד שצריך לבצע פעילות מתבקשת , עסוק בסרוק השיער. מציץ במראה
לסדר את לבושו, רץ לשתות מים וכו' .
מבחינת הדיבור והמחשבה.- נוטה לומר מילים ומשפטים ללא קשר הגיוני בינהם ...
רגשית - עושה מנמלה פיל .התגובות הרגשיות אינן בפרופרציה לסיבת הגירוי .
במחברות - רואים ציורים ומדבקות ללא קשר לכתוב. לעומת זאת מחסיר פעילויות נחוצות כמו: להקיף, לצבוע , לסמן וכו'.
מעשית : מוסח בקלות ע"י גרויים שונים ואינו מתמקד בעיקר.
אתמקד במקרה האחרון שכל כך נפוץ .
מקרה א' - ילד שצריך ללכת לגן או לביה"ס .האחר מחוייב להגיע לעבודה או לכל מקום הדורש מגבלת זמן .
אתחיל מהילד שצריך ללכת לגן . לפני כל הפעילויות הנדרשות רץ להדליק טלויזיה. מתעקש לצפות "רק" בתוכנית אחת שהופכת ל-3 ברצף
. עסוק זמן רב בבחירת הבגדים . ממשיך לשחק עם משחק שאהוב עליו .
נזכר שהוא רעב דקה לפני שיוצאים מהבית ועוד...(אין להתעלם משילוב של : "הצורך ליצור מצבי לחץ" . קושי בקבלת גבולות והורים לא מאורגנים .)
המטרה שלי :.כיצד לעזור לילד למקד את המחשבה בעיקר ולבצע אותה .???
הילד מבין היטב מה עליו לעשות עם צרכים שחשובים לו . כגון :הליכה לשרותים . לשחק עם חבר. לאכול. לצפות בטלויזיה וכו' ומבצע אותם באופן אוטומטי....לכן, אני מתייחסת אל הברור והמובן.
בתחילה אני יוצרת אצלו "השתקפות " למעשיו .(עם הסבר להורים )
לדוגמא הילד רוצה לשתות . אני מנסה "לעצור" אותו בדרכים שונות .לדבר איתו. לבקש ממנו לבצע פעילות . מראה לו משחק או ממתק. עד שהילד מגיע למצב של לחץ ומתעצבן.
.בשיחה איתו אני שואלת :"מה הדבר שהיה חשוב לך ביותר" ? הוא עונה לי ללא היסוס :"ללכת לשרותים ". "מה הרגשת כשדיברתי איתך והצעתי לך כל מיני "הצעות"??
הילדהשיב: "שאת מעצבנת .לא מתחשבת .מבלבלת את המוח , כמעט ועשיתי פפי במכנסיים בגללך ".... הסכמתי איתו ללא היסוס ו"התנצלתי".סיכמנו בהצהרת משפט . כשיש משימה ומטרה צריך להתמקד בה בלבד.
הצבנו מטרוה -כמו : הליכה לגן .מהם הפעולות הנלוות לפני ..?.. (רחצה, לבוש, אכילה .)
בשעת הטיפול אני מתרגלת זאת גם ע"י תנועות הגוף מהראש עד הרגליים .עם הראש אנו חושבים ומתכננים מה המשימה שבחרנו . תוך כדי תנועות הראש בעיניים עצומות אנו מדמיינים
את רצף הפעולות הנדרש . הידייים והזרועות. הם האיברים המשמשים לביצוע . "הפעולות שעלי לעשות לביצוע המשימה"?( פעילות תוך כדי דיבור )הרגליים משמשות לנו "כלים "להגיע אל המטרה .כמו: "אני צריך ללכת לגן ": באמצעות הראש אני מתכנן את הפעולות המתבקשות . - אני מבצע בעזרת הידיים פעולות רחצה , לבוש.אכילה . באמצעות הרגליים .(ריצה, קפיצה, דילוגים וכו') אני מגיע אל המקום המתבקש .(הרגליים הם הגלגלים )כמו :חדר אמבטיה .שולחן אוכל. שרותים ולגן,
משחק חביב לאותה הפעילות .
אני מציירת על לוח מחיק מטרה שאותה הילד מתבקש לבצע לפי סדר . כל פעילות ממוספרת . .
על הרצפה אני מכינה מסלול עם רצף פעילויות כמו: דילגים, שווי משקל .גילגול על מזרון ,כידרור . קפיצה על טרמפולינה. כתיבה וכו'.
על הילד לבצע את המשימות לפי סדר וברצף . לשם כך עליו להתבונן בלוח.(המשימות מצויירות וממוספרות .)
בין האביזרים הממוספרים , אני מניחה גרויים שאינם שייכים למטרה . כמו : כוס עם שתייה. משחק, חטיף וכו'.
על הילד לבצע את המשימה תוך זמן שהוקצב ,כמו: ע"י השמעת קטע מוסיקלי. או שעון חול .(גדול)
הילד לומד . ככל שהוא ממוקד במטרה ואינו מתייחס לשאר הגירויים הוא מצליח במשימה תוך זמן קצר.
אני מקווה שהפרוט "הצבעוני" היה ברור . מניסיוני הרב הוא הופך את הקושי להנאה.
אני יוצאת מתוך הנחה שהנושא: "סדר ואירגון " ,מבחינת אירגון הגוף , התפיסה המרחבית , החושים והפעלת האיברים ברצף ברור ומובן לכל מטפלי "אלבאום".
ברצוני להוסיף זויות ראייה נוספות שיש לתת עליהן את הדעת .
. הקושי להבדיל בין עיקר לטפל .
מבחינה גופנית . אפשר לראות זאת גם בתנועות גוף מיותרות המתלוות לביצוע פעילות מוטורית .כמו: ילד שצריך לבצע פעילות מתבקשת , עסוק בסרוק השיער. מציץ במראה
לסדר את לבושו, רץ לשתות מים וכו' .
מבחינת הדיבור והמחשבה.- נוטה לומר מילים ומשפטים ללא קשר הגיוני בינהם ...
רגשית - עושה מנמלה פיל .התגובות הרגשיות אינן בפרופרציה לסיבת הגירוי .
במחברות - רואים ציורים ומדבקות ללא קשר לכתוב. לעומת זאת מחסיר פעילויות נחוצות כמו: להקיף, לצבוע , לסמן וכו'.
מעשית : מוסח בקלות ע"י גרויים שונים ואינו מתמקד בעיקר.
אתמקד במקרה האחרון שכל כך נפוץ .
מקרה א' - ילד שצריך ללכת לגן או לביה"ס .האחר מחוייב להגיע לעבודה או לכל מקום הדורש מגבלת זמן .
אתחיל מהילד שצריך ללכת לגן . לפני כל הפעילויות הנדרשות רץ להדליק טלויזיה. מתעקש לצפות "רק" בתוכנית אחת שהופכת ל-3 ברצף
. עסוק זמן רב בבחירת הבגדים . ממשיך לשחק עם משחק שאהוב עליו .
נזכר שהוא רעב דקה לפני שיוצאים מהבית ועוד...(אין להתעלם משילוב של : "הצורך ליצור מצבי לחץ" . קושי בקבלת גבולות והורים לא מאורגנים .)
המטרה שלי :.כיצד לעזור לילד למקד את המחשבה בעיקר ולבצע אותה .???
הילד מבין היטב מה עליו לעשות עם צרכים שחשובים לו . כגון :הליכה לשרותים . לשחק עם חבר. לאכול. לצפות בטלויזיה וכו' ומבצע אותם באופן אוטומטי....לכן, אני מתייחסת אל הברור והמובן.
בתחילה אני יוצרת אצלו "השתקפות " למעשיו .(עם הסבר להורים )
לדוגמא הילד רוצה לשתות . אני מנסה "לעצור" אותו בדרכים שונות .לדבר איתו. לבקש ממנו לבצע פעילות . מראה לו משחק או ממתק. עד שהילד מגיע למצב של לחץ ומתעצבן.
.בשיחה איתו אני שואלת :"מה הדבר שהיה חשוב לך ביותר" ? הוא עונה לי ללא היסוס :"ללכת לשרותים ". "מה הרגשת כשדיברתי איתך והצעתי לך כל מיני "הצעות"??
הילדהשיב: "שאת מעצבנת .לא מתחשבת .מבלבלת את המוח , כמעט ועשיתי פפי במכנסיים בגללך ".... הסכמתי איתו ללא היסוס ו"התנצלתי".סיכמנו בהצהרת משפט . כשיש משימה ומטרה צריך להתמקד בה בלבד.
הצבנו מטרוה -כמו : הליכה לגן .מהם הפעולות הנלוות לפני ..?.. (רחצה, לבוש, אכילה .)
בשעת הטיפול אני מתרגלת זאת גם ע"י תנועות הגוף מהראש עד הרגליים .עם הראש אנו חושבים ומתכננים מה המשימה שבחרנו . תוך כדי תנועות הראש בעיניים עצומות אנו מדמיינים
את רצף הפעולות הנדרש . הידייים והזרועות. הם האיברים המשמשים לביצוע . "הפעולות שעלי לעשות לביצוע המשימה"?( פעילות תוך כדי דיבור )הרגליים משמשות לנו "כלים "להגיע אל המטרה .כמו: "אני צריך ללכת לגן ": באמצעות הראש אני מתכנן את הפעולות המתבקשות . - אני מבצע בעזרת הידיים פעולות רחצה , לבוש.אכילה . באמצעות הרגליים .(ריצה, קפיצה, דילוגים וכו') אני מגיע אל המקום המתבקש .(הרגליים הם הגלגלים )כמו :חדר אמבטיה .שולחן אוכל. שרותים ולגן,
משחק חביב לאותה הפעילות .
אני מציירת על לוח מחיק מטרה שאותה הילד מתבקש לבצע לפי סדר . כל פעילות ממוספרת . .
על הרצפה אני מכינה מסלול עם רצף פעילויות כמו: דילגים, שווי משקל .גילגול על מזרון ,כידרור . קפיצה על טרמפולינה. כתיבה וכו'.
על הילד לבצע את המשימות לפי סדר וברצף . לשם כך עליו להתבונן בלוח.(המשימות מצויירות וממוספרות .)
בין האביזרים הממוספרים , אני מניחה גרויים שאינם שייכים למטרה . כמו : כוס עם שתייה. משחק, חטיף וכו'.
על הילד לבצע את המשימה תוך זמן שהוקצב ,כמו: ע"י השמעת קטע מוסיקלי. או שעון חול .(גדול)
הילד לומד . ככל שהוא ממוקד במטרה ואינו מתייחס לשאר הגירויים הוא מצליח במשימה תוך זמן קצר.
אני מקווה שהפרוט "הצבעוני" היה ברור . מניסיוני הרב הוא הופך את הקושי להנאה.
קשיי התארגנות
טליה- היצירתיות שלך כובשת!
היום אני מבקשת עזרה בתירגול אלבאום + יצירתיות שיכול לעזור בשליפה מהירה ושיום.אתמול פנתה אלי אם של ילדה שהתחילה כיתה א' , בנושאים אלה ואני מתחילה להתכונן. כל עזרה תתקבל בברכה.
היום אני מבקשת עזרה בתירגול אלבאום + יצירתיות שיכול לעזור בשליפה מהירה ושיום.אתמול פנתה אלי אם של ילדה שהתחילה כיתה א' , בנושאים אלה ואני מתחילה להתכונן. כל עזרה תתקבל בברכה.
-
- הודעות: 1182
- הצטרפות: 14 אוגוסט 2001, 19:35
- דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמוני*
קשיי התארגנות
טליה, הקושי בהתארגנות כפי שתיארת, תואם את בני בן החמש וחצי. אני צריכה הכוונה דחופה איך לעזור לו. תצילי אותי ואותו, אם תאמרי לי לאן לפנות