פירוק לגורמים

אנונימי

פירוק לגורמים

שליחה על ידי אנונימי »

דף מערכת
ברמה העקרונית, ההבדל העיקרי בין פורום אינטרנט רגיל ל-צ'יק צ'ק הוא האפשרות של כל המשתתפים לערוך ולשנות את התוכן. החסרון בזה הוא שעלולים להיווצר מצבים לא נעימים של "מלחמות" של הורדות ומחיקות, ואז האתר יגיע למצב יציב ללא תוכן מעניין וכשהוא אינו גדל. היתרון בזה שכולם יכולים לערוך הוא שבקהילות מתאימות יכול להיווצר גוף ידע משמעותי והולך ומתרחב שקשור להווי הקהילה. כשהתחלנו את צ'יק צ'ק כאן, חשבנו שבקהילה הזו היתרונות יגברו על החסרונות, ונראה לי שצדקנו.

גוף הידע שנוצר יכול להיות שימושי וייחודי מאד, ולקהילה לא מאורגנת כשלנו, זה יכול להיות דבר מאד חשוב. באופן כללי גוף הידע שימושי יותר ככל שהוא נוח יותר לשימוש: ללא שגיאות כתיב, התכנים נמצאים במקומות הנכונים, דיונים לא פעילים סוכמו, וכו'. אין זה אומר שהדיונים לא צריכים להתקיים, או שאנשים צריכים לכתוב ללא שגיאות כתיב -- גם זה וגם זה הם חלק מההוויה ומהחוויה של האתר. אבל אפשר לשפר את התוכן על ידי סיכום הדיון ותיקון שגיאות הכתיב -- ובאופן יותר כללי, על ידי עריכה -- ובכך להעלות את ערכו של גוף הידע עבור הקהילה.

כמו כן שימו לב שה"עורכים" ממנים את עצמם. במובן הזה האתר הוא שיוויוני, כי כל אחד יכול להיות "עורך", הוא רק צריך להחליט שהוא כזה. כדאי גם שיהיה לו אומץ למחוק, ושישתדל לעקוב אחרי הטיפים השונים לגבי עריכה, כי הם מייצגים ניסיון מצטבר בתהליך זה.

איך עושים עריכה? מעבר למישור הטכני שמוסבר ב-עריכה בצ'יק צ'ק, צריך לחשוב כמו עורך ולא כמו משתתף. אני תמיד משתדל לא להגיב לשום דבר באתר בזמן שאני מבצע עריכה, כי זה עלול להכניס אותי למצב מחשבתי לא מתאים. בעינים של עורך, האתר מורכב מנושאים שונים (שבשונה מעריכת ספר, לא באחריותו של העורך להחליט עליהם), ולכל נושא יש דף. לנושאים גדולים או מורכבים במיוחד יש מספר דפים, ואז צריך להיות גם דף הפניות מרכזי אחד שמקשר אל כל הדפים האחרים בנושא זה (בדרך כלל צריך להיות קישור מ-דף פתיחה אל דף מרכזי כזה).
כל דף כזה יכול להיות במצב-דיון, או ב-מצב סיכום. הרבה פעמים קורה גם שלדף במצב סיכום יש המשך שהוא במצב-דיון. את העורך מעניינים בעיקר קטעים במצב-דיון, כי אלה הקטעים שדורשים הכי הרבה עריכה.

איך עורכים? אז הנה כמה שיטות, ואתם מוזמנים להמציא שיטות נוספות בעצמכם:
ראו גם: מדור עריכה
אביה_נו*
הודעות: 250
הצטרפות: 15 אוגוסט 2001, 09:03

פירוק לגורמים

שליחה על ידי אביה_נו* »

מה ההגיון בהעברת בייבי מוצארט ל-ילדים וטלוויזיה? אנחנו כל הזמן מחפשים איך להקטין את אורך הדיונים ולא להגדיל אותם. סבילות לעמימות, יקירי, סבילות לעמימות. הדיון בבייבי מוצארט היה בעצם על צפית פעוטות, וגם ההתיחסויות הספציפיות לקלטת הספציפית העלו נקודות עקרוניות על הנושא; לי נראה שצריך קודם לרכז את חומר הגלם, גם אם האורך גורם חוסר נוחיות לזמן מה, ויש איזו דינמיקה של סגירה בשלב כשלהו. כשמגיעים לנקודה הזו אפשר וראוי לנסות לערוך, לרכז, לנפות. "קטן" הוא מקסימום אמצעי, "איכותי" הוא המטרה האמיתית.

אפשר להסתפק בקישור לבייבי מוצארט בתוך ילדים וטלוויזיה, לא? טכנית כן, אבל בשביל מה? לא מדובר פה שאיזה דף גדול במיוחד, וכן יש יתרון לראות הכל ביחד.
ואגב בקשר לפרוק של "ילדים שרוצים ללכת לגן" - אכן הדף היה כבר כבד נורא, אך לטעמי עוד לא הגיע לנקודת ה"מים העומדים", וגיליתי שנערך בדיוק כשנכנסתי אליו כדי להוסיף למטה הערה "ההמשך בדף ילדים שרוצים ללכת לגן 2 " סתם פתרון ביניים פשוט שהיה פותר את הבעיה הטכנית לעת עתה.
רועי_שרון*
הודעות: 1691
הצטרפות: 13 יוני 2001, 18:34
דף אישי: הדף האישי של רועי_שרון*

פירוק לגורמים

שליחה על ידי רועי_שרון* »

כן, אני מסכים עם רוב מה שאמרת, רק יש בעיה טכנית אחת: לא מעט משתמשים מתלוננים על הזמן שלוקח להם לטעון את הדפים הארוכים, וחלקם מעדיפים כתוצאה מזה להתנזר מדפים כאלה ולא להיות מעורבים בדיון בהם. ארוך זה דבר יחסי -- מה שלא ארוך עבורך ועבור המחשב שלך יכול להיות ארוך מדי בשביל משתמש אחר. ככלל אצבע גיליתי שכל מה שארוך מ-8~6 גלילות מסך מתחיל להיות ארוך מדי בשביל חלקים גדולים והולכים של המשתמשים. בכל מקרה, אם לך זה עוזר לראות את התמונה כולה לרכז את כל החומר במקום אחד, אז את יכולה לעשות מה שאני עושה: מעתיק את הכל לפני שאני עורך לקובץ אחד ב-Word, ועובד עליו.

אני מסכים עם תפיסת המים העומדים, אבל לא כל פירוק לגורמים מחייב את זה. לדוגמא פירוק לגורמים על ידי העברה לדף -- שזה מה שבבסיסו של דבר עשיתי ב-ילדים שרוצים ללכת לגן -- ניתן לביצוע באמצע דיון. נכון שמבחינת המשתתפים זה עלול להפריע באופן זמני לזרימת הרעיונות, אבל התועלת שבחשיפת נושאים שהיו חבויים בדף, ובהקלת האפשרות לאנשים לגשת לדף ולהשתתף בדיון, גוברת בהרבה על החסרונות. אגב, חשיפת נושאים חבויים היא מעניינת במיוחד, משום שהרבה פעמים אלו נושאים שכבר כן הגיעו למצב של מים עומדים. פשוט לא רואים אותם בלהט הדיון על הנושאים שלא הגיעו למצב זה. דוגמאות לנושאים כאלה שהיו קבורים ב-ילדים שרוצים ללכת לגן: מי מחליט על חינוך ביתי ו-לזרום עם הילד, שני נושאים שתסכימי איתי שראויים לחשיפה מחודשת.
שליחת תגובה

חזור אל “איך עושים עריכת דף”