דואר אלקטרוני the go od@yahoo.com
דף בית אישי
הדעות שלי לגבי העולם הושפעו בעיקר מספרים שקראתי ואנשים שפגשתי.
הדברים בהם אני מתעניין: פילוסופיה וסימבוליזם.
לפני כעשרת אלפים שנה ישב בן האדם בגן עדן, אך השקט והשלווה שעממו אותו וכדי להכניס עניין לחייו הוא אכל מעץ הדעת. אך כידוע עץ הדעת הוא מזון לאלים, ההשפעה על האדם הייתה כמו מנת LSD. שקוע בטרופו שכח האדם את תפקידו ביקום והגה מתוך מוחו ההוזה תפקיד חדש: כדור הארץ נוצר עבור האדם כדי שהוא ישלוט בו. האדם גנב מהאלוהים את ערכת הכלים הקרויה ידע ובנה בעזרתה מכניזם וקרא לו קדמה או "חברה מתקדמת". המכניזם אמור היה לסייע לאדם בהגשמת ייעודו לשלוט על הטבע, אך המכשיר לא תיפקד כראוי והטבע סרב לסור למרותו של האדם. כדי להתגבר על העיכוב הזמני בתוכניותיו, החל האדם לבצע שינויים במכניזם. ככל שהאדם ביצע יותר שינויים והשתמש בכלים יותר מורכבים מתיבת הכלים, הגיב הטבע בהתנגדות יותר עזה דבר שדרש שינויים גדולים יותר ומהירים יותר.
ובכן חברים עוד רגע חצות ואתם יודעים מה קורא בחצות (לפי המיתולוגיה שלנו - בראשית ב יז). יש רק רגע אחד בלבד לצאת מהטריפ ולעצור את הטרוף. הרעיון כי רק תיקון קטן נוסף במכניזם הקדמה יפתור את הבעיה הוא מטורף כמכניזם עצמו. האם שאלתם את עצמכם מי המציא את המושג "אי אפשר לעצור את הקדמה"? הביטו רגע במי שיושב ליד ההגה האם הוא נראה לכם שפוי?
ובכן לא חידשתי דבר (רק ערכתי במקצת רעיונות שהועלו לפני למשל ע"י דניאל קווין) וזה חלק מהטרוף, אם הכל כל כך ידוע וברור למה נשארנו אדישים?
אם רוצים לעצור את הטרוף יש רק עוד רגע אחד לפעול.
מבוא להרכבת פזל
יש דברים שהידיעה שלהם אינה מספקת ויש צורך בחוויה וגילוי אישי כדי להגיע להבנה מלאה. קריאת ספר על מדיטציה לא יביא איש להארה. האמרה "אין חכם כבעל ניסיון" מובנת בצורה הטובה ביותר רק אחרי ניסיון. אוכל לומר רק שברור כי הבעיה היא בחברה שלנו כלומר בדרך בה אנו חיים את חיינו. אנו מחפשים את התשובה לשאלה איך לחיות נכון, בצורה שתהיה טובה לנו וטובה לסיבה?
אפשר להגיד שהדרך להגיע להבנה היא כמו הרכבת פזל. כל חלק בפזל הוא שבריר מידע. ככל שחלק מסוים מתאים למספר רב יותר של חלקים אחרים אנו מקבלים ביטחון יותר גדול שהמידע אמיתי ונימצא במקום הנכון (מובן בהקשר נכון). כאשר שני חלקים שכנים אינם מתאימים זה לזה, לפחות אחד מהם חייב להיות חלק מזויף (מידע לא נכון) או לא במקום הנכון (לא מובן כהלכה).
שלבים בהרכבת הפזל:
· בחירת הפזל אותו אנו רוצים להרכיב.
· מציאת החלקים של הפזל – למשל בתוך ספרים.
· מיון החלקים – אלו חלקים אמיתיים ואלו מזויפים.
· מציאת המקום של כל חלק.
במהלך תהליך הרכבת הפזל חשוב לזכור לא לפתח תלות Attachment לחלקים. ככל שהפזל גדל התמונה מתבהרת וניתן להבחין ביתר קלות בחלקים הלא מתאימים. אם מפתחים תלות בחלק מסוים ומאמינים בכל הלב כי החלק אמיתי ונמצא במקום הנכון, לא יהיה להשלים את הפזל. (כיום יש אנשים המוכנים להרוג או להיהרג בגלל התלות הזו – דברנו על טרוף לא ?). כמו כן חשוב להרחיב את תחום חיפוש הספרים ככל הניתן. צמצום תחום ההתעניינות מקטין את הסיכוי למצוא את חלקי הפזל.
בדף זה ננסה ביחד לתת כלים לבניית שני סוגים של פזלים הקשורים בניהם.
- מה בדיוק בהתנהגות האדם גרם לדברים להיות כמו שהם היום?
- איך היה על האדם להתנהג כדי שהדברים לא היו מגיעים להיות כמו שהם היום?
אשמח לקבל קישורים חדשים ותגובות על קישורים קיימים.
רשימת קישורים
- Daniel Quinn
- Robert Pirsig
- Alan Watts
- Lao Tzu
תרגומים נוספים
- ...
מציאת המסלול הנכון
לפני כעשרת אלפים שנה יצא האדם את גן העדן רכוב על המכניזם החדש שבנה (הקדמה). הדרך בה נסע לא הייתה סלולה אלא נפרצה תוך כדי הנסיעה, כך שלא ניתן היה לדעת בודאות לאן תוליך הדרך. במהלך אותה נסיעה מטורפת הופיעו מספר אנשים אשר טענו כי הדרך שנבחרה היא דרך שגויה ואף הציעו דרכים חלופיות. אך הנהגים, שהיו שיכורי כוח, לא רצו שאיש יפריע להם בנהיגתם ולכן שכנעו את הנוסעים (אנשי החברה המתקדמת) להשתיק את אותם אנשים. כיום כאשר רוב בני האדם רואים את קצה הדרך ואת התהום שאליה היא מובילה נשאלת השאלה, מה נעשה עכשיו?
להלן האפשרויות:
- להמשיך לנסוע, להשתדל ליהנות מהנסיעה כמה שניתן ולסיים בבום גדול. תשובה זו תינתן ע"י אלו השקועים בתרדמת החזקה ביותר אשר בצורה אירונית חלקם יושבים ליד ההגה.
- למצוא נתיב נסיעה חדש. אולם זה מה שעשינו עד עכשיו.
- לחזור לגן עדן. זהו מקום שהיה קיים בעבר הרחוק וללא ספק נהרס בעקבות פעילות האדם. גם אם לא היה נהרס הוא התאים לחברה אנושית אחרת בעלת תפיסת עולם אחרת ומספרים אחרים. למעשה הגיע שלב שגם להם הוא לא התאים ולכן הם עזבו אותו.
- לעצור ולחשוב. אולי אם נבחן את הדרך שנעשתה לאור הניסיון שנצבר יהיה אפשר להבחין בין פניות מוצלחות שנבחרו לבין הפניות שהובילו לקצה המצוק. אולי אפשר גם לבחון מחדש את הדברים של אותם אנשים אשר הושתקו במהלך הנסיעה ולנסות להבין למה בעצם הם התכוונו.
- ...
הצעות ורעיונות מעשיים לשיפור חיי היום יום ולהתקרבות לדרך טובה יותר
לפני שנתחיל בהעלאת רעיונות או נתינת כיוון למציאת הרעיונות אולי כדאי להסביר את הקשר שבין חלק זה לבין הדף הכללי שהציג דרך לניסיון זיהוי בעיה מסוימת והפיתרון שלה.
כאשר נוסעי רכב רואים שמולם יש מצוק, ולחרדתם הם מגלים שהנהג מסומם, דרך הפעולה הטובה ביותר היא לעצור ולא לנסות לגמול את הנהג.
כלומר רעיונות מעשיים לשיפור חיי היום יום יכולים להיות שימושיים וטובים אך לא בהיכרך לפתור את הבעיה המדוברת. הדבר תלוי מאוד כמה רחוקה התהום.
התרבות שלנו מלמדת אותנו שמה שחשוב זה המטרה הסופית, "תן לנו עכשיו ראיונות שנוכל מייד ליישם וישפרו את חיינו". לכן חשוב לנו שהתשובה למשמעות החיים היקום וכל השאר תהיה תהליך מתוכנן השואף למטרה מסוימת.
But we don’t see that as something brought by our education into our everyday conduct. We’ve got a system of schooling that gives a completely different impression. It’s all graded and what we do is we put the child into the corridor of this grade system with a kind of “come on kitty kitty”…and you go to kindergarten and that is a great thing because when you finish that you’ll get into first grade, and then first grade leads to second grade and so on and then you get out of grade school. You go to high school, and it’s revving up the “thing” is coming, and then your going to go to college, and then you get into graduate school, and when you are through with graduate school you go out to join the world!
Then you get into some racket where you are selling insurance and they’ve got that quota to make, and you’re going to make that, and all the time the thing is coming, this great thing, the success your working for! Then when you wake up one day about 40 years old you say “I’ve arrived, I’m there!” And you don’t feel very different from what you always felt and there is a slight let down because you feel there’s a hoax, and there was a hoax, a dreadful hoax. They made you miss everything by expectation.
Look at the people who live to retire, put those savings away, and then when they’re 65 they don’t have any energy left, they are more or less impotent and they go rot in a senior citizens community. Because we have simply cheated ourselves the whole way down the line.
We thought of life by analogy with a journey, with a pilgrimage which had a serious purpose at the end and the goal was to get to that end, success or whatever it is, or maybe heaven after your dead. But we missed the point the whole way along, it was a musical thing and you were simply supposed to sing or to dance while the music was being played. – Alan Watts
אם שמתם לב כבר נתנו הצעות ורעיונות מעשיים לשיפור חיי היום יום ולהתקרבות לדרך טובה יותר וזה למעשה מה שנעשה מתחילת הדף ומבלי שזו תהיה המטרה הספציפית.
אז מדוע כן להעלות רעיונות מעשיים לשיפור חיי היום
- אם החיים הם כמו ריקוד אז אולי כדאי ללמוד לרקוד למרות שבסוף יכבו את האור ויסגרו את המועדון.
- פשוט כי נראה שיש לזה יותר איכות quality מלא להעלות רעיונות מעשיים (רוברט מ. פירסיג).
- ... (מישהו מתנדב להמשיך?)
- Robert Pirsig
- Alan Watts
- Lao Tzu
- ג'ין לידלוף