מעבירה לכאן דיון שהתחיל אצלנו בבית בעקבות שאלה ששאלה אותי אמא אחת:
השאלה שנשאלה היתה: "איך את מפעילה את הבת שלך כשאתן ביחד?" לדבריה "זה מאוד מטריד ואני כול הזמן מנסה למצוא לי ולבן שלי פעילויות".(מדובר על ילדים בני שנה וחצי).
עניתי לה שאנחנו לא מעסיקים אותה באופן מתוכנן או יזום אלא עושים דברים ביחד, לפי איך שאחר הצהריים (או היום) מתפתח לכולנו. בתור התחלה היא משחקת לבד הרבה ולפעמים פונה אלי ומציעה לי ספר, או רוצה לצאת החוצה וכו'- ואז מספרים סיפור, או משחקים בחוץ, הולכים לטייל , פוגשים בע"ח, משתכשכים בחול, מתבוננים בציפורים.... חסר מה לעשות?...
אני לא חושבת שהתשובה שלי היתה מספקת מבחינתה, וזה לא מפתיע אותי מאחר ואנחנו לא מחזיקות באותן דעות על גידול ילדים.
שמעתי מחברות שעוסקות בהתפתחות כמה חשוב להפעיל את הילד מוטורית, שכלית, גירויות (ויש עוד הרבה מילים כאלה). אני בטוחה שזה חשוב ואין לזלזל אבל מפריע לי שילד הופך מגיל צעיר ליצור בעל סדר יום עמוס בפעילויות שלא נותנות לו זמן לגלות בעצמו מה הוא רוצה.
אישי ואני שותפים לדעה שתשומת לב, חום, סקרנות, אהבה הם המפתח, ושנינו מסרבים לחשוב שילד שנחשף לפעילות יזומה (ציור, צפיה בקלטת וכו') לומד יותר מילד שמלמד את עצמו. אני רואה את הבת שלי מטפסת על אבנים, משחקת עם הכלב, בודקת חיפושיות ונמלים (ולצערי לפעמים מסיימת את חייהם תוך כדי), טועמת ומלטפת את שיח המלוח בשדה, מציירת בחול... מצד שני גם גינת המשחקים אהובה עליה, ולהיות עם ילדים אחרים, ואם מציעים לה צבעים ודף אז השמחה גדולה. נראה לי שהיא מתפתחת בקצב שהוא לגמרי שלה. אני יכולה לראות ילדים בגילה שעושים דברים שהיא לא גילתה עדיין, ואני יכולה לראות הרבה דברים שהיא גילתה.
בכול אופן, השאלה של האמא ההיא גרמה לי לחשוב על שני דברים:
- מה גורם לאנשים להרגיש שהם חייבים 'להעסיק' את הילדים שלהם במקום לתת להם ללמוד להעסיק את עצמם?
- האם ה'העסקות' הללו באמת גורמות להתפתחות הילד? ומה בעצם המשמעות של ההתפתחות הזאת?