"בטרם" www.beterem.org
{מנסה לעזור:
מנסה לעשות קצת סדר ובעיקר לקרוא לכם לשים לב להוראות של כל יצרן ויצרן לגבי מגבלות שונות בצורות השימוש השונות.
אני לא מומחית מקצועית אבל היסטרית מקצועית שעשתה קצת סקר לימוד אינטרנטי.
אני רוצה בעיקר להאיר את עיניכם לנקודות שאנשים נוטים 'לפספס' משום שרוב מוחלט מהילדים שנפגעים בתאונות דרכים, גם אם היו בהתקן ריסון, הרי שהשימוש בו היה שגוי ולקוי וגרם להחמרת הפגיעה.
מזכירה גם שרוב מוחלט של תאונות הדרכים מתרחשות קרוב לבית.
ישנם שלושה סוגים של התקני ריסון לרכב - סלקל, כיסא ובוסטר. לפעמים יש כאלה שעונים ליותר מקטגוריה אחת.
כללי:
- חשוב מאוד לקרוא היטב את הוראות היצרן - רצוי בשפת המקור.
- חשוב מאוד לשים לב איזו חגורת בטיחות נדרשת לעיגון הכסא ברכב: משולשת כתף-ירכיים (כמו החגורות הקדמיות) או חגורת ירכיים בעלת שתי נקודות עיגון. חשוב במיוחד למי שברשותו רכב ישן שבו החגורה האמצעית היא חגורת ירכיים. לפעמים צריך לתפוס חגורה משולשת בתפס מיוחד על מנת שלא תוכל להימתח בעת בלימה (חגורה 'נתקעת' במקום להימתח רק ממשקל/תנופה מסויימים).
- חשוב לשים לב שהחגורות שטוחות ולא מפותלות. חגורה 'מסובבת' - יעילותה נפגמת (נסו לקרוע נייר תוך משיכה שטוחה ושווה לשני צדדים נגדיים ...)
- חגורות הבטיחות ברכב מיועדות לגוף באורך 145 ס"מ לפחות. מתחת לגובה זה צריך לשבת על בוסטר על מנת שבעת בלימה חגורת הבטיחות לא תחנוק את הילד. חגורת הבטיחות צריכה לעבור במרכז הכתף ולא על הצוואר או הגרון.
- אסור לחגור ילד בחגורה משולשת כאשר החלק העליון מאחורי הגב או מתחת לבית השחי (נזקים לאברים פנימיים).
- לעולם לא לשים ילד במושב הקדמי כאשר יש לפניו כרית אויר - בשום התקן ובשום צורה. הכרית מתנפחת בעוצמה שיכולה להרוג!
- כל התקן מתאים למישקלים שונים ובמיוחד לשים לב שיש הבדל בין המשקל המקסימלי בהתקנה רגילה והפוכה. לדוגמה: יש כסאות שמיועדים עד ל-18 ק"ג אבל מותרים לשימוש בעיגון כנגד כיוון הנסיעה רק עד 9 ק"ג. כיום, רוב הכסאות מותרים לעיגון הפוך גם עד מישקלים גדולים יותר.
- תינוק עד גיל שנה וגם 9 ק"ג חייב לשבת עם הפנים לאחור. עדיף כמה שיותר - לפי מגבלות הכסא.
- בוסטרים יכולים להיות מסוגים שונים ולשימושים שונים. חשוב לקרוא את הוראות היצרן.
- לעולם אסור לחגור שניים יחד - לא מבוגר וילד ולא שני ילדים. אם נוסעים, למשל במונית, ללא התקן - המבוגר ייחגר ויחזיק את התינוק בשתי ידיים. אם הילד חגור יחד עם המבוגר באותה חגורה, בעת בלימה הילד יימחץ בין המבוגר והחגורה. בצורה דומה גם בין שני ילדים - עדיף לחגור רק אחד מאשר שניים יחד.
- עד גיל שנה וגם 9 ק"ג חייב התינוק לשבת עם הפנים לאחור. הצוואר שלו לא מפותח דיו לעמוד בטלטלות הבלימה.
- אין לחגור סלקל עם הפנים לכיוון הנסיעה.
- חגורות הכתפיים צריכות לצאת מתחת לקו הכתפיים.
- נדרש לפחות אינץ אחד בין קצה הראש וקצה הסלקל.
- חשוב לשים לב לזוית בה התינוק צריך לשבת/לשכב כנגד כיוון הנסיעה. זו זוית שונה מהישיבה הזקופה בנסיעה עם כיוון הנסיעה.
- חשוב לשים תמיכה סביב ראשו של התינוק. גם בכסאות שבאים עם 'בייגלה' שכזה מומלץ, במיוחד עבור תינוקות צעירים, לשים עוד תמיכה פנימית כי לרוב הראש 'הולך לאיבוד' גם בתוך התמיכה.
- יש סלקלים שבאים עם בסיס שמעוגן לרכב והסלקל 'נינעץ' בתוכו ונישלף בקלות. מאוד נוח אבל כדאי לקנות כזה שניתן לחגור גם ללא הבסיס - חשוב במיוחד כשיש שתי מכוניות כשהורה אחד נוסע עם הרכב ומתעורר צורך לנסוע עם התינוק ברכב אחר (והבסיס ...).
- זמן השימוש בסלקל לנשיאת תינוק הוא יחסית קצר (קשה להסתובב עם סלקל ובו תינוק השוקל 10 ק"ג). אפשר לקחת מחברים בהשאלה ולקנות רק כיסא.
- לרוב מיועד עד 'גיל 4' אבל למעשה המגבלה היא גובה ומשקל. המשקל נקבע ע"י היצרן ויכול להיות שונה בין צורות העיגון השונות. הגובה נמדד כך שקצה משענת הגב של הכיסא צריך להיות לפחות בקו אמצע האוזניים של הילד.
- בכסא בטיחות רגיל, חגורות הכתפיים צריכות לצאת מעל לקו הכתפיים וקצה הכיסא אסור לו להיות נמוך מקו האוזניים של הילד.
- יש כיסאות שאינם מותרים בעיגון כנגד כיוון הנסיעה והם לרוב יהיו יותר זולים. חשוב לשים לב בעת הקנייה להתאים לצרכים.
- חשוב לשים לב לדרישות היצרן לגבי סוג חגורת הבטיחות שנדרשת לעיגון הכסא ברכב - ירכיים או משולשת.
- בחלק מהכסאות יש מגיני ריסוק מצידי הראש ובחלק לא.
- בוסטרים מתחלקים לסוגים שונים: חלוקה אחת יכולה להיות בין כאלה שמעוגנים לרכב בדומה לכסאות בטיחות רגילים ולהם יש רצועות לחגירת הילד ובין כאלה שמונחים על מושב הרכב והילד נחגר יחד עם הבוסטר. הסוג הראשון כמעט תמיד יהיה עם משענת גב והסוג השני יכול להיות עם או בלי.
- בוסטרים עם גב לעיתים מתאימים בתצורה זו רק עד 25 ק"ג וללא משענת הגב עד 36 ק"ג.
- בוסטרים שניתנים לעיגון לרכב ובנוסף עם חגורות מובנות לרוב מתאימים כך מ-9 ק"ג ועד 15. בהמשך, עד 25 ק"ג משאירים את משענת הגב וחוגרים את הילד בחגורות של הרכב תוך שימוש בנקודות ההתאמה המיועדות לכך לפי גובה הילד ולבסוף, עד 36 ק"ג, ללא הגב.
- בוסטרים עם משענת לרוב מחייבים חגורת בטיחות משולשת ולכן לא תמיד ניתנים לשימוש במושב האמצעי - יכול להיות בעייתי בעיקר במכוניות ישנות.
- ברוב הבוסטרים עם משענת הגב ניתן לשנות את גובה משענת הראש וחגורת הבטיחות (לרוב מושחלת דרך חריץ מתאם במשענת). חשוב להקפיד שגובה החגורה יהיה מעט מעל לקו הכתפיים ושהחגורה תעבור במרכז הכתף ולא על הצוואר. אסור שקצה המשענת יהיה נמוך מקו אמצע האוזניים של הילד.
- אסור להטות משענת של בוסטר ע"י כרית מאחורי הגב.
- כיום ישנם כיסאות שמתאימים מגיל 0 ועד גיל 8 ויותר. מלידה ועד 45 ק"ג.
- יש עוד המון מידע ברשת והמון אפשרויות - צריך להתאים למטרת השימוש, סוג הרכב ולתכנון המשפחתי.
- לכל הכסאות שמיובאים לארץ אמור להיות תקן.
- כדאי לבדוק אם היו 'קריאות להחזרה' של הכסא שאתם רוצים פשוט ע"י חיפוש בגוגל לפי car seat recall. לפעמים יש recall בגלל צבע ריפוד שנוטה לדהות אבל לפעמים זה גם משהו בטיחותי.
- מומלץ תמיד לכסות את הכיסא בעת החנייה ובמיוחד להיזהר שלא תיגרם לילד כוויה מחלקי המתכת של האבזמים בחגורות הבטיחות.
נסיעה בטוחה