אם בחרת במסגרת מסוימת, בעיני המסר החשוב לילד הוא להתאים את עצמו למסגרת. אחרת נוצר בלבול ומסר "כפול".
אם בזה את מתכוונת שעליי לחייב אותו להכין שיעורים, אני לא בטוחה שאני מסכימה איתך. אני כן חושבת, שאולי כדאי שאתחיל לתקן את המסר שלי שנוגע לבית הספר
תיראי, אני לא אומרת שהוא צריך להפוך לצייתן שעושה כל מה שאומרים לו. הוא בכל מקרה ינהג בהתאם ליכולות שלו.
העניין הוא המסר שלך. מה את משדרת בתוכך ומה את אומרת לו?
אם את מסכימה כי למסגרת יש דרישות מסוימות, וכי את לא חייבת לאהוב אותן אך עלייך לבצע אותן (כפי שעלייך לנקות את השייש אחרי שבישלת, או את השירותים אחת ל...) אז ההתייחסות שלך וגם העשיה מגיעה ממקום מסכים/מקבל/נענה. אין שם הטלת ספק - צריך לעשות או לא?
את יכולה לבחור שלא לעשות אך את מבינה כי עלייך לעשות.
את מבינה את ההבדל ומהו המסר?
המסר - אתה עושה. אם הוא בוחר לחפף או יום אחד לא לעשות, אין זה משנה את הגישה או את המסר.
אם תהיה בעיה מתמשכת עם ש.ב, אך בלימודים זה לא משפיע, היתי מנסה "לגשר" בין המורה לתלמיד (שיגיעו להסכמות בינהם)
אם את רואה שחוסר עשיית ש.ב משפיע על הלימודים, יש כאן לעזור לו.
_בעיני חשוב שתיראי שאת כן מצפה ממנו. ובעיני זה בכלל לא נורא אם את מצפה ממנו, רוצה שהוא יצליח וידע להתמודד גם כשקשה.
העניין הוא, שאני באמת לא מצפה ממנו להכין שיעורי בית. מצד שני, אם הוא כבר מחליט להכין איזו עבודה, גיליתי שיש לי ציפיה שיעשה אותה "כמו שצריך", יתן לה כל מה שהוא יכול. ועכשיו כשאני כותבת את זה אני מבינה שזה לא לגמרי הוגן מצדי. כלומר, בהחלט גם אני הגשתי עבודות כאלה, אולי לא ביסודי, אבל בטח בתיכון ובאוניברסיטה. אני מאוד נרתעת מציפיות בנוגע לש.ב. וציונים, כי אם כל הכבוד לו והוא מוכשר וחכם כשהוא קיבל ציון טוב, מה זה אומר כשהציון הוא לא כל כך טוב? שהוא לא מוכשר וחכם? אני הרי יודעת שציון גרוע לא מעיד כהוא זה על החוכמה שלו._
צפיות הן לכריות
וברצינות, בוודאי שזה לא העניין ש.ב. כן או לא את מצפה, ובוודאי שהציון לא יעיד על מי הוא.
העניין הוא שאת רוצה לראות אותו יודע להתמודד גם במקומות מאתגרים, את רוצה שכשיהיה קשה הוא לא יברח, שהשריר הפועל לא יתנוון
והוא לא לומד לאף מבחן אף פעם. אז זה מעיד על כמה שהוא התאמץ? לא. הוא לא התאמץ בכלל.
האם חשוב לך שהוא יתאמץ?
זכות החלטה לילדים
-
- הודעות: 1074
- הצטרפות: 18 יוני 2004, 15:22
- דף אישי: הדף האישי של נועה_ברוך*
זכות החלטה לילדים
אני רוצה להוסיף כאן זוית, קצת מהצד:
מהתבוננות בילדים מבריקים (רבים הם כאלה בסביבתי הקרובה) אני רואה שהם מסתדים נהדר במושגי בי"ס בלי להתאמץ בכלל, עד שלב מסוים, בדיוק כפי שמיצי תיארה - ואז כשהם מגיעים לאיזשהו גיל/שלב המבריקות הטבעית שלהם כבר לא מספיק. (כמו שמגיע שלב בילדות שבו חמידות הפעוט כבר לא מספיקה, והוא צריך גם להיות מסוגל בכל מיני תחומים, אחרת זה מתחיל להפריע לו עצמו).
ואז, אם הם לא מיומנים להפעלת מאמץ, טווח האופציות שלהם מתכווץ למה שבא להם בקלות. מה שיכול להיות קצת חבל בטווח הארוך.
אז בעיני יש חשיבות לשמירת קליבר האפשרויות פתוח ורחב. וחלק מזה הוא לדעת להתאמץ כשנדרש מאמץ, וחלק אחר - לתפקד בתוך מערכת בהתאם לדרישות הסיטואציה/מערכת (גם אם חלק מהזמן מחליטים שלא להענות לדרישות האלה.)
נקודת המבט הזו מתייחסת לעתיד של הילד/ים והסתגלותם לעולם, ואני יודעת שהיא לא כ"כ מקובלת כאן באתר (-: . בעיני חשוב לבנות מסוגלוּת להתמודדות ולתפקוד בחברה הלא מושלמת שבה אנחנו חיים, כי היא לא מראה בינתיים סימנים של התכנסות לשלמות.
מהתבוננות בילדים מבריקים (רבים הם כאלה בסביבתי הקרובה) אני רואה שהם מסתדים נהדר במושגי בי"ס בלי להתאמץ בכלל, עד שלב מסוים, בדיוק כפי שמיצי תיארה - ואז כשהם מגיעים לאיזשהו גיל/שלב המבריקות הטבעית שלהם כבר לא מספיק. (כמו שמגיע שלב בילדות שבו חמידות הפעוט כבר לא מספיקה, והוא צריך גם להיות מסוגל בכל מיני תחומים, אחרת זה מתחיל להפריע לו עצמו).
ואז, אם הם לא מיומנים להפעלת מאמץ, טווח האופציות שלהם מתכווץ למה שבא להם בקלות. מה שיכול להיות קצת חבל בטווח הארוך.
אז בעיני יש חשיבות לשמירת קליבר האפשרויות פתוח ורחב. וחלק מזה הוא לדעת להתאמץ כשנדרש מאמץ, וחלק אחר - לתפקד בתוך מערכת בהתאם לדרישות הסיטואציה/מערכת (גם אם חלק מהזמן מחליטים שלא להענות לדרישות האלה.)
נקודת המבט הזו מתייחסת לעתיד של הילד/ים והסתגלותם לעולם, ואני יודעת שהיא לא כ"כ מקובלת כאן באתר (-: . בעיני חשוב לבנות מסוגלוּת להתמודדות ולתפקוד בחברה הלא מושלמת שבה אנחנו חיים, כי היא לא מראה בינתיים סימנים של התכנסות לשלמות.
-
- הודעות: 214
- הצטרפות: 19 יולי 2010, 08:20
זכות החלטה לילדים
אני מאד מסכימה עם מצ'רה. זה בערך מה שניסיתי להגיד, רק שלא הצלחתי לצאת מהדוגמה הספציפית לכללית.
וזה העניין של ההצלחה בלימודים=מאמץ. זה שאין הבדל משמעותי בן ציון 95 ל85, וששניהם ציונים טובים, זה לא משנה, והשיפוט של אם הילד חכם או לא גם לא רלוונטי כאן. יש ילדים שמתאמצים יותר ויוציאו ציונים יותר נמוכים, אבל אם הם למדו בדרך איך ללמוד או איך לעבוד על מה שהם רוצים זה לא פחות חשוב בעיני מלזכור (נניח) מי אמר למי ובאיזה הקשר.
לי אישית העניין של המאמץ היה מאד קשה, וזה העניין של הפרעת הקשב המסויימת שיש לי. כי כל עוד לא באמת היה צריך ללמוד בבית, הוצאתי ציונים מעולים. אחר כך, כשהיה צריך להתאמץ, כן הצלחתי, אבל במידה מוגבלת, והציונים ירדו לרמת בינונית-גבוהה. אצלי לפחות זה נובע (עד היום) מקושי להתאמץ ומקושי "לעשות דברים עד הסוף". יכול להיות שזה בגלל שלא למדתי את זה, או שיש לי קושי נוירולוגי שאפשר לשפר אותו אם רוצים, אבל מה זה משנה?
וזה העניין של ההצלחה בלימודים=מאמץ. זה שאין הבדל משמעותי בן ציון 95 ל85, וששניהם ציונים טובים, זה לא משנה, והשיפוט של אם הילד חכם או לא גם לא רלוונטי כאן. יש ילדים שמתאמצים יותר ויוציאו ציונים יותר נמוכים, אבל אם הם למדו בדרך איך ללמוד או איך לעבוד על מה שהם רוצים זה לא פחות חשוב בעיני מלזכור (נניח) מי אמר למי ובאיזה הקשר.
לי אישית העניין של המאמץ היה מאד קשה, וזה העניין של הפרעת הקשב המסויימת שיש לי. כי כל עוד לא באמת היה צריך ללמוד בבית, הוצאתי ציונים מעולים. אחר כך, כשהיה צריך להתאמץ, כן הצלחתי, אבל במידה מוגבלת, והציונים ירדו לרמת בינונית-גבוהה. אצלי לפחות זה נובע (עד היום) מקושי להתאמץ ומקושי "לעשות דברים עד הסוף". יכול להיות שזה בגלל שלא למדתי את זה, או שיש לי קושי נוירולוגי שאפשר לשפר אותו אם רוצים, אבל מה זה משנה?
-
- הודעות: 2041
- הצטרפות: 21 פברואר 2005, 22:27
- דף אישי: הדף האישי של מיצי_החתולה*
זכות החלטה לילדים
ואז, אם הם לא מיומנים להפעלת מאמץ, אבל מצ'רה (ולפונית כלשהי), זה לא שהם לא מיומנים להפעלת מאמץ - הם פשוט לא הצטרכו עד עכשיו להפעיל מאמץ בכיוון הזה. הגיוני שהזדמן להם להשקיע מאמץ כזה או אחר בתחומים אחרים, מסיבות כאלה ואחרות, זה לא שזה זר להם לגמרי, לא?
חזרתי לפה להמשך הרהורים כתובים. עוד לא הגעתי לאיזו מסקנה סופית. אני חושבת לנהל איתו שיחה נוספת, כי יש לי איזו חוויה שהאחריות כאילו נופלת בין הכסאות - לא שלנו ולא שלו. אני רוצה להבהיר את הדברים, ולראות מה יבחר. ואז לחשוב עוד קצת .
נועה - משום מה אני ממש זוכרת שהגבתי לדבריך, ואני לא רואה את תגובתי. תראי, הייתי רוצה אולי שכשיהיה קשה הוא לא יברח. מצד שני - אם הוא רוצה לברוח, הייתי רוצה שיברח. כלומר, הכי הייתי רוצה לקבל אותו בהאהבה גם אם הוא בוחר לברוח מהתמודדויות, כאלה ואחרות.
לא חשוב לי שהוא יתאמץ - מישהי למעלה כתבה שתשבחות על ציון הן תשבחות על מאמץ. ואני כתבתי שבמקרה הזה, כרגע, אין מאמץ.
חזרתי לפה להמשך הרהורים כתובים. עוד לא הגעתי לאיזו מסקנה סופית. אני חושבת לנהל איתו שיחה נוספת, כי יש לי איזו חוויה שהאחריות כאילו נופלת בין הכסאות - לא שלנו ולא שלו. אני רוצה להבהיר את הדברים, ולראות מה יבחר. ואז לחשוב עוד קצת .
נועה - משום מה אני ממש זוכרת שהגבתי לדבריך, ואני לא רואה את תגובתי. תראי, הייתי רוצה אולי שכשיהיה קשה הוא לא יברח. מצד שני - אם הוא רוצה לברוח, הייתי רוצה שיברח. כלומר, הכי הייתי רוצה לקבל אותו בהאהבה גם אם הוא בוחר לברוח מהתמודדויות, כאלה ואחרות.
לא חשוב לי שהוא יתאמץ - מישהי למעלה כתבה שתשבחות על ציון הן תשבחות על מאמץ. ואני כתבתי שבמקרה הזה, כרגע, אין מאמץ.
-
- הודעות: 2041
- הצטרפות: 21 פברואר 2005, 22:27
- דף אישי: הדף האישי של מיצי_החתולה*
זכות החלטה לילדים
היום שוב דיברנו, ועלתה בי איזו ספק-תובנה ספק-מחשבה: אחרי שבכורי הצהיר שהוא רוצה להכין ש.ב., הוא המשיך עוד ועוד לא להכין אותם. מצד שני, הוא אמר כל הזמן למורות שהוא יכין. בכל יום כשאני שואלת אותו אם היו שיעורים, או שהוא אומר שלא היו, או שהוא אומר שכן, אבל זה לא להיום, ובשורה התחתונה - לרוב לא מכין. היום הוא שוב אמר שהוא רוצה להכין, ושאעזור לו בזה שאזכיר לו, אבל שלא אכריח אותו - שזה, בעצם, מה שהיה עד עכשיו.
והתובנה/מחשבה שלי היא זו: אולי זה בכל זאת גדול עליו (עליו ספציפית, לא בהכרח על כל בני התשע באשר הם), ליטול אחריות מוחלטת על הכנת שיעורי הבית. מצד אחד הוא רוצה להכין, מצד שני, הוא לא מצליח לעמוד בזה. הוא לא רוצה להגיד לנו לקחת את האחריות על זה, כי הוא אוהב את תחושת החופש, ואולי גם את תחושת האחריות. מצד שני, הוא לא מצליח להביא את עצמו להכין את שיעורי הבית.
זה מבאס אותי קצת, כי גם אני לא רוצה לקחת עליהם אחריות . מצד שני, אם אתייחס לזה כאל משהו שהוא צריך בו עזרה, ולא כאל משהו מעיק שאני אמורה להכריח אותו לעשות - ואני מתחילה להתייחס לזה ככה - יהיה לי הרבה יותר קל.
כילדה, הייתי מאוד אחראית בנושא שיעורי הבית מהרגע הראשון, והוריי לא עשו יותר מלהזכיר לי. לכן היה נראה לי שזו אחריות סבירה. מצד שני, היה ברור לגמרי ששיעורי הבית הם משהו שצריך לעשות. נראה לי שאתן לו עכשיו כמה ימים - שבוע? - ואראה אם הוא מצליח לעשות את זה לבד. אם לא, אני חושבת שאקח בחזרה את המושכות.
והתובנה/מחשבה שלי היא זו: אולי זה בכל זאת גדול עליו (עליו ספציפית, לא בהכרח על כל בני התשע באשר הם), ליטול אחריות מוחלטת על הכנת שיעורי הבית. מצד אחד הוא רוצה להכין, מצד שני, הוא לא מצליח לעמוד בזה. הוא לא רוצה להגיד לנו לקחת את האחריות על זה, כי הוא אוהב את תחושת החופש, ואולי גם את תחושת האחריות. מצד שני, הוא לא מצליח להביא את עצמו להכין את שיעורי הבית.
זה מבאס אותי קצת, כי גם אני לא רוצה לקחת עליהם אחריות . מצד שני, אם אתייחס לזה כאל משהו שהוא צריך בו עזרה, ולא כאל משהו מעיק שאני אמורה להכריח אותו לעשות - ואני מתחילה להתייחס לזה ככה - יהיה לי הרבה יותר קל.
כילדה, הייתי מאוד אחראית בנושא שיעורי הבית מהרגע הראשון, והוריי לא עשו יותר מלהזכיר לי. לכן היה נראה לי שזו אחריות סבירה. מצד שני, היה ברור לגמרי ששיעורי הבית הם משהו שצריך לעשות. נראה לי שאתן לו עכשיו כמה ימים - שבוע? - ואראה אם הוא מצליח לעשות את זה לבד. אם לא, אני חושבת שאקח בחזרה את המושכות.
זכות החלטה לילדים
זה לא שהם לא מיומנים להפעלת מאמץ - הם פשוט לא הצטרכו עד עכשיו להפעיל מאמץ בכיוון הזה.
תראי, אמרתי בראשית דברי שהם קצת "על יד" הנושא.
אני חושבת שלא כל כך חשוב באיזה תחום מתאמנים, אבל אני רואה ערך ואף צורך חיוני בהתגברות, בהתארגנות, בהשלמת משימות וכו', כל עוד עושים משהו מתוך התלהבות ולגמרי סחופים לתוכו, לא חווים אותו כמאמץ. אבל עשיית דברים משמעותיים כוללת הרבה פעמים גם חלקים של עשיה מבאסת, או מייגעת. והשאלה איך לומדים לעשות אותם אם לא חייבים לעשות כלום חוץ ממה שבא לנו. החשש שלי הוא שילדי החופש שלנו (מי יותר ומי פחות, אבל כללית יש להם הרבה חופש) יתכווצו בסוף לטווח יכולות קטֵן והולך, בגלל חוסר אימון בהתמודדות עם קשיים. זה בכלל לא קל להתאמן בדברים האלה בלי מגבלות או דרישות חיצוניות.
אולי זה בכל זאת גדול עליו (עליו ספציפית, לא בהכרח על כל בני התשע באשר הם), ליטול אחריות מוחלטת על הכנת שיעורי הבית. מצד אחד הוא רוצה להכין, מצד שני, הוא לא מצליח לעמוד בזה. ממליצה על הדף הילד רוצה לנגן אבל לא רוצה להתאמן - חלקים מהדיון שם (העקרוניים יותר, לא המוזיקליים) מתייחסים לנקודה הזו בעומק וחוכמה כמקובל בבאופן.
לכן היה נראה לי שזו אחריות סבירה. מצד שני, היה ברור לגמרי ששיעורי הבית הם משהו שצריך לעשות
אולי גם היית שונה ממנו ביכולת ההתארגנות שלך, נניח, או במשמעת העצמית. או בזה שאת בת (-: . בביתנו יש שני ילדים משני המינים, וההבדל ביניהם בצורך בעזרה בהתארגנות - רחב מני ים.
תראי, אמרתי בראשית דברי שהם קצת "על יד" הנושא.
אני חושבת שלא כל כך חשוב באיזה תחום מתאמנים, אבל אני רואה ערך ואף צורך חיוני בהתגברות, בהתארגנות, בהשלמת משימות וכו', כל עוד עושים משהו מתוך התלהבות ולגמרי סחופים לתוכו, לא חווים אותו כמאמץ. אבל עשיית דברים משמעותיים כוללת הרבה פעמים גם חלקים של עשיה מבאסת, או מייגעת. והשאלה איך לומדים לעשות אותם אם לא חייבים לעשות כלום חוץ ממה שבא לנו. החשש שלי הוא שילדי החופש שלנו (מי יותר ומי פחות, אבל כללית יש להם הרבה חופש) יתכווצו בסוף לטווח יכולות קטֵן והולך, בגלל חוסר אימון בהתמודדות עם קשיים. זה בכלל לא קל להתאמן בדברים האלה בלי מגבלות או דרישות חיצוניות.
אולי זה בכל זאת גדול עליו (עליו ספציפית, לא בהכרח על כל בני התשע באשר הם), ליטול אחריות מוחלטת על הכנת שיעורי הבית. מצד אחד הוא רוצה להכין, מצד שני, הוא לא מצליח לעמוד בזה. ממליצה על הדף הילד רוצה לנגן אבל לא רוצה להתאמן - חלקים מהדיון שם (העקרוניים יותר, לא המוזיקליים) מתייחסים לנקודה הזו בעומק וחוכמה כמקובל בבאופן.
לכן היה נראה לי שזו אחריות סבירה. מצד שני, היה ברור לגמרי ששיעורי הבית הם משהו שצריך לעשות
אולי גם היית שונה ממנו ביכולת ההתארגנות שלך, נניח, או במשמעת העצמית. או בזה שאת בת (-: . בביתנו יש שני ילדים משני המינים, וההבדל ביניהם בצורך בעזרה בהתארגנות - רחב מני ים.
-
- הודעות: 2041
- הצטרפות: 21 פברואר 2005, 22:27
- דף אישי: הדף האישי של מיצי_החתולה*
זכות החלטה לילדים
מצ'רה - אני מסכימה איתך, אם כי בגדול, אני מאמינה שהחיים לרוב מזמנים את הדברים הללו באופן טבעי. נניח, הבן שלי שונא לגזור, אבל הוא יגזור בדבקות כלמיני דברים אם זה משרת איזו מטרת-על יצירתית אחרת.
אני זוכרת את הדף שכתבת עליו. אציץ בו שוב, תודה.
אולי גם היית שונה ממנו ביכולת ההתארגנות שלך, נניח, או במשמעת העצמית. או בזה שאת בת - הכל אפשרי. הוקל לי, ברגע שהבנתי (אני מקווה שאמנם הבנתי נכון ) שהוא באמת רוצה לעשות, ולא מצליח להביא את עצמו. אני לא אמא כל כך מעורבת מבחינה לימודית - לא בודקת מחברות וספרים, נותנת עזרה רק כשמבקשים (גם מציעה כמובן, אבל לא יושבת לידו כשהוא פותר תרגילים או משהו). עד עכשיו די הסתכלתי על קשיי ההתארגנות כסוג של בחירה - בחירה לא להשקיע - ורציתי לכבד אותה. עכשיו אני חושבת שאולי זו היתה טעות. אעדכן פה בהמשך. תודה @}.
אני זוכרת את הדף שכתבת עליו. אציץ בו שוב, תודה.
אולי גם היית שונה ממנו ביכולת ההתארגנות שלך, נניח, או במשמעת העצמית. או בזה שאת בת - הכל אפשרי. הוקל לי, ברגע שהבנתי (אני מקווה שאמנם הבנתי נכון ) שהוא באמת רוצה לעשות, ולא מצליח להביא את עצמו. אני לא אמא כל כך מעורבת מבחינה לימודית - לא בודקת מחברות וספרים, נותנת עזרה רק כשמבקשים (גם מציעה כמובן, אבל לא יושבת לידו כשהוא פותר תרגילים או משהו). עד עכשיו די הסתכלתי על קשיי ההתארגנות כסוג של בחירה - בחירה לא להשקיע - ורציתי לכבד אותה. עכשיו אני חושבת שאולי זו היתה טעות. אעדכן פה בהמשך. תודה @}.