המעבר לחמישה ימי לימוד יתממש רק בתשס"ו, כנראה. לגבי יום לימודים ארוך, את צודקת שהוא לא כולל 'מפעל הזנה', כלומר ארוחת צהרים.
אחרי קצת קריאה באתר של 'כוח המשימה' נראה שכותבי הדו"ח דווקא מאוד מסכימים איתך על הצורך ב'שיפור מקצוע ההוראה ומעמדו'. השינויים העקריים יהיו בשעות העבודה: חמישה ימים, שמונה שעות - ביניהן שעות לימוד פרונטליות ושעות יעוץ ועבודה בבית הספר. במקביל שיפור משמעותי בשכר. אם אינני טועה ישנה הצעה להשוות את התנאים לתנאים של עובדי המגזר הצבורי, שכר התחלתי טוב יותר לצד דרישה לשנת סטאז', תארים מתקדמים יותר ותגמול על תפקידים שונים בבית הספר - רכז וכו'. נשמע לא רע, בפועל כנראה יזמן מלחמת עולם, או פשרה, כלומר המשך המצב הקיים. הנסיון האחרון לעודד השכלה נגמר בסחר בתעודות מזויפות.
עד כאן נראה לי שהדוח 'משתמש' היטב בכישורי הארגון והניהול של כותביו. רעיונות חכמים לשיפור ויעול נהול בית הספר כיחידה עצמאית, בעלת סמכות ואוטונומיה תוך הפחתת ייסורי הבירוקרטיה והפיקוח/תקצוב הכפול (משרד החינוך והמועצות),
מה לא אהבתי? ההתמקדות ב'תוצרים' - סעיפים רבים עוסקים במדידה והערכה: "חינוך מוכוון יעדים ומונחה תוצאות". במקום אחד נאמר שאחת הסיבות להתדרדרות החינוך בארץ היא התמקדות בתשומות ולא בתוצרים. כלומר, השמת דגש על תכניות למוד ופחות על עיכולן. בעיני זהו כשל שאחרים פה וודאי ייטיבו להסביר אותו. אם יש 'יותר מדי תשומות' ופחות מדי תוצרים, כלומר הבנה שלהן, או שהן לא מוצלחות או שמשהו בתלמידים, שראוי לחקור אותו, מסרב לבלוע.
במקום זה (למרבה האסון) ההתמקדות היא 'מתחת לפנס', כלומר, יצירת מודל למדידה 'הצלחה בית ספרית', לפיו בית הספר ימדד על פי עמידתו בסטנדרטים לימודיים (וערכיים - איך בדיוק, לא מובן): כך למשל,
- על אחוז מסוים מהתלמידים לעמוד בסטנדרט מינימלי (כמה זמן נמשכה מלחמת ששת הימים)
- אחוז נמוך יותר מצופה לעמוד בסטנדרט תובעני יותר, שנגזר מתכנית הלימודים (מה נמוך מזה? לא הבנתי) (איזו מחתרת תרמה יותר לכינונה של המדינה, שים לב מי בשלטון)
- אחוז נמוך מזה מצופה להיות מצטיין. בתי הספר צריכים לשאוף לשפר את התפלגות אחוזי המצטיינים והממוצעים. (מי שר החינוך)
נקודת אור מתיחסת לצורך הדחוף בהקטנת מספר הילדים בגן ובכלל חשיבות רבה מיוחסת לגיל הרך כמנבא המוצלח ביותר להשגים בשנים הבאות. המלצה לקורסים וסטנדרטים חדשים להעסקת סייעות. הדוח כולו והחלק הזה בפרט מדבר על פערים שניצקים בגילאים אלו. המסקנה שלהם - להפנות משאבים לגיל הרך ולנתב 'אשכולות גנים' לבתי הספר המיועדים כדי לצור שיתוף פעולה בין בית הספר לגן. אני הייתי ממשיכה את הגן עד כיתה ב'...
המטרה שכותבי הדוח מצהירים עליה היא בניה וחיזוק של תשתית משותפת - ערכית ותרבותית, לאזרחי המדינה. אין שום התיחסות לערכים ולתכנים - חוץ מהדגש על חינוך כמפתח לחברה מתקדמת ומצליחה. מה'מרק התרבותי' הזה שתיתי לאורך כל שנות לימודי, ועצוב לי לקרוא שכלום לא השתנה. תמהיל פרווה של 'עמישראל' במולדתו. לא ראיתי דגש על יצירתיות, בקורתיות, או דיון על 'יצירת' אדם אחראי, שלם, מאושר וחלילה שוחר שלום.
ולאנשי החינוך הביתי, הרוח של הדוח לא אוהדת. השאיפה היא ליותר ממלכתיות-ציבוריות, כך למשל מומלץ לצמצם את החינוך הייחודי (בתי ספר ייחודיים אומנויות וכו') בגלל הדגש על שוויון. למרות שבמקום אחר בדוח מתוארת ההתיחסות הייחודית לכל ילד, כישוריו ונטיותיו - לצערי נראה שהרצון להיות ממלכתיים ושוויוניים, כפי שהוא מתבטא ברוח הסטנדרטית-כמה-שפחות-ייחודית, נראה קצת כמו שורות של ילדים מושפלי עינים.