על ידי עדי_יותם* » 06 אוקטובר 2002, 22:49
אם כבר אז הבעיה שלי היא: שימוש במחקרים לביסוס דברים אלו ואחרים באופן גורף, כי מחקרים הוכיחו שאפשר להוכיח הכל ושתוצאות המחקר תלויות בנקודת המבט של החוקר (למשל: קוואנטים). המדע עצמו כבר מעיד על עצמו שהוא יחסי ומותנה.
אולי גם המחקרים על עישון לא שווים את הנייר שהם כתובים עליהם? או המחקרים על בטיחות כיסאות נהיגה? אולי כדור הארץ שטוח?
רבותי, תבדילו בבקשה בין מחקר חדשני ובודד שמתאר תופעה שלא ממש מתקבלת על הדעת, לבין גוף עצום של מחקרים לאורך עשרות שנים, בכתבי העת המקצועיים והמובילים.
זה מה שעומד מאחורי ה"תיאוריות" וה"דעות הפרטיות" של בשמת. מה לעשות. מתחשק לכם לירות בשליח? בבקשה. הרבה יותר קל מאשר להביט פנימה בשלווה, להגיד, אוקיי, "זה מה שאני יכול לעשות כרגע", או "זה מה שאני בוחר לעשות כרגע", או "ואללה, לא חשבתי על זה ככה. אולי אני אשנה משהו. ואם מאוחר מדי לילד הזה, אולי לילד הבא." אולי אני אמשיך לעשות בדיוק מה שעשיתי קודם, ואולי לא.
אין לי המאמר לידי. בשמת, כתבת שם משהו על "הצדק איתך ויום יבוא וכולם יראו"? צר לי לאכזב אותך, לא יבוא יום כזה. אנחנו רגילים מדי לראות ילדים שגדלו אחרת, אנחנו כבר לא רואים את הנזקים, ואם כן, אנחנו לא רואים את הקשר בין הנזק למעשים שלנו.
באשר לעניין האימוץ או הימנעות מהבאת ילדים לעולם. אלה לא פתרונות פרקטיים. אנשים מביאים ילדים לעולם לא מתוך מחשבה הגיונית, ברובם הגדול. זה דחף פנימי לא ממש נשלט. ומאותה סיבה הם גם לא ימסרו אותם לאימוץ. אפשר להיות אמא לא מקרבת ועדיין לאהוב מאוד את ילדייך ולא לרצות לוותר עליהם, רק לקטר קצת ולהפקיד אותם במסגרות שונות. גם הילדים מעדיפים את הסידור הזה.
מאחר שכל כך הרבה אנשים נעלבו או הזדעזעו, אני מניחה שהמאמר אכן כתוב בטון שנתפס כמתנשא ופוגע. בתור מישהי עם עור די עבה, לא הרגשתי נפגעת באופן אישי - בגדול אני מסכימה עם דעותיה של בשמת ואילנה, כשמדובר בתינוקות. ואני גם מכירה היטב את הדעות האלה מקודם, אז אולי אני חסינה. אני גם שייכת לאלה שלא מיישמים את כל הדברים הנפלאים, אבל אני עושה מה שאני יכולה, ומנסה גם להתאמץ מדי פעם, ואני לא אומרת לעצמי שככה זה מספיק. בשמת אמרה פעם לגבי ויניקוט, משהו כמו "כולן מדברות על להיות 'אמא טובה דיה'. למה לא לרצות להיות אמא מצוינת?" נכון. אני רוצה להיות אמא מצוינת. גם אם המחיר הוא שילדי לא ינצלו את מצוקתם בדרכים יצירתיות ונפלאות. אני יכולה לחיות עם זה. סיכוי טוב, אגב, שלא אצליח בזה בסופו של דבר, בעיקר מתוך עייפות, משולבת עם עצלנות.
אולי לא נעלבתי כי די קל לי לנקוט ב- attachment parenting בגילים הרכים, ולזה בעיקר התייחסו בשמת ואילנה: ללדת בלידות טבעיות, להיניק, לשאת במנשא, לישון איתם ובאופן כללי להיות קשובה לאיתותים שלהם. הבעיה העיקרית אצלי מתחילה אחר כך, כשהם נגמלים ויורדים מן המנשא. האתגרים גדולים בהרבה.
יצא לי להכיר אישית את "אסותא קצר" שעליה כתבה אילנה. הבכורות שלנו נולדו בהפרש של חודשים ספורים זו מזו. ייתכן מאוד שאם ישוו בינינו היום, היא "תנצח" ב"תחרות" של האמא הטובה יותר. זה יהיה בגללי, לא בגלל בשמת או אילנה. אני מתנחמת בכך שעדיין אני האמא הכי טובה שיש לילדים שלי.
אני מרגישה שיש לי כ"כ הרבה לומר על עניין המתקפה הזו... אולי אני אנסה לכתוב את זה בצורה מסודרת ל"באופן" הבא.
[u]אם כבר אז הבעיה שלי היא: שימוש במחקרים לביסוס דברים אלו ואחרים באופן גורף, כי מחקרים הוכיחו שאפשר להוכיח הכל ושתוצאות המחקר תלויות בנקודת המבט של החוקר (למשל: קוואנטים). המדע עצמו כבר מעיד על עצמו שהוא יחסי ומותנה.[/u]
אולי גם המחקרים על עישון לא שווים את הנייר שהם כתובים עליהם? או המחקרים על בטיחות כיסאות נהיגה? אולי כדור הארץ שטוח?
רבותי, תבדילו בבקשה בין מחקר חדשני ובודד שמתאר תופעה שלא ממש מתקבלת על הדעת, לבין גוף עצום של מחקרים לאורך עשרות שנים, בכתבי העת המקצועיים והמובילים.
זה מה שעומד מאחורי ה"תיאוריות" וה"דעות הפרטיות" של בשמת. מה לעשות. מתחשק לכם לירות בשליח? בבקשה. הרבה יותר קל מאשר להביט פנימה בשלווה, להגיד, אוקיי, "זה מה שאני יכול לעשות כרגע", או "זה מה שאני בוחר לעשות כרגע", או "ואללה, לא חשבתי על זה ככה. אולי אני אשנה משהו. ואם מאוחר מדי לילד הזה, אולי לילד הבא." אולי אני אמשיך לעשות בדיוק מה שעשיתי קודם, ואולי לא.
אין לי המאמר לידי. בשמת, כתבת שם משהו על "הצדק איתך ויום יבוא וכולם יראו"? צר לי לאכזב אותך, לא יבוא יום כזה. אנחנו רגילים מדי לראות ילדים שגדלו אחרת, אנחנו כבר לא רואים את הנזקים, ואם כן, אנחנו לא רואים את הקשר בין הנזק למעשים שלנו.
באשר לעניין האימוץ או הימנעות מהבאת ילדים לעולם. אלה לא פתרונות פרקטיים. אנשים מביאים ילדים לעולם לא מתוך מחשבה הגיונית, ברובם הגדול. זה דחף פנימי לא ממש נשלט. ומאותה סיבה הם גם לא ימסרו אותם לאימוץ. אפשר להיות אמא לא מקרבת ועדיין לאהוב מאוד את ילדייך ולא לרצות לוותר עליהם, רק לקטר קצת ולהפקיד אותם במסגרות שונות. גם הילדים מעדיפים את הסידור הזה.
מאחר שכל כך הרבה אנשים נעלבו או הזדעזעו, אני מניחה שהמאמר אכן כתוב בטון שנתפס כמתנשא ופוגע. בתור מישהי עם עור די עבה, לא הרגשתי נפגעת באופן אישי - בגדול אני מסכימה עם דעותיה של בשמת ואילנה, כשמדובר בתינוקות. ואני גם מכירה היטב את הדעות האלה מקודם, אז אולי אני חסינה. אני גם שייכת לאלה שלא מיישמים את כל הדברים הנפלאים, אבל אני עושה מה שאני יכולה, ומנסה גם להתאמץ מדי פעם, ואני לא אומרת לעצמי שככה זה מספיק. בשמת אמרה פעם לגבי ויניקוט, משהו כמו "כולן מדברות על להיות 'אמא טובה דיה'. למה לא לרצות להיות אמא מצוינת?" נכון. אני רוצה להיות אמא מצוינת. גם אם המחיר הוא שילדי לא ינצלו את מצוקתם בדרכים יצירתיות ונפלאות. אני יכולה לחיות עם זה. סיכוי טוב, אגב, שלא אצליח בזה בסופו של דבר, בעיקר מתוך עייפות, משולבת עם עצלנות.
אולי לא נעלבתי כי די קל לי לנקוט ב- attachment parenting בגילים הרכים, ולזה בעיקר התייחסו בשמת ואילנה: ללדת בלידות טבעיות, להיניק, לשאת במנשא, לישון איתם ובאופן כללי להיות קשובה לאיתותים שלהם. הבעיה העיקרית אצלי מתחילה אחר כך, כשהם נגמלים ויורדים מן המנשא. האתגרים גדולים בהרבה.
יצא לי להכיר אישית את "אסותא קצר" שעליה כתבה אילנה. הבכורות שלנו נולדו בהפרש של חודשים ספורים זו מזו. ייתכן מאוד שאם ישוו בינינו היום, היא "תנצח" ב"תחרות" של האמא הטובה יותר. זה יהיה בגללי, לא בגלל בשמת או אילנה. אני מתנחמת בכך שעדיין אני האמא הכי טובה שיש לילדים שלי.
אני מרגישה שיש לי כ"כ הרבה לומר על עניין המתקפה הזו... אולי אני אנסה לכתוב את זה בצורה מסודרת ל"באופן" הבא.