על ידי דניה_בניו_זילנד* » 29 ינואר 2007, 14:40
באופן מאוד סטריאוטיפי, לפני שאפרט קצת, יכולה להגיד שוולדורף "רוחניים" ומונטסורי "אקדמים".
בחודשים האחרונים בחנו שני גנים באזור מגורנו (וולינגטון שבניו זילנד), בכל גן השתתפנו ב"כיתות- קבלה" במשך כשלושה חודשים.
למעשה מפגשים של פעם-פעמיים בשבוע לשעתיים בהם הילדים חווים את ההתנהלות של הגן. ההורים מוזמנים להשאר בגן של מונטסורי ומחוייבים להישאר בגן של וולדורף (כאן קוראים לזה "שטיינר"). אני יכולה לציין כמה נקודות רק על סמך ההתנסות כהורה לבת השלוש שלי
( זאת אומרת מבלי העמקה בתאוריות החינוכיות עצמן...)
"אווירה":
- מונטסורי: כמו שתיארו כאן, אווירה מאוד לימודית, יש הרבה עיסוק בבחינה של כמויות, גדלים, משקלים, ספירה, ע"י פעילויות ואבזרים שנועדו לניסוי (בניית מיגדלים, להעביר מים מכלי אחד לאחר וכו'), עיסוק בגיאוגרפיה( אבל בעיקר ע"י פאזלים של מפת העולם, זיהוי דגלים...) ועיסוק רב בהכנה לקריאה\כתיבה
(לדוגמא:אותיות מנייר שיוף כך שאפשר לחוש באות ולא רק לראות ולשמוע אותה).
באמת אין פינת בובות, פינת תחפושות, האומנות מאוד מוגבלת לציור בגואש על לוח ופה ושם עבודה על פי הנחיה של המורה ליד השולחן.
הרבה פעילויות של "עבודות בית": לתלות כביסה של בגדי בובות, לנקות חלונות, לקלף את הביצים\גזרים\תפוחים לשולחן האוכל הכללי, להבריק מראה או כלי נחושת (!????) ועוד.
יש המון דגש על סדר ועקביות של הפעולות: ניגשים לקחת מגש עליו מונחת הפעילות, אחרי שמסיימים מחזירים למקום ורק אז בוחרים פעילות אחרת... (לא האמנתי שהילדה שלי שמשאירה אחריה חדרים שנראים כמו אחרי סופת הוריקן, תשתף פעולה עם זה, בגן היא אהבה, בבית לא מוכנה ליישם!)
ויש רק דרך אחת בה ניתן לעשות כל פעילות (להעביר את המים מכלי לכלי רק עם הפיפטה ולא לשפוך מכלי לכלי ) [אותי באופן אישי זה עיצבן]
ומצד שני, אין "סדר יום" של פתיחת יום, פעילות יצירה, שעת סיפור, זמן חצר, ארוחה...
הילדים בוחרים לעצמם את הפעילות, הם אחראים לזמן שלהם ולהתנהלות שלהם בזמן. הם יודעים לגשת לפינת האוכל ולבחור לעצמם את מה שמוצע באותו היום (או מתיקי האוכל שנשלחו מהבית), הם מחליטים מתי נכון להם להיות בחוץ בחצר ומתי בפעילות שקטה בספריה.
יש לציין ש"יום" בגן הוא בעצם רק 3 שעות (9-12 בבוקר או 1-4אחה"צ). רק לקראת סוף היום הילדים מתכנסים, שרים, קוראים סיפור.
[דרך אגב, גם גני הילדים הממשלתיים מתנהלים במתכונת דומה בה הילדים בוחרים את הפעילות שלהם].
- וולדורף: דמיון, טבע, מיסטיקה, רוחניות
באופן חד משמעי, לא רוצים לחשוף את הילדים לעולם האקדמי (לפני גיל שבע) וזה למעשה ההבדל העיקרי והמשמעותי ,מבחינתי, בין שתי הגישות.
הילדים הם שותפים פעילים בכל מה שקשור בהכנת המזון, נקיונות, עבודה בגינה, טיפול בשרקנים.
יש סדר יום קבוע ומוקפד. מייחסים חשיבות גדולה לזמנים, למחזוריות, לקביעות. למען יצירת מסגרת מוכרת ובטוחה.
יש הרבה טכסיות במהלכים של היום. יש תפילת הודיה קטנה לפני שיושבים לאכול, יש שיר נעים שמזמין את הילדים לאסוף ולסדר את החדר.
המחזת-סיפור הוא חלק מרכזי ביום.
לא מקריאים סיפורים מספר, המורה ממחיזה סיפור עם מטפחות, בובות צמר פשוטות ללא תווי פנים, אצטרובלים וכו,
על המתלים אין שמות אלא ציורים וכל ילד מזהה את שלו (מתלה למעיל, למגבת ), אין שימוש בטייפ למוזיקה (וכמובן שוידאו, מחשב, טלביזיה לא קיימים, יש אפילו בקשה מפורשת מההורים שלא להשתמש בהם בבית... לא עובד אצלנו...).
אומנות: רק כדי לחוות את החומר: הדף, הגיר, צבעי המים ואיך הם מתמזגים. לא כדי להביא הביתה ציור יפה.
מאוד מקפידים על שקט! יש" קולות פנים" ז"א שלא צועקים כשנמצאים בתוך הבית. [זה מאוד מוקפד ומרגיש לי מאולץ עם בני שלוש... אבל זה עובד]
העיצוב בגן והאביזרים מאוד מינימלים, עשויים מחומרים טבעיים וכמה שפחות מעובדים: בדים בצבעי פסטל, כריות, קוביות עץ, כדורי צמר, כלי נירוסטה (כמו פעם בקיבוץ), פינת תחפושות, (בעיקר בדים פשוטים שיכולים להפוך לשכמיות או לשמלות), פינת בובות עם בובות מבד וצמר ללא פנים. הכל בכדי לאפשר לדמיון לעבוד.
משתמשים הרבה בשפה שבה יש פיות, אמא אדמה ומלך היער... התכנים עוסקים במחזוריות הטבע, בחגים (חג אסיף, חג חורף כמובן עם נטיה נוצרית)
גילאים:
- מונטסורי: קבוצות רב-גילאיות (בד"כ בני 3-5) כשהמגמה היא שהבוגרים לוקחים אחריות על הצעירים, מנחים אותם בקודים ההתנהגותיים של הכיתה ובמקביל חווים התמודדות עם צעירים מהם, לומדים להיות סובלניים וסבלניים עם צעירים יותר, מעשירים את היכולת החברתית של הבוגרים והצעירים.
- וולדורף: חשיבות להפרדה בין כל קבוצת גיל מאחר וישנם (לפי התאוריה) שלבי התפתחות שונים למדי בין בני שלוש, ארבע וכו'.
בטח יש עוד הרבה אבל די להיום...
אחרי הרבה התלבטויות החלטנו לנסות את הגן של וולדורף.
(ההתלבטיות היו בעיקר בשל שיקולי לוגיסטיקה... בסופו של דבר זה מה שקובע...)
באופן מאוד סטריאוטיפי, לפני שאפרט קצת, יכולה להגיד שוולדורף "רוחניים" ומונטסורי "אקדמים".
בחודשים האחרונים בחנו שני גנים באזור מגורנו (וולינגטון שבניו זילנד), בכל גן השתתפנו ב"כיתות- קבלה" במשך כשלושה חודשים.
למעשה מפגשים של פעם-פעמיים בשבוע לשעתיים בהם הילדים חווים את ההתנהלות של הגן. ההורים מוזמנים להשאר בגן של מונטסורי ומחוייבים להישאר בגן של וולדורף (כאן קוראים לזה "שטיינר"). אני יכולה לציין כמה נקודות רק על סמך ההתנסות כהורה לבת השלוש שלי
( זאת אומרת מבלי העמקה בתאוריות החינוכיות עצמן...)
"אווירה":
[list]
[*] מונטסורי: כמו שתיארו כאן, אווירה מאוד לימודית, יש הרבה עיסוק בבחינה של כמויות, גדלים, משקלים, ספירה, ע"י פעילויות ואבזרים שנועדו לניסוי (בניית מיגדלים, להעביר מים מכלי אחד לאחר וכו'), עיסוק בגיאוגרפיה( אבל בעיקר ע"י פאזלים של מפת העולם, זיהוי דגלים...) ועיסוק רב בהכנה לקריאה\כתיבה
[/list]
(לדוגמא:אותיות מנייר שיוף כך שאפשר לחוש באות ולא רק לראות ולשמוע אותה).
באמת אין פינת בובות, פינת תחפושות, האומנות מאוד מוגבלת לציור בגואש על לוח ופה ושם עבודה על פי הנחיה של המורה ליד השולחן.
הרבה פעילויות של "עבודות בית": לתלות כביסה של בגדי בובות, לנקות חלונות, לקלף את הביצים\גזרים\תפוחים לשולחן האוכל הכללי, להבריק מראה או כלי נחושת (!????) ועוד.
יש המון דגש על סדר ועקביות של הפעולות: ניגשים לקחת מגש עליו מונחת הפעילות, אחרי שמסיימים מחזירים למקום ורק אז בוחרים פעילות אחרת... (לא האמנתי שהילדה שלי שמשאירה אחריה חדרים שנראים כמו אחרי סופת הוריקן, תשתף פעולה עם זה, בגן היא אהבה, בבית לא מוכנה ליישם!)
ויש רק דרך אחת בה ניתן לעשות כל פעילות (להעביר את המים מכלי לכלי רק עם הפיפטה ולא לשפוך מכלי לכלי ) [אותי באופן אישי זה עיצבן]
ומצד שני, אין "סדר יום" של פתיחת יום, פעילות יצירה, שעת סיפור, זמן חצר, ארוחה...
הילדים בוחרים לעצמם את הפעילות, הם אחראים לזמן שלהם ולהתנהלות שלהם בזמן. הם יודעים לגשת לפינת האוכל ולבחור לעצמם את מה שמוצע באותו היום (או מתיקי האוכל שנשלחו מהבית), הם מחליטים מתי נכון להם להיות בחוץ בחצר ומתי בפעילות שקטה בספריה.
יש לציין ש"יום" בגן הוא בעצם רק 3 שעות (9-12 בבוקר או 1-4אחה"צ). רק לקראת סוף היום הילדים מתכנסים, שרים, קוראים סיפור.
[דרך אגב, גם גני הילדים הממשלתיים מתנהלים במתכונת דומה בה הילדים בוחרים את הפעילות שלהם].
[list]
[*] וולדורף: דמיון, טבע, מיסטיקה, רוחניות
[/list]
באופן חד משמעי, לא רוצים לחשוף את הילדים לעולם האקדמי (לפני גיל שבע) וזה למעשה ההבדל העיקרי והמשמעותי ,מבחינתי, בין שתי הגישות.
הילדים הם שותפים פעילים בכל מה שקשור בהכנת המזון, נקיונות, עבודה בגינה, טיפול בשרקנים.
יש סדר יום קבוע ומוקפד. מייחסים חשיבות גדולה לזמנים, למחזוריות, לקביעות. למען יצירת מסגרת מוכרת ובטוחה.
יש הרבה טכסיות במהלכים של היום. יש תפילת הודיה קטנה לפני שיושבים לאכול, יש שיר נעים שמזמין את הילדים לאסוף ולסדר את החדר.
המחזת-סיפור הוא חלק מרכזי ביום.
לא מקריאים סיפורים מספר, המורה ממחיזה סיפור עם מטפחות, בובות צמר פשוטות ללא תווי פנים, אצטרובלים וכו,
על המתלים אין שמות אלא ציורים וכל ילד מזהה את שלו (מתלה למעיל, למגבת ), אין שימוש בטייפ למוזיקה (וכמובן שוידאו, מחשב, טלביזיה לא קיימים, יש אפילו בקשה מפורשת מההורים שלא להשתמש בהם בבית... לא עובד אצלנו...).
אומנות: רק כדי לחוות את החומר: הדף, הגיר, צבעי המים ואיך הם מתמזגים. לא כדי להביא הביתה ציור יפה.
מאוד מקפידים על שקט! יש" קולות פנים" ז"א שלא צועקים כשנמצאים בתוך הבית. [זה מאוד מוקפד ומרגיש לי מאולץ עם בני שלוש... אבל זה עובד]
העיצוב בגן והאביזרים מאוד מינימלים, עשויים מחומרים טבעיים וכמה שפחות מעובדים: בדים בצבעי פסטל, כריות, קוביות עץ, כדורי צמר, כלי נירוסטה (כמו פעם בקיבוץ), פינת תחפושות, (בעיקר בדים פשוטים שיכולים להפוך לשכמיות או לשמלות), פינת בובות עם בובות מבד וצמר ללא פנים. הכל בכדי לאפשר לדמיון לעבוד.
משתמשים הרבה בשפה שבה יש פיות, אמא אדמה ומלך היער... התכנים עוסקים במחזוריות הטבע, בחגים (חג אסיף, חג חורף כמובן עם נטיה נוצרית)
גילאים:
[list]
[*] מונטסורי: קבוצות רב-גילאיות (בד"כ בני 3-5) כשהמגמה היא שהבוגרים לוקחים אחריות על הצעירים, מנחים אותם בקודים ההתנהגותיים של הכיתה ובמקביל חווים התמודדות עם צעירים מהם, לומדים להיות סובלניים וסבלניים עם צעירים יותר, מעשירים את היכולת החברתית של הבוגרים והצעירים.
[/list]
[list]
[*] וולדורף: חשיבות להפרדה בין כל קבוצת גיל מאחר וישנם (לפי התאוריה) שלבי התפתחות שונים למדי בין בני שלוש, ארבע וכו'.
[/list]
בטח יש עוד הרבה אבל די להיום...
אחרי הרבה התלבטויות החלטנו לנסות את הגן של וולדורף.
(ההתלבטיות היו בעיקר בשל שיקולי לוגיסטיקה... בסופו של דבר זה מה שקובע...)