על ידי שירי_ג* » 04 מאי 2009, 09:59
רחש, נספח א' הוא חלק מהבקשה ולכן גם הוא נשלח למשרד החינוך. לגבי הניסוח ודרכי ההערכה, הנה מה שאנחנו כתבנו:
. תכנית לימודים דרכי לימוד והישגים מצופים
היות ואנו נוטים לאפשר לילדינו לכוון את הלמידה לתחומי העניין המעסיקים אותם, הרי שחלק גדול מנושאי הלמידה אינם מוכתבים מראש אלא עולים מן היום-יום והעולם הסובב אותנו ומסקרן אותם, ומשתנים על פי צורכיהם ובהתאם למקום, לזמן ולעונות השנה. במסגרת נושאים אלו, העולים מהם, לומדים ילדינו מדעים בסיסיים כגון גיאוגרפיה, פיסיקה, כימיה וביולוגיה – טבע (בעיקר בתחומי בוטניקה וזואולוגיה) וכן היסטוריה, ספרות ושימוש במחשב. עם זאת ישנם תחומי ליבה אשר אנו רואים כנושאי יסוד ואלה נלמדים מתוך יוזמה ויד מכוונת שלנו תוך התייחסות לאהבותיו, נטיותיו ועולמו הפנימי של הילד.
תחומים אלה כוללים: חינוך לשוני (דיבור, קריאה וכתיבה), חשבון, אנגלית, יהדות, חגי ומועדי ישראל, ידיעת הארץ.
חינוך לשוני:
תכנית הלימוד והישגים מצופים:
• יעל תלמד, משמיעה וספרות, לדבר בעברית נכונה ולהכיר אוצר מילים נרחב ועשיר בעברית, תדע להבחין בין אופני דיבור שונים לנמענים שונים ולהשתמש בהם נכון.
• יעל תלמד לקרוא בדפוס.
• יעל תכיר, תקרא ותכתוב את כל אותיות הא-ב העבריות בכתב.
• יעל תבחין בין סוגות סיפור שונות (מעשיה, אגדה, סיפור, שיר, תנ"ך) ותדע להמציא סיפור לסוגה נבחרת. כן תכיר ותבדיל בין מקורות מידע כתובים שונים ותדע לאיזה מהם יש לפנות בהתאם לסוג השאלה (מילון, אנציקלופדיה, מגדיר, אטלס).
דרכי לימוד:
ספרים (סיפורת, תנ"ך, מילון, אנציקלופדיה, מגדירים), מקורות מידע כתובים שאינם ספרים (דואר, עיתונות, מתכונים, הוראות משחק כפי שכתובות על הקופסא), משחקי שולחן (קנויים ובייצור עצמי), משחקים בבית ובחצר, יצירה, מחברת ועיפרון, מחשב, חוברות ודפי עבודה, שירי משחק, אבא ואמא.
חשבון:
תכנית הלימוד והישגים מצופים:
עמידה בתכנית הלימודים בחשבון לכיתה א' עפ"י דרישות משרד החינוך.
דרכי הלימוד:
חוברות לימוד חשבון לכיתה א': "פשוט חשבון" / שרה הוכנר ואיריס בליזובסקי.
אנגלית:
תכנית הלימוד:
• יעל תלמד בהדרגה אוצר מילים באנגלית ותלמד לדבר ולהבין שפה זו. הערכת יכולת ההתקדמות והצבת יעדים תיעשה בהתייעצות עם מורה מומחה במהלך השנה.
דרכי הלימוד:
חוג אנגלית פעם בשבוע, בחירת בוקר קבוע בשבוע בו הבית יתנהל באנגלית תוך דגש על שימוש במילים נבחרות כל פעם (כרגע 5 מילים) והוספת מילים נבחרות חדשות בכל פעם שבה מושגת שליטה בקיים. הבחירה במילים תיעשה לפי צרכי היום-יום. הדגש בהתחלה הוא על שמות בגדים, מזון, צבעים, מספרים ומילות יחס (גדול, קטן, מעל, מתחת וכו').
יהדות, חגי ומועדי ישראל:
תכנית הלימוד והישגים מצופים:
• יעל תכיר את המושג "פרשת השבוע"
• יעל תכיר ותאהב את סיפורי התורה
• יעל תכיר סיפורים תנכיים ותדע לקשרם למקומות המתאימים בארץ ישראל, כשבשנה זו הדגש יהיה באזור הגלבוע (דבורה הנביאה, יעל וסיסרא, המלכים שאול ודוד) והכרמל (אליהו הנביא).
• יעל תכיר את חגי ומועדי ישראל, את המנהגים והטקסטים הקשורים בהם ואת הסיבות ההיסטוריות והדתיות לקיומם.
• יעל תכיר את לוח השנה העברי, תשמח ותתרגש לקראת כל חודש וחג הבאים עלינו לטובה.
דרכי לימוד:
שימוש בתנ"ך, ספרים המספרים את סיפורי התנ"ך, קריאת הפרשה מידי שבוע כפי שהיא במקור (במידה והיא סיפורית מספיק) ועבודה עליה ביצירה ובמשחק, טיולים בארץ תוך לקיחת התנ"ך למקומות הרלוונטים ושימוש בו בהכנה לטיול. עבודה יומית מול לוח השנה – הדגשת ראש חודש בשיחה על מאפייני החודש, בטיול מתאים וביצירה, הכנה לקראת כל חג ביצירה, סיפור, שירים, דפי עבודה וכל הבא ליד.
ידיעת הארץ:
תכנית הלימוד והישגים מצופים:
יעל תכיר ותאהב את ארץ ישראל, תבין את משמעות זכותנו ההיסטורית למדינה יהודית בארץ ישראל, תכיר ותזהה את החי והצומח בה (השנה המטרה להכיר, לזהות ולזכור 10 פרחים ו 5 עצים/שיחים בשמותיהם) ואת מראה בעונות השנה השונות, תלמד את ההיסטוריה שלה (השנה בדגש על היסטוריה תנכ"ית) ותכיר דמויות מפתח בחיי העם היהודי בה.
דרכי לימוד:
טיולים! טיולים בטבע וטיולים עירוניים, טיולים קטנים יום-יומיים בסביבתנו הקרובה וטיולים גדולים, מתוכננים מראש תוך שימוש בספרות, בתנ"ך, במגדירים שונים בהתאם לצורך ובמפה הן במהלך הטיול עצמו והן בהכנתו.
נושאי לימוד נוספים:
• לימוד נושאי טבע מהסביבה הקרובה
• איכות סביבה וקיימות
• אחריות ומעורבות חברתית
• אמנות
• ג'ודו או אמנות לחימה אחרת
• בריאות (תזונה וספורט), היגיינה, סדר וניקיון
• מיומנויות חברתיות
דרכי לימוד:
עבודה ומשחק בבית ובחצר הכוללת גן-ירק, בוסתן עצי פרי ושדות ומטעים חקלאיים, טיולים בסביבה הקרובה (גלבוע, עמק בית שאן, רמות מנשה), משחקים, ספרים, מחשב, יצירה, נפלאות המטבח, ספריית בית-הספר, מעגל החברים הקרוב, מפגשי חינוך ביתי וקבוצת הגיל במושב, חוגים.
- דרכי הערכה:
• בתחומי החינוך הלשוני, אנגלית, יהדות, חגי ומועדי ישראל וכן בידיעת הארץ ההערכה תיעשה ע"י התבוננות ומעקב שלנו ההורים על התקדמות ברכישת המיומנויות והידע המצוינים לעיל והשגת שליטה משביעת רצון בהם, וכן ע"י הטלת משימות ובדיקה של יכולת עמידתה בהן.
• בתחום החשבון התבוננות ביעל בזמן עבודה עצמית שלה כדי לוודא הבנה של החומר הנלמד.
• נושאי הלימוד הנוספים הם חלק בלתי נפרד מהיום יום בביתנו והם נעשים כחלק מאורח חיינו (מחזור אשפה, עבודה שגרתית בגן הירק, פעילות גופנית וכו'...) ולכן לא תתקיים בהם הערכה.
לגבי בית הספר, בד"כ כשאדם מבקש עותק ממסמך רשמי הקשור אליו לא מבקשים סיבה. פשוט תגידי שאת מעוניינת בעותק מהאישור מירב הסיכויים שייתנו לך אותו בלי שאלות, ואם ישאלו תגידי שחשוב לך שתהיה לך כל הניירת בבית בצורה מסודרת. לגבי משפחות במחוז שלך, שילחי את לחמך על פני המים כאן באתר. על השאלה לגבי כיתה א', עניתי שילדיי יודעים ומכירים בסמכות הורית ומכבדים אותה מתוך הבנה שיש דברים שמבוגרים מבינים או רואים מתוך ניסיונם אחרת. ילדתי גם מוכנה לחיות על שוקולד וסוכר לבן אם רק יתנו לה וגם פה אבא ואמא בוחרים בשבילה אחרת. מקווה שעזרתי. יצא ארוך לאללה (-:
רחש, נספח א' הוא חלק מהבקשה ולכן גם הוא נשלח למשרד החינוך. לגבי הניסוח ודרכי ההערכה, הנה מה שאנחנו כתבנו:
. תכנית לימודים דרכי לימוד והישגים מצופים
היות ואנו נוטים לאפשר לילדינו לכוון את הלמידה לתחומי העניין המעסיקים אותם, הרי שחלק גדול מנושאי הלמידה אינם מוכתבים מראש אלא עולים מן היום-יום והעולם הסובב אותנו ומסקרן אותם, ומשתנים על פי צורכיהם ובהתאם למקום, לזמן ולעונות השנה. במסגרת נושאים אלו, העולים מהם, לומדים ילדינו מדעים בסיסיים כגון גיאוגרפיה, פיסיקה, כימיה וביולוגיה – טבע (בעיקר בתחומי בוטניקה וזואולוגיה) וכן היסטוריה, ספרות ושימוש במחשב. עם זאת ישנם תחומי ליבה אשר אנו רואים כנושאי יסוד ואלה נלמדים מתוך יוזמה ויד מכוונת שלנו תוך התייחסות לאהבותיו, נטיותיו ועולמו הפנימי של הילד.
תחומים אלה כוללים: חינוך לשוני (דיבור, קריאה וכתיבה), חשבון, אנגלית, יהדות, חגי ומועדי ישראל, ידיעת הארץ.
חינוך לשוני:
תכנית הלימוד והישגים מצופים:
• יעל תלמד, משמיעה וספרות, לדבר בעברית נכונה ולהכיר אוצר מילים נרחב ועשיר בעברית, תדע להבחין בין אופני דיבור שונים לנמענים שונים ולהשתמש בהם נכון.
• יעל תלמד לקרוא בדפוס.
• יעל תכיר, תקרא ותכתוב את כל אותיות הא-ב העבריות בכתב.
• יעל תבחין בין סוגות סיפור שונות (מעשיה, אגדה, סיפור, שיר, תנ"ך) ותדע להמציא סיפור לסוגה נבחרת. כן תכיר ותבדיל בין מקורות מידע כתובים שונים ותדע לאיזה מהם יש לפנות בהתאם לסוג השאלה (מילון, אנציקלופדיה, מגדיר, אטלס).
דרכי לימוד:
ספרים (סיפורת, תנ"ך, מילון, אנציקלופדיה, מגדירים), מקורות מידע כתובים שאינם ספרים (דואר, עיתונות, מתכונים, הוראות משחק כפי שכתובות על הקופסא), משחקי שולחן (קנויים ובייצור עצמי), משחקים בבית ובחצר, יצירה, מחברת ועיפרון, מחשב, חוברות ודפי עבודה, שירי משחק, אבא ואמא.
חשבון:
תכנית הלימוד והישגים מצופים:
עמידה בתכנית הלימודים בחשבון לכיתה א' עפ"י דרישות משרד החינוך.
דרכי הלימוד:
חוברות לימוד חשבון לכיתה א': "פשוט חשבון" / שרה הוכנר ואיריס בליזובסקי.
אנגלית:
תכנית הלימוד:
• יעל תלמד בהדרגה אוצר מילים באנגלית ותלמד לדבר ולהבין שפה זו. הערכת יכולת ההתקדמות והצבת יעדים תיעשה בהתייעצות עם מורה מומחה במהלך השנה.
דרכי הלימוד:
חוג אנגלית פעם בשבוע, בחירת בוקר קבוע בשבוע בו הבית יתנהל באנגלית תוך דגש על שימוש במילים נבחרות כל פעם (כרגע 5 מילים) והוספת מילים נבחרות חדשות בכל פעם שבה מושגת שליטה בקיים. הבחירה במילים תיעשה לפי צרכי היום-יום. הדגש בהתחלה הוא על שמות בגדים, מזון, צבעים, מספרים ומילות יחס (גדול, קטן, מעל, מתחת וכו').
יהדות, חגי ומועדי ישראל:
תכנית הלימוד והישגים מצופים:
• יעל תכיר את המושג "פרשת השבוע"
• יעל תכיר ותאהב את סיפורי התורה
• יעל תכיר סיפורים תנכיים ותדע לקשרם למקומות המתאימים בארץ ישראל, כשבשנה זו הדגש יהיה באזור הגלבוע (דבורה הנביאה, יעל וסיסרא, המלכים שאול ודוד) והכרמל (אליהו הנביא).
• יעל תכיר את חגי ומועדי ישראל, את המנהגים והטקסטים הקשורים בהם ואת הסיבות ההיסטוריות והדתיות לקיומם.
• יעל תכיר את לוח השנה העברי, תשמח ותתרגש לקראת כל חודש וחג הבאים עלינו לטובה.
דרכי לימוד:
שימוש בתנ"ך, ספרים המספרים את סיפורי התנ"ך, קריאת הפרשה מידי שבוע כפי שהיא במקור (במידה והיא סיפורית מספיק) ועבודה עליה ביצירה ובמשחק, טיולים בארץ תוך לקיחת התנ"ך למקומות הרלוונטים ושימוש בו בהכנה לטיול. עבודה יומית מול לוח השנה – הדגשת ראש חודש בשיחה על מאפייני החודש, בטיול מתאים וביצירה, הכנה לקראת כל חג ביצירה, סיפור, שירים, דפי עבודה וכל הבא ליד.
ידיעת הארץ:
תכנית הלימוד והישגים מצופים:
יעל תכיר ותאהב את ארץ ישראל, תבין את משמעות זכותנו ההיסטורית למדינה יהודית בארץ ישראל, תכיר ותזהה את החי והצומח בה (השנה המטרה להכיר, לזהות ולזכור 10 פרחים ו 5 עצים/שיחים בשמותיהם) ואת מראה בעונות השנה השונות, תלמד את ההיסטוריה שלה (השנה בדגש על היסטוריה תנכ"ית) ותכיר דמויות מפתח בחיי העם היהודי בה.
דרכי לימוד:
טיולים! טיולים בטבע וטיולים עירוניים, טיולים קטנים יום-יומיים בסביבתנו הקרובה וטיולים גדולים, מתוכננים מראש תוך שימוש בספרות, בתנ"ך, במגדירים שונים בהתאם לצורך ובמפה הן במהלך הטיול עצמו והן בהכנתו.
נושאי לימוד נוספים:
• לימוד נושאי טבע מהסביבה הקרובה
• איכות סביבה וקיימות
• אחריות ומעורבות חברתית
• אמנות
• ג'ודו או אמנות לחימה אחרת
• בריאות (תזונה וספורט), היגיינה, סדר וניקיון
• מיומנויות חברתיות
דרכי לימוד:
עבודה ומשחק בבית ובחצר הכוללת גן-ירק, בוסתן עצי פרי ושדות ומטעים חקלאיים, טיולים בסביבה הקרובה (גלבוע, עמק בית שאן, רמות מנשה), משחקים, ספרים, מחשב, יצירה, נפלאות המטבח, ספריית בית-הספר, מעגל החברים הקרוב, מפגשי חינוך ביתי וקבוצת הגיל במושב, חוגים.
[list=1]
[*] דרכי הערכה:
[/list]
• בתחומי החינוך הלשוני, אנגלית, יהדות, חגי ומועדי ישראל וכן בידיעת הארץ ההערכה תיעשה ע"י התבוננות ומעקב שלנו ההורים על התקדמות ברכישת המיומנויות והידע המצוינים לעיל והשגת שליטה משביעת רצון בהם, וכן ע"י הטלת משימות ובדיקה של יכולת עמידתה בהן.
• בתחום החשבון התבוננות ביעל בזמן עבודה עצמית שלה כדי לוודא הבנה של החומר הנלמד.
• נושאי הלימוד הנוספים הם חלק בלתי נפרד מהיום יום בביתנו והם נעשים כחלק מאורח חיינו (מחזור אשפה, עבודה שגרתית בגן הירק, פעילות גופנית וכו'...) ולכן לא תתקיים בהם הערכה.
לגבי בית הספר, בד"כ כשאדם מבקש עותק ממסמך רשמי הקשור אליו לא מבקשים סיבה. פשוט תגידי שאת מעוניינת בעותק מהאישור מירב הסיכויים שייתנו לך אותו בלי שאלות, ואם ישאלו תגידי שחשוב לך שתהיה לך כל הניירת בבית בצורה מסודרת. לגבי משפחות במחוז שלך, שילחי את לחמך על פני המים כאן באתר. על השאלה לגבי כיתה א', עניתי שילדיי יודעים ומכירים בסמכות הורית ומכבדים אותה מתוך הבנה שיש דברים שמבוגרים מבינים או רואים מתוך ניסיונם אחרת. ילדתי גם מוכנה לחיות על שוקולד וסוכר לבן אם רק יתנו לה וגם פה אבא ואמא בוחרים בשבילה אחרת. מקווה שעזרתי. יצא ארוך לאללה (-: