על ידי עודד_לבנה* » 27 מאי 2003, 22:19
אנהאטה,
אלו שתי שאלות שונות:
זה בגלל יין נסך?
לא, זה כדי לא להפוך לחבר. יש פסיקה אחת, מהרמב"ם ומאחרים, לשנוא חילונים. משהו בעקבות זאת נפסקה פסיקה שניה, אסור לעשות עם חילונים מעשים אשר גורמים לקרבה, כמו שתיית יין יחד.
(רמב"ם, הלכות דעות, פרק ו, הלכה ג: "מצוה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו שנאמר ואהבת לרעך כמוך". וכתב בהגהות מיימוניות, אות א: "ודוקא שהוא רעך בתורה ובמצות, אבל אדם רשע שאינו מקבל תוכחה - מצוה לשנאותו, שנאמר, 'יראת ה' שנאת רע', ואומר, 'הלא משנאיך ה' אשנא וגו' ". הרחבה על פסיקות נוספות בנושא הזה אפשר למצוא במאמר של
he]הדעת אמת index[/po].html -
he]המוסר היהודי בהלכה ethics[/po].html, ומי שלא מסתדר עם הסגנון החרדי של הדעת אמת יכול לקרוא מאמר הרבה יותר קריא, של חבר הכנסת רוני בריזון (בתקופה בה כתב תחת שם העט אינג' קדיד לפר) -
על השנאה באתר
חופש
שאלה שניה -
_יין שנגע בו גוי הופך מיד ללא כשר.
זה תופס גם לגבי חילוני?_
כן.
מתוך המאמר
he]מעמד החילוני בהלכה secular[/po].html של הדעת אמת:
כל דיני כשרות (מכוח "חוק למניעת הונאה בכשרות") וכל דיני האישות (מכוח "חוק נישואין וגירושין") ניתנו ע"י הכנסת אך ורק לרבנות הראשית. ומה הם חלק מדיני הכשרות ודיני אישות? שהחילוני פסול מלשחוט, ואינו יכול להיות משגיח כשרות שכן פסול הוא לעדות, ואינו יכול לכתוב ספר תורה, תפילין ומזוזה, יינו יין נסך ולכן אינו יכול אפילו לעבור ביקב שמא יגע ביין, אינו יכול להיות דיין בבית הדין הרבני ולא לערוך טקסי נשואין וטופסי גיטין אף אם בקי הוא בכל הלכותיה ודקדוקיה של ההלכה ויעבור בהצלחה את מבחני הקבלה ב"היכל שלמה" השייך לרבנות הראשית.
ומתוך הדף
beshem]לכשרות יש מחיר hadat[/po] באתר
חופש , פרק אפליה בתעסוקה:
ההלכה דורשת שבכל תהליך ייצור היין יועסקו רק יהודים דתיים גברים שומרי תורה ומצוות. ביקבים המתנהלים על פי קריטריון זה (למיטב ידיעתנו כל היקבים שהינם בעלי תעודת כשרות הם כאלה) יהודים חילוניים ונשים אינם יכולים לעבוד בתפקידים רבים ביקב. לרכוש את התוצרת מותר, כמובן, לכל חילוני ואישה.
אבי,
לטפל בנכרים בשבת, אך בהחלט ניתן לתת דומיננטיות לרטוריקה עצמה
אני לא בטוח שהבנתי. זה נשמע לי כמו "ללכת עם ולהרגיש בלי", או, בניסוחו של ישעיהו לייבוביץ - "מדינה חילונית הידועה בציבור כדתית".
האם אתה מתכוון שיצילו את הגוי, אבל ימשיכו להגיד שלא צריך להציל אותו? זה נשמע לי דיסוננס מסוכן מדי בין המעשים להצהרות.
אנהאטה,
אלו שתי שאלות שונות:
[u]זה בגלל יין נסך?[/u]
לא, זה כדי לא להפוך לחבר. יש פסיקה אחת, מהרמב"ם ומאחרים, לשנוא חילונים. משהו בעקבות זאת נפסקה פסיקה שניה, אסור לעשות עם חילונים מעשים אשר גורמים לקרבה, כמו שתיית יין יחד.
(רמב"ם, הלכות דעות, פרק ו, הלכה ג: "מצוה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו שנאמר ואהבת לרעך כמוך". וכתב בהגהות מיימוניות, אות א: "ודוקא שהוא רעך בתורה ובמצות, אבל אדם רשע שאינו מקבל תוכחה - מצוה לשנאותו, שנאמר, 'יראת ה' שנאת רע', ואומר, 'הלא משנאיך ה' אשנא וגו' ". הרחבה על פסיקות נוספות בנושא הזה אפשר למצוא במאמר של [url=http://www.daatemet.org.il/[po]he]הדעת אמת[/url] index[/po].html - [url=http://www.daatemet.org.il/daathalacha/[po]he]המוסר היהודי בהלכה[/url] ethics[/po].html, ומי שלא מסתדר עם הסגנון החרדי של הדעת אמת יכול לקרוא מאמר הרבה יותר קריא, של חבר הכנסת רוני בריזון (בתקופה בה כתב תחת שם העט אינג' קדיד לפר) - [url=http://www.hofesh.org.il/articles/sinaa.html,]על השנאה[/url] באתר [url=http://www.hofesh.org.il/)]חופש[/url]
[hr]
שאלה שניה -
_יין שנגע בו גוי הופך מיד ללא כשר.
זה תופס גם לגבי חילוני?_
כן.
מתוך המאמר [url=http://www.daatemet.org.il/daathalacha/[po]he]מעמד החילוני בהלכה[/url] secular[/po].html של הדעת אמת:
כל דיני כשרות (מכוח "חוק למניעת הונאה בכשרות") וכל דיני האישות (מכוח "חוק נישואין וגירושין") ניתנו ע"י הכנסת אך ורק לרבנות הראשית. ומה הם חלק מדיני הכשרות ודיני אישות? שהחילוני פסול מלשחוט, ואינו יכול להיות משגיח כשרות שכן פסול הוא לעדות, ואינו יכול לכתוב ספר תורה, תפילין ומזוזה, יינו יין נסך ולכן אינו יכול אפילו לעבור ביקב שמא יגע ביין, אינו יכול להיות דיין בבית הדין הרבני ולא לערוך טקסי נשואין וטופסי גיטין אף אם בקי הוא בכל הלכותיה ודקדוקיה של ההלכה ויעבור בהצלחה את מבחני הקבלה ב"היכל שלמה" השייך לרבנות הראשית.
ומתוך הדף [url=http://www.hofesh.org.il/kashrut/index.html#[po]beshem]לכשרות יש מחיר[/url] hadat[/po] באתר [url=http://www.hofesh.org.il/]חופש[/url] , פרק אפליה בתעסוקה:
ההלכה דורשת שבכל תהליך ייצור היין יועסקו רק יהודים דתיים גברים שומרי תורה ומצוות. ביקבים המתנהלים על פי קריטריון זה (למיטב ידיעתנו כל היקבים שהינם בעלי תעודת כשרות הם כאלה) יהודים חילוניים ונשים אינם יכולים לעבוד בתפקידים רבים ביקב. לרכוש את התוצרת מותר, כמובן, לכל חילוני ואישה.
[hr]
אבי,
[u]לטפל בנכרים בשבת, אך בהחלט ניתן לתת דומיננטיות לרטוריקה עצמה[/u]
אני לא בטוח שהבנתי. זה נשמע לי כמו "ללכת עם ולהרגיש בלי", או, בניסוחו של ישעיהו לייבוביץ - "מדינה חילונית הידועה בציבור כדתית".
האם אתה מתכוון שיצילו את הגוי, אבל ימשיכו להגיד שלא צריך להציל אותו? זה נשמע לי דיסוננס מסוכן מדי בין המעשים להצהרות.