דריה ואני לומדות כינור.
כן, גם אני. אני כבר יודעת את כל סולם לה(A)
ולנגן את twinkle twinkle little star
בסולם הזה בשני מקצבים שונים.
הכל תודות ל
Suzuki]שיטת סוזוקי method[/po] ולכך ששמעתי את השיר הזה במקצבים שונים כ-9 חודשים יומיום. שטיפת מוח מושלמת. אם תעירו אותי באמצע הלילה ותבקשו שאנגן את זה אצליח בלי בעיות.
טוב, אולי, עוד לא ניסיתי.
אז למה בכלל למדתי עכשיו לנגן בכינור?
הכל מתחיל איפשהו בסוף אפריל האחרון בקריאה של הספר "בלמידה מתמדת" של ג'ון הולט.
שם אני נתקלת לראשונה בשם סוזוקי בהקשר של לימודי נגינה:
ילדים מנגנים מגיל צעיר וההורים לומדים איתם, אלו שני פרטים שאני הכי תופסת.
בדרך לקומה התחתונה אני צועקת לבעלי שאולי כדאי שנתחיל להשמיע לדריה מנגינות פסנתר קלות יומיום וא"כ נלמד אותה לנגן אותן.
בעלי, מעשי הרבה יותר, עונה לי שבטח יש בית ספר לשיטת סוזוקי בלונדון, אולי פשוט נרשום אותה.
טוב, הוא קרא את הספר של הולט עוד הרבה לפני.
מצאנו בי"ס, שכונה ליד, שלחנו אימייל, קיבלנו תשובה.
עלינו להגיע לשיעורי האזנה בתור התחלה, לצפות בקבוצת ילדים מנגנים, אפשר כבר שבוע הבא.
לא היו לנו הרבה אפשרויות בחירה בכלי הנגינה. פסנתר לא ראינו בהתחלה שיש בכלל. מה יש? כינור, ויולה וצ'לו.
בחרנו בכינור. קטן וקל- אפשר יהיה לקחת אותו איתנו בקלות ממקום למקום.
שתנגן לסבא וסבתא בביקורים בארץ.
נסענו לשיעור האזנה. יותם דריה ואני.
הבנין יפה, נמצא בכניסה לפארק מטופח ומרשים בשכונת הייגאט, שהיא עצמה שכונה יפיפיה.
האולם בו מתבצע השיעור, רחב כפיים, בעל חלונות גבוהים הפונים לפארק, פסנתר עומד בקצה ואשה מבוגרת ומטופחת מסדרת כיסאות עץ באולם להורים שיישבו וייצפו בשיעור.
אט אט מגיעים הילדים, מחזיקים בידם מזודות קטנות עם כינורים קטנים בתוכן.
המורה מכוונת להם את הכינורים אחד אחד והשיעור מתחיל.
המחזה מרשים, הכל משתלב כל כך יפה עם האולם היפה והנוף הירוק.
משרק מתחילים הילדים לנגן, דריה מתרוממת מכיסאה, מסתובבת אליי אומרת- "טוב, אני מוכנה ללמוד לנגן כינור"
כל כך תמים.
אוי דריה שלי, אני חושבת בלב, יש לנו עוד דרך ארוכה. אפילו אני לא ידעתי באותו הרגע כמה ארוכה היא תהיה.
מה יש בשיטה שלו שעובדת כל כך טוב?
ג'ון הולט טוען שביפן זה עובד טוב יותר מבארה"ב. שכנראה ההורים שם מקפידים יותר לעשות הכל לפי ההוראות:
להשמיע יומיום את את הדיסק של המנגינות, ללמוד לנגן לפני שהילדים לומדים וא"כ להתאמן איתם יומיום.
אני מחליטה לעשות הכל על פי ההוראות בתקוה שזה יבטיח תוצאות.
יש ספר של סוזוקי שעלי לקרוא, דיסק עם 44 נגינות שעלינו להקשיב לו יומיום. 22 נגינות כינור בליווי פסנתר ואחריהן אותן 22 נגינות רק של הפסנתר.
כל תלמידי סוזוקי לכינור בעולם מאזינים לדיסק הזה לפני שהם מתחילים ללמוד.
את הדיסק אנחנו שומעות תוך כדי עשית דברים אחרים- משחק, ארוחת בקר ומה שאנחנו לא עושות. הוא ברקע.
הרעיון הוא לא להכריח אלא להפוך את זה למשחק. הכינור הוא משחק.
הילדים שמנגנים בשיעור בו אנחנו צופות לא עומדים בשיעור כינור אלא בשיעור משחק שבו גם משתמשים בכינור.
זה בעיקר ההבדל.
עלינו להגיע להרבה שיעורי האזנה לפני שיכניסו אותנו לרשימת המתנה למורה פרטי.
זה לא פשוט לשמור על שקט עם תינוק בן כמה חודשים וילדה בת פחות מ-4 אבל המקום היפה משרה אוירה נעימה ורגועה.
עוד אמהות מגיעות עם תינוקות וילדים קטנים, עוד ילדים באים לצפות בשיעורים ואת ארבעת השיעורים הראשונים אנחנו עוברים בשלום ויוצאים לחופשת קיץ.
בבית אנחנו ממשיכים לשמוע את הדיסק כל יום.
סוזוקי אומר שתהליכי למידה רבים אינם נראים זמן רב, ממש כמו זרעים הנטמנים באדמה.
לא נראה את כל התהליכים שעוברים עליהם אבל לבסוף יגיעו הניצנים.
הדיסק שאנחנו שומעות הוא לנו כמו מים לזרעים באדמה.
דריה מזמזמת אותו כל היום ואני מוצאת את רוב הנגינות ממנו על הפסנתר בבית.
שנת הלימודים מתחילה שוב בסתיו ואנחנו חוזרים לשיעורי האזנה.
אני מנצלת את ההזדמנות שהשנה התחילה, הרשימות חדשות ומתחילה לדבר עם המורים, לברר מתי נוכל להתחיל ללמוד.
אני מנסה כבר לקבוע עם אחד המורים או אז תופסת אותי שם האחראית ומסבירה לי שעלי להיות רשומה כצופה ב-8 שיעורים לפחות לפני שידברו איתי על מורה פרטי.
אני לא מתבלבלת ומודאת שאכן היא רואה ושמה לב לכך שזהו השיעור ה-5 שלנו, מדגישה בפניה שקראנו אני ובעלי את הספר ושמזה כמה חודשים אנחנו מאזינים לדיסק יום ביומו.
היא לא מעודדת אותנו כלל, מספרת לנו שיש ילדים שממתינים שנה אפילו עד שמקבלים מורה אבל מבקשת ממני לרשום על הטופס בגדול שאנחנו פנויים כל ימות השבוע וכל שעות היום (כל הכבוד לחינוך הביתי שמפנה לנו זמן) זה מעלה את הסיכויים למצוא מורה מהר.
דריה, לעומתי, כבר מאבדת סבלנות. כמה אפשר לבוא להקשיב לילדים מנגנים בשיעור, נחמד כמה שהוא יהיה, מבלי להיות חלק מזה?
אני רושמת אותה לשיעור מוזיקה מעניין שבא אחרי השיעור האזנה.
מעבירה אותו מורה נפלאה ששרה נהדר ויש לה גישה נכונה לילדים/
לה ולדריה יש קליק.
זה סימן בשבילי שאנחנו בדרך הנכונה.
החגים מעקבים אותנו בחודש.
מה אני יכולה לעשות שגם ראש השנה, ערב יום כיפור ושני חגים של גלויות בסוכות נופלים לנו על שיעורי האזנה ומוזיקה.
החורף מגיע ועדין לא סגרנו את המכסה שלנו.
זה כבר ארוך ומתיש. אני מתחילה להבין למה אנשים לא שורדים את זה עד הסוף, למה מכרים שלי מספרים לי שהם לא הצליחו לעשות את זה וטוענים שזו חוצפה לבקש כל כך הרבה מהורים.
אני מתחילה לומר לדריה כל הזמן כמה היא גיבורה, איזה יופי שהיא מתמידה ככה איתי ולא מתיאשת.
איך נתיאש עכשיו? לא עשינו את הדרך הקשה הזאת עד עכשיו בשביל להתיאש.
השיעור ה-8 מגיע ואני מודגישה את זה לאחראית שם, שרק תדע, שתשים לב שעשינו זאת
היא מבקשת מאיתנו שנבוא שבוע אחרי על מנת לפגוש מורה.
עוד שיעור מגיע, כבר רשמנו 9 שיעורים ומציגים אותנו בפני המורה שלנו, אליסון, היא מזמינה אותנו לביתה לצפות בשיעור פרטי.
עוד פעם צפיה, הפעם זה מסובך הרבה יותר, הפעם הם שניהם צריכים להיות בשקט כי זה שיעור פרטי ואין הרבה אנשים מסביב, צריך שקט מוחלט ויש בית של מורה שצריך לשמור עליו מפני יותם.
אבל גם את זה אנחנו עוברים בשלום.
בלילה שאחרי דריה תעבור אליי למיטה עם חום וכמה ימים אחרי כל המשפחה כבר תהיה חולה.
זה פוטר אותנו משיעור צפיה כזה נוסף שבוע אחרי ואנחנו יוצאים לחופשת חורף.
מיד כשמסתימת החופשה ומתחיל שבוע חדש אני מקבלת טלפון מאליסון המודיעה לי שמחר בצהריים יש לי שיעור ועלי ליסוע למרכז העיר עם דריה לשכור בחנות כינור במידה שלה.
חצי שליש אני אלמד על הכינור שלה, דריה ויותם לא יבואו איתי לשיעורים.
רק א"כ דריה תלמד .
בדרך לחנות דריה מעמידה דברים על דיוקנם.
אנחנו הולכים לקחת כינור
בשבילה, היא זאת שתלמד כינור והיא רק משאילה לי בנתים את הכינור שלה.
אני מוקסמת שכך שהיא משתמשת במילה "משאילה" ומסכימה, כמובן, עם כל מילה שלה.
למחרת היא באה איתי לשיעור בלי יותם. רק כדי שתראה באמת שאני לומדת.
אני נותנת לה לשאת את הכינור על הגב שלה בדרך לביתה של אליסון שתרגיש חלק מכל זה.
אני רק מזכירה לה שאנחנו בדרך לשיעור שלי ושהיום רק אני אנגן.
"זה בסדר, אמא" היא עונה לי
"אני אשב בצד עם כל האמהות ואת תנגני עם הילדים".
זהו, הגענו עד הלום.
בימים אלו היא צופה בי מתאמנת כל יום, מעירה לי הערות בנוגע לזיופים ואם אני מחזיקה אותו נכון, לדעתה. מלווה אותי בצלילים שהיא מוציאה מהפסנתר או מבקשת לנגן בעצמה.
לפי הוראת אליסון עלי לתת לה מבלי לנסות ללמד אותה כיצד להחזיק או איך לנגן.
דריה מחקה יפה את הילדים מהשיעור האזנה. היא זוכרת כל מיני משחקים שהם עושים עם הכינור כמו למשל להתכופף איתו ולנגן בשקט ואז להתרומם ולנגן חזק.
בעוד מספר שבועות היא תתחיל בעצמה את שיעורי הכינור.
תתחיל?
או שמא היא כמו הזרע שנטמן באדמה ועוד מספר שבועות היא תהיה כבר ניצן.
את תהליך הלמידה שלה היא כבר התחילה מזמן.
דריה ואני לומדות כינור.
כן, גם אני. אני כבר יודעת את כל סולם לה(A)
ולנגן את twinkle twinkle little star
בסולם הזה בשני מקצבים שונים.
הכל תודות ל [url=http://en.wikipedia.org/wiki/[po]Suzuki]שיטת סוזוקי[/url] method[/po] ולכך ששמעתי את השיר הזה במקצבים שונים כ-9 חודשים יומיום. שטיפת מוח מושלמת. אם תעירו אותי באמצע הלילה ותבקשו שאנגן את זה אצליח בלי בעיות.
טוב, אולי, עוד לא ניסיתי.
אז למה בכלל למדתי עכשיו לנגן בכינור?
הכל מתחיל איפשהו בסוף אפריל האחרון בקריאה של הספר "בלמידה מתמדת" של ג'ון הולט.
שם אני נתקלת לראשונה בשם סוזוקי בהקשר של לימודי נגינה:
ילדים מנגנים מגיל צעיר וההורים לומדים איתם, אלו שני פרטים שאני הכי תופסת.
בדרך לקומה התחתונה אני צועקת לבעלי שאולי כדאי שנתחיל להשמיע לדריה מנגינות פסנתר קלות יומיום וא"כ נלמד אותה לנגן אותן.
בעלי, מעשי הרבה יותר, עונה לי שבטח יש בית ספר לשיטת סוזוקי בלונדון, אולי פשוט נרשום אותה.
טוב, הוא קרא את הספר של הולט עוד הרבה לפני.
מצאנו בי"ס, שכונה ליד, שלחנו אימייל, קיבלנו תשובה.
עלינו להגיע לשיעורי האזנה בתור התחלה, לצפות בקבוצת ילדים מנגנים, אפשר כבר שבוע הבא.
לא היו לנו הרבה אפשרויות בחירה בכלי הנגינה. פסנתר לא ראינו בהתחלה שיש בכלל. מה יש? כינור, ויולה וצ'לו.
בחרנו בכינור. קטן וקל- אפשר יהיה לקחת אותו איתנו בקלות ממקום למקום.
שתנגן לסבא וסבתא בביקורים בארץ.
נסענו לשיעור האזנה. יותם דריה ואני.
הבנין יפה, נמצא בכניסה לפארק מטופח ומרשים בשכונת הייגאט, שהיא עצמה שכונה יפיפיה.
האולם בו מתבצע השיעור, רחב כפיים, בעל חלונות גבוהים הפונים לפארק, פסנתר עומד בקצה ואשה מבוגרת ומטופחת מסדרת כיסאות עץ באולם להורים שיישבו וייצפו בשיעור.
אט אט מגיעים הילדים, מחזיקים בידם מזודות קטנות עם כינורים קטנים בתוכן.
המורה מכוונת להם את הכינורים אחד אחד והשיעור מתחיל.
המחזה מרשים, הכל משתלב כל כך יפה עם האולם היפה והנוף הירוק.
משרק מתחילים הילדים לנגן, דריה מתרוממת מכיסאה, מסתובבת אליי אומרת- "טוב, אני מוכנה ללמוד לנגן כינור"
כל כך תמים.
אוי דריה שלי, אני חושבת בלב, יש לנו עוד דרך ארוכה. אפילו אני לא ידעתי באותו הרגע כמה ארוכה היא תהיה.
מה יש בשיטה שלו שעובדת כל כך טוב?
ג'ון הולט טוען שביפן זה עובד טוב יותר מבארה"ב. שכנראה ההורים שם מקפידים יותר לעשות הכל לפי ההוראות:
להשמיע יומיום את את הדיסק של המנגינות, ללמוד לנגן לפני שהילדים לומדים וא"כ להתאמן איתם יומיום.
אני מחליטה לעשות הכל על פי ההוראות בתקוה שזה יבטיח תוצאות.
יש ספר של סוזוקי שעלי לקרוא, דיסק עם 44 נגינות שעלינו להקשיב לו יומיום. 22 נגינות כינור בליווי פסנתר ואחריהן אותן 22 נגינות רק של הפסנתר.
כל תלמידי סוזוקי לכינור בעולם מאזינים לדיסק הזה לפני שהם מתחילים ללמוד.
את הדיסק אנחנו שומעות תוך כדי עשית דברים אחרים- משחק, ארוחת בקר ומה שאנחנו לא עושות. הוא ברקע.
הרעיון הוא לא להכריח אלא להפוך את זה למשחק. הכינור הוא משחק.
הילדים שמנגנים בשיעור בו אנחנו צופות לא עומדים בשיעור כינור אלא בשיעור משחק שבו גם משתמשים בכינור.
זה בעיקר ההבדל.
עלינו להגיע להרבה שיעורי האזנה לפני שיכניסו אותנו לרשימת המתנה למורה פרטי.
זה לא פשוט לשמור על שקט עם תינוק בן כמה חודשים וילדה בת פחות מ-4 אבל המקום היפה משרה אוירה נעימה ורגועה.
עוד אמהות מגיעות עם תינוקות וילדים קטנים, עוד ילדים באים לצפות בשיעורים ואת ארבעת השיעורים הראשונים אנחנו עוברים בשלום ויוצאים לחופשת קיץ.
בבית אנחנו ממשיכים לשמוע את הדיסק כל יום.
סוזוקי אומר שתהליכי למידה רבים אינם נראים זמן רב, ממש כמו זרעים הנטמנים באדמה.
לא נראה את כל התהליכים שעוברים עליהם אבל לבסוף יגיעו הניצנים.
הדיסק שאנחנו שומעות הוא לנו כמו מים לזרעים באדמה.
דריה מזמזמת אותו כל היום ואני מוצאת את רוב הנגינות ממנו על הפסנתר בבית.
שנת הלימודים מתחילה שוב בסתיו ואנחנו חוזרים לשיעורי האזנה.
אני מנצלת את ההזדמנות שהשנה התחילה, הרשימות חדשות ומתחילה לדבר עם המורים, לברר מתי נוכל להתחיל ללמוד.
אני מנסה כבר לקבוע עם אחד המורים או אז תופסת אותי שם האחראית ומסבירה לי שעלי להיות רשומה כצופה ב-8 שיעורים לפחות לפני שידברו איתי על מורה פרטי.
אני לא מתבלבלת ומודאת שאכן היא רואה ושמה לב לכך שזהו השיעור ה-5 שלנו, מדגישה בפניה שקראנו אני ובעלי את הספר ושמזה כמה חודשים אנחנו מאזינים לדיסק יום ביומו.
היא לא מעודדת אותנו כלל, מספרת לנו שיש ילדים שממתינים שנה אפילו עד שמקבלים מורה אבל מבקשת ממני לרשום על הטופס בגדול שאנחנו פנויים כל ימות השבוע וכל שעות היום (כל הכבוד לחינוך הביתי שמפנה לנו זמן) זה מעלה את הסיכויים למצוא מורה מהר.
דריה, לעומתי, כבר מאבדת סבלנות. כמה אפשר לבוא להקשיב לילדים מנגנים בשיעור, נחמד כמה שהוא יהיה, מבלי להיות חלק מזה?
אני רושמת אותה לשיעור מוזיקה מעניין שבא אחרי השיעור האזנה.
מעבירה אותו מורה נפלאה ששרה נהדר ויש לה גישה נכונה לילדים/
לה ולדריה יש קליק.
זה סימן בשבילי שאנחנו בדרך הנכונה.
החגים מעקבים אותנו בחודש.
מה אני יכולה לעשות שגם ראש השנה, ערב יום כיפור ושני חגים של גלויות בסוכות נופלים לנו על שיעורי האזנה ומוזיקה.
החורף מגיע ועדין לא סגרנו את המכסה שלנו.
זה כבר ארוך ומתיש. אני מתחילה להבין למה אנשים לא שורדים את זה עד הסוף, למה מכרים שלי מספרים לי שהם לא הצליחו לעשות את זה וטוענים שזו חוצפה לבקש כל כך הרבה מהורים.
אני מתחילה לומר לדריה כל הזמן כמה היא גיבורה, איזה יופי שהיא מתמידה ככה איתי ולא מתיאשת.
איך נתיאש עכשיו? לא עשינו את הדרך הקשה הזאת עד עכשיו בשביל להתיאש.
השיעור ה-8 מגיע ואני מודגישה את זה לאחראית שם, שרק תדע, שתשים לב שעשינו זאת
היא מבקשת מאיתנו שנבוא שבוע אחרי על מנת לפגוש מורה.
עוד שיעור מגיע, כבר רשמנו 9 שיעורים ומציגים אותנו בפני המורה שלנו, אליסון, היא מזמינה אותנו לביתה לצפות בשיעור פרטי.
עוד פעם צפיה, הפעם זה מסובך הרבה יותר, הפעם הם שניהם צריכים להיות בשקט כי זה שיעור פרטי ואין הרבה אנשים מסביב, צריך שקט מוחלט ויש בית של מורה שצריך לשמור עליו מפני יותם.
אבל גם את זה אנחנו עוברים בשלום.
בלילה שאחרי דריה תעבור אליי למיטה עם חום וכמה ימים אחרי כל המשפחה כבר תהיה חולה.
זה פוטר אותנו משיעור צפיה כזה נוסף שבוע אחרי ואנחנו יוצאים לחופשת חורף.
מיד כשמסתימת החופשה ומתחיל שבוע חדש אני מקבלת טלפון מאליסון המודיעה לי שמחר בצהריים יש לי שיעור ועלי ליסוע למרכז העיר עם דריה לשכור בחנות כינור במידה שלה.
חצי שליש אני אלמד על הכינור שלה, דריה ויותם לא יבואו איתי לשיעורים.
רק א"כ דריה תלמד .
בדרך לחנות דריה מעמידה דברים על דיוקנם.
אנחנו הולכים לקחת כינור [b]בשבילה[/b], היא זאת שתלמד כינור והיא רק משאילה לי בנתים את הכינור שלה.
אני מוקסמת שכך שהיא משתמשת במילה "משאילה" ומסכימה, כמובן, עם כל מילה שלה.
למחרת היא באה איתי לשיעור בלי יותם. רק כדי שתראה באמת שאני לומדת.
אני נותנת לה לשאת את הכינור על הגב שלה בדרך לביתה של אליסון שתרגיש חלק מכל זה.
אני רק מזכירה לה שאנחנו בדרך לשיעור שלי ושהיום רק אני אנגן.
"זה בסדר, אמא" היא עונה לי
"אני אשב בצד עם כל האמהות ואת תנגני עם הילדים".
זהו, הגענו עד הלום.
בימים אלו היא צופה בי מתאמנת כל יום, מעירה לי הערות בנוגע לזיופים ואם אני מחזיקה אותו נכון, לדעתה. מלווה אותי בצלילים שהיא מוציאה מהפסנתר או מבקשת לנגן בעצמה.
לפי הוראת אליסון עלי לתת לה מבלי לנסות ללמד אותה כיצד להחזיק או איך לנגן.
דריה מחקה יפה את הילדים מהשיעור האזנה. היא זוכרת כל מיני משחקים שהם עושים עם הכינור כמו למשל להתכופף איתו ולנגן בשקט ואז להתרומם ולנגן חזק.
בעוד מספר שבועות היא תתחיל בעצמה את שיעורי הכינור.
תתחיל?
או שמא היא כמו הזרע שנטמן באדמה ועוד מספר שבועות היא תהיה כבר ניצן.
את תהליך הלמידה שלה היא כבר התחילה מזמן.