על ידי אבישג_א* » 28 מרץ 2010, 01:15
התחלתי לפרסם לאחרונה טור על חינוך ביתי בירחון "הלל" לנשים דתיות
בינתיים פורסם רק אחד בגיליון טבת, כנראה שזה יתחיל לצאת כטור קבוע בקרוב.
להלן הראשון :
חינוך ביתי זה דבר שהתחיל להתגבש בי בתיכון, התחזק בשירות הלאומי והפך לכיוון ברור משנולדו בנותיי.
עד גיל שלש הן היו אתי בבית, ואז גן ועכשיו שוב בבית :
סופי ופיוס תאומות בנות שש, שכבת כיתה א'
עינה בת ארבע וחצי הייתה שנה אחת בגן והשנה היא גם בבית
מבשר הקטן בן שנתיים, היה ועודנו בבית
שמונה וחצי בבוקר, אני נקרעת מהמיטה לאחר ששוב הלכתי לישון מאוחר. הבנות מקבלות את פניי באנחה, הן בעיצומו של משחק מרתק (שוב חתונה?) או צביעת דפים שהדפסתי עבורן יום קודם והקימה שלי אומרת שיצטרכו לעשות הפסקה כי עכשיו אנחנו מתפללות. אחרי התפילה ארוחת בוקר ובמקביל אני מתחילה עבודות בית : סידור הבית וכביסות.
עד כיתה ח' אהבתי את בית הספר, הייתי תלמידה מצטיינת, חביבת המורים, קיבלתי הערכה רבה מסביבתי. השיעורים לעתים אכזבו אותי כשציפיתי לסגנון למידה מרתק ונתקלתי שוב בחוברת שאלות ותשובות, אבל היה לי נחמד שם, מי לא אוהב להרגיש נערץ ?. אני לא חושבת שיש תלמידים רבים שאהבו כמוני את בית הספר.
בסוף כיתה ז' חזרתי בתשובה ובתיכון עברתי לאולפנא. אחרי שש שנות "הבת של המורה" ושנתיים בתור "הבת של המנהל", אחרי שהייתי תלמידה מצטיינת וחביבת המורים וכמעט מעולם לא נכשלתי במבחן, קסמה בעיני האפשרות להיות מופרעת. אז שיניתי קו, עדיין למדתי אבל בדרך שלי, ומה שנתפס בעיני כחשוב, הברזתי לא מעט משיעורים כדי ללמוד יהדות בבית מדרש. ולראשונה נתקלתי בעוינות מצד המערכת שלא קיבלה אותי כך ותמכה בעיקר בלימודי תעופה עבורי (אל מחוץ לבית הספר).
שתים עשרה שנות בית ספר עברתי, זה התחיל במשהו חביב וקל – שמונה עד אחת, עבר לעד שלש, המשיך לעד חמש – לא כולל שיעורי בית, לימוד לבחינות ועבודות מייגעות. אני זוכרת שבחורף, עת היינו יוצאות מהכיתה שררה חשכה בחוץ.
שתים עשרה שנות לימוד : פרק זמן ארוך מן הנדרש ללימודי תואר ראשון, שני ושלישי גם יחד. לאחר אין סוף שעות שינון חומר מיותר שנשכח ברגע, תסכולים, לחצים, כעסים, יצאתי עם תעודה המודיעה על ידיעותיי הסבירות במתמטיקה, ספרות ולשון, מקצועות שכל קשר ביניהן לבין מה שצריך לחיים הוא מקרי בהחלט.
למדתי מתמטיקה- מתי לאחרונה פתרתי לוגריתמים ?
למדתי תנ"ך : תנ"ך אני אוהבת, כילדה קראתי להנאתי את קהלת ושיר השירים, הייתי לומדת זאת לבד, רק עם הרבה יותר הנאה ומוטיבציה.
למדתי אנגלית במשך תשע שנים, והיא נשארה אצלי בסיסית מאוד עד שנאלצתי להתמודד עימה בחיים ואז היא הפכה לי לשפה מדוברת.
יצאתי אל החיים עם תעודה המנותקת מן הדברים החשובים באמת.
מעולם לא למדתי באופן מובנה לבשל, לארגן בית, לנהל כספים, להכיר את עצמי לעומק, לתקן את מידותיי, להכיר את רגשותיי, להתייחס לאנשים, לבנות זוגיות.
כן, גם לי היו שיעורי מוסר ופעם עשו לנו פעילות : "המסע אל עצמי", אך אף פעם לא למדנו זאת באופן מובנה, כתחום עיקרי. העיקר היה מתמטיקה ועד היום איני יודעת מה היא תועיל לי בחיים.
עשר וחצי, הבנות עסוקות במשחקיהן וציוריהן ואני בדילמה : להפריע ? לחייב למידה מובנית ? או אולי עדיף לזרום איתן בקצב שלהן. למידה מתרחשת כל הזמן, אבל חשוב לי לספק להן גם למידה מובנית של נושאים כמו קריאה, גם כדי לרצות את הסביבה והמשפחה. קריאה בתחילה למדנו ביחד סביב השולחן : מודעות פונולוגית, הברות, מילים וקצת סיפורים שהיו לי מימי היותי מורה להוראה מתקנת, בהמשך קניתי להן חוברות המלמדות קריאה לפי ניקוד ומאז אנחנו לומדות קריאה בעיקר דרכן. חשבון אני מעדיפה לעשות כרגע בעיקר מתוך המוחש ובעל פה, לעיתים תוך כדי הליכה או נסיעה אנחנו פותרות תרגילים, סופי מאוד אוהבת ללמוד כך. גם את המשחק סולמות וחבלים הן אוהבות, וזו דרך נהדרת מבחינתי להכיר להן את לוח המאה עליו מושתת בעצם המשחק.
בשירות הלאומי נפגשתי לראשונה באופן אישי עם ילדים שמתקשים בלימודיהם. ילדים מוכשרים מאוד במגוון תחומים שמתקשים בשתי האינטליגנציות היחידות שבית הספר מתיימר לפתח. יום אחרי יום הם נאלצו ללכת בעל כרחם למקום שהם שנאו, ללמוד דברים שלא מעניינים אותם ושהם מתקשים בהם ולהרגיש אפסים. כך במשך שנים.
ממרוצי האולימפוס בו חייתי רוב ימיי,ירדתי אל קרקע המציאות של מערכת המכילה בתוכה תלמידים רבים שאינם מוצאים בה את מקומם.
אחת עשרה בבוקר, הלחץ שלי גורם לי להכריז שמי שתעשה חמישה עמודים בחוברת תוכל לעבוד במחשב (על תוכנות לימודיות שקניתי עבורן). פיוס עובדת בהתלהבות ומתקדמת מעבר לנדרש, סופי עושה כדי לצאת ידי חובה ולהגיע למחשב הנכסף, עינה מציירת ומבשר נשכב על הרצפה כדי לנוח, הוא כבר לא נלהב משנת צהריים וזו הדרך שלו להירגע קצת מעומס היום.
את התואר הראשון שלי עשיתי במכללה דתית לחינוך, השנים והניסיון עשו את שלהם ואני למדתי ללכת בתלם ולנהוג בהתאם למקובל, את הייחודיות שלי ביטאתי בדרכים נסתרות יותר. המחיר נראה לי משתלם ואני חזרתי למקום אליו הורגלתי בילדותי כחביבת המרצים ותלמידה מצטיינת. עדיין צעדתי בדרכי שלי, אך כבר ידעתי היטב כיצד לכסות את עקבותיה.
שלש וחצי, ילדים באים לפעילות לגיל הגן שאני מארגנת שלש פעמים בשבוע בביתנו, כדי שיגיעו חברים לעינה. הפעילות די פשוטה וכוללת בדרך כלל סיפור וציור. בארבע מגיעות בנות גדולות יותר ללימוד פרקי אבות עם סופי ופיוס. הבנות מחכות לזה כל היום בהתלהבות וגם אני לומדת עם הזמן ליהנות מזה.
התואר השני עם תזה, אני כבר אם לשלוש קטנטנות, הרביעי בדרך. למרות מאמציי ותקוותי אני לא מצליחה בלימודים כפי שציפיתי, לראשונה בחיי אני בצד של אלה שמנסים ומתאכזבים, משקיעים ונכשלים. אני תוהה אם כך מרגישים ילדים המתקשים בלימודים, או אולי הרבה יותר גרוע, כי מאחוריהם אין שנים של הצלחה והמון עידוד מצד מבוגרים תומכים. זו תחילת דרכם בעולם, למודי כישלון, מיואשים מעצמם.
שבע וחצי בערב, אני מספרת לבנות על פרשת השבוע מתוך ספר נחמד לילדים. לקראת סוף השבוע נכין הצגות לשבת ואני אכתוב חידון ואחפש סיפורים לספר סביב שולחן השבת, אולי אמצא גם דפי צביעה מתאימים לפרשה ואוכל לתת להן לצבוע. עוד מעט הם יירדמו ואני אשב על התזה שלי, בתקווה לסיים אותה לפני הלידה המתקרבת.
לילה טוב.
התחלתי לפרסם לאחרונה טור על חינוך ביתי בירחון "הלל" לנשים דתיות
בינתיים פורסם רק אחד בגיליון טבת, כנראה שזה יתחיל לצאת כטור קבוע בקרוב.
להלן הראשון :
חינוך ביתי זה דבר שהתחיל להתגבש בי בתיכון, התחזק בשירות הלאומי והפך לכיוון ברור משנולדו בנותיי.
עד גיל שלש הן היו אתי בבית, ואז גן ועכשיו שוב בבית :
סופי ופיוס תאומות בנות שש, שכבת כיתה א'
עינה בת ארבע וחצי הייתה שנה אחת בגן והשנה היא גם בבית
מבשר הקטן בן שנתיים, היה ועודנו בבית
שמונה וחצי בבוקר, אני נקרעת מהמיטה לאחר ששוב הלכתי לישון מאוחר. הבנות מקבלות את פניי באנחה, הן בעיצומו של משחק מרתק (שוב חתונה?) או צביעת דפים שהדפסתי עבורן יום קודם והקימה שלי אומרת שיצטרכו לעשות הפסקה כי עכשיו אנחנו מתפללות. אחרי התפילה ארוחת בוקר ובמקביל אני מתחילה עבודות בית : סידור הבית וכביסות.
עד כיתה ח' אהבתי את בית הספר, הייתי תלמידה מצטיינת, חביבת המורים, קיבלתי הערכה רבה מסביבתי. השיעורים לעתים אכזבו אותי כשציפיתי לסגנון למידה מרתק ונתקלתי שוב בחוברת שאלות ותשובות, אבל היה לי נחמד שם, מי לא אוהב להרגיש נערץ ?. אני לא חושבת שיש תלמידים רבים שאהבו כמוני את בית הספר.
בסוף כיתה ז' חזרתי בתשובה ובתיכון עברתי לאולפנא. אחרי שש שנות "הבת של המורה" ושנתיים בתור "הבת של המנהל", אחרי שהייתי תלמידה מצטיינת וחביבת המורים וכמעט מעולם לא נכשלתי במבחן, קסמה בעיני האפשרות להיות מופרעת. אז שיניתי קו, עדיין למדתי אבל בדרך שלי, ומה שנתפס בעיני כחשוב, הברזתי לא מעט משיעורים כדי ללמוד יהדות בבית מדרש. ולראשונה נתקלתי בעוינות מצד המערכת שלא קיבלה אותי כך ותמכה בעיקר בלימודי תעופה עבורי (אל מחוץ לבית הספר).
שתים עשרה שנות בית ספר עברתי, זה התחיל במשהו חביב וקל – שמונה עד אחת, עבר לעד שלש, המשיך לעד חמש – לא כולל שיעורי בית, לימוד לבחינות ועבודות מייגעות. אני זוכרת שבחורף, עת היינו יוצאות מהכיתה שררה חשכה בחוץ.
שתים עשרה שנות לימוד : פרק זמן ארוך מן הנדרש ללימודי תואר ראשון, שני ושלישי גם יחד. לאחר אין סוף שעות שינון חומר מיותר שנשכח ברגע, תסכולים, לחצים, כעסים, יצאתי עם תעודה המודיעה על ידיעותיי הסבירות במתמטיקה, ספרות ולשון, מקצועות שכל קשר ביניהן לבין מה שצריך לחיים הוא מקרי בהחלט.
למדתי מתמטיקה- מתי לאחרונה פתרתי לוגריתמים ?
למדתי תנ"ך : תנ"ך אני אוהבת, כילדה קראתי להנאתי את קהלת ושיר השירים, הייתי לומדת זאת לבד, רק עם הרבה יותר הנאה ומוטיבציה.
למדתי אנגלית במשך תשע שנים, והיא נשארה אצלי בסיסית מאוד עד שנאלצתי להתמודד עימה בחיים ואז היא הפכה לי לשפה מדוברת.
יצאתי אל החיים עם תעודה המנותקת מן הדברים החשובים באמת.
מעולם לא למדתי באופן מובנה לבשל, לארגן בית, לנהל כספים, להכיר את עצמי לעומק, לתקן את מידותיי, להכיר את רגשותיי, להתייחס לאנשים, לבנות זוגיות.
כן, גם לי היו שיעורי מוסר ופעם עשו לנו פעילות : "המסע אל עצמי", אך אף פעם לא למדנו זאת באופן מובנה, כתחום עיקרי. העיקר היה מתמטיקה ועד היום איני יודעת מה היא תועיל לי בחיים.
עשר וחצי, הבנות עסוקות במשחקיהן וציוריהן ואני בדילמה : להפריע ? לחייב למידה מובנית ? או אולי עדיף לזרום איתן בקצב שלהן. למידה מתרחשת כל הזמן, אבל חשוב לי לספק להן גם למידה מובנית של נושאים כמו קריאה, גם כדי לרצות את הסביבה והמשפחה. קריאה בתחילה למדנו ביחד סביב השולחן : מודעות פונולוגית, הברות, מילים וקצת סיפורים שהיו לי מימי היותי מורה להוראה מתקנת, בהמשך קניתי להן חוברות המלמדות קריאה לפי ניקוד ומאז אנחנו לומדות קריאה בעיקר דרכן. חשבון אני מעדיפה לעשות כרגע בעיקר מתוך המוחש ובעל פה, לעיתים תוך כדי הליכה או נסיעה אנחנו פותרות תרגילים, סופי מאוד אוהבת ללמוד כך. גם את המשחק סולמות וחבלים הן אוהבות, וזו דרך נהדרת מבחינתי להכיר להן את לוח המאה עליו מושתת בעצם המשחק.
בשירות הלאומי נפגשתי לראשונה באופן אישי עם ילדים שמתקשים בלימודיהם. ילדים מוכשרים מאוד במגוון תחומים שמתקשים בשתי האינטליגנציות היחידות שבית הספר מתיימר לפתח. יום אחרי יום הם נאלצו ללכת בעל כרחם למקום שהם שנאו, ללמוד דברים שלא מעניינים אותם ושהם מתקשים בהם ולהרגיש אפסים. כך במשך שנים.
ממרוצי האולימפוס בו חייתי רוב ימיי,ירדתי אל קרקע המציאות של מערכת המכילה בתוכה תלמידים רבים שאינם מוצאים בה את מקומם.
אחת עשרה בבוקר, הלחץ שלי גורם לי להכריז שמי שתעשה חמישה עמודים בחוברת תוכל לעבוד במחשב (על תוכנות לימודיות שקניתי עבורן). פיוס עובדת בהתלהבות ומתקדמת מעבר לנדרש, סופי עושה כדי לצאת ידי חובה ולהגיע למחשב הנכסף, עינה מציירת ומבשר נשכב על הרצפה כדי לנוח, הוא כבר לא נלהב משנת צהריים וזו הדרך שלו להירגע קצת מעומס היום.
את התואר הראשון שלי עשיתי במכללה דתית לחינוך, השנים והניסיון עשו את שלהם ואני למדתי ללכת בתלם ולנהוג בהתאם למקובל, את הייחודיות שלי ביטאתי בדרכים נסתרות יותר. המחיר נראה לי משתלם ואני חזרתי למקום אליו הורגלתי בילדותי כחביבת המרצים ותלמידה מצטיינת. עדיין צעדתי בדרכי שלי, אך כבר ידעתי היטב כיצד לכסות את עקבותיה.
שלש וחצי, ילדים באים לפעילות לגיל הגן שאני מארגנת שלש פעמים בשבוע בביתנו, כדי שיגיעו חברים לעינה. הפעילות די פשוטה וכוללת בדרך כלל סיפור וציור. בארבע מגיעות בנות גדולות יותר ללימוד פרקי אבות עם סופי ופיוס. הבנות מחכות לזה כל היום בהתלהבות וגם אני לומדת עם הזמן ליהנות מזה.
התואר השני עם תזה, אני כבר אם לשלוש קטנטנות, הרביעי בדרך. למרות מאמציי ותקוותי אני לא מצליחה בלימודים כפי שציפיתי, לראשונה בחיי אני בצד של אלה שמנסים ומתאכזבים, משקיעים ונכשלים. אני תוהה אם כך מרגישים ילדים המתקשים בלימודים, או אולי הרבה יותר גרוע, כי מאחוריהם אין שנים של הצלחה והמון עידוד מצד מבוגרים תומכים. זו תחילת דרכם בעולם, למודי כישלון, מיואשים מעצמם.
שבע וחצי בערב, אני מספרת לבנות על פרשת השבוע מתוך ספר נחמד לילדים. לקראת סוף השבוע נכין הצגות לשבת ואני אכתוב חידון ואחפש סיפורים לספר סביב שולחן השבת, אולי אמצא גם דפי צביעה מתאימים לפרשה ואוכל לתת להן לצבוע. עוד מעט הם יירדמו ואני אשב על התזה שלי, בתקווה לסיים אותה לפני הלידה המתקרבת.
לילה טוב.