על ידי מ_י* » 02 ספטמבר 2007, 22:04
רוצה לחזק בענין הגישה של סולטר - זו הגישה של ייעוץ הדדי.
הייתי מוכנה להשבע שכבר היה על זה איזה דף כאן, אבל אני לא מוצאת. וגם לפני כמה ימים זה שוב עלה כאן באיזה דף..
הגשה הזו גורסת שהדרך הטובה להתמודד עם כעס היא לאפשר פורקן של הכעס.
יש כעסים. ילדים במיוחד נתונים לכעסים, בגלל הפער הגדול שיש הרבה פעמים בין איך שהם מבינים שצריך לעשות את זה ובין היכולת שלהם בפועל, מה שיוצר המון תסכול.
באופן טבעי אדם פורק את הכעס שלו באמצעות רעידות של הגוף, צעקות, פורקן פיזי של אנרגיה. בתור הורים אנחנו בדרך כלל לא מרשים לילדים אף אחד מן הדרכים האלה: לא מרשים לצעוק, לא מרשים להשתולל, לא מרשים להרביץ. נוטים להגיד לילד: כשאתה צועק אני לא שומעת, קודם תרגע, לא קרה שום דבר, אין מה לכעוס. כל אלה הן דרכים שמתעלמות מן הרגש שהוא חווה, שמדחיקות אותו, שלא נותנות לו לגיטימציה ולא מציעות לו פורקן.
התוצאה היא, שיש כעס שרוצה לצאת, ואם את מצליחה עכשיו "להרגיע" ו"לטייח", זה ינסה לפרוץ עוד רבע שעה עוד פעם, והנה ילד לא רגוע ומתוסכל ואמא לא רגועה ומתוסכלת גם.
הדרך לאפשר פורקן היא לאפשר לילד לכעוס. לא באמצעות הטפות "אתה כועס, תוציא את הכעס", אלא פשוט על ידי כך, שאת מאפשרת לו לכעוס: הוא כועס שאת לא נותנת משהו, או לא מאפשרת, ואת לא באה עם פתרונות, לא מסבירה למה אי אפשר, לא מסברת את האוזן ומחלה פניו, אלא מסכימה שהוא יכעוס. לא מחבקת! (חיבוק הרבה פעמים עוצר לגמרי את האפשרות לכעוס). פשוט יושבת אתו, אומרת לעצמך: הוא כועס, ואני יכולה לראות אותו בכעסו ולהיות אתו בכעסו.
הוא יכול להתפתל על הרצפה, לצעוק, הוא יכול להרביץ (כאן הגבול הוא הנוחות שלך: כמובן שלא ירביץ לאח הקטן שלו, וגם את יכולה לכוון את המכות לאיזור בו בסדר לך לספוג או לכרית אם קשה לך לספוג). הוא יכול לזרוק צעצועים (שוב, הגבול הוא מה שאת מסכימה: הוא לא יכול לזרוק צעצועים שבירים, אבל אולי את בובות הפרווה כן? ושוב - לא הסברים ממושכים אלא פשוט להרחיק את השבירים, להגיש לו את בובות הפרווה).
עם כל הארבעה שלנו עשיתי סשנים של כעס, ובעיקר עם הקטן, שהוא בן שנתיים וחצי. הוא עושה סשנים של כעס מאז שהוא תינוק ממש קטן. אתמול, למשל, היה כך:
קניתי חמוציות. אני שמה את זה בסלט. זה מגיע בחבילות של מאתיים גרם. הוא רצה לנשנש: העברתי לו לשקית ניילון קטנה כמות סבירה ונתתי לו. הוא רצה את כל השקית. אני לא רציתי לתת לו, כדי שזה לא יתפזר בבית. יש מצבים, בהם סיטואציה כזו היתה נגמרת בפשרה: נניח, כך גם את החפיסה ותשמור עליה, תראה איפה אני שמה אותה ואחר כך תקח וכולי. אבל אתמול הרגשתי, שהוא רוצה לפרוק כעס: הוא "חיפש" לכעוס.
אמרתי: "אני לא נותנת לך את החפיסה".
הוא השתטח על השטיח. הוא התפתל, הוא צרח. הוא לקח את השקית הקטנה וזרק אותה רחוק ממנה (קמתי, אספתי, הנחתי בצד. נתתי לו משהו אחר שהוא כן יכול לזרוק). הוא צרח וצווח: את החמוציות! את החמוציות! ישבתי לידו והזדהיתי: אתה רוצה את כל החמוציות! לא רק שקית קטנה! את הכל! הרבה!
הוא פרק כעס ברמה גבוהה מאד לאורך עשר דקות בערך. זה אולי נשמע מעט, אבל בזמן אמת זה נראה לך שעות.
אחר כך הוא נרגע, לקח את השקית הקטנה, מרוצה לגמרי, ואכל בנחת את החמוציות. יתר הערב עבר ברגיעה מוחלטת. כשהשכבתי אותו לישון, אמרתי לו:
כל כך כעסת קודם!
והוא אמר, מתיקות אין קץ: כן, עכשיו זה עבר לי.
רוצה לחזק בענין הגישה של סולטר - זו הגישה של ייעוץ הדדי.
הייתי מוכנה להשבע שכבר היה על זה איזה דף כאן, אבל אני לא מוצאת. וגם לפני כמה ימים זה שוב עלה כאן באיזה דף..
הגשה הזו גורסת שהדרך הטובה להתמודד עם כעס היא לאפשר פורקן של הכעס.
יש כעסים. ילדים במיוחד נתונים לכעסים, בגלל הפער הגדול שיש הרבה פעמים בין איך שהם מבינים שצריך לעשות את זה ובין היכולת שלהם בפועל, מה שיוצר המון תסכול.
באופן טבעי אדם פורק את הכעס שלו באמצעות רעידות של הגוף, צעקות, פורקן פיזי של אנרגיה. בתור הורים אנחנו בדרך כלל לא מרשים לילדים אף אחד מן הדרכים האלה: לא מרשים לצעוק, לא מרשים להשתולל, לא מרשים להרביץ. נוטים להגיד לילד: כשאתה צועק אני לא שומעת, קודם תרגע, לא קרה שום דבר, אין מה לכעוס. כל אלה הן דרכים שמתעלמות מן הרגש שהוא חווה, שמדחיקות אותו, שלא נותנות לו לגיטימציה ולא מציעות לו פורקן.
התוצאה היא, שיש כעס שרוצה לצאת, ואם את מצליחה עכשיו "להרגיע" ו"לטייח", זה ינסה לפרוץ עוד רבע שעה עוד פעם, והנה ילד לא רגוע ומתוסכל ואמא לא רגועה ומתוסכלת גם.
הדרך לאפשר פורקן היא לאפשר לילד לכעוס. לא באמצעות הטפות "אתה כועס, תוציא את הכעס", אלא פשוט על ידי כך, שאת מאפשרת לו לכעוס: הוא כועס שאת לא נותנת משהו, או לא מאפשרת, ואת לא באה עם פתרונות, לא מסבירה למה אי אפשר, לא מסברת את האוזן ומחלה פניו, אלא מסכימה שהוא יכעוס. לא מחבקת! (חיבוק הרבה פעמים עוצר לגמרי את האפשרות לכעוס). פשוט יושבת אתו, אומרת לעצמך: הוא כועס, ואני יכולה לראות אותו בכעסו ולהיות אתו בכעסו.
הוא יכול להתפתל על הרצפה, לצעוק, הוא יכול להרביץ (כאן הגבול הוא הנוחות שלך: כמובן שלא ירביץ לאח הקטן שלו, וגם את יכולה לכוון את המכות לאיזור בו בסדר לך לספוג או לכרית אם קשה לך לספוג). הוא יכול לזרוק צעצועים (שוב, הגבול הוא מה שאת מסכימה: הוא לא יכול לזרוק צעצועים שבירים, אבל אולי את בובות הפרווה כן? ושוב - לא הסברים ממושכים אלא פשוט להרחיק את השבירים, להגיש לו את בובות הפרווה).
עם כל הארבעה שלנו עשיתי סשנים של כעס, ובעיקר עם הקטן, שהוא בן שנתיים וחצי. הוא עושה סשנים של כעס מאז שהוא תינוק ממש קטן. אתמול, למשל, היה כך:
קניתי חמוציות. אני שמה את זה בסלט. זה מגיע בחבילות של מאתיים גרם. הוא רצה לנשנש: העברתי לו לשקית ניילון קטנה כמות סבירה ונתתי לו. הוא רצה את כל השקית. אני לא רציתי לתת לו, כדי שזה לא יתפזר בבית. יש מצבים, בהם סיטואציה כזו היתה נגמרת בפשרה: נניח, כך גם את החפיסה ותשמור עליה, תראה איפה אני שמה אותה ואחר כך תקח וכולי. אבל אתמול הרגשתי, שהוא רוצה לפרוק כעס: הוא "חיפש" לכעוס.
אמרתי: "אני לא נותנת לך את החפיסה".
הוא השתטח על השטיח. הוא התפתל, הוא צרח. הוא לקח את השקית הקטנה וזרק אותה רחוק ממנה (קמתי, אספתי, הנחתי בצד. נתתי לו משהו אחר שהוא כן יכול לזרוק). הוא צרח וצווח: את החמוציות! את החמוציות! ישבתי לידו והזדהיתי: אתה רוצה את כל החמוציות! לא רק שקית קטנה! את הכל! הרבה!
הוא פרק כעס ברמה גבוהה מאד לאורך עשר דקות בערך. זה אולי נשמע מעט, אבל בזמן אמת זה נראה לך שעות.
אחר כך הוא נרגע, לקח את השקית הקטנה, מרוצה לגמרי, ואכל בנחת את החמוציות. יתר הערב עבר ברגיעה מוחלטת. כשהשכבתי אותו לישון, אמרתי לו:
כל כך כעסת קודם!
והוא אמר, מתיקות אין קץ: כן, עכשיו זה עבר לי.