על ידי דוד_רובנר* » 17 מאי 2004, 11:30
.
- בעולם משתנה בקצב הולך וגדל, רק ארגונים שמתחדשים כל הזמן בכל התחומים ישגשגו.
בית-ספר הוא ארגון.
לכן, בית-הספר חייב להתחדש.*
.
.
האם ישום המלצות ועדת דוברת ישפר את מצב המדינה – מצב הילדים, מצב הלמידה, מצב היחס בין אדם/חווה לאדם/לחווה, המצב בינינו לבין שכנינו . . . ?
התשובה היא:
לא
רבתי.
ועדת דוברת כלל
לא
התייחסה למרכיב החשוב ביותר:
החופש
חופש הלימוד
החופש מזין את התרבות ואת הלמידה
בכנס השנתי של "האגודה למען קידום המדע" אשר התקיים לאחרונה, נאמר רבות על הרעות של הבורות המדעית שקיימת באוכלוסייה בכללותה. מנהיגים רבים הדגישו שהידע המדעי האוניברסאלי הוא דבר מכריע בקביעת מדיניות ציבורית נבונה בדמוקרטיה, כמו כן הוא מכריע בשמירה על העליונות במדע ובטכנולוגיה.
ההאשמה על חוסר העניין שמפגין הנוער כיום הוטלה על בתי-ספרנו, בכל הרמות. בזה, יתכן שרוב האנשים יכולים להסכים. זה ברור שבתי-הספר היום עושים עבודה איומה בחינוכם של ילדים ברוב התחומים -- אופי, אחריות חברתית, ואזרחות טובה, כמו כן קריאה, כתיבה, היסטוריה, ומדע. ככל שיותר כסף מוציאים, נראה שהתוצאות הן יותר עלובות. כיתות יותר קטנות, מתקנים חדשים, ציוד יותר יקר, וצבא אמיתי של צוות תמיכה שנראה שאינו עוזר.
אולם הפתרון המוצע על ידי המרצים בכנס של "האגודה למען קידום המדע" (1) היה רק חזרה על אותן הנוסחאות הישנות אשר לעיתים כל כך קרובות נכשלו בשנים האחרונות. יותר שיעורים במדע, יותר דרישות, יותר מדריכים מוסמכים המתווספים לתוכנית הלימודים החל מכיתה א' ועד האוניברסיטה. מה שהמנהיגים האלה כנראה שוכחים, הוא הניסיון השורשי שהוא הבסיס של הדמוקרטיה: המקורות של הדמוקרטיה הליברלית נובעים מהאמונה, שכפיה היא היפוכה של צמיחה אישית. האופן הבלתי רגיל בו צמחו הדמוקרטיות המערביות, מוכיח שככל שהאנשים נהנים מיותר חופש בתוך החברה, כן החברה בכללותה נהנית מיותר קידום אינטלקטואלי ומוסרי. הדמוקרטיות הליברליות נבנו על בסיס עקרון מאוד חשוב זה, אולם מנהיגינו בתחום החינוך, נראה שהם כל כך לא מודעים לעובדה זו, ממש כמו כל ילד בור!
התרופה לבעיית הבורות המדעית, לכל בורות אחרת -- וגם לאלימות -- היא, לעקור אחת ולתמיד את המחלה אשר ביסודה: כפיה בבתי-הספר. הטבע האנושי בחברה החופשית נרתע מכל ניסיון להכניס אותו בכוח לתוך איזושהי תבנית. ככל שיותר דרישות אנחנו מערימים על הילדים בבית-הספר -- ועל הסטודנטים באוניברסיטה -- כך בטוח יותר שנרחיק אותם מהחומר אותו אנחנו מנסים לדחוף דרך גרונותיהם. התשובה האמיתית היא חופש בבית-הספר -- חופש לכל ילד, מכל גיל, לבחור את הפעילויות אשר סקרנותו הטבעית מובילה אותו אליהן! ככלות הכול, הדחף של הילדים לשלוט בעולם מסביבם הוא אגדי. על בתי-ספרנו לשמור את הדחף הזה חי על ידי הזנתו בחופש שהוא זקוק לו כדי לצמוח.
נחוצות פחות פעילויות חובה, לא יותר -- למעשה, עדיף שלא תהיה פעילות חובה בכלל. אנשים אשר תוהים באם יש הגיון לדבר, עליהם להביט בניסיון של בתי-הספר הדמוקרטיים, אשר מוקמים ממש על בסיס עקרונות אלה. התוצאות הן בסך הכול מצוינות, כפי שהיינו מצפים.
- (1) ראו: דו"ח ועדת הררי - "מחר 98" (שימו-לב, שנת 1998 !!).
ראו גם:
.
[list]
[*] בעולם משתנה בקצב הולך וגדל, רק ארגונים שמתחדשים כל הזמן בכל התחומים ישגשגו.
[/list]
בית-ספר הוא ארגון.
לכן, בית-הספר חייב להתחדש.*
.
.
האם ישום המלצות ועדת דוברת ישפר את מצב המדינה – מצב הילדים, מצב הלמידה, מצב היחס בין אדם/חווה לאדם/לחווה, המצב בינינו לבין שכנינו . . . ?
התשובה היא:
[h=2]לא[/h]
רבתי.
ועדת דוברת כלל
[h=2]לא[/h]
התייחסה למרכיב החשוב ביותר:
[h=2]החופש[/h]
[h=2]חופש הלימוד[/h]
[h=2]החופש מזין את התרבות ואת הלמידה[/h]
בכנס השנתי של "האגודה למען קידום המדע" אשר התקיים לאחרונה, נאמר רבות על הרעות של הבורות המדעית שקיימת באוכלוסייה בכללותה. מנהיגים רבים הדגישו שהידע המדעי האוניברסאלי הוא דבר מכריע בקביעת מדיניות ציבורית נבונה בדמוקרטיה, כמו כן הוא מכריע בשמירה על העליונות במדע ובטכנולוגיה.
ההאשמה על חוסר העניין שמפגין הנוער כיום הוטלה על בתי-ספרנו, בכל הרמות. בזה, יתכן שרוב האנשים יכולים להסכים. זה ברור שבתי-הספר היום עושים עבודה איומה בחינוכם של ילדים ברוב התחומים -- אופי, אחריות חברתית, ואזרחות טובה, כמו כן קריאה, כתיבה, היסטוריה, ומדע. ככל שיותר כסף מוציאים, נראה שהתוצאות הן יותר עלובות. כיתות יותר קטנות, מתקנים חדשים, ציוד יותר יקר, וצבא אמיתי של צוות תמיכה שנראה שאינו עוזר.
אולם הפתרון המוצע על ידי המרצים בכנס של "האגודה למען קידום המדע" (1) היה רק חזרה על אותן הנוסחאות הישנות אשר לעיתים כל כך קרובות נכשלו בשנים האחרונות. יותר שיעורים במדע, יותר דרישות, יותר מדריכים מוסמכים המתווספים לתוכנית הלימודים החל מכיתה א' ועד האוניברסיטה. מה שהמנהיגים האלה כנראה שוכחים, הוא הניסיון השורשי שהוא הבסיס של הדמוקרטיה: המקורות של הדמוקרטיה הליברלית נובעים מהאמונה, שכפיה היא היפוכה של צמיחה אישית. האופן הבלתי רגיל בו צמחו הדמוקרטיות המערביות, מוכיח שככל שהאנשים נהנים מיותר חופש בתוך החברה, כן החברה בכללותה נהנית מיותר קידום אינטלקטואלי ומוסרי. הדמוקרטיות הליברליות נבנו על בסיס עקרון מאוד חשוב זה, אולם מנהיגינו בתחום החינוך, נראה שהם כל כך לא מודעים לעובדה זו, ממש כמו כל ילד בור!
התרופה לבעיית הבורות המדעית, לכל בורות אחרת -- וגם לאלימות -- היא, לעקור אחת ולתמיד את המחלה אשר ביסודה: כפיה בבתי-הספר. הטבע האנושי בחברה החופשית נרתע מכל ניסיון להכניס אותו בכוח לתוך איזושהי תבנית. ככל שיותר דרישות אנחנו מערימים על הילדים בבית-הספר -- ועל הסטודנטים באוניברסיטה -- כך בטוח יותר שנרחיק אותם מהחומר אותו אנחנו מנסים לדחוף דרך גרונותיהם. התשובה האמיתית היא חופש בבית-הספר -- חופש לכל ילד, מכל גיל, לבחור את הפעילויות אשר סקרנותו הטבעית מובילה אותו אליהן! ככלות הכול, הדחף של הילדים לשלוט בעולם מסביבם הוא אגדי. על בתי-ספרנו לשמור את הדחף הזה חי על ידי הזנתו בחופש שהוא זקוק לו כדי לצמוח.
נחוצות פחות פעילויות חובה, לא יותר -- למעשה, עדיף שלא תהיה פעילות חובה בכלל. אנשים אשר תוהים באם יש הגיון לדבר, עליהם להביט בניסיון של בתי-הספר הדמוקרטיים, אשר מוקמים ממש על בסיס עקרונות אלה. התוצאות הן בסך הכול מצוינות, כפי שהיינו מצפים.
[list]
[*] (1) ראו: דו"ח ועדת הררי - "מחר 98" (שימו-לב, שנת 1998 !!).
[/list]
[hr]
ראו גם:
[list]
[*] [url=http://cms.education.gov.il/educationcms/units/ntfe/odot/koahmesimahodaot.htm]כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל - עמוד הבית[/url]
[/list]
[list]
[*] [url=http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Ntfe/Ikarim/]כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל - עיקרי ההמלצות[/url]
[/list]
[list]
[*] [url=http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/B7AAC6A1-B563-4FE7-ABB9-EEF05B897229/5845/א]acrobat reader - pdf - כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל - התוכנית הלאומית לחינוך[/url] התוכניתהלאומיתלחינוך1.pdf (שימו-לב: משום-מה אי אפשר להעתיק ממנו -- [b]חומר חסוי ???[/b] )
[/list]
[list]
[*] [url=http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/B7AAC6A1-B563-4FE7-ABB9-EEF05B897229/5844/התוכניתהלאומיתלחינוך1.doc]word - כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל - התוכנית הלאומית לחינוך[/url] (שימו-לב: גם ממנו אי אפשר להעתיק -- [b]חומר חסוי ???[/b] )
[/list]
[list]
[*] [url=http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2917304,00.html#n]ynet - שרון ולבנת: ניישם את מסקנות ועדת דוברת[/url]
[/list]
[list]
[*] "ynet - דו[url=http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2916959,00.html]ח דוברת: מעבר ל-5 ימי לימודים, ביטול החטיבות[/url]
[/list]