תודה לקוראות ולמגיבות
ועשיתי כל מיני טעויות של מתחילים בבחירת הגן אליו היא הולכת.
כתבתי עבור מישהי את הדברים הבאים - תובנות על בחירת גן, לא לפי סדר חשיבות, אני יודעת שיש איזה דף - איך לבחור גן או משהו כזה אבל בא לי שהרשימה הזו תהיה פה לפחות בנתים.
חשוב
עקרונית - לראות מה הגננות עושות עם ילדים אחרים ולא מה הן אומרות לך או איך הן מתנהגות עם הבת שלך (בזמן השיווק...)
איך הילדים? רגועים? שמחים? מטופלים ? נענים לבכי שלהם? מחבקים אותם? (אצלנו מאוד מחבקים וזה מעניק המון נקודות לגן למרות מגרעות וחוסר מושלמותו )
- שווה לשקול גן רב שכבתי או רב גילאי, כזה שהילד ילך אליו עד גן חובה / טרום חובה כדי שלא יהיו לו הרבה מעברים.
- האם מאפשרים תקופת הסתגלות ארוכה או שאחרי 3 ימים "מגרשים" אותך. (כי זה קשה לשאר הילדים / לילד שלך)
- איך הם מתיחסים לביקורים לא צפויים של ההורים בגן, לדעתי גן שלא מרשה את זה הוא גן חשוד.
3ב איך מתיחסים לימי
חופשה שאת נותנת לילדה שלך, לימים שבהם "אני מוציאה את הילדה מוקדם" (אני למשל כל זמן שמתאפשר לי ל מעדיפה שהיא תהיה איתי ולא בגן. בהתחלה היו כל מיני הערות "את משגעת אותה" לטעמי בולשיט גמור - אם כל כך קשה לילד שיש יום רווח אז מה בדבר שבת?) האם יש אפשרות לגינון חלקי על משקל ביות חלקי (רק כמה ימים בשבוע בתשלום מופחת)
- נוקשות / גמישות של שעות הגעה / עזיבה - אנחנו למשל מביאים אותה מאוחר לגן - גן שנותנים בו א. בוקר ב 9-9:15 זה גן שיאפשר לך להתארגן בבוקר לאט אם הם מאכילים ב 8 זה יוצר לחץ מערכתי להגיע בזמן.
- אוכל - מה נותנים, האם נותנים ממתקים ואם כן אילו ובאיזו תדירות. האם מוכנים ל"שגעונות" שלך (אני למשל לא מסכימה שיתנו לה לחם עם שוקולד או חמאת בוטנים, ובאופן כללי למיטב ידיעתי מקפידים על זה למעט פאשלה אחת)
- ימי הולדת האם ואיך חוגגים - אני מעדיפה גנים שבהם הגננת קובעת איך יראה יומולדת ככה אין מין תהליך של "מאבדים את הצפון" וכל אמא מנסה להראות שהיא יותר משוכללת מהאחרות ואז נוצרת מין תחרות מטורפת ולא סבירה (זה מתחיל הרבה! יותר מוקדם ממה שאת חושבת).
- פעילות בגן - זה אמנם פחות מהותי בעיני (הבת שלי מתפתחת בזכות עצמה ואני תופסת את תפקידי לספק לה סביבה שמאפשרת למידה וכו' אבל יש גנים שמדגישים את ההשקעה שלהם בהתפתחות הילד) אצלנו למשל הגננת מאוד הדגישה את זה שהיא "מפעילה" ואני חשבתי שזה לא חשוב. בדיעבד היו דברים שהפריעו לי כי היתה לה מוטיבציה "להראות תוצאות" שהביטוי שלה היה בלחץ על הילדה (להשחיל חרוזים על חוט לפני שזה עניין אותה ולפני שהיתה מסוגלת ולפני שנהנתה מזה)
- סדר יום - אני נטיתי לטובת "הזורמים" - אהבתי את זה בגן אבל עכשיו אני לא בטוחה... עכשיו הזרימה מתבררת כסוג של בלגן, למשל בצהריים אין "שעת השכבה" מסודרת וכל ילד נרדם (או לא...) בשעה נוחה לו, המשמעות של זה היא שהצהריים הם סוג של בלאגן עם הרבה בכי (כולם או "עייפים" או "הרגע קמו", הבכי מפריע לישנים לישון. גם התנועה ההורית (באים לקחת את הילדים בכל שעה בין 12:30 ו 15:00). כמובן שגיליתי את זה רק עכשיו כשיש ימים שבהם היא נשארת בגן אחרי 1300.
- חוגים - האם יש ואם הם שווים משהו (אצלנו הם לא שווים אבל אני לא רבה איתה ) יש אינפלציה מטורפת של חוגים לגני ילדים ויש סביב זה תעשיה שלמה וגם חילוקי דעות של הורים - תבדקי שהחוגים מוצאים חן בעיניך (בגן שלנו למשל היה חוג ליטוף חיות שהורים התנגדו לו)
9
איך מטפלים באלימות של ילדים - כל הילדים מרביצים! נושכים, מושכים בשערות, דוחפים וכו'. השאלה היא איך הגננות מטפלות בזה.
10
עונשים האם נותנות, אילו עונשים, האם מדווחות לאמא כשמענישות? אני לא מוכנה שיענישו את הילדה שלי. !
- תרופות - האם את מסכימה שיתנו לה או שאת רוצה שיקראו לך? (אני למשל לא מסכימה בשום אופן שיתנו לה)
- מה המדיניות עם ילדים חולים ועד כמה מקפידים האם מרשות להביא ילד חולה לגן - אני לא מביאה את ביתי כשהיא חולה אבל יש הורים ש"מעגלים" בגלל העבודה.
13
בטיחות - האם המבנה בטוח? מדרגות, שטיחים רופפים, מעקות איפה שצריך, משחקים בתוך מגירות ולא בגובה "משיכה" שילד יכול להפיל לעצמו על הראש, חוטים שניתן למשוך האם יש לילדים גישה לדברים שיכולים לפגוע בהם (כלי מטבח, שקיות נילון, חבלים, סירים חמים) וכל מה שבטוח לילדים. עוד נקודה חשובה !! השגחה על הילדים בזמן שישנים בהרבה גנים מזייפים שם וזו בעיה (חלד שמתעורר לבדו בחדר יכול לעשות לעצמו נזקים) . האם הצוות עבר הדרכה בהחיאה? בע"ר לילידם? האם יש להם מס' הטל' של מד"א גדול וזמין ליד מכשיר הטלפון?
14
גמילה מחיתולים ... מתישהו זה מגיע שווה לשאול על זה מראש לברר איך הן עושות ומה מידת שת"פ שלהן (אצלנו למשל הגננת "מתחילה עם גמילה באביב" ומה עם הילד בשל דווקא בחורף" ישאר עוד 3 חודשים עם חיתול? )
15
לגבי נוכחות הצוות - מאוד חשוב! אצלנו כאילו יש 4 מטפלות על הילדים אבל אחרי (הרבה אחרי) שהכנסתי אותה לשם התברר שבצהריים עוזבות 2 מה 4, והשלישית נשארת רק בחלק מהימים ואז באה איזו בחורה צעירה "תורנית צהריים" הבחורה הזו ספציפית היא פלגמטית לגמרי וממש לא מישהי שהייתי נותנת לה לטפל בילדה. כאמור עד כה לא ידעתי מה הולך שם בצהריים כי לא היינו שם, עכשיו כשאני יודעת אני עוצמת ע' בכוח כי בחודשים הללו אין לי הרבה ברירה ויוצא שהיא בגן עד 1400 ולפעמים אפילו עד 1600.
- החלפת חיתולים - האם מחליפים "לפי שעון" או לפי צורך, מסתבר שיש גנים שמחליפים לכל הילדים בשעות קבועות (לפני / אחרי אוכל, לפני / אחרי שינה וכו') אני לא יודעת מה קורה שם אם הילד צריך החלפה בשעות אחרות... אצלנו אין דבר כזה שילד יסתובב עם חיתול שדורש החלפה.
- אכילה עצמאית - האם ומתי מתחילים להושיב את הילדים סביב לשולחן (עם מטפלת) ומגישים להם אוכל לצלחת - בגן שלנו זה קורה מאוחר מידי וככה, בנתים הילדה שלי אוכלת לבד (ומלוכלך...) בבית אבל בגן מאכילים אותה.
- תשלומים - גם כן חשוב - אם את משלמת עד 1300 מה קורה אם את צריכה מפעם לפעם להשאיר עד 1600 תשלומים נוספים אחרים (האם יש וכמה)
- ביטוח!!! האם יש ומה מכסה.
- חופשות - מתי יש חופשות, בקיץ - מה בקשר ל"קיטנה" יש גנים שבהם משלמים עבור מחצית אוגוסט חודש מלא ועל הקיטנה בנפרד (יש גנים שגובים יותר תשלום חודשי אבל רק על 11 חודשים)
אגב, אם היית רק חלק מהשנה וגובים גם על אוגוסט את זכאית לשלם רק חלק מהחודש (התשלום בעיקרון הוגן - זה עבור חופשה לגננות) השאלה היא איזה חלק מזה את משלמת.
- טלויזיה לא פחות חשוב, ברוב הגנים רואים TV, יש גנים שרואים בהם הרבה טלויזיה, יש גנים שבהם רואים TV בזמן האוכל (איום ונורא בעיני) חשוב לגבש עמדת בעניין ולבחור גן ש"חושב כמוך".
חשוב - תחושה של
אמון בגננות, יחד עם זה לזכור שהרבה פעמים הן חושבות שתפקידן "להרגיע" אותנו גם ע"ח אמירת אמת (לא מספרות שלילד קשה כדי שלא יהיה לך קשה) לקרוא את זה:
http://www.haayal.co.il/[po]story 2628[/po]
כי
רון ג ניסח את הנק' הזו הרבה יותר טוב ממני.
אצלנו לקח הרבה זמן עד שהבינו שלא מעניין אותי אם היא "אכלה הכל מהצלחת" אבל מעניין אותי אם היא שיחקה, איך היה המצברוח שלה, אם היא הרביצה / קיבלה מכות (כן, לשניהם (-:) אם היה לה קשה, במה היא שיחקה וכו'. (כל יום הייתי שואלת איך היה? ענו לי אכלה כך וכך, עשתה קקה כך וכך - ואני התעקשתי בשאלות האחרות - עכשיו כבר יודעים שאני "האמא המוזרה" .
לבחור גן שמתאים לך - בסה"כ את לא תשני אותם גם אם יגידו לך שבשבילך יעשו שינוי (ואני אומרת את זה למרות שבגן שלנו הפסיקו לתת עוגיה בחצר - נוהג לא ברור (אכלו ב 9 יאכלו ב 12:00 למה ב 10:30 צריך לתת עוגיה?).
לזכור שבגן שלך את תראי יותר פגמים מאשר בגנים אחרים אחרי שהילדה שלך תהיה בגן הזה את תראי את כ הדברים שפיספסת ואת כל הפגמים.
לזכור שהילדה שלך הולכת להידבק בהרבה מחלות כי ככה זה בגן
לזכור שההתחלה קשה מאוד לאמהות (וגם לילדים הרבה פעמים).
לדעת שתעשי פשרות וויתורים על עקרונות ודברים שחשובים לך, זה מובנה לעצם ההחלטה למסור את הילד שלך לידיים של אחרים.
- אני למשל מרשה לתת לה אוכל זוועתי בימי הולדת וביום שישי - מחלקים במבה, עוגה, וופלים - אני מעדיפה שהיא תקבל מה שכולם מקבלים ולא תפתח תסביכי חריגות וחסכי "כולם קיבלו חוץ ממני" (מצד שני גם אצל הדוד שלה אני בולעת את הלשון ורואה אותה אוכלת במבה יחד עם הבנידודים)
- אני יודעת שלעיתים מנחמים שם ילדים באמצעות אוכל.
- אני יודעת שמכוונים אותה לעשיה הרבה יותר מידי לטעמי מה אכפת לכם אם היא לא מדביקה חנוכה עכשיו (אמא שלה מכפרת על זה בכך שמרשה לה להשמיד את היצירות לפי רצונה ברגע שיוצאים מהגן )
- אני מתפלצת במסיבות של הגן (חגים, סופשנה" מהצורך להוכיח להורים שיש השגים (את יודעת 10 שירים + כוראוגרפיה ב 8 דקות). כשהבת שלי לא משתפת עם זה פעולה בזמן המסיבה אני איתה לא לוחצת.
אני משלימה (?) עם זה שזה ... לא מושלם
ומפנטזת על להוציא אותה מהגן חזרה הביתה (לא סביר שזה ייקרה, גם לא נהגר לאוסטרליה
)
מוסיפה בעריכה מתוך תגובות ושיחות שבאו אח"כ:
חוה ש
הוסיפה
- הזמן הכי טוב לבדוק את הגן - כשהולכים לבדוק גן ורוצים לדעת איך הוא מתנהל באמת (נוקשה, זורם, מובנה, קשוב...) מומלץ מאוד להגיע בשעה של ארוחה ולשבת ולראות איך היא מתנהלת זה בדרך כלל נותן מדד טוב על שאר ההתנהלות של הגן והגננות גם בשאר התחומים והשעות.
- כמה צוות באמת יש - העניין הוא שגם כשיש 4 מטפלות ממש בפועל אז למעשה אחת עסוקה בהחלפות, אחת מכינה את הפעילות הבאה, אחת מחסלת את הפעילות הקודמת ובעצם רוב היום הקבוצה הגדולה נמצאת עם מטפלת אחת או שתיים כך שזה באמת כאילו.
בשמת, הוסיפה מנסיונה:
בתי הלכה (לפי בקשתה) לגן בגיל 4, ואני בהחלט בדקתי שאפשר להביא ולקחת מתי שרוצים, לקחת ימי חופש בלי שום בעיה (הגננת מאוד אהבה גן מופחת ילדים!), והכי: אמרתי לה שאנחנו בחינוך ביתי, וזו הילדה שביקשה ללכת לגן, ככה שמותר לה לא להשתתף בשום דבר שהיא לא רוצה.
אני זוכרת שבחגים ובמסיבות היא בחרה הרבה פעמים, בשנה הראשונה, לשבת בצד ולא להשתתף, ואני גיביתי אותה לגמרי. זכותה ליהנות מצפייה באחרים. הגננת, בזכות העמדה הברורה שלי, מעולם לא לחצה עליה. היה ברור, שהיא רשאית לבחור מה שהיא רוצה. הסבתות, לעומתי, היו קצת לחוצות מזה.
קרוטונית ו י' עלו על רעיון לסטרטאפ - גן שמאפשר נוכחות חלקית (בתשלום לפי ימים / שעות)
בר עדש
הציע נקודות חשובה (אני מקווה שלא חוטאת לנוסח המצויין שניסחת)
גן הוא לא מקום טבעי לילדים, ולכן צריך ליצור את ההסתגלות באופן מלאכותי.
יש לקחת בחשבון איך הילד שלכם עם הגעה מאוחרת לגן ועם חזרה לגן אחרי ימי חופשה יזומים. יש לילדים שקשה להם להשתלב כאשר הם מגיעים מאוחר ויש ילדים שאחרי יום חופשה מאוד קשה להם "לחזור לגן" (אני מניחה שיהיו אלו הילדים שגם יום א' קשה להם (?))
השיחה איתך חידדה לי את הנקודה שבאמת ככל שכולם יותר קרובים לאיזה "קו" "מדיניות" הגן מתנהל הכי טוב לטובת הכלל (כ"א עושה ויתור מעצמו אבל הסה"כ מוויחים) לדוג' - כאשר יש גמישות מוחלטת בשעות הגעה / פיזור זה מפריע לריתמוס של הגן.
צריך שהגננת "תמשמע" את ההורים - למשל בשעות הגעה / מה מביאים לחגיגות וכו' - צריך לזכור שכאשר מקפידים איתכם מקפידים גם עם הורים אחרים (למשל לא להביא ילד חולה לגן) - פה אני חייבת להסתייג - שצריך להיות כללים עם גמישות - גננת נוקשה מידי היתה מפריעה לי.
הכי טוב אם שאר ההורים בראש שלכם (למשל רוצים שלא יהיה בגן אוכל רע) - אבל כמו שאמרתי לך אין לי מושג איך אתה מגלה את זה מראש.