"מה זה?" שאל הילד את האיש החכם והזקן.
"זה גולם" השיב הזקן "בתוך הגולם נמצא פרפר. בקרוב הגולם יבקע והפרפר יצא לאוויר העולם".
"ואו" התפעל הילד "האם אני יכול לקבל אותו?"
"אתה יכול לקבל את הגולם "השיב הזקן החכם" "רק בתנאי אחד!"
"מה התנאי" "שאל הילד בשקיקה.
"עליך להבטיח לי" ציווה הזקן החכם "שכאשר הגולם יתבקע והפרפר יתחיל לצאת ויכה בכנפיו כדי לצאת מהקליפה – אתה לא תעזור לו. חלילה לך לסייע לפרפר ולשבור עבורו את קליפת הגולם, עליך להניח לעשות זאת בעצמו".
"אני מבטיח" אמר הילד בחגיגיות, וארשת רצינית נסוכה על פניו.
הילד לקח את הגולם לביתו, ושם התבונן בו עוד שעה ארוכה ולאחר זמן ארוך של ציפייה, הוא ראה לפתע שתחילה תנועה קלה, הגולם נע וכאילו רעד והנה נבקע בקצהו. בפנים היה פרפר עדין ויפה שניסה להיחלץ מתוך קליפת הגולם, תוך שהוא מכה בכנפיו כנגד קירות הגולם. התנועות שלו היו חלשות ולא היה נראה שמכות הכנפיים הללו יוכלו לעשות את המלאכה הזו. הילד הקטן רצה נואשות לעזור לפרפר הסובל, הוא התאפק עד שלבסוף לא יכול היה לשאת עוד את הסבל של הפרפר ואת המתח שלו ובלי משים הפר את הוראת האיש החכם והזקן.
הילד הסיט את שני חצאי קליפות הגולם לצדדים ועזר לפרפר להיחלץ. משיצא הפרפר, החל לעוף באוויר והילד עלץ משמחה. אך לפתע הפרפר נפל למטה ונשאר שוכב ללא תנועה. הילד הרים את הפרפר בזהירות ורץ לשכנו, האיש החכם והזקן.
"הפרפר מת" – אמר הזקן החכם "הגד לי, האם מיהרת לשבור עבורו את קליפת הגולם?" "כן" אמר הילד שטוף דמעות "עשיתי את זה. הפרפר היה כל כך מסכן, רק רציתי לעזור לו טיפ טיפה".
"אני מבין את זה" ענה הזקן החכם "אתה לא יכולת לדעת מה מעוללת העזרה שלך כאשר הפרפר מתחיל לצאת מהגולם, הדרך היחידה שבה הוא יכול לחזק את כנפיו היא בכך שהוא מכה בהם לעבר הקליפה. הוא מכה שוב ושוב לעבר הקליפה וכך הוא מצמיח ומחזק את שרירי הכנפיים שלו.
כאשר אתה עזרת לו בכך שעשית זאת במקומו, מנעת ממנו לגדול ולפתח שרירי כנפיים. זו הסיבה שהפרפר נפל ומת.
זהו סיפור שכל הורה ומחנך צריך לקחת לתשומת ליבו ולזכור . . .
צריך לפתח את הסבלנות לתהליכי ההתפתחות של הילד ואם נבחר בדרך שנראית קלה יותר לכאורה כמו לפעול במקומו או לתת לו את כל מבוקשו, אנו עלולים להחליש את יכולת ההתפתחות של אותם "השרירים" ובבוא העת לא תעמוד לו היכולת לפעול נכון כשיצטרך להשתמש בחשיבה משלו, במעוף ובלקיחת אחריות.
- דוד רובנר 20.10.2002