הבית בתל-אביב לקהילת החינוך הביתי
- הבית אינו פעיל עוד - חוזה השכירות הסתיים בסוף 2008 והקבוצה פנתה לדרכה.
החל מחודש אוקטובר 2007 עוברת הפעילות לבית חדש* - ביפו, בית עם חצר ענקית ועץ צאלון נהדר
אנחנו שואפים לקהילת הורים-ילדים-אנשים-נשים-טף גדולה וחמה שתרצה לבוא ולהיפגש
ומחפשים עוד שותפים - משפחות יקרות שמחפשות מקום להיות ולגדול בו מוזמנות
@} @} @} @} @} @} @} @} @} @} @} @} @}
עקרונות ולוגיסטיקה כפי שהתגבשו בבית הקודם:
שאיפות כלליות
לא מדובר במשחקיה לילדים אלא בבית לקהילה – הורים, ילדים וסבתות יחד. מקום שאנשים בונים ומשקיעים בו למען יהיה להם ולחבריהם מקום ראוי, נעים ונכון למפגשים. בעיקר מפגשים של חינוך ביתי.
אורחים תמיד מוזמנים, בשמחה. אבל המטרה היא לקיים מפגש של קהילה (מפגש שהוא שונה מאוד מכל מפגש במקום אחר) שבנוי על קבוצה של אנשים קבועים . וכאמור לא באים רק לשחק אלא לשהות ולעשות – לבשל, להשכיב את הילדים, לעשות שיחות טלפון חשובות, לעבוד....
בית כזה, במיוחד עבור ילדים גדולים, הוא פוטנציאל ענק לעשייה ולימוד משותפים בחברה קצת יותר מורחבת ולא רק אחד על אחד, חבורה !! ולא דווקא משתוללת אלא חבורה של חברים עושים יחד, חיים יחד כמה שעות! כייף אדיר.
העניין הוא להתייחס לבית כמו אל שגרה, היציאה מהבית לשגרה אחרת שנותן גיוון של יום (משאר הימים שבהם אנחנו בבית). מה שקורה בתוך היום הזה - הוא דינאמי, אבל יש לך מסגרת. יש לך מקום ללכת אליו או יותר נכון להיות בו, וכך ננצל את הזמן גם לטיפוח הבית, לקריאה או בכלל... דברים שבבית לא מגיעים אליהם (בישול, תפירה..)
( נועה בר )
תשלום ומנהלות
הבית פתוח בימים א' ב' וד', בימי שלישי יש מפגש אחר שכרגע רובנו משתתפות בו אז כנראה שבינתיים סגור או דל משתתפים.
תעריפים מעודכנים להגעה:
- הגעה חד-פעמית - 40 שקל
- הגעה קבועה פעם בשבוע - 150 שקל לחודש
- הגעה קבועה פעמיים בשבוע - 250 שקל למשך חודש
- הצטרפות ל"גרעין הקשה" - 600 ש"ח לחודש(סך השכירות והתשלומים) אין זכויות יתר בהצטרפות לגרעין הקשה - מלבד שותפות בקבלת החלטות, וכן הרצון להשתתף וההכרה בצורך להתחייב למקום כזה, התחייבות שבלעדיה לא היה הבית בא לעולם (זה המקום להודות לארבע האמהות מתוך הגרעין שהתחייבו חוזית וכספית לטובת המטרה).
- שכירת הבית לערב (לאירוע חד פעמי) - 300 שקל.
- שכירת הבית לסוף שבוע (למשל לסדנא) - 600 שקל.
להתראות!
כתובת ודרכי הגעה:
דב ממזריץ' 17
יפו
מפת ההגעה
הגעה ברכב: אילון דרום עד מחלף וולפסון
ברמזור פונים שמאלה
ברמזור פונים ימינה עם השלטים הכתומים לשד' ירושלים
אחרי הפניה ממשיכים ישר, עוברים רמזור ו-50 מ' אחריו
פונים ימינה, פניה ראשונה שוב ימינה.
הבית הראשון אחרי הצומת מצד שמאל
הגעה בתחבורה ציבורית:
כל הקווים שעוברים בשדרות ירושלים - 8, 18, 25, 26... לרדת בשדרות ירושלים ליד הפינה של הבעל שם טוב, להיכנס ימינה בבעש"ט ואז ימינה ושמאלה.
דברים נחמדים שעשינו ונעשה בבית הקהילה:
קיר למדידת וסימון גובה של כל הילדים (והכלבים)
ציור בגואש וצבעי אצבעות (בחוץ, מתלכלכים בכייף)
שתילת צמחים בגינה, לסלט ולתה (עגבניות, חסה, נענע)
ארוחות שחיתות של עשרים מנות (תוך תיאום טלפאתי בין המבשלות: "יום פסטה", "יום קינואה"..)
ייסוד פח קומפוסט לשאריות האורגניות
הדלקת מדורה והכנת פיתות ופיצות
לקחים מנהלתיים וכספיים:
(כל הכתוב להלן תקף לבית הראשון בלבד! אותו בית ששכרנו מחן. המידע מובא כאן לטובת מי שמעוניין ללמוד מהניסיון ואולי ליישם)
נקבעו שני ימי פעילות קבועים בשבוע. התשלום היה לפי הגעה פעם אחת בשבוע או פעמיים, וכן נקבע תעריף מיוחד להגעה חד פעמית. הכסף נועד בעיקר לכיסוי ההוצאות - מים, חשמל, ארנונה ואחזקת הדירה (ניקיון) אך גם עבור שכירות (רשמית הבית הושכר מ חן אמא לשניים אך בלי כל חוזה). השאיפה היתה להקטין את סכום ההשתתפות ולהוסיף ימי פעילות, ככל שיהיו יותר משפחות. שאיפה נוספת היתה להשכיר את הבית בשעות הערב לשימוש מרצים, סדנאות וכדומה (לא יצא לפועל).
בנוסף, המשתתפים הקבועים התבקשו לשלם 20 שקל לחודש לקופה קטנה, ממנה יהיה אפשר לקנות חפצים לשימוש שוטף (חומרי יצירה לילדים, מטאטאים קטנים, חומרי ניקוי וכדומה). וכמובן, את הציוד, המשחקים והחומרים לבית תרמו כולם, מחפצים ישנים: מזרונים, רהיטים שונים, כלי בית ומטבח, מדפים, צעצועים, חומרי יצירה ועוד.
נדונו עניינים עקרוניים של לוגיסטיקה, קניות ומזון – האם כל האוכל צריך להיות אורגני? (בשאיפה, אבל לא יצא כך). האם כל חומרי הניקיון אקולוגיים (כנ"ל). האם להביא מיקרוגל? (הוחלט שלא). את האוכל הכנו ובישלנו יחד, או הבאנו מוכן מהבית, או קנינו במכולת הסמוכה, וכולם התחלקו בו. היתה חלוקה ספונטנית בעבודות כמו שטיפת כלים למשל. מצד שני הניקיון היסודי יותר היה מעל לכוחותינו והושאר בידי מנקה בתשלום שהגיעה פעם (או פעמיים?) בשבוע.
כל משפחה קבועה שרצתה בכך קיבלה מפתח של הבית, ובד"כ מישהו קיבל על עצמו לדאוג לפתיחת הבית בבוקר בשעה מסוימת ביום הפעילות הקבוע, ומישהו אחר קיבל על עצמו לדאוג לסגירה וסידור בתום יום הפעילות.
בעיה שהכבידה מאוד בבית הראשון היתה חוסר ודאות לגבי תזרים המזומנים וחוסר התחייבות של חלק גדול מהמשתתפים לשלם חודשים רבים מראש, מה שייאש את המארגנים והמשכירים.
בבית הנוכחי, בעיה זו נפתרה למעשה מראש, בדרך ההתארגנות בשכירת הבית – חתימה על חוזה והתחייבות מראש לתשלומים של שנה. שתי אמהות חתמו על חוזה ושתיים שימשו כערבות עבורן. עוד ארבע אמהות חתמו על הסכם חוזי מול שתי האמהות השוכרות, שמחייב אותן לשלם את חלקן בשכירות (סכום השכירות והתשלומים חולק לשמונה). כל תשלום נוסף שייכנס לבית מעבר לנ"ל יקטין את העול על ה"גרעין הקשה" או לחילופין יכניס כסף נוסף שיושקע בבית, בדרך זו אפשר להתנהל בצורה יציבה יותר.