- בקשר ל- B12:
יצחק
בן אורי בספרו "תזונת האדם ובריאותו" מסביר דבר נפלא.
האדם אוכל פרה כדי לקבל B12. אבל, הפרות הן צמחוניות ובכל זאת יש להן B12. מאיפה? במעיים שלהן יש חיידקים שמייצרים B12.
גם במעיים של האדם יש את החיידקים האלה. וכל העניין זה לתת להם סביבה תומכת, כדי שיוכלו לייצר את ה- B12. כלומר, לאכול תזונה בריאה (בעיקר פירות וירקות חיים - ואורגניים), להימנע מאוכל תעשייתי הכולל חומרים משמרים, חומרי טעם וריח וצבעי מאכל, להימנע מתרופות ואנטיביוטיקה שהורסים את החיידקים האלה וכו'.
לכן, גם אם רואים צמחוני שיש לו מחסור ב- B12, זה לא בגלל שאינו אוכל בשר, אלא ייתכן ששאר התזונה שלו לא מספיק בריאה.
- מחקרים גילו שהאדם הקדמון היה אוכל פירות דווקא ולא צייד. רק בתקופות מאוחרות יותר החל לאכול בשר מתוך אילוצים.
- *מבנה גוף האדם הינו כגוף של חיה צמחונית, והכי דומה מבחינה ביולוגית לגופו של הקוף. הוא שונה מאוד ממבנה החיות הטורפות.
א) השיניים כלל וכלל אינן בנויות לטרוף בשר.
לאדם יש שיניים צמחוניות לכל דבר. לכן האדם 'מתחכם לטבע' ומבשל את הבשר. אבל עדיין מבחינת הטבע - הוא לא נועד לטרוף.
ב)
לאדם מעיים ארוכים כמו של הקוף שהוא צמחוני - ובנויים לתפריט צמחוני. לחיות טורפות מעיים קצרים כדי שהבשר ייצא מהר ולא יירקב.
ואצל אדם שאוכל בשר - בגלל שהמעיים כה ארוכים, הבשר משתהה זמן רב במעיים וחל תהליך של ריקבון במעיים. ולכן זה ידוע שחלק גדול מהאוכל,
בעיקר בשר רקוב, נדבק למעיים, בשכבות על גבי שכבות, ונשאר שם לעולמי עולמים... (רָאו את זה בפירוש בגופות של אמריקאים שנותחו אחרי המוות).
ג) לבעלי חיים טורפים יש לשון מחוספסת כדי להיפטר משיער ועצמות. לאדם לא.
ד) נקבוביות העור של האדם גם דומות לבע"ח צמחוני ולא טורף.
על כל זה יותר בפירוט אפשר לקרוא
בספרים "תזונת האדם ובריאותו" של יצחק בן-אורי, וכן "התחדשות" של ד"ר פנינה בר-סלע, ע"פ שיטת אן-ויגמור.
- בקשר לטענות שהאדם למרות מבנה גופו הצמחוני, בניגוד לבעלי חיים צמחוניים אחרים - יכול להשתמש בכלי ציד, יכול להשתמש בכלים, יכול לבשל וכו' - ולכן הוא לכאורה כן נועד לאכול בשר: הטיעון הזה אינו רלוונטי. כי אמנם מוח האדם מפותח יותר משל בעלי החיים. אך הצרכים הביולוגיים שלו אינם משתנים עם התפתחות מוחו. וכיוון שמבחינה ביולוגית הוא אינו מותאם לאכול בשר - זה כלל אינו משנה לאן היכולות השכליות שלו הביאו אותו (פיתוח כלים, שימוש באש וכו').
ראה גם טענה זו בספרו של יצחק בן-אורי "תזונת האדם ובריאותו".
- טיעון נוסף: אם נביט בטבע - נניח שגור של חיה טורפת יהיה בסביבת ארנבת. מה האינסטינקט הראשון שיהיה לו? לנסות לטרוף אותה.
אך 'גור אדם' - ילד, מה האינסטינקט הראשון שלו? ללטף אותה, לשחק אתה.
לילד אין שום אינסטינקט להסתער על איזשהו בעל חיים ולנעוץ בו את שיניו.
וכיוון שילד משקף לנו יותר טוב את הנטיות הטבעיות של בן-אדם כי הוא פחות מקולקל -
אפשר להסיק מזה שבן-אדם לא נועד מלכתחילה לאכול בשר.
- לטענות של אלה שכתבו שהילד שלהם אוכל בשר בתאווה רבה - זה לא מוכיח כלום. כי ילדים גם אוכלים עוגות, סוכריות וגלידות בתאווה רבה. האם זה אומר שזה טבעי, רצוי ובריא? יותר נכון להניח שע"י תיבולים עסיסיים ו'סביבה תומכת' הצליחו לקלקל להם כבר בגיל מאוד מוקדם את האינסטינקטים הבריאים ואת חוש הטעם הטבעי. ועדיין, גם ילדים כאלה, כאשר הם רואים בעל-חיים - אין להם שום אינסטינקט לקפוץ עליו ולנעוץ בו שיניים. (בניגוד לגורי טורפים בטבע), ובוודאי שלא היו אוכלים בשר לא מבושל ולא מתובל.
- גם לו היה נכון שגוף האדם זקוק לבשר, בדומה לחיות טורפות - אז הכמות הייתה אמורה להיות קטנה בהרבה. האדם אוכל כמויות עצומות של בשר - בהחלט לא מתוך צורך גופני אמיתי, אלא מתוך תאווה לשמה. ומצדיק זאת בכל מיני טיעונים, כאילו שהגוף זקוק לזה...
(ואח"כ באות גם המחלות...)
- ולו באמת האדם היה אוכל רק את כמות הבשר האמורה להזין את הגוף, ולא לתאוותו - היו נחסכים כ"כ הרבה ייסורים ממיליוני (!) בעלי חיים בכל שנה. ויערות גשם שנכרתים כדי לספק מרעה לבקר היו ניצלים. וכל מיליוני בעלי החיים שנכחדים, מדי יום (!) בכריתת יערות הגשם כנ"ל היו ניצלים. וכל אוכלוסיות האדם הרעבות כתוצאה מכריתת היערות היו ניצלות. והיו נחסכים כ"כ הרבה מים. וכו' וכו' וכו' וכו'
אלא, שהאדם חושב רק על התאווה שלו. זה מעוור אותו מלראות את הנזק הנורא. הוא מתייחס לבעלי חיים כאל 'תעשייה', וככאלה מנסה להפיק מהן כמה שיותר עבור השקעה מינימלית.
בעלי חיים הם לא 'תעשייה'. הם יצורים חיים, בעלי יכולת לחוש כאב, בעלי רגשות, בעלי צרכים חברתיים, והם גם רוצים לחיות !
- באשר לטענות שגם החסה 'רוצה לחיות'.
א) נכון שכפי שגילו,
לצמחים גם יש עולם רגשי - ועדיין, אין להם מערכת עצבים. ולכן זה שונה מאוד. הם אינם מרגישים כאב כמונו.
ב) בספר המדהים והמזעזע
"שחרור בעלי החיים" מאת פיטר סינגר, הוא מסביר שלצמחים, בשונה מבעלי החיים, אין יכולת לזוז ממקומם. כיוון שברור לנו שהטבע צִיֵיד כל יצור וכל נברא במה שדרוש להישרדותו - נוכל להבין שאם הטבע לא צייד את הצמח ביכולת לרוץ ולברוח - הרי שאין לו צורך בכך.
בעל חיים בורח כאשר מנסים לתפוס אותו. זה אומר שהיצר ההישרדותי שלו מתנגד להיות ניצוד ונאכל.
- אך הצמח לא בורח. ולכן יש יותר סיבה לשער שמצד הטבע הוא כן נועד להיאכל.
פשוט, לא?*
ג) שמעתי שבמחקר של הילות, בדקו הילות סביב בעלי חיים, וסביב צמחים, וגילו,
שלצמחים, בניגוד לבעלי החיים יש אנרגיה של התמסרות.
הטענות שמצדיקות אכילת בשר ע"י זה ש'אם לא לאכול בשר אז גם לא צמחים', הן אולי נוחות. אך כדאי לחשוב על העניין שוב...
- _מבחינתי גידול חיות לבשר הוא כמו כל מוצר תעשיתי אחר. יש פה שיקולים של רווח והפסד. אף אחד לא מנסה לענות את התרנגולות שלו ולאמלל את חייהן. כשצפוף להן מדי הן מתחילות לנקר אחת את השניה ומורידות את ערך המוצר, כשקר להן הן חולות ואי אפשר לשווק אותן, כשאין להן מספיק אוכל הן לא גדלות מהר מספיק...
בקיצור. אני מאמינה שמשתדלים לתת להן תנאים לא רעים._ (
עוף החול)
א) בקי, את התבלבלת,
בעל-חיים הוא יצור, הוא לא 'מוצר' !
ב)
אולי אף אחד לא מנסה לענות את התרנגולות שלו - אבל זה מה שהוא עושה בשטח. ('ילדים זורקים אבנים על הצפרדעים בצחוק. אבל הצפרדעים מתות ברצינות !')
לא צריך לנסות במיוחד לענות אותן כדי שיסבלו. מספיק שהאינטרס העומד לעיני המגדל הוא כלכלי, בתוספת לאטימות מוחלטת שרואה בבעל החיים 'מוצר' ולא יצור חי, שאפשר לעשות בו ככל העולה על רוחו - כמובן שגישה כזו תוביל ליחס מחריד אל בעלי החיים. והתוצאות ניכרות בשטח.
ג) באמת כשצפוף להן הן מתחילות לנקר אחת את השנייה - ואז מה עושים?
כדי שהן לא יורידו את ערך 'המוצר' ע"י הניקורים האלה - קוצצים להן את המקור, שהוא בהחלט מלא תאי-עצב שחשים כאב, ללא שום הרדמה, בכאבי תופת. והחיתוך נעשה בצורה מגושמת שלפעמים לא נרפאת וגורמת לתרנגולות כאבים עצומים באכילה.
ד) וכשהן חולות כמובן מהתנאים הקשים - המגדלים לא מתחילים לשאול 'איפה טעינו' אלא כמובן דוחפים להן תרופות. ובהחלט ובהחלט שזה לא מונע מהם לשווק אותן - עם המחלה, ועם האנטיביוטיקה שזורמת בעורקיהן... שום דבר לא ימנע בעדם מלהרוויח עוד כסף. וזה מה שאת אוכלת בסופו של דבר.
- לטענה הנוספת של עוף החול לא להיכנס אחד לשני לתוך הצלחת. זה נראה לי כמו טענה ששמעתי פעם בויכוח על הפלות, טענה שאמרה שזה הגוף של האמא וזכותה לעשות עם הגוף שלה מה שהיא רוצה. באמת?! לעובר אין חיים, אין נפש ונשמה, אין רגשות, אין רצונות?! זה רק הגוף של האמא, ולכן לא נתערב לה?!
לא מדובר כאן רק על העדפות קולינאריות. מדובר על בעלי-חיים שסובלים בקיצוניות, בצורה אכזרית ופושעת, חיים שאינם חיים. חיים שאני בטוחה שלא את ולא אף אדם היה יכול לסבול אותם אפילו לא יום אחד בלבד !
אז איך אפשר לשתוק?! איך אפשר להגיד 'זה לא ענייני'?!
יש אולי אנשים שמעדיפים לא לדעת מה קורה שם, ולכן לא יילכו לראות בעצמם מה קורה, ולא יקראו על זה חומר, ולא יראו תמונות, ויעדיפו להאמין לסיפורי '6 תרנגולות מסתובבות חופשי בחצר' - ואז הם אומרים ש'הכול בסדר' וממשיכים לספק את התאווה שלהם.
אבל
הסבל כאן הוא משווע. והסיבה היחידה שהאדם ממשיך לעשות את הפשעים האלה היא - כי לבעלי החיים אין יכולת למחות. הם אילמים.
(וכך קרה, דרך אגב, לאורך ההיסטוריה, עם אוכלוסיות אדם שהיו חלשות יותר ולא מסוגלות למחות - הן נוצלו באכזריות ע"י בני אדם אחרים. ר' ערך 'עבדים').
בקיצור, יש לנו את כל הסיבות -
לא לאכול בשר!