לענת
_מנסיוני בדיעבד, במצב מסוים הצלחתי להשיג משהו ממש חשוב, בזה שדרשתי מבן שיחי שיחזור על מה שאמרתי בתוספת: אני מבין שאת מרגישה ככה וככה. זה דרש ממני התעקשות איתנים וגרם לבן שיחי לראות משהו באור חדש.
אבל אני לא מוצאת שזה מתאים להרבה מצבי עימות._
מסכים עם השורה האחרונה - לגבי סיטואציה של
דרישה "תשקף מה שאמרתי לך".
עם זאת, נראה לי שהסיבה לכך שזה לא מתאים למקרים רבים היא הקונפליקט שנוצר על ידי
דרישה במפגיע לשיקוף. במקרה ההפוך,
אם השיקוף היה מגיע ממנו, אני חושב שזה כן מתאים להרבה מאד מצבי קונפליקט.
מבחינתי "ביקורת" בצורתה הפופולרית מעידה יותר על בעיות המבקר מאשר על בעיות מושא הביקורת.
אני משתדל
להימנע מלייחס אשמה לאף צד. אחד מעקרונות החיים שלי אומר:
לעולם אל תסביר על ידי זדון מה שאפשר להסביר על ידי תקשורת לקויה
(הסולם המלא הוא ארוך יותר: אל תסביר על ידי זדון מה שאפשר להסביר על ידי טיפשות, ואל תסביר על ידי טיפשות מה שאפשר להסביר על ידי תקשורת לקויה או על ידי מבנה של מערכת מערכתי).
לכן העיסוק ב"בעיה של מעביר הביקורת או של מקבל הביקורת" אינו עולה בקנה אחד עם תפיסת העולם שלי. מבחינתי, המוקד צריך להיות בראש ובראשונה התקשורת ביניהם.
יש לי בעיה עם המושג "הקשבה פעילה"
אינטרמצו של פילוסופיה לשונית
לדעתי הבעיה היא עם המונח, לא עם המושג.
מונח** = מבנה בשפה - מלה או צירוף מלים.
מושג** = מבנה בתודעה - עניין שהאדם משיג בשכלו, ויש לו כמה דברים להגיד עליו וכמה תכונות לייחס לו. רעיון מגובש אשר מהווה מרכז להתייחסות מחשבתית.
השפה אמורה לייחס מונח הולם לכל מושג, אך יש הרבה מושגים שאין להם מונח (כגון קניית החמץ המוגברת לפני הפסח. זו אינה ה"קניות לחג", אלא מושג נפרד. כך גם אין שם מיוחד לנקודת האור המרוכזת שיוצרת זכוכית מגדלת כאשר מרכזים בה את אור השמש, בניגוד, למשל, לקרן לייזר, אשר יש לה מונח. מבחינתי גם נקודת האור המרוכזת היא מושג - הייתי משחק בזה הרבה כאשר הייתי ילד בגיל המתאים: הדלקנו עם זה חומרים שונים, מגפרורים ועד צמר של צמרנית הסלע).
סוף האינטרמצו
אם אני מבין נכון, אז מה שמפריע לך הוא לא המושג - סוג ההקשבה אשר מופיע במקורות השונים שפרטתי, אלא שמתייחסים למושג הזה במונח
הקשבה פעילה.
במקרה כזה את מוזמנת לבחור: להציע מונח אחר, או לאמץ את המונח הקיים.
היתרון של המצאת מונח אחר* הוא הדיוק, וכן שהמונח יימצא יותר חן בעינייך (וודאי גם בעיני אנשים נוספים).
היתרון של אימוץ המונח הקיים* הוא השתלבות במערכת המונחים המקובלת עד היום על מי שעסק בזה (בזה = במושג שמתואר בדרך כלל במונח
הקשבה פעילה)