איתור דומננטיות

שליחת תגובה

אין ידיעה נקנית אלא בהתבוננות פנימה
קוד אישור
הזן את הקוד בדיוק כפי שהוא מופיע. כל האותיות הן אותיות גדולות.
סמיילים
|יד1| |תינוק| |בלונים| |אוף| ;-) :-] |U| |נורה| |עוגה| |גזר| |אפרוח| 8-) :'( {@ :-) |L| :-D |H| ((-)) (()) |יש| |רעיון| {} |#| |>| |שקרן| >:( <:) |N| :-0 |תמר| :-S |מתנה| |<| :-( ZZZ :-| |*| :-/ :-P |עץ| |!| |-0 |Y| :-9 V :D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode פעיל
[img] פעיל
[url] פעיל
סמיילים פעילים

צפיה מקדימה של הנושא
   

הרחב תצוגה צפיה מקדימה של הנושא: איתור דומננטיות

איתור דומננטיות

על ידי רחלי* » 16 ספטמבר 2009, 20:19

משה.
תודה רבה על החידוד.

הלוואי שמה שאנחנו המטפלים עושים היה מספיק. ישנם כשני מיליארד ילדים על כדור הארץ, איך בדיוק את מתכוונת להצליח במשימה? אשמח לקבל עצות בנושא ורעיונות יישומיים.

פתרונות לשינוי גלובאלי אין לי אבל לפחות לקוות שלכל אחד מאיתנו יש את חלקת האלוהים הקטנה שלו ובה ניתנת לנו הזכות לעשות ולהשפיע.

ובנימה זו ... שנמשיך לחלום כי מי שלא חולם לא מגשים ושתהיה לכולנו שנה מלאת אור, שמחה ואהבה.

איתור דומננטיות

על ידי משה_אלבאום* » 16 ספטמבר 2009, 15:13

רחלי נראה שהילד המדובר אינו סובל מחוסר צידיות אלה מחוסר יכולת לחצות את קו האמצע ברמה יחסית גבוהה. נראה לי שברגע שהוא יצליח לחצות את האמצע בקלות הוא יבחר את הצידיות בקלות ובמהירות. כשלא ניתן לחצות את האמצע קל לילד לבחור בשתי ידיו כי זה המצב הטבעי ביותר למוח. מכל צד של הדף יד אחרת.

בכל מקרה מומלץ להעלות את הרמה בשני הצדדים לגבהים אפשריים. תקפידי במיוחד על תנועות עיניים לצדדים, תנועות עיניים מעגליות והתכנסות העיניים עלפי פנים. אלה יעזרו ללמד את המוח לחצות את קו האמצע במהירות הגבוהה ביותר.
כמובן שגם חשוב להפעיל את המוטוריקה הגסה (קפיצה 1-4 + שאלות ורגש) עד לשליטה מוחלטת.
בהצלחה.

איתור דומננטיות

על ידי רחלי* » 15 ספטמבר 2009, 09:38

משה.
תודה רבה על ההתייחסות ועל המידע המעשיר ומעניין.

דומיננטיות אמורה להיות אחידה בכל צידיות הגוף, הווה אומר עין יד ורגל ימין מתפקדים כדומיננטי אצל ימני וההיפך אצל שמאלי.
ובמידה ולא כל השלושה מתפקדים כדומיננטיים- האם יש צורך להתערב ולחזק צד אחד?
או שכבר עדיף לחזק את שני הצדדים יחד עד לרמה מקסימאלית - בכל מקרה.

אני מתייחסת בדבריי למקרה ספציפי של אותו ילד בעל רמה מוטורית וקאורדינטיבית נמוכים מאוד לגילו שנראה מבולבל. הוא אינו מבדיל בין ימין לשמאל, מתקשה בהצלבות וללא רגישויות יתר.

בבדיקת גרפו - הנחתי את העפרון במרכז הדף וחיכיתי לראות איזו יד יושיט- כשציירתי ספירלה מימין לשמאל - בחר ביד ימין, כשציירתי משמאל לימין - בחר ביד שמאל.

בשני המקרים איכות הספירלות הייתה בינונית (מימין היתה מעט יותר שליטה), לשאלתי מה יותר קל ועדיף ענה שזה אותו דבר בשתי הידיים.

בשני המצבים כשהגיע לאמצע הדף איכות האחיזה והכתיבה נפגמו, הגוף הצטרף ולבסוף הוא הפסיק שלא בסוף השורה, הספירלות עלו או ירדו אך לעולם לא נמשכו עד לקצה השורה, ייתכן שהוא פיתח יכולת כתיבה בשתי הידיים על מנת לפצות על הקושי בחציית קו אמצע?

האמת זה די מרשים אותי לראות ילד עם יכולות מוטוריות נמוכות מצליח לכתוב בשתי הידיים ונראה שבאמת כדאי לשמר יכולות אלו ולפתח אותן לרמות גבוהות, כפי שהצעת ולצפות כי בסופו של דבר הוא ייבחר את היד שעדיפה לו.

_אני מאמין שבעתיד נושא הצידיות לא יהייה רלוונטי כי כל הילדים יחונכו להשתמש בשתי ידיהם באותה הרמה, שהיא בעצם רמה הרבה יותר גבוהה ממה שדורשים כיום ביד הדומיננטית.
אני מקווה שהמצב הזה יגיע במהרה בימינו, כך נוכל לעזור לילדים להתפתח לבעלי רמה תפקודית ורגשית גבוהה בהרבה ממה שנהוג כיום._ אולי אנחנו המטפלים נצליח להגשים את חזונך...(-:

איתור דומננטיות

על ידי משה_אלבאום* » 14 ספטמבר 2009, 14:46

רחלי
דומיננטיות אמורה להיות אחידה בכל צידיות הגוף, הווה אומר עין יד ורגל ימין מתפקדים כדומיננטי אצל ימני וההיפך אצל שמאלי.

מה שאני עושה על מנת לטפל בקושי מהסוג הזה הוא להעלות את הרמה למקסימום בשתי כפות הידיים ולאפשר לילד לבחור איך הוא רוצה לתפקד. כמובן שהמוטוריקה הגסה והמוטוריקה של העיניים צריכות להתפתח לאותה הרמה.
ברמה מקסימאלית הכוונה היא שהוא יוכל לכתוב ולצייר בקלות בשתי כפות ידיו לחוד ובו זמנית. הרמה הזו פותרת את הקושי ללא קשר לאיזה יד הוא יבחר.

במידה והילד בעל רגישות ייתר בחושיו, אין צורך לטפל בנושא לפני שהמוטוריקה תקינה. לרוב ילדים הפוכים או מבולבלים מוטורית יכולים לפתח רגישות ייתר בחושים על מנת להתגונן מהבעיות שחוסר השליטה בגוף גורמות. לאחר תיקון הקורדינציה, במידה ורגישויות הייתר עדיין קיימות, חשוב לטפל בהן.

עד כמה שאני מבין כיום, חשוב ביותר מבחינת התפםתחות המוח שכל אחד יוכל להגיע לרמת התפקוד הזו בשתי ידיו. כך האפשרויות של המוח גדלות בצורה בלתי רגילה.

אני מאמין שבעתיד נושא הצידיות לא יהייה רלוונטי כי כל הילדים יחונכו להשתמש בשתי ידיהם באותה הרמה, שהיא בעצם רמה הרבה יותר גבוהה ממה שדורשים כיום ביד הדומיננטית.
אני מקווה שהמצב הזה יגיע במהרה בימינו, כך נוכל לעזור לילדים להתפתח לבעלי רמה תפקודית ורגשית גבוהה בהרבה ממה שנהוג כיום.

על מנת שהרמה הזו תתקיים, בני האדם צריכים להתחיל להאמין שמה שחשוב הוא תהליך ההתפתחות כבסיס לרכישת הידע. אלו שני נושאים שהקשר ביניהם תהליכי. ידע קל לרכוש במידה ויכולות ומיומנות של המוח מהוות את הבסיס.

איתור דומננטיות

על ידי רחלי* » 14 ספטמבר 2009, 09:43

שלום משה.
יש לי שאלה לגבי איתור דומיננטיות של יד אצל ילד בן 10.
לפי האם הדומיננטיות אצלו לא היתה חד משמעית בעבר, הגננת התערבה וניסתה לטפח את הימין, הילד התקשה בכל מיומנויות המוטוריקה העדינה גם בימין וגם בשמאל.
כשהחל לכתוב, הפנה את הדומיננטיות באופן טבעי (רק בכתיבה) לשמאל וכיום כותב רק בשמאל עם קושי.
אני לא יודעת עם הקשיים במוטוריקה העדינה ובגרפו קשורים להיעדר הדומיננטיות בעבר או למערכות האחרות הקשורות לנושא זה.

סיבת הפנייה של האם: קשיים בכתיבה.

אני אמורה לאבחן אותו השבוע ורציתי להתייעץ לגבי דרכי איתור הדומיננטיות עוד לפני שאני בודקת את שאר המערכות, חשוב לי לשלול את בעיית הדומיננטיות במקרה זה ולהתמקד בסיבה הנכונה לקושי הגרפומוטורי והמוטורי.
מקווה שהתנסחתי מספיק ברור...

איתור דומננטיות

על ידי אנונימי » 14 ספטמבר 2009, 09:43


חזרה למעלה