על ידי סמדר_נ* » 12 דצמבר 2004, 12:18
זה נשמע לי מאוד עצוב.
ומעבר לזה שזה עצוב, זה גם לא כל כך מציאותי. קודם כל, אימוץ חפץ מעבר הוא תהליך התפתחותי שבא מהילד,
ומשמעותו של חפץ המעבר בהחלט אינה "תחליף אם"!. לחפץ המעבר יש איכות מיוחדת בהיותו שייך למציאות ובה בעת לא שייך אליה. ככזה, הוא מאפשר לילד להתנסות במערכת יחסים עם "לא אני", אבל כזו שעדיין מאפשרת לו להיות המחולל (הבלעדי) את המציאות במערכת היחסים הזו. זה מה שוויניקוט מגדיר "איזור הביניים בין המציאות לבין החוויה הפנימית".
יהיו ילדים לא מעטים שאכן ישתמשו בחפץ המעבר למטרות הרגעה עצמית, אבל זה ממש לא הכרחי ולא תהליך שאפשר "לנווט".זה עשוי לקרות מעצמו, אחרי שהילד קיבל הרגעה
הורית במידה שמספיקה לו כדי להפנים אותה, להשליך אותה על חפץ המעבר ובכך לעשות אותה עבור עצמו. אחרים ישתמשו בו למטרות שונות לחלוטין. אני מכירה ילדה בת שנה וחצי שסיפרה לי שהבובה בבית, בחושך, רוצה מים וכד' -- זהו שימוש מורכב בחפץ מעבר, אבל הילדה הזו ישנה עם ההורים שלה. החפץ אינו קשור להרגעה בהליכה לישון.
עוד נוספים בכלל לא יתקשרו לחפץ מעבר "קונקרטי" -- משום שגם שיר, סיפור או משחק (וכשאנחנו מבוגרים -- אמנות, דת) הם למעשה אובייקטים של מעבר. וכפי שמציין ויניקוט "לפעמים אין כל אובייקט מעבר מלבד האם עצמה". וכל המצבים הללו תקינים לחלוטין.
מה שחשוב הוא שזהו תהליך שרק
הילד יכול לקבוע את אופיו ואת משכו. "החדרת" חפץ כזה ע"י ההורים מנוגדת מעצם ההגדרה לטיבו ולטבעו של חפץ המעבר. וכדאי, בהקשר הזה, לקרוא את "משחק ומציאות", ובעיקר את הפרק הראשון הדן באובייקטים של מעבר.
לצערי, אין לי פתרונות לעניין השינה...
[u]זה נשמע לי מאוד עצוב.[/u]
ומעבר לזה שזה עצוב, זה גם לא כל כך מציאותי. קודם כל, אימוץ חפץ מעבר הוא תהליך התפתחותי שבא מהילד, [b]ומשמעותו של חפץ המעבר בהחלט אינה "תחליף אם"![/b]. לחפץ המעבר יש איכות מיוחדת בהיותו שייך למציאות ובה בעת לא שייך אליה. ככזה, הוא מאפשר לילד להתנסות במערכת יחסים עם "לא אני", אבל כזו שעדיין מאפשרת לו להיות המחולל (הבלעדי) את המציאות במערכת היחסים הזו. זה מה שוויניקוט מגדיר "איזור הביניים בין המציאות לבין החוויה הפנימית".
יהיו ילדים לא מעטים שאכן ישתמשו בחפץ המעבר למטרות הרגעה עצמית, אבל זה ממש לא הכרחי ולא תהליך שאפשר "לנווט".זה עשוי לקרות מעצמו, אחרי שהילד קיבל הרגעה [b]הורית[/b] במידה שמספיקה לו כדי להפנים אותה, להשליך אותה על חפץ המעבר ובכך לעשות אותה עבור עצמו. אחרים ישתמשו בו למטרות שונות לחלוטין. אני מכירה ילדה בת שנה וחצי שסיפרה לי שהבובה בבית, בחושך, רוצה מים וכד' -- זהו שימוש מורכב בחפץ מעבר, אבל הילדה הזו ישנה עם ההורים שלה. החפץ אינו קשור להרגעה בהליכה לישון.
עוד נוספים בכלל לא יתקשרו לחפץ מעבר "קונקרטי" -- משום שגם שיר, סיפור או משחק (וכשאנחנו מבוגרים -- אמנות, דת) הם למעשה אובייקטים של מעבר. וכפי שמציין ויניקוט "לפעמים אין כל אובייקט מעבר מלבד האם עצמה". וכל המצבים הללו תקינים לחלוטין.
מה שחשוב הוא שזהו תהליך שרק [b]הילד[/b] יכול לקבוע את אופיו ואת משכו. "החדרת" חפץ כזה ע"י ההורים מנוגדת מעצם ההגדרה לטיבו ולטבעו של חפץ המעבר. וכדאי, בהקשר הזה, לקרוא את "משחק ומציאות", ובעיקר את הפרק הראשון הדן באובייקטים של מעבר.
לצערי, אין לי פתרונות לעניין השינה... :-(