על ידי ורד_לב* » 27 נובמבר 2002, 13:21
רציתי גם להגיב לדבריה המאירים של אורנה. ממש אהבתי את ההתייחסות המעמיקה שלך למלים שאנו משתמשים בהם. תהיתי רק לגבי הצעתך לגבי המשפטים המחזקים.
אני מבינה לחלוטין את הכוח שיש למלים ולמשפטים כאלו לגבי אנשים שמעוניינים לעבוד עמם, אך האם לדעתך אין"סכנה" בשימוש במשפטים מוכנים כאלה (אפילו שהאדם מכין אותם לעצמו, ממציא אותם) מהצד של התקבעות מצבים, התעלמות ממצבים ע"י שימוש במשפטי בזק שאינם באמת נותנים space למקום הלפעמים קשה ולא נוח שאדם מצוי בו. ברור לי שזו אינה כוונתך, רק מקריאת דברים שאת כותבת בד"כ. זה פשוט העלה לי את החשש הזה של פתרונות אינסטנט, כמו שקיימים בכל מיני דרכים אחרות.
אני פשוט יכולה לתאר לי אדם שבמצב, כמו שתארת, של חוסר סבלנות משנן לעצמו "אני סבלן ורגוע" בעוד שבפועל הוא ממש במקום ההפוך ולא מאפשר לעצמו באמת לחוות לעומק את המקום בו הוא מצוי ומשם את האפשרות לצאת להבנה מעמיקה יותר של עצמו ואם הוא בוחר בכך, לשינוי מהותי.
זו בעיה שעלתה לי כבר מזמן עם כניסתי יותר לעומק לנושא המדיטציה.
ישנם הרבה אנשים שמגדירים מדיטציה כחוויה של הרגעה, התרוממות רוח, שקט וכו'. בעוד שלפי ההבנה הפרטית שלי המדיטציה מאפשרת כלי מדהים של התבוננות ברגע הנוכחי, יהיה הוא מה שהוא (אני מדברת על מדיטציית הויפאסנה, איתה יש לי הכרות ונסיון קרובים). ז"א שאם כרגע עולים אצלי הכעס וחוסר הסבלנות, אני מפתחת מודעות אליהם ומתבוננת בהם, בדומה למה שתארת, ללא שיפוט וביקורתיות, כמו שמתבוננים בסרט, במשהו חיצוני. ועם הזמן לומדים להכיר טוב יותר דפוסים שיש לנו וכו'. יצא לי לראות לא מעט אנשים ש"מתרגמים" את המדיטציה כמשהו חווייתי חיובי, רצוי ונשגב, בעוד שהם מתעלמים, או שוללים את התחושות הקשות וה"שליליות" שאנו חווים כבני אדם במהלך חיינו.
האם הצלחתי להבהיר את עצמי? (לעתים יש לי תחושה שקשה לי ממש להבהיר בכתב את מה שכ"כ ברור לי בפנים שאני רוצה לומר).
בכל אופן המאמר מעורר השראה בהחלט.
רציתי גם להגיב לדבריה המאירים של אורנה. ממש אהבתי את ההתייחסות המעמיקה שלך למלים שאנו משתמשים בהם. תהיתי רק לגבי הצעתך לגבי המשפטים המחזקים.
אני מבינה לחלוטין את הכוח שיש למלים ולמשפטים כאלו לגבי אנשים שמעוניינים לעבוד עמם, אך האם לדעתך אין"סכנה" בשימוש במשפטים מוכנים כאלה (אפילו שהאדם מכין אותם לעצמו, ממציא אותם) מהצד של התקבעות מצבים, התעלמות ממצבים ע"י שימוש במשפטי בזק שאינם באמת נותנים space למקום הלפעמים קשה ולא נוח שאדם מצוי בו. ברור לי שזו אינה כוונתך, רק מקריאת דברים שאת כותבת בד"כ. זה פשוט העלה לי את החשש הזה של פתרונות אינסטנט, כמו שקיימים בכל מיני דרכים אחרות.
אני פשוט יכולה לתאר לי אדם שבמצב, כמו שתארת, של חוסר סבלנות משנן לעצמו "אני סבלן ורגוע" בעוד שבפועל הוא ממש במקום ההפוך ולא מאפשר לעצמו באמת לחוות לעומק את המקום בו הוא מצוי ומשם את האפשרות לצאת להבנה מעמיקה יותר של עצמו ואם הוא בוחר בכך, לשינוי מהותי.
זו בעיה שעלתה לי כבר מזמן עם כניסתי יותר לעומק לנושא המדיטציה.
ישנם הרבה אנשים שמגדירים מדיטציה כחוויה של הרגעה, התרוממות רוח, שקט וכו'. בעוד שלפי ההבנה הפרטית שלי המדיטציה מאפשרת כלי מדהים של התבוננות ברגע הנוכחי, יהיה הוא מה שהוא (אני מדברת על מדיטציית הויפאסנה, איתה יש לי הכרות ונסיון קרובים). ז"א שאם כרגע עולים אצלי הכעס וחוסר הסבלנות, אני מפתחת מודעות אליהם ומתבוננת בהם, בדומה למה שתארת, ללא שיפוט וביקורתיות, כמו שמתבוננים בסרט, במשהו חיצוני. ועם הזמן לומדים להכיר טוב יותר דפוסים שיש לנו וכו'. יצא לי לראות לא מעט אנשים ש"מתרגמים" את המדיטציה כמשהו חווייתי חיובי, רצוי ונשגב, בעוד שהם מתעלמים, או שוללים את התחושות הקשות וה"שליליות" שאנו חווים כבני אדם במהלך חיינו.
האם הצלחתי להבהיר את עצמי? (לעתים יש לי תחושה שקשה לי ממש להבהיר בכתב את מה שכ"כ ברור לי בפנים שאני רוצה לומר).
בכל אופן המאמר מעורר השראה בהחלט.