לתמרוש
קודם כל אומר שלשמחתי אינני ממונה על ההסברה של התנועה הפמיניסטית בארץ או בעולם
ובכל זאת ברצוני להגיב על הודעתך.
קראתי בעיון את דברייך על כל הסעיפים, ובאופן כללי ברצוני לומר שהרבה פעמים כתבת
ביקורת לחלל האויר. כלומר, לא ברור למי את מתכוונת: לתנועה הפמיניסטית בארץ? לזרם מסוים שלה? לתנועה/ות הפמיניסטית/יות בארה"ב? באנגליה? במערב בכלל? בתקופתנו? במאה שעברה? בראשית המאה שעברה? בסיקסטיז? בסבנטיז? דברייך מנוסחים
בהכללות בלתי ברורות וממש לא ברור למי הכוונה.
במקרים אחרים יש דווקא כתובת לביקורת שלך, אבל היא מאוד מאוד ספציפית וממש לא מייצגת שום דבר מלבד את עצמה:
דוגמה א:
מישהי פנתה לפורום פמיניזם (באיזה פורטל? יש הרבה פורומים לפמיניזם) - האם הכותבות באותו פורום פמיניזם מייצגות את כללללל הפמיניסטיות באשר הן? האם לכלללללללל המשתתפות באותו פורום יש דעה אחידה בכל הנוגע לפמיניזם? הן שיבוטים זהים אחת של השנייה?
דוגמה ב:
גבר אחד מקסים שאני מכירה דוכא עד עפר במסגרת לימודיו לעבודה סוציאלית, כיוון שגישת המרצות היתה פמיניסטית מהזן הרועש_ - באיזו אוניברסיטה? האם כלללל המרצות לעבודה סוציאלית היו פמיניסטיות _מהזן הרועש (מה זה?), האם הן מייצגות גם פמיניסטיות מזן שקט יותר לפי הגדרתך? אם זה אכן קרה כפי שהוא סיפר, האם הן מייצגות את כללללל הפמיניסטיות באשר הן לאורך השנים ובמדינות השונות וכו'?
דוגמה ג:
פורום פמיניזם ומעמד האשה בתפוז ראי דבריי בדוגמה א. אפילו אם נאמר שכלללללללללללללל המשתתפות באותו פורום יש להן דעה אחידה (באף פורום זה לא קורה, באף מפגש של כמה נשים שונות זה לא קורה) - בכמה נשים מדובר? ב-50? קצת יותר?
נוסף לכך, לא הבחנת בין
התנועות הפמיניסטיות השונות בארץ ובעולם לבין
נשים פמיניסטיות.
ולבסוף,
לא כל הפמיניסטיות חושבות אותו הדבר!!! - כפי שכבר כתבתי כמה פעמים, היו ויש זרמים שונים בפמיניזם ויש גם הבדלים רעיוניים בין פמיניסטיות שונות.
וכעת ברצוני להתייחס לחלק מהנקודות שהעלאת, שבאופן כללי הסכמתי עם רובן מבחינה רעיונית ותוכנית (ולא מהזיהוי שלהן דווקא עם התנועה הפמיניסטית):
א) גם אני לא אוהבת כשא-נשים משתמשים/ות במונחים לועזיים למכביר בכל תחום ובכל נושא. וכנ"ל כשמדובר בפמיניסטיות.
ב)
התרכזות יתרה במילים על חשבון מעשים - גם אני לא אוהבת כעושים/ות זאת, לא משנה מי. אם יש פמיניסטיות שנוהגות כך, דעתי אינה נוחה מכך.
ג)
מחסור במסלולים להעצמת נשים דרך עבודה אישית והגדלת המודעות העצמית - עד כמה שידוע לי התנועה הפמיניסטית דווקא מציעה קורסים וסדנאות העוסקות בדיוק בכך. מסכימה עם כל מה שכתבת על "השלום מתחיל בתוכנו" כלומר על הקונספט שלפיו כדאי תמיד לבדוק במה תרמנו לסיטואציות, איפה האחריות שלנו, מה הרווחים המשניים שלנו וכו' וכו' וכו'.
ד)
פנייה לסמכות חיצונית על חשבון שינוי אישי - מסכימה לכל מה שכתבת בנידון, מלבד הזיהוי עם התנועה הפמיניסטית דווקא, וגם ראי מה שכתבתי על האיזכור של פורום מסוים לפמיניזם.
ה)
למה אני צריכה להתווכח עד קוצר נשימה עם פמיניסטיות על הפוטנציאל של גישה כמו מודעות וסת ? - את לא חייבת להתווכח - לא עד קוצר נשימה ולא עד בכלל - עם פמיניסטיות. מכל מקום, אלו שהתווכחת איתן מייצגות את דעותיהן האישיות. זו אינה נחלת כלל הפמיניסטיות.
לא כל הפמיניסטיות חושבות אותו הדבר!!!
ו)
הזנחה של הומניזם כללי וכו' - כוונתך לסופרג'יסטיות בתחילת המאה שעברה? לפמיניסטיות החלוצות בא"י בתקופה מקבילה? את מתכוונת אולי לפמיניסטיות אמריקאיות בסיקסטיז? או בסבנטיז? או לפמיניסטיות בישראל באותם עשורים? או לפמיניסטיות בנות זמננו? או לפמיניסטיות יהודיות דתיות? או לפמיניסטיות ערביות? או לפמיניסטיות לסביות? וכו' וכו' וכו' - למי את מתכוונת???? (וכל מה שכתבתי כמובן נכון לגבי כל הסעיפים)
הדרת גברים מהשיחה הפמיניסטית בטענה ש"אתם לא מבינים" - כנ"ל, למי כוונתך? האם את מתכוונת לכלללללל המרצות לעבודה סוציאלית באוניבסיטה מסוימת בישראל? והן לדעתך מייצגות את כלללללל הפמיניסטיות (אם אכן כוללללללן עשו כך או אפילו רובן)?
ז)
גישה תבוסתנית - גם אני לא אוהבת באופן כללי גישה שכזו. כאן סיפרת על פורום מעמד האישה בתפוז. ראי דבריי בדוגמה ג.
זה רק עולה לי על העצבים - חבל על העצבים