מה שנקרא tell me about it...
אני כל יום באופרה. כל יום. הילדה שלי הופיעה ראשון שני שלישי רביעי חמישי (היום), לפחות מחר חופש, במוצ"ש אנחנו שוב באופרה. כי היא בת 11 ומותר לה להופיע, אז עכשיו היא ומעט הילדים שעברו את גיל 10 מופיעים ערב ערב בשביל מקהלה שלמה, וגם זה רק במערכה הראשונה, בלי הרביעית.
הכל בגלל הכתבה הזאת:
http://www.mouse.co.il/CM.[po]articles item[/po],658,209,36258,.aspx
והכתבה הזאת:
http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1087959.html
האופרה לא "ויתרו" וזה לא קרה בפרמיירה, זה התפוצץ ביום ראשון וביום שני כבר הופיעה קבוצה קטנה של ילדים ובמערכה הראשונה בלבד. לא היתה להם ברירה, הם נאלצו לעשות את זה.
וגם זה, מפני שמסתבר שבמקום לסדר שהתקנות ה"חדשות" משנת 1999 לגבי "חוק עבודת ילדים" יותאמו איכשהו לאופרה, הם פשוט מילאו את הטפסים כמו שהם ומשרד התמ"ת קיבל אותם כמו שהם, והיתה הסכמה שבשתיקה לקבל את הופעות הילדים באופרה בלי לדקדק בנושא השעות המדוייקות והגילאים המדוייקים.
במקום לסדר שהחוק יתאים למציאות, את החוק עשו חלקי ופרטצ'י, ופשוט מילאו את הטפסים לפי החוק הזה בלי לנהוג לפיו...
אבל עכשיו שמישהו עשה רעש, פתאום כולם חייבים להתיישר לפי החוק.
(אני אומרת: המקרה של הופעת ילדים באופרה לא צריך להיות תחת הרובריקה של "חוק עבודת ילדים". צריך היה להכפיף את זה משפטית לסעיף אחר לגמרי בחוק אחר לגמרי. אבל פשוט אף אחד לא חשב. אז יצטרכו לחשוב עכשיו. כרגיל בישראל, רק אחרי שהטימטום נחשף ומישהו כבר נפגע).
מישהו יצא בהכפשות והשמצות (אני עוד מנועה מלהגיד למה), ועכשיו עשרות ילדים וילדות בוכים מפני שאחרי כל העבודה והתקוות, הם לא יכולים להופיע (אלא בשלוש הופעות הצהריים בלבד, ואת המערכה הרביעית הורידו לכולם).
תרבות ה"מגיע לי" ו"אני לא פראייר" הגיעה עד להורים במקהלות. איכס.
בפועל, האופרה משלמת. בהחלט משלמת.
היא משלמת לקונסרבטוריון, כלומר, למקהלה.
הכסף הזה, שלא כמו שנכתב בכל מיני השמצות אנונימיות חסרות כל בסיס, לא הולך לכיס של אף אחד. הוא מסבסד את החזקת המקהלה.
הילדים הולכים לחוג שנקרא "מקהלה", והם משלמים כדי להשתתף בו. כאשר המקהלה זוכה להופיע במקומות שמשלמים לקונסרבטוריון, זה מסבסד את המקהלה וכך ההורים נדרשים לשלם יחסית פחות שכר לימוד. אבל בשום אופן לא ישלמו לילדים, לא על הופעה באופרה ולא על קונצרט סוף השנה! זה חלק מהלימודים, וזו זכות גדולה.
כל המקהלות בישראל מוכנות לריב על הזכות להשתתף באופרה.
זו חוויה לימודית שאין כמוה, מה שהילדים לומדים שם, וההתפתחות המוסיקלית שלהם בחזרות, לא ניתן להשוואה ולכימות בכלל. זה לא כמו לשבת בשיעור תיאוריה וללמוד על האופרה "כרמן". הילדים רואים איך עושים את זה בפועל. שלא לדבר על החוויה של התלבושות והתסרוקות והשירה על הבמה מול אולם מלא מפה לפה בקהל שמריע להם בתשואות!
בחזרה שלהם, ממש לידם, הבמאי והמנצח עובדים גם עם הזמרים הראשיים שבתפקיד כרמן, דון ז'וזה, מיכאלה ואסקמיו, הם מתמצאים באחורי הקלעים, הם כבר לומדים בעל פה תוך כדי החזרות גם את התפקידים של הזמרים האחרים והמקהלות האחרות... זו חוויה לכל החיים.
הרוב המכריע של ההורים לא רק שלא מתלוננים, אלא מוכנים
לשלם כדי שהילד שלהם ישתתף בחוויה הזאת. ולא כניצול - מי שלא ראה את האושר של הילדים, לא מבין בכלל במה מדובר.
מי שיש לו בעיה באמת עם ההשקעה והשעות, יכול היה להוציא את הילד שלו. זו לא חובה. זו זכות.
התנאים היו ידועים לגמרי חודשים מראש, כולל השעות המדוייקות של החזרות באופרה וכל השעות של ההופעות.
התלונות הקטנוניות על הכרטיסים לגנרלית פשוט כל כך... ישראליות! כל המשתתפים מקבלים זוג כרטיסים לגנרלית. זהו. תמיד ביציע. זו לא תמורה, זה איזו מחווה של האופרה. ומשפחות המשתתפים יכולות לקנות כרטיסים בהנחה של 30%, אז שלא יבלבלו במוח שאין הנחה מיוחדת.
נורא בעיני להיות בתוך תרבות כזאת, שבה הכל נמדד רק בכסף או שווה כסף. "מה מגיע לי", "למה לא קיבלתי...".
התמורה של הילדים היא ההשתתפות עצמה.
הם לא עושים את זה למען שום מטרה אחרת.
בשביל זה הם במקהלה - כדי לשיר, והכי: כדי לשיר על במה. בקונצרטים קטנים וגדולים, בכנסי מקהלות, עם הפילהרמונית, ופסגת השאיפות של כל מקהלת ילדים: לשיר באופרה!
המטרה היא המוסיקה.
ועם כל הכבוד לטענות על זה שהאופרה היא "הפקה מסחרית" אז זה לא מדוייק. כל מה שקשור בתרבות הגבוהה לא מרוויח כסף לכיס של אף אחד. ההכנסות ממכירות הכרטיסים במזל יכסו את ההוצאות העצומות הכרוכות בהעלאת אופרה, ולא תמיד.
והאופרה לא "מנצלת את הילדים". זה מגוחך ממש. האופרה עושה מאמצים מיוחדים, ומשקיעה טיפול והכשרה ובימוי וכו' מיוחדים לילדים. למה לה כל כאב הראש הזה? זו המסורת של עולם המוסיקה, ויש גם באופרה נכונות לשתף את הילדים מתוך הסכמה בכל עולם המוסיקה שזה חשוב לא רק לאופרה (פשוט באופרות גדולות רבות יש תפקידי מקהלות ילדים, ואם מעלים אופרה כזאת, כמו כרמן או טורנדוט, אז זה חלק מהעניין) אלא גם לתהליך הלימודים של הילדים. כל הצדדים שותפים להסכמה, שזה חשוב לכולם: לאופרה, למקהלה, לילדים.
וכל המהומה בכלל נגרמה באופן זדוני ומכוון מצד מישהו, שרצה בכוונה להחריב ושהילד שלו לא הפסיד כלום מהורדת הילדים.
מה שנקרא tell me about it...
אני כל יום באופרה. כל יום. הילדה שלי הופיעה ראשון שני שלישי רביעי חמישי (היום), לפחות מחר חופש, במוצ"ש אנחנו שוב באופרה. כי היא בת 11 ומותר לה להופיע, אז עכשיו היא ומעט הילדים שעברו את גיל 10 מופיעים ערב ערב בשביל מקהלה שלמה, וגם זה רק במערכה הראשונה, בלי הרביעית.
הכל בגלל הכתבה הזאת: http://www.mouse.co.il/CM.[po]articles item[/po],658,209,36258,.aspx
והכתבה הזאת: http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1087959.html
האופרה לא "ויתרו" וזה לא קרה בפרמיירה, זה התפוצץ ביום ראשון וביום שני כבר הופיעה קבוצה קטנה של ילדים ובמערכה הראשונה בלבד. לא היתה להם ברירה, הם נאלצו לעשות את זה.
וגם זה, מפני שמסתבר שבמקום לסדר שהתקנות ה"חדשות" משנת 1999 לגבי "חוק עבודת ילדים" יותאמו איכשהו לאופרה, הם פשוט מילאו את הטפסים כמו שהם ומשרד התמ"ת קיבל אותם כמו שהם, והיתה הסכמה שבשתיקה לקבל את הופעות הילדים באופרה בלי לדקדק בנושא השעות המדוייקות והגילאים המדוייקים.
במקום לסדר שהחוק יתאים למציאות, את החוק עשו חלקי ופרטצ'י, ופשוט מילאו את הטפסים לפי החוק הזה בלי לנהוג לפיו...
אבל עכשיו שמישהו עשה רעש, פתאום כולם חייבים להתיישר לפי החוק.
(אני אומרת: המקרה של הופעת ילדים באופרה לא צריך להיות תחת הרובריקה של "חוק עבודת ילדים". צריך היה להכפיף את זה משפטית לסעיף אחר לגמרי בחוק אחר לגמרי. אבל פשוט אף אחד לא חשב. אז יצטרכו לחשוב עכשיו. כרגיל בישראל, רק אחרי שהטימטום נחשף ומישהו כבר נפגע).
מישהו יצא בהכפשות והשמצות (אני עוד מנועה מלהגיד למה), ועכשיו עשרות ילדים וילדות בוכים מפני שאחרי כל העבודה והתקוות, הם לא יכולים להופיע (אלא בשלוש הופעות הצהריים בלבד, ואת המערכה הרביעית הורידו לכולם).
תרבות ה"מגיע לי" ו"אני לא פראייר" הגיעה עד להורים במקהלות. איכס.
בפועל, האופרה משלמת. בהחלט משלמת.
היא משלמת לקונסרבטוריון, כלומר, למקהלה.
הכסף הזה, שלא כמו שנכתב בכל מיני השמצות אנונימיות חסרות כל בסיס, לא הולך לכיס של אף אחד. הוא מסבסד את החזקת המקהלה.
הילדים הולכים לחוג שנקרא "מקהלה", והם משלמים כדי להשתתף בו. כאשר המקהלה זוכה להופיע במקומות שמשלמים לקונסרבטוריון, זה מסבסד את המקהלה וכך ההורים נדרשים לשלם יחסית פחות שכר לימוד. אבל בשום אופן לא ישלמו לילדים, לא על הופעה באופרה ולא על קונצרט סוף השנה! זה חלק מהלימודים, וזו זכות גדולה.
כל המקהלות בישראל מוכנות לריב על הזכות להשתתף באופרה.
זו חוויה לימודית שאין כמוה, מה שהילדים לומדים שם, וההתפתחות המוסיקלית שלהם בחזרות, לא ניתן להשוואה ולכימות בכלל. זה לא כמו לשבת בשיעור תיאוריה וללמוד על האופרה "כרמן". הילדים רואים איך עושים את זה בפועל. שלא לדבר על החוויה של התלבושות והתסרוקות והשירה על הבמה מול אולם מלא מפה לפה בקהל שמריע להם בתשואות!
בחזרה שלהם, ממש לידם, הבמאי והמנצח עובדים גם עם הזמרים הראשיים שבתפקיד כרמן, דון ז'וזה, מיכאלה ואסקמיו, הם מתמצאים באחורי הקלעים, הם כבר לומדים בעל פה תוך כדי החזרות גם את התפקידים של הזמרים האחרים והמקהלות האחרות... זו חוויה לכל החיים.
הרוב המכריע של ההורים לא רק שלא מתלוננים, אלא מוכנים [b]לשלם[/b] כדי שהילד שלהם ישתתף בחוויה הזאת. ולא כניצול - מי שלא ראה את האושר של הילדים, לא מבין בכלל במה מדובר.
מי שיש לו בעיה באמת עם ההשקעה והשעות, יכול היה להוציא את הילד שלו. זו לא חובה. זו זכות.
התנאים היו ידועים לגמרי חודשים מראש, כולל השעות המדוייקות של החזרות באופרה וכל השעות של ההופעות.
התלונות הקטנוניות על הכרטיסים לגנרלית פשוט כל כך... ישראליות! כל המשתתפים מקבלים זוג כרטיסים לגנרלית. זהו. תמיד ביציע. זו לא תמורה, זה איזו מחווה של האופרה. ומשפחות המשתתפים יכולות לקנות כרטיסים בהנחה של 30%, אז שלא יבלבלו במוח שאין הנחה מיוחדת.
נורא בעיני להיות בתוך תרבות כזאת, שבה הכל נמדד רק בכסף או שווה כסף. "מה מגיע לי", "למה לא קיבלתי...".
התמורה של הילדים היא ההשתתפות עצמה.
הם לא עושים את זה למען שום מטרה אחרת.
בשביל זה הם במקהלה - כדי לשיר, והכי: כדי לשיר על במה. בקונצרטים קטנים וגדולים, בכנסי מקהלות, עם הפילהרמונית, ופסגת השאיפות של כל מקהלת ילדים: לשיר באופרה!
המטרה היא המוסיקה.
ועם כל הכבוד לטענות על זה שהאופרה היא "הפקה מסחרית" אז זה לא מדוייק. כל מה שקשור בתרבות הגבוהה לא מרוויח כסף לכיס של אף אחד. ההכנסות ממכירות הכרטיסים במזל יכסו את ההוצאות העצומות הכרוכות בהעלאת אופרה, ולא תמיד.
והאופרה לא "מנצלת את הילדים". זה מגוחך ממש. האופרה עושה מאמצים מיוחדים, ומשקיעה טיפול והכשרה ובימוי וכו' מיוחדים לילדים. למה לה כל כאב הראש הזה? זו המסורת של עולם המוסיקה, ויש גם באופרה נכונות לשתף את הילדים מתוך הסכמה בכל עולם המוסיקה שזה חשוב לא רק לאופרה (פשוט באופרות גדולות רבות יש תפקידי מקהלות ילדים, ואם מעלים אופרה כזאת, כמו כרמן או טורנדוט, אז זה חלק מהעניין) אלא גם לתהליך הלימודים של הילדים. כל הצדדים שותפים להסכמה, שזה חשוב לכולם: לאופרה, למקהלה, לילדים.
וכל המהומה בכלל נגרמה באופן זדוני ומכוון מצד מישהו, שרצה בכוונה להחריב ושהילד שלו לא הפסיד כלום מהורדת הילדים.