על ידי עצם_מעצמי* » 17 דצמבר 2010, 11:53
מוזמנים/מוזמנות להוסיף הארות/הבנות מניסיון וחוכמת חייכם
על גברים,נשים ומה שבניהם 12/11/2010
מוצאת עצמי מבולבלת מתובנות שמגיעות אליי מכאן ומשם
שאלות על תפקידי האשה ותפקידי הגבר בחיי הזוגיות,בחיי המשפחה ובחיים בכלל
מאפשרת לעצמי לתהות,לטעות,לתעות
אז איך הכל מתחיל?
האדם-נברא מהאדמה. ויאמר האדם: עצם מעצמי,בשר מבשרי
לזאת ייקרא אישה כי מאיש לקחה זאת
ההתחלה היא האש המאחדת בין האיש לאישה.
האישה היא זו המקבלת את ה"ה" של אלוהים.לה ניתנה התוספת של הנשמה היתרה.
האיש נותן והאשה מקבלת. הוא מעביר לה זרע ליצירת חיים חדשים והיא מקבלת ושומרת,מזינה
כך,באופן טבעי ומסורתי,השתרשו דפוסי ההתנהגות ,החשיבה,חלוקת התפקידים הברורה מאליה: הוא נותן: מפרנס,מביא מזון והיא מקבלת:מגדלת,מטפחת,שומרת,דואגת,מאכילה
הוא שותף ליצירה כבר מהרגע הראשון,הוא אחראי על העברת הזרע שינבט ומכאן נגזרת גם אחריותו לדאוג לעתיד הצאצאים
אבל...של מי האחריות לשמור על האש בין האיש לאישה?
אלוהים נוכח במקום בו מכבדים את נוכחותו. השכינה. זוהי אחריות משותפת של שני בני הזוג
ומה אם לא? מה קורה כשהזוגיות סדוקה ומוזנחת אחרי שנים של ריבים וחילוקי דעות,אחרי שנים של אימהות אינטנסיבית ומתישה של הנקה,הענקה,לילות בלי שינה,הריונות ולידות
ומה אם אני הרגשתי שכאשה- אני לא מקבלת ( אהבה/שימת לב/התחשבות) כדי לתת בחזרה לבן הזוג (את אותה אהבה/שימת לב/התחשבות שהוא ציפה לקבל ממני)
עוד כתוב בבראשית: " ויעזוב איש את אמו ואביו ודבק באשתו"
כלומר-האחריות על להיות נאמן לאשה היא של האיש.
מישהיא דתיה מבהירה לי שע"פ ההלכה תפקיד האישה לשמור על האיש שלה- שלא ייפול וייחטא עם נשים זרות.
ע"פ המשפט המצוטט להלן מבראשית פרק א,מראשית הבריאה,כתוב:"ודבק באשתו"
לא כתוב שהאשה צריכה "להדביק" אותו
עם זאת,חכמים וגדולים משך כל הדורות הבינו את הסכנה הכרוכה ביצר הגברי שעלול להפילו ולכן התקינו תקנות המורות לא רק לגבר להישמר ממגע/מבט בנשים אחרות זולת אישתם, אלא גם על הנשים-לשמור על בעליהן. ליישר את הקו עוד בטרם מתחילה הסטייה הצידה,אפילו רק בהחבא,בקרן זווית.אפילו ללא נגיעה, רק במחשבות,במבטים, באנרגיה
חברתי מבהירה לי שאפילו אם היא נמצאת נוכחת בבית-אל לו לגבר שלה לראות אשה אחרת בשנתה (אני עם ילדיי בביקור סופ"ש- ישנים בביתם: לא מצא חן בעיניה)
אני לא שמרתי על האיש שלי.
מרגע שנכח עם אשה אחרת , ללא נוכחותי (וללא ידיעתי גם!),ב"ייחוד" מה שנקרא,משך שבוע שלם, נפתח הפתח לאינטימיות בניהם. מרגע שגילה שיש אלטרנטיבה קלה והרמונית לחוות זוגיות שתמלא את החסכים שהצטברו משך שנים של הזנחה הדדית , הדרך לפרידה כבר נסללה
ואני, בתמימותי,בעוולותי,בבורותי,בעוורוני , לא שמרתי על הזוגיות שלנו ולא שמרתי עליו
נתתי אמון מלא: לי זה לא יקרה. יש לי וודאות ובטחון מלא בגבר שלי. בזוגיות שלנו.
היה לי ברור ומובן מאליו שלא משנה מה יהיה-תמיד נהיה יחד, תמיד תמיד תגשר האהבה על הבעיות והקשיים.
אחרי ההתנסות שחווה בזמן ממושך בלעדי, ואחרי שחווה אינטימיות עם אשה אחרת, כבר היה לו מספיק אומץ לבחור בדרך חדשה: הוא כבר לא מוכן יותר להיות ברור ומובן מאליו.
רכילות שמגיעה לאוזניי מדווחת על משפחה שאני מכירה אישית: גבר-רב גדול בתורה (ממקורבי קרליבך), שבגד באשתו-אם ל 14 ילדים. ברח לחו"ל עם אשה אחרת. הייתכן? אם להם זה קרה,אז... הכל יכול לקרות
באיזה עולם אנחנו חיים?
ואולי זהו אותו יצר שהיה קיים מאז ומעולם בעולם
דפדוף מהיר בספר התנ"ך מגלה כי לא רק המלך דוד –צדיק,מלך המשיח, חטא עם נשים, אלא דורות לפניו ואחריו. התנ"ך כולו עמוס בסיפורי בגידות .
רק אני הייתי תמימה מדי לחשוב שלי זה לא יקרה, שהגבר שלי שונה מכל ה"גברים"
רק אני הייתי תמימה מדי לחשוב שנוכחות של איש ואישה(זרים,שאינם נשואים)יחד באותו בית,סופה של אנרגיית האש להצית אותם, עם/בלי קשר למידת מוסריותו/דתיותו/ערכיו של האיש.זה גדול עליו. בסוף גם הטובים נופלים. קרקע של זוגיות בקשיים (ולמי אין קשיים? ולנו היו לא מעט )פוריה מספיק כדי לאפשר לזיק התרגשות בינו ובינה להצמיח קשר של בגידה.
מוצאת עצמי תוהה ותועה: האם היתה זו אחריותי לשמור על האיש שלי מפני חטא הסטייה מדרך הישר?
שמא מעלתי אני בתפקידי כאשה המצווה ע"פ ההלכה לשמור על בעלה?
אחרי שכבר חוללה קדושת הנישואים בנינו, הסכמתי לו ללכת. "לך לך", קראנו באותה פרשה
בייאושי,בחולשתי,בחוסר האונים שלי מול המציאות החדשה שהתהוותה בעל כורכי, הסכמתי לשחרר אותו להמשיך בסטייה (ועוד עם אשה גויה,השם ירחם)
הוא מגיש תביעת גירושים אכזרית,מעליל שקרים , מאשים בעלילות שווא
ואני נכנעת, מוותרת עליו, מוותרת על הזוגיות שאולי אפשר היה לשקם
ואולי לא הייתי צריכה לוותר?
בעידן החדש בו ה"אני" מקבל מקום של כבוד בהוויה היומיומית, בעידן שבו כל אחד נקרא לקחת 100% אחריות על עצמו,על הבחירות שלו,התנהגותו,מעשיו,
אני הייתי זו שהטיפה לו משך שנים,שנים-קח אחריות על הבחירות שלך ואל תצפה ממני לבחור בשבילך. זה קל –כי אז אתה יכול להאשים אותי (שאני משתלטת לך על הבחירות),אבל זה לא הוגן ולא מוסרי
ועכשיו,אחרי שלקח אחריות ובחר לעזוב את הבית, את הזוגיות,את התא המשפחתי שבנינו משך 20 שנה של יחד, עכשיו אני פתאם מבינה שאחריות האדם לא רק על עצמו ובחירותיו אלא זו אחריות הורית של שנינו, לדאוג לדורות הבאים. האחריות המשותפת לגדילתם הבריאה של ילדינו
האיש של חברתי הדתייה מוסיף לדבריה: אחריותי הראשונה היא להיות נאמן קודם כל לבורא עולם.
רק אח"כ באה הנאמנות לאשה
לעומת זאת האישה מצווה ע"פ ההלכה לשים את נאמנותה המלאה קודם כל לאיש שלה ורק אח"כ לאמונתה,לילדיה. "אשה כשרה עושה רצון בעלה" – כך,אחותי החרדית מוסיפה
מדוע קיימת האפליה הזו?
מדוע לא לגיטימי שהאישה תהה מחוייבת לשים את נאמנותה המלאה בשם, במימוש האימהי שלה
אולי כי מאיש לקחה זאת? עצם מעצמי אמר האדם,בשר מבשרי.
כחלק מתהליך חשבון הנפש שאני עושה עם עצמי בניסיון להבין את השבר שפקד אותנו
(אגב,כשאשה נכנסת להריון ,נהוג לומר שהיא נפקדה. הגבר גבר עליה והיא קיבלה פקודה!)
על אותו משקל-המשבר שפקד אותנו, היה חייב לקרות,בפקודה!
על מה ולמה? למה אלוהים רצה שניפול? למה הוא פוקד עלינו את הפקודה הזו?
אולי כדי שנוכל אח"כ לקום ולהתחיל מחדש?
הרי ללא החושך,לא היינו רואים את האור.
החושך היה קיים מבראשית.כתוב: "וחושך על פני תהום". רק אח"כ ברא אלוהים את האור והפריד בין יום מלילה.
בקיצור-כחלק מתהליך חשבון הנפש,אני בוחנת ובודקת היכן נפלתי אני? מהי האחריות האישית שלי שלא מילאתי כהלכה
באיזה אופן לא שמרתי אני עליו,על האיש שלי,על האש בנינו.
האם הוא לא היה מספיק חשוב עבורי כדי שאשקיע בשמירה עליו?
או שמא התעייפתי משמירה אינטנסיבית כל כך על הילדים ,שלא נשארו בי כוחות לשום דבר אחר בסופו של יום
ולמה בעצם אני צריכה לשמור עליו מפני היצרים של עצמו? האין זו אחריות שלו?
כן. בוודאי שזו אחריות שלו. אבל לי יש גם אחריות לשמור על שלמות המשפחה,למען עתיד ילדיי. הייתי צריכה לשמור יותר.
שיחררתי את האיש שלי לדרכו מתוך הבנה שאני מודעת לאחריות שלי-לחלק שלי בהדרדרות היחסים. רציתי לתקן. ביקשתי לתקן.שיניתי סדרי עדיפויות,אבל זה היה קצת מדי ומאוחר מדי. הוא היה כבר במקום אחר. לא מסכים. לא רוצה. יש לו כבר חיים חדשים עם תפאורה חדשה: אשה אחרת,בית,עבודה,נוף,עיסוקים,חיי חברה, הכל מהתחלה
אבל המהות? האם הוא נשאר במהותו אותו אדם? מה היא אחריותו כלפי יצירתו מהעבר לעומת חייו החדשים?
הפקודה שקיבלנו במשותף פוקדת עלינו להמשיך להיות שותפים לאחריות ההורית כל חיינו,כל עוד נשמת חיים באפנו-אנחנו אבא ואמא. בין אם נרצה בכך ובין אם לאו. העבודה שלשמה ירדה נשמתנו לעולם וחברה יחד,חייבת להיעשות.
ודבק איש באשתו והיו לבשר אחד" "
איזו משמעות ריקה מתוכן יש לחתיכת נייר המסמיכה בית דין לקבוע גירושים
הרי אם יש לנו ייעוד משותף ביחד- נהיה יחד כל עוד נשלים את ייעודנו,את הלמידה ההדדית
השאלה שמעסיקה אותי היא היכן למקם את הבחירות שלי בסולם הערכים המוסרי-רוחני:
האם לעשות הפרדה בין האחריות שלי לשלו, האם כל אחד מאיתנו אחראי רק על עצמו או שיש לנו אחריות משותפת על היצירה שלנו-על הילדים שלנו
נפקדנו. קיבלנו פקודה. זכינו להקים בית ומשפחה. זו זכות שהיא גם חובה
איך אני חיה בשלום עם עצמי ,עם האינדיווידואליות שלי,של מי שהנני,של האמא שחשוב לי להיות,עם האשה שבי-זו שצריכה לקבל (ולא מקבלת!!!) על מנת שתוכל לתת
איך אני לוקחת אחריות על המעשים והבחירות שלי,על הטעויות שעשיתי ועדיין חיה בשלום עם עצמי,במציאות שבה האיש שהיה אישי אינו מעוניין להיות שותף,למלא את הפקודה,לממש את הזכות,לקיים את החובה
מוזמנים/מוזמנות להוסיף הארות/הבנות מניסיון וחוכמת חייכם
על גברים,נשים ומה שבניהם 12/11/2010
מוצאת עצמי מבולבלת מתובנות שמגיעות אליי מכאן ומשם
שאלות על תפקידי האשה ותפקידי הגבר בחיי הזוגיות,בחיי המשפחה ובחיים בכלל
מאפשרת לעצמי לתהות,לטעות,לתעות
אז איך הכל מתחיל?
האדם-נברא מהאדמה. ויאמר האדם: עצם מעצמי,בשר מבשרי
לזאת ייקרא אישה כי מאיש לקחה זאת
ההתחלה היא האש המאחדת בין האיש לאישה.
האישה היא זו המקבלת את ה"ה" של אלוהים.לה ניתנה התוספת של הנשמה היתרה.
האיש נותן והאשה מקבלת. הוא מעביר לה זרע ליצירת חיים חדשים והיא מקבלת ושומרת,מזינה
כך,באופן טבעי ומסורתי,השתרשו דפוסי ההתנהגות ,החשיבה,חלוקת התפקידים הברורה מאליה: הוא נותן: מפרנס,מביא מזון והיא מקבלת:מגדלת,מטפחת,שומרת,דואגת,מאכילה
הוא שותף ליצירה כבר מהרגע הראשון,הוא אחראי על העברת הזרע שינבט ומכאן נגזרת גם אחריותו לדאוג לעתיד הצאצאים
אבל...של מי האחריות לשמור על האש בין האיש לאישה?
אלוהים נוכח במקום בו מכבדים את נוכחותו. השכינה. זוהי אחריות משותפת של שני בני הזוג
ומה אם לא? מה קורה כשהזוגיות סדוקה ומוזנחת אחרי שנים של ריבים וחילוקי דעות,אחרי שנים של אימהות אינטנסיבית ומתישה של הנקה,הענקה,לילות בלי שינה,הריונות ולידות
ומה אם אני הרגשתי שכאשה- אני לא מקבלת ( אהבה/שימת לב/התחשבות) כדי לתת בחזרה לבן הזוג (את אותה אהבה/שימת לב/התחשבות שהוא ציפה לקבל ממני)
עוד כתוב בבראשית: " ויעזוב איש את אמו ואביו ודבק באשתו"
כלומר-האחריות על להיות נאמן לאשה היא של האיש.
מישהיא דתיה מבהירה לי שע"פ ההלכה תפקיד האישה לשמור על האיש שלה- שלא ייפול וייחטא עם נשים זרות.
ע"פ המשפט המצוטט להלן מבראשית פרק א,מראשית הבריאה,כתוב:"ודבק באשתו"
לא כתוב שהאשה צריכה "להדביק" אותו
עם זאת,חכמים וגדולים משך כל הדורות הבינו את הסכנה הכרוכה ביצר הגברי שעלול להפילו ולכן התקינו תקנות המורות לא רק לגבר להישמר ממגע/מבט בנשים אחרות זולת אישתם, אלא גם על הנשים-לשמור על בעליהן. ליישר את הקו עוד בטרם מתחילה הסטייה הצידה,אפילו רק בהחבא,בקרן זווית.אפילו ללא נגיעה, רק במחשבות,במבטים, באנרגיה
חברתי מבהירה לי שאפילו אם היא נמצאת נוכחת בבית-אל לו לגבר שלה לראות אשה אחרת בשנתה (אני עם ילדיי בביקור סופ"ש- ישנים בביתם: לא מצא חן בעיניה)
אני לא שמרתי על האיש שלי.
מרגע שנכח עם אשה אחרת , ללא נוכחותי (וללא ידיעתי גם!),ב"ייחוד" מה שנקרא,משך שבוע שלם, נפתח הפתח לאינטימיות בניהם. מרגע שגילה שיש אלטרנטיבה קלה והרמונית לחוות זוגיות שתמלא את החסכים שהצטברו משך שנים של הזנחה הדדית , הדרך לפרידה כבר נסללה
ואני, בתמימותי,בעוולותי,בבורותי,בעוורוני , לא שמרתי על הזוגיות שלנו ולא שמרתי עליו
נתתי אמון מלא: לי זה לא יקרה. יש לי וודאות ובטחון מלא בגבר שלי. בזוגיות שלנו.
היה לי ברור ומובן מאליו שלא משנה מה יהיה-תמיד נהיה יחד, תמיד תמיד תגשר האהבה על הבעיות והקשיים.
אחרי ההתנסות שחווה בזמן ממושך בלעדי, ואחרי שחווה אינטימיות עם אשה אחרת, כבר היה לו מספיק אומץ לבחור בדרך חדשה: הוא כבר לא מוכן יותר להיות ברור ומובן מאליו.
רכילות שמגיעה לאוזניי מדווחת על משפחה שאני מכירה אישית: גבר-רב גדול בתורה (ממקורבי קרליבך), שבגד באשתו-אם ל 14 ילדים. ברח לחו"ל עם אשה אחרת. הייתכן? אם להם זה קרה,אז... הכל יכול לקרות
באיזה עולם אנחנו חיים?
ואולי זהו אותו יצר שהיה קיים מאז ומעולם בעולם
דפדוף מהיר בספר התנ"ך מגלה כי לא רק המלך דוד –צדיק,מלך המשיח, חטא עם נשים, אלא דורות לפניו ואחריו. התנ"ך כולו עמוס בסיפורי בגידות .
רק אני הייתי תמימה מדי לחשוב שלי זה לא יקרה, שהגבר שלי שונה מכל ה"גברים"
רק אני הייתי תמימה מדי לחשוב שנוכחות של איש ואישה(זרים,שאינם נשואים)יחד באותו בית,סופה של אנרגיית האש להצית אותם, עם/בלי קשר למידת מוסריותו/דתיותו/ערכיו של האיש.זה גדול עליו. בסוף גם הטובים נופלים. קרקע של זוגיות בקשיים (ולמי אין קשיים? ולנו היו לא מעט )פוריה מספיק כדי לאפשר לזיק התרגשות בינו ובינה להצמיח קשר של בגידה.
מוצאת עצמי תוהה ותועה: האם היתה זו אחריותי לשמור על האיש שלי מפני חטא הסטייה מדרך הישר?
שמא מעלתי אני בתפקידי כאשה המצווה ע"פ ההלכה לשמור על בעלה?
אחרי שכבר חוללה קדושת הנישואים בנינו, הסכמתי לו ללכת. "לך לך", קראנו באותה פרשה
בייאושי,בחולשתי,בחוסר האונים שלי מול המציאות החדשה שהתהוותה בעל כורכי, הסכמתי לשחרר אותו להמשיך בסטייה (ועוד עם אשה גויה,השם ירחם)
הוא מגיש תביעת גירושים אכזרית,מעליל שקרים , מאשים בעלילות שווא
ואני נכנעת, מוותרת עליו, מוותרת על הזוגיות שאולי אפשר היה לשקם
ואולי לא הייתי צריכה לוותר?
בעידן החדש בו ה"אני" מקבל מקום של כבוד בהוויה היומיומית, בעידן שבו כל אחד נקרא לקחת 100% אחריות על עצמו,על הבחירות שלו,התנהגותו,מעשיו,
אני הייתי זו שהטיפה לו משך שנים,שנים-קח אחריות על הבחירות שלך ואל תצפה ממני לבחור בשבילך. זה קל –כי אז אתה יכול להאשים אותי (שאני משתלטת לך על הבחירות),אבל זה לא הוגן ולא מוסרי
ועכשיו,אחרי שלקח אחריות ובחר לעזוב את הבית, את הזוגיות,את התא המשפחתי שבנינו משך 20 שנה של יחד, עכשיו אני פתאם מבינה שאחריות האדם לא רק על עצמו ובחירותיו אלא זו אחריות הורית של שנינו, לדאוג לדורות הבאים. האחריות המשותפת לגדילתם הבריאה של ילדינו
האיש של חברתי הדתייה מוסיף לדבריה: אחריותי הראשונה היא להיות נאמן קודם כל לבורא עולם.
רק אח"כ באה הנאמנות לאשה
לעומת זאת האישה מצווה ע"פ ההלכה לשים את נאמנותה המלאה קודם כל לאיש שלה ורק אח"כ לאמונתה,לילדיה. "אשה כשרה עושה רצון בעלה" – כך,אחותי החרדית מוסיפה
מדוע קיימת האפליה הזו?
מדוע לא לגיטימי שהאישה תהה מחוייבת לשים את נאמנותה המלאה בשם, במימוש האימהי שלה
אולי כי מאיש לקחה זאת? עצם מעצמי אמר האדם,בשר מבשרי.
כחלק מתהליך חשבון הנפש שאני עושה עם עצמי בניסיון להבין את השבר שפקד אותנו
(אגב,כשאשה נכנסת להריון ,נהוג לומר שהיא נפקדה. הגבר גבר עליה והיא קיבלה פקודה!)
על אותו משקל-המשבר שפקד אותנו, היה חייב לקרות,בפקודה!
על מה ולמה? למה אלוהים רצה שניפול? למה הוא פוקד עלינו את הפקודה הזו?
אולי כדי שנוכל אח"כ לקום ולהתחיל מחדש?
הרי ללא החושך,לא היינו רואים את האור.
החושך היה קיים מבראשית.כתוב: "וחושך על פני תהום". רק אח"כ ברא אלוהים את האור והפריד בין יום מלילה.
בקיצור-כחלק מתהליך חשבון הנפש,אני בוחנת ובודקת היכן נפלתי אני? מהי האחריות האישית שלי שלא מילאתי כהלכה
באיזה אופן לא שמרתי אני עליו,על האיש שלי,על האש בנינו.
האם הוא לא היה מספיק חשוב עבורי כדי שאשקיע בשמירה עליו?
או שמא התעייפתי משמירה אינטנסיבית כל כך על הילדים ,שלא נשארו בי כוחות לשום דבר אחר בסופו של יום
ולמה בעצם אני צריכה לשמור עליו מפני היצרים של עצמו? האין זו אחריות שלו?
כן. בוודאי שזו אחריות שלו. אבל לי יש גם אחריות לשמור על שלמות המשפחה,למען עתיד ילדיי. הייתי צריכה לשמור יותר.
שיחררתי את האיש שלי לדרכו מתוך הבנה שאני מודעת לאחריות שלי-לחלק שלי בהדרדרות היחסים. רציתי לתקן. ביקשתי לתקן.שיניתי סדרי עדיפויות,אבל זה היה קצת מדי ומאוחר מדי. הוא היה כבר במקום אחר. לא מסכים. לא רוצה. יש לו כבר חיים חדשים עם תפאורה חדשה: אשה אחרת,בית,עבודה,נוף,עיסוקים,חיי חברה, הכל מהתחלה
אבל המהות? האם הוא נשאר במהותו אותו אדם? מה היא אחריותו כלפי יצירתו מהעבר לעומת חייו החדשים?
הפקודה שקיבלנו במשותף פוקדת עלינו להמשיך להיות שותפים לאחריות ההורית כל חיינו,כל עוד נשמת חיים באפנו-אנחנו אבא ואמא. בין אם נרצה בכך ובין אם לאו. העבודה שלשמה ירדה נשמתנו לעולם וחברה יחד,חייבת להיעשות.
ודבק איש באשתו והיו לבשר אחד" "
איזו משמעות ריקה מתוכן יש לחתיכת נייר המסמיכה בית דין לקבוע גירושים
הרי אם יש לנו ייעוד משותף ביחד- נהיה יחד כל עוד נשלים את ייעודנו,את הלמידה ההדדית
השאלה שמעסיקה אותי היא היכן למקם את הבחירות שלי בסולם הערכים המוסרי-רוחני:
האם לעשות הפרדה בין האחריות שלי לשלו, האם כל אחד מאיתנו אחראי רק על עצמו או שיש לנו אחריות משותפת על היצירה שלנו-על הילדים שלנו
נפקדנו. קיבלנו פקודה. זכינו להקים בית ומשפחה. זו זכות שהיא גם חובה
איך אני חיה בשלום עם עצמי ,עם האינדיווידואליות שלי,של מי שהנני,של האמא שחשוב לי להיות,עם האשה שבי-זו שצריכה לקבל (ולא מקבלת!!!) על מנת שתוכל לתת
איך אני לוקחת אחריות על המעשים והבחירות שלי,על הטעויות שעשיתי ועדיין חיה בשלום עם עצמי,במציאות שבה האיש שהיה אישי אינו מעוניין להיות שותף,למלא את הפקודה,לממש את הזכות,לקיים את החובה