על ידי האזרח_דרור* » 27 אפריל 2003, 12:25
כל התהיות בדף הזה מקבלות תשובות בנושא
מה זה פרבור
וביקושרים ממנו על הנושא.
כן, בטווח הקצר הכביש עוזר להמנע מפקקים. אבל גם , בטווח הארוך יותר הוא מבטיח פקקים גדולים הרבה יותר ובעיות רציניות יותר בכל מה שקשור לתחבורה, לסביבה, לכלכלה ולחברה.
גשרים לאיילים - היו כאלו דברים בעולם. אולם כיוון שעיקר הנזק של הכביש הוא עידוד הפרבור והבניה סביבו (תחילה של קניונים ולאחר מכן של שכונות שלמות) , לאילים לא ישאר בכלל מקום מחיה, כך שהמעבר מאזור מחיה אחד לשני יהיה לא רלוונטי.
מערכת הרכבות בארץ בנויה על תשתית שהוקמה עוד בזמן התורכים! ולאחר מכן שופצה והורחבה על ידי הבריטים. לא פלא לכן שהתחנות ממוקמות הרבה פעמים במוקמות מוזרים - התכנון של הערים שהוקמו לאחר מכן כלל לא התחשב ברכבות ולא שף להקים קווים חדשים.
החזון של ישראל המפוברבת , זו שממשיכה להסמך על רכב פרטי כעל אמצעי תחבורה ראשי, הוא עיר גדולה אחת נמוכה ובזבזנית בשטח - החל מאשדוד , בואכה ירושלים, ועד אשדוד. משולש ענקי של מגה פוליס מיותרת, חונקת הסובלת מכל התחלואים של ערי - רכב דומות שקמו בעשורים האחרונים בארה"ב. אבל בחלם כמו בחלם, מסרבים ללמוד מנסיונם של אחרים. (מובן שלא הכל חלמאות , הרווח הענקי מתפעול הכביש ומהבניה המפורוורת סביבו תרם רבות להחלקת הכביש קדימה ולסתימת הביקורת נגדו)
כך לדוגמא ראש עיריית רמת השרון, וראש עיריית כפר סבא הוציאו הודעות של תמיכה בכביש (במימון חברת דרך ארץ זכיינת הכביש). כשהפגינו נגד ראש עיריית רמת השרון על תמיכתה היא מחתה נגד המפגינים על שהיא עשתה זאת כאדם פרטי (מה שלא הפריעה לה לחתום כראש עיריית רמת השרון ). הנימוק במודעה היה - "קיצור הפקקים" זאת למרות ששום פקק בין רמת השרון לתל אביב היה יכול להפתר על ידי הכביש - וזאת על פי מוציאו לפועל עצמם. בפרסומים רשמיים הם טענו שהטענות נגדם הם פיקציה, היות והם לא הבטיחו להקל את הפקקים לנוסעים אל תל אביב, עם זאת במודעות שלהם לציבור הרחב הם נקטו בדיוק בקו הזה.
זו רק דוגמא אחת לשקרים , הונאה , שוחד, ניצול ציני וכו' שנקטו בו יזמי הכביש וגרוריהם הפוליטקאים. עוד דוגמאות קלאסיות:
- בזמן שביתת הנכים הראשונה התאספה ניצגות משרדי האוצר ומשרדים אחרים כדי להעביר ליזמי הכביש 400 מיליון ש"ח. מה שלקח לנכים חודשיים ימים ולאחר מכן עוד 2 שביתות ארוכות ולא כובד במלואו, לקח ליזמי הכביש 14 שעות.
- היזמים מקבלים החזרים מהמדינה של 70-80 אחוזים מהרווח הצפוי להם. כך שגם אם לא תסעו עליו - תשלמו. למרות זאת , ולמרות תמריצים כספיים כמו הלוואות מסובסדות, מענקים, בניית 3 מחלפים וכל כבישי הרוחב על חשבון משלם המיסים, תשלום פיצויים לבעלי החלקות שהכביש עובר עליהם ועוד - לא מפריע הדבר ליזמים לטעון שהכביש מומן רק מכספים פרטיים.
- בפעם הראשונה בישראל מאשרים לחברה פרטית לחדור לתוך מאגרי המידע של הממשלה. מי שלא ישלם לחוצה ישראל על נסיעה, רכבו עשוי להשלל ממנו ועוד סנקציות דרקונית עלולות להנקט, תוך השחברה מקבלת יכולת לעיין בנותני בעלות רכב של משרד הרישוי ולהפעיל משטרה פרטית על הכביש.
- מי התהום של ראש העיין, שמספקים מי שתיה למיליון איש נמצאים בסכנה מצד הכביש. מובן שלא נערך תסקיר סביבתי בנושא.
- אשתו של ח"כ מאיר שטרית היתה אשת יחסי הציבור של הפרוייקט. שטרית פעל למעל הכביש הן על ידי הטלת משמעת קואליציונית מול חברי ליכוד בהצבעה בכנסת (הכביש הוא נושא ערכי?) , והן לאחר מכן כשדחף להעלות את מהירות הנסיעה המותרת בכביש ל110 קמ"ש.
כל התהיות בדף הזה מקבלות תשובות בנושא
[po]מה זה פרבור[/po]
וביקושרים ממנו על הנושא.
כן, בטווח הקצר הכביש עוזר להמנע מפקקים. אבל גם , בטווח הארוך יותר הוא מבטיח פקקים גדולים הרבה יותר ובעיות רציניות יותר בכל מה שקשור לתחבורה, לסביבה, לכלכלה ולחברה.
גשרים לאיילים - היו כאלו דברים בעולם. אולם כיוון שעיקר הנזק של הכביש הוא עידוד הפרבור והבניה סביבו (תחילה של קניונים ולאחר מכן של שכונות שלמות) , לאילים לא ישאר בכלל מקום מחיה, כך שהמעבר מאזור מחיה אחד לשני יהיה לא רלוונטי.
מערכת הרכבות בארץ בנויה על תשתית שהוקמה עוד בזמן התורכים! ולאחר מכן שופצה והורחבה על ידי הבריטים. לא פלא לכן שהתחנות ממוקמות הרבה פעמים במוקמות מוזרים - התכנון של הערים שהוקמו לאחר מכן כלל לא התחשב ברכבות ולא שף להקים קווים חדשים.
החזון של ישראל המפוברבת , זו שממשיכה להסמך על רכב פרטי כעל אמצעי תחבורה ראשי, הוא עיר גדולה אחת נמוכה ובזבזנית בשטח - החל מאשדוד , בואכה ירושלים, ועד אשדוד. משולש ענקי של מגה פוליס מיותרת, חונקת הסובלת מכל התחלואים של ערי - רכב דומות שקמו בעשורים האחרונים בארה"ב. אבל בחלם כמו בחלם, מסרבים ללמוד מנסיונם של אחרים. (מובן שלא הכל חלמאות , הרווח הענקי מתפעול הכביש ומהבניה המפורוורת סביבו תרם רבות להחלקת הכביש קדימה ולסתימת הביקורת נגדו)
כך לדוגמא ראש עיריית רמת השרון, וראש עיריית כפר סבא הוציאו הודעות של תמיכה בכביש (במימון חברת דרך ארץ זכיינת הכביש). כשהפגינו נגד ראש עיריית רמת השרון על תמיכתה היא מחתה נגד המפגינים על שהיא עשתה זאת כאדם פרטי (מה שלא הפריעה לה לחתום כראש עיריית רמת השרון ). הנימוק במודעה היה - "קיצור הפקקים" זאת למרות ששום פקק בין רמת השרון לתל אביב היה יכול להפתר על ידי הכביש - וזאת על פי מוציאו לפועל עצמם. בפרסומים רשמיים הם טענו שהטענות נגדם הם פיקציה, היות והם לא הבטיחו להקל את הפקקים לנוסעים אל תל אביב, עם זאת במודעות שלהם לציבור הרחב הם נקטו בדיוק בקו הזה.
זו רק דוגמא אחת לשקרים , הונאה , שוחד, ניצול ציני וכו' שנקטו בו יזמי הכביש וגרוריהם הפוליטקאים. עוד דוגמאות קלאסיות:
[list]
[*] בזמן שביתת הנכים הראשונה התאספה ניצגות משרדי האוצר ומשרדים אחרים כדי להעביר ליזמי הכביש 400 מיליון ש"ח. מה שלקח לנכים חודשיים ימים ולאחר מכן עוד 2 שביתות ארוכות ולא כובד במלואו, לקח ליזמי הכביש 14 שעות.
[*] היזמים מקבלים החזרים מהמדינה של 70-80 אחוזים מהרווח הצפוי להם. כך שגם אם לא תסעו עליו - תשלמו. למרות זאת , ולמרות תמריצים כספיים כמו הלוואות מסובסדות, מענקים, בניית 3 מחלפים וכל כבישי הרוחב על חשבון משלם המיסים, תשלום פיצויים לבעלי החלקות שהכביש עובר עליהם ועוד - לא מפריע הדבר ליזמים לטעון שהכביש מומן רק מכספים פרטיים.
[*] בפעם הראשונה בישראל מאשרים לחברה פרטית לחדור לתוך מאגרי המידע של הממשלה. מי שלא ישלם לחוצה ישראל על נסיעה, רכבו עשוי להשלל ממנו ועוד סנקציות דרקונית עלולות להנקט, תוך השחברה מקבלת יכולת לעיין בנותני בעלות רכב של משרד הרישוי ולהפעיל משטרה פרטית על הכביש.
[*] מי התהום של ראש העיין, שמספקים מי שתיה למיליון איש נמצאים בסכנה מצד הכביש. מובן שלא נערך תסקיר סביבתי בנושא.
[*] אשתו של ח"כ מאיר שטרית היתה אשת יחסי הציבור של הפרוייקט. שטרית פעל למעל הכביש הן על ידי הטלת משמעת קואליציונית מול חברי ליכוד בהצבעה בכנסת (הכביש הוא נושא ערכי?) , והן לאחר מכן כשדחף להעלות את מהירות הנסיעה המותרת בכביש ל110 קמ"ש.
[/list]