על ידי ענת_גביש* » 22 ינואר 2004, 23:55
יונת כתבת:
אבל אין לך אחריות על התחושה שלהן.
נגיד שאת יושבת ומיניקה או קוראת סיפור לילד שלך ופתאם מתחיל רעש מבהיל מתחת לחלון. שני אנשים פורצים בצעקות, כלי עבודה כבד מתחיל לפעול פתאם ברעש עצום, והילד קופץ ונבהל. גם כאן, אין לך אחריות על התחושה שלו. אפשר להבין למה אני משווה את זה להצפת מתנות?
ובכלל, יש לעשות קצת סדר והפרדה בבעיות כאן:
- בעיית מתנת יומולדת רק לבעל היומולדת, (נראה לי די סביר שרק בעל השמחה יקבל, ומקסימום יהיו מתנות ניחומים)
- בעיית מתנות לא זהות לשני אחים, כשאין "סיבה מיוחדת" למתנות והמתנות לא נבחרות לפי בקשת או צרכיו של הילד אלא באות כ"הפתעה" .
(נראה לי שזה מכניס מתח יותר משמחה, ותהרגו אותי אם אני מבינה מה שרובכם אמרתם, שהשוויון במתנות גורם לתחושת אי שוויון.)
מישהו יכול להסביר לי מה זה אומר? אני לא מתכוונת למצב אותו תיארה
צפי ג עם השמלות השנואות והאקורדיון, שזה מצב אחר לגמרי. אני מתכוונת לאוטו ירוק מול בובה ורודה. לסרט לשיער מול חוברת צביעה. מבינים אותי?
מנסיון כאן, כשהן קיבלו את אותו הדבר תמיד היתה תחושה של סיפוק ורוגע. לא מבינה איך הדשא של השכן נכנס כאן , כרמית,
כי אי אפשר תמיד לתת אותו דבר בדיוק, באותה כמות_ , למה, בעצם? מדובר במתנות הפתעה של מישהו שבא לביקור! _אם רגילים שכל אחד מקבל לפי צרכיו / רצונותיו / ... ולאו דווקא אותו דבר, מתרגלים להתייחס לכל אחד לפי מה שהוא, ולא לצפות לקבל אותו דבר. שוב, מדובר במתנות הפתעה, לא בקניות לפי צרכים או דרישה של הילדים.
- בעיית הצפת מתנות: אני מרגישה שהרבה זה לא טוב. זה מערער שלוות נפש וזה מעורר תחושת רעב שאינו יודע שובעה. אפשר לתת משהו הכי קטן ופשוט וסמלי, שיתקבל בתחושה של שמחה ותודה וגם אולי יעורר בילד רצון לתת בעצמו משהו במידות יכולתו. הנתינה החד כיוונית של המון דברים נורא מיוחדים לא משאירה לו מקום להיזכר שגם הוא יכול לתת משהו , דבר שבתנאים של "שקט מתנתי" היה עולה באופן טבעי, אני חושבת. (אנחנו לא המצאנו שזה "יפה" גם לתת . הנאת הנתינה קיימת בילדים קטנים באופן נקי .)
וזה מביא אותי לענין הקנאה. טעות. טעיתי. המילה קנאה בילבלה פה את הכל. הבנתי את זה כשקראתי מה כתבה
צפי ג :
לדעתי, קנאת אחים היא נורמלית לגמרי. למה שילדה בת 6 לא תקנא באחותה בת השנתיים, לא על חפצים, אלא על עולם של יחידות שאבד לה?
בדיוק! זוהי קנאה נורמלית שיש לה מקום ואין צורך או יכולת להתערב ולגונן שם. שם יש תהליך טבעי ובריא לעבור. עם תמיכה אבל בלי אפשרות למנוע .
אבל המתח (שזו המילה שהבנתי שצריכה להחליף את המילה קנאה), המתח שמעוררים חפצים הוא כן בר פיקוח. הוא כן באחריותינו. כמו שתחושת הבהלה של הילד מהכלי הכבד היא לא באחריותנו, אבל באחריותנו לקום ולסגור את החלון.
ציפי ,
'כל אחד לפי צרכיו, כל אחד לפי יכולתו' - לא הבנתי את הקשר.
וילדים, לעולם יצפו לעוד משהו אחד נוסף - אני לא מסכימה, אבל נסיוני הוא עדיין מועט שנים, ואולי אגלה בהמשך שטעיתי. (מקווה שלא.)
ו
בקשר לחיבוקים ולנשיקות, אני מניחה שהתשובה ברורה (-:
יונת כתבת: [u]אבל אין לך אחריות על התחושה שלהן.[/u]
נגיד שאת יושבת ומיניקה או קוראת סיפור לילד שלך ופתאם מתחיל רעש מבהיל מתחת לחלון. שני אנשים פורצים בצעקות, כלי עבודה כבד מתחיל לפעול פתאם ברעש עצום, והילד קופץ ונבהל. גם כאן, אין לך אחריות על התחושה שלו. אפשר להבין למה אני משווה את זה להצפת מתנות?
ובכלל, יש לעשות קצת סדר והפרדה בבעיות כאן:
[list]
[*] בעיית מתנת יומולדת רק לבעל היומולדת, (נראה לי די סביר שרק בעל השמחה יקבל, ומקסימום יהיו מתנות ניחומים)
[/list]
[list]
[*] בעיית מתנות לא זהות לשני אחים, כשאין "סיבה מיוחדת" למתנות והמתנות לא נבחרות לפי בקשת או צרכיו של הילד אלא באות כ"הפתעה" .
[/list]
(נראה לי שזה מכניס מתח יותר משמחה, ותהרגו אותי אם אני מבינה מה שרובכם אמרתם, שהשוויון במתנות גורם לתחושת אי שוויון.)
מישהו יכול להסביר לי מה זה אומר? אני לא מתכוונת למצב אותו תיארה [po]צפי ג[/po] עם השמלות השנואות והאקורדיון, שזה מצב אחר לגמרי. אני מתכוונת לאוטו ירוק מול בובה ורודה. לסרט לשיער מול חוברת צביעה. מבינים אותי?
מנסיון כאן, כשהן קיבלו את אותו הדבר תמיד היתה תחושה של סיפוק ורוגע. לא מבינה איך הדשא של השכן נכנס כאן , כרמית, [u]כי אי אפשר תמיד לתת אותו דבר בדיוק, באותה כמות_ , למה, בעצם? מדובר במתנות הפתעה של מישהו שבא לביקור! _אם רגילים שכל אחד מקבל לפי צרכיו / רצונותיו / ... ולאו דווקא אותו דבר, מתרגלים להתייחס לכל אחד לפי מה שהוא, ולא לצפות לקבל אותו דבר.[/u] שוב, מדובר במתנות הפתעה, לא בקניות לפי צרכים או דרישה של הילדים.
[list]
[*] בעיית הצפת מתנות: אני מרגישה שהרבה זה לא טוב. זה מערער שלוות נפש וזה מעורר תחושת רעב שאינו יודע שובעה. אפשר לתת משהו הכי קטן ופשוט וסמלי, שיתקבל בתחושה של שמחה ותודה וגם אולי יעורר בילד רצון לתת בעצמו משהו במידות יכולתו. הנתינה החד כיוונית של המון דברים נורא מיוחדים לא משאירה לו מקום להיזכר שגם הוא יכול לתת משהו , דבר שבתנאים של "שקט מתנתי" היה עולה באופן טבעי, אני חושבת. (אנחנו לא המצאנו שזה "יפה" גם לתת . הנאת הנתינה קיימת בילדים קטנים באופן נקי .)
[/list]
וזה מביא אותי לענין הקנאה. טעות. טעיתי. המילה קנאה בילבלה פה את הכל. הבנתי את זה כשקראתי מה כתבה [po]צפי ג[/po] :
[u]לדעתי, קנאת אחים היא נורמלית לגמרי. למה שילדה בת 6 לא תקנא באחותה בת השנתיים, לא על חפצים, אלא על עולם של יחידות שאבד לה?[/u]
בדיוק! זוהי קנאה נורמלית שיש לה מקום ואין צורך או יכולת להתערב ולגונן שם. שם יש תהליך טבעי ובריא לעבור. עם תמיכה אבל בלי אפשרות למנוע .
אבל המתח (שזו המילה שהבנתי שצריכה להחליף את המילה קנאה), המתח שמעוררים חפצים הוא כן בר פיקוח. הוא כן באחריותינו. כמו שתחושת הבהלה של הילד מהכלי הכבד היא לא באחריותנו, אבל באחריותנו לקום ולסגור את החלון.
ציפי ,[u]'כל אחד לפי צרכיו, כל אחד לפי יכולתו'[/u] - לא הבנתי את הקשר.
[u]וילדים, לעולם יצפו לעוד משהו אחד נוסף[/u] - אני לא מסכימה, אבל נסיוני הוא עדיין מועט שנים, ואולי אגלה בהמשך שטעיתי. (מקווה שלא.)
ו
בקשר לחיבוקים ולנשיקות, אני מניחה שהתשובה ברורה (-: