על ידי בשמת_א* » 03 פברואר 2014, 15:53
זה בדיוק זה. העניין הוא, שאני מרגישה שניסיון להתאים אליה את עולם רק מתסכל אותנו עוד יותר (אותנו - המבוגרים סביבה ואותה), כי זה הרי בלתי אפשרי. תמיד יש משהופעם השוקו, פעם הנעל, פעם השמלה שבדיוק בכביסה. אולי אני עושה לה בכלל עוול שאני גורמת לה לחשוב שאני יכולה להתאים אליה את העולם? אני בסופו של דבר לא יכולה לעשות את זה. נכון שאני יכולה לחמם שוקו, אבל אני לא יכולה לדאוג שהשמלה שהיא אוהבת תמיד תהיה נקייה, ואני לא יודעת מה עוד
הממממ.
תראי, כשאני מקבלת תגובות כאלה, אז ההבנה שלי את המצוקה של הילד מאפשרת לי -
לא להילחץ מזה.
לא לכעוס.
שהכפתורים שלי לא יופעלו.
ובעיקר לתת בשלווה את תמונת המציאות.
בעיקר לעזור לילד להסכין עם העובדה שהמציאות היא ככה וזה בסדר. זאת המציאות.
אם זה הקקאו והוא חם מדי, אז אני אומרת בשלווה, שאין בעיה, תיכף יתקרר.
אם השמלה האהובה בכביסה, אני אומרת בלי לחץ ובלי התנצלות, שהיא בכביסה.
(והמסר: ככה זה. וזו לא בעיה. כי יש בגדים אחרים. זה לא אסון. נכון, התבאסת. - עכשיו פה יש קו דק שהתאמנתי שנים בהליכה עליו: מצד אחד אני רוצה לתת לילד מרחב להתבאסות שלו, והאידיאלי שהיא תתבאס לה ואני אגיד שעד שהיא תחליט מה היא רוצה ללבוש אני הולכת לעשות ... [משהו אחר שאני צריכה לעשות]. מצד שני, הרבה פעמים, ובמיוחד במצב שאת מתארת, כל זה קורה בלחץ זמן שבוודאי מגביר את הלחץ שלה. היא רוצה א' וא' לא קיים או לא אפשרי, ועכשיו קשה לה לצאת מהקיבעון ולעבור בגמישות לתוכנית ב'. זה פשוט הקושי שלה).
אולי אני עושה לה בכלל עוול שאני גורמת לה לחשוב שאני יכולה להתאים אליה את העולם?
תראי, אני אישית לא אוהבת לחשוב במונחים של "עושה לה עוול".
אני התבוננתי בילדים שמתנהגים ככה וחשבתי יותר בכיוון של "מה יותר יעיל", וגם - מה המטרות שלי.
המסקנה שלי היתה, שאני רוצה לעזור לילד שסובל מהמצוקה הזאת ללמוד להתאים את עצמו לעולם במידת האפשר, ולהתאים את העולם אליו במידת האפשר.
או בשורה התחתונה: גמישות.
אם אני בוכה שהשוקו קר לי מדי ונכנסתי ללחץ ומצוקה בגלל זה ורק מסתכלים עלי ולא מנסים לעזור לי, בחיי שהייתי מרגישה שלא אוהבים אותי בכלל ולא איכפת ממני.
מה שאני רוצה ללמד זה
גמישות תוך כדי
אהבה ויחס חם.
כל מקרה לגופו.
אם השוקו קר מדי, יש מה לעשות. אפשר להוסיף חלב חם או מים חמים ואת זה אני אעשה עבור הילד שלי אם הוא רוצה. אני אציע לו וכך אלמד אותו: א. שכאשר המצב לא מתאים יש לפעמים אפשרות לתקן אותו באופן פעיל. ב. שאמא מוכנה לעזור. ג. שלאמא איכפת מהמצוקה שלו והיא מבינה ומקבלת את הצורך שלו.
אם השוקו חם מדי, לא צריך לעשות שום דבר אקטיבי. פה אני מרגישה שהילד שלי צריך ללמוד פשוט את עובדות החיים: כל מה שחם מדי, מתקרר... בקיץ לאט, בחורף מהר. במצב הזה, אני מרגישה שתפקידי ללמד את הילד לא "איזו התערבות אקטיבית תתקן את המצב" אלא פשוט, שאין מה להילחץ, צריך רק לחכות קצת והנה זה יתקרר. אפשר להירגע.
(זה מלמד אותי קצת על תהליכי חשיבה בילדים, שלפעמים אני מצפה מהם להבין שהתה או השוקו יתקררו ואז המציאות טופחת על פני ואני קולטת שהם פשוט לא התנסו מספיק ולא הפנימו מספיק את כלל הטבע שאומר שהשוקו החם מדי, יתקרר מעצמו).
פה תפקידי לתווך וללמד באופן אקטיבי - להמתין בסבלנות. ולהרגיע. להרגיע את הדאגה, החרדות, המצוקה והקיבעון (של "אוי אוי אוי זה לא מה שרציתי, מה יהיה, אני אבודה לנצח").
אם השמלה האהובה בכביסה, אני מרגישה שתפקידי ללמד את עובדות החיים גם פה: למשל, ללמד את שרשרת הבגדים בטבע (-: (את זה כדאי ללמד בלי קשר למצוקות. יכול להיות שהילדה מנותקת לגמרי מעבודות הבית ולא רואה מיון כביסה, תליית כביסה, קיפול כביסה וכדומה? אולי היא מדמיינת שהשמלה אבודה לנצח? מה היא חושבת במוחה הקטן כשהיא נכנסת למצוקה? עם אחד הבנים הקטנים שאני מכירה, ההבנה של אמו ושלי היתה שהוא פשוט
לא מבין דברים במציאות שנראו לנו ממש מובנים מאליהם, ושאחיו הקטן הבין בקלי קלות בגיל צעיר ממנו. הבת שלך נמצאת ממש עכשיו בגיל שמתחילים להבין איך העולם פועל ויכול להיות שכל עובדת-חיים כזאת שהיא לא מבינה, שלא מתחברת לה, נדמית לה כמו "חור שחור" מפחיד. אז הייתי מנסה פשוט לתווך.)
בקיצור, הדגש שלי הוא אולי לא על כן או לא להתאים אליה את העולם אלא יותר על
- הבנת עובדות החיים בפשטות ובדרך מרגיעה,
- הדרכה לפיתוח הגמישות (אם אין אופציה א' תמיד יש אופציה ב', ג', ד' וכן הלאה),
- הדרכה לפיתוח קבלה והשלמה עם מה שיש ושאי אפשר להתאים,
- ואם אפשר להתאים אליה את העולם, לעשות את זה בלי לחץ, בלי פחד מהמצוקה שלה, ושוב עם הסבר על עובדות החיים.
[u]זה בדיוק זה. העניין הוא, שאני מרגישה שניסיון להתאים אליה את עולם רק מתסכל אותנו עוד יותר (אותנו - המבוגרים סביבה ואותה), כי זה הרי בלתי אפשרי. תמיד יש משהופעם השוקו, פעם הנעל, פעם השמלה שבדיוק בכביסה. אולי אני עושה לה בכלל עוול שאני גורמת לה לחשוב שאני יכולה להתאים אליה את העולם? אני בסופו של דבר לא יכולה לעשות את זה. נכון שאני יכולה לחמם שוקו, אבל אני לא יכולה לדאוג שהשמלה שהיא אוהבת תמיד תהיה נקייה, ואני לא יודעת מה עוד[/u]
הממממ.
תראי, כשאני מקבלת תגובות כאלה, אז ההבנה שלי את המצוקה של הילד מאפשרת לי -
לא להילחץ מזה.
לא לכעוס.
שהכפתורים שלי לא יופעלו.
ובעיקר לתת בשלווה את תמונת המציאות.
בעיקר לעזור לילד להסכין עם העובדה שהמציאות היא ככה וזה בסדר. זאת המציאות.
אם זה הקקאו והוא חם מדי, אז אני אומרת בשלווה, שאין בעיה, תיכף יתקרר.
אם השמלה האהובה בכביסה, אני אומרת בלי לחץ ובלי התנצלות, שהיא בכביסה.
(והמסר: ככה זה. וזו לא בעיה. כי יש בגדים אחרים. זה לא אסון. נכון, התבאסת. - עכשיו פה יש קו דק שהתאמנתי שנים בהליכה עליו: מצד אחד אני רוצה לתת לילד מרחב להתבאסות שלו, והאידיאלי שהיא תתבאס לה ואני אגיד שעד שהיא תחליט מה היא רוצה ללבוש אני הולכת לעשות ... [משהו אחר שאני צריכה לעשות]. מצד שני, הרבה פעמים, ובמיוחד במצב שאת מתארת, כל זה קורה בלחץ זמן שבוודאי מגביר את הלחץ שלה. היא רוצה א' וא' לא קיים או לא אפשרי, ועכשיו קשה לה לצאת מהקיבעון ולעבור בגמישות לתוכנית ב'. זה פשוט הקושי שלה).
[u]אולי אני עושה לה בכלל עוול שאני גורמת לה לחשוב שאני יכולה להתאים אליה את העולם?[/u]
תראי, אני אישית לא אוהבת לחשוב במונחים של "עושה לה עוול".
אני התבוננתי בילדים שמתנהגים ככה וחשבתי יותר בכיוון של "מה יותר יעיל", וגם - מה המטרות שלי.
המסקנה שלי היתה, שאני רוצה לעזור לילד שסובל מהמצוקה הזאת ללמוד להתאים את עצמו לעולם במידת האפשר, ולהתאים את העולם אליו במידת האפשר.
או בשורה התחתונה: גמישות.
אם אני בוכה שהשוקו קר לי מדי ונכנסתי ללחץ ומצוקה בגלל זה ורק מסתכלים עלי ולא מנסים לעזור לי, בחיי שהייתי מרגישה שלא אוהבים אותי בכלל ולא איכפת ממני.
מה שאני רוצה ללמד זה [b]גמישות[/b] תוך כדי [b]אהבה[/b] ויחס חם.
כל מקרה לגופו.
אם השוקו קר מדי, יש מה לעשות. אפשר להוסיף חלב חם או מים חמים ואת זה אני אעשה עבור הילד שלי אם הוא רוצה. אני אציע לו וכך אלמד אותו: א. שכאשר המצב לא מתאים יש לפעמים אפשרות לתקן אותו באופן פעיל. ב. שאמא מוכנה לעזור. ג. שלאמא איכפת מהמצוקה שלו והיא מבינה ומקבלת את הצורך שלו.
אם השוקו חם מדי, לא צריך לעשות שום דבר אקטיבי. פה אני מרגישה שהילד שלי צריך ללמוד פשוט את עובדות החיים: כל מה שחם מדי, מתקרר... בקיץ לאט, בחורף מהר. במצב הזה, אני מרגישה שתפקידי ללמד את הילד לא "איזו התערבות אקטיבית תתקן את המצב" אלא פשוט, שאין מה להילחץ, צריך רק לחכות קצת והנה זה יתקרר. אפשר להירגע.
(זה מלמד אותי קצת על תהליכי חשיבה בילדים, שלפעמים אני מצפה מהם להבין שהתה או השוקו יתקררו ואז המציאות טופחת על פני ואני קולטת שהם פשוט לא התנסו מספיק ולא הפנימו מספיק את כלל הטבע שאומר שהשוקו החם מדי, יתקרר מעצמו).
פה תפקידי לתווך וללמד באופן אקטיבי - להמתין בסבלנות. ולהרגיע. להרגיע את הדאגה, החרדות, המצוקה והקיבעון (של "אוי אוי אוי זה לא מה שרציתי, מה יהיה, אני אבודה לנצח").
אם השמלה האהובה בכביסה, אני מרגישה שתפקידי ללמד את עובדות החיים גם פה: למשל, ללמד את שרשרת הבגדים בטבע (-: (את זה כדאי ללמד בלי קשר למצוקות. יכול להיות שהילדה מנותקת לגמרי מעבודות הבית ולא רואה מיון כביסה, תליית כביסה, קיפול כביסה וכדומה? אולי היא מדמיינת שהשמלה אבודה לנצח? מה היא חושבת במוחה הקטן כשהיא נכנסת למצוקה? עם אחד הבנים הקטנים שאני מכירה, ההבנה של אמו ושלי היתה שהוא פשוט [b]לא מבין[/b] דברים במציאות שנראו לנו ממש מובנים מאליהם, ושאחיו הקטן הבין בקלי קלות בגיל צעיר ממנו. הבת שלך נמצאת ממש עכשיו בגיל שמתחילים להבין איך העולם פועל ויכול להיות שכל עובדת-חיים כזאת שהיא לא מבינה, שלא מתחברת לה, נדמית לה כמו "חור שחור" מפחיד. אז הייתי מנסה פשוט לתווך.)
בקיצור, הדגש שלי הוא אולי לא על כן או לא להתאים אליה את העולם אלא יותר על
[list]
[*] הבנת עובדות החיים בפשטות ובדרך מרגיעה,
[*] הדרכה לפיתוח הגמישות (אם אין אופציה א' תמיד יש אופציה ב', ג', ד' וכן הלאה),
[*] הדרכה לפיתוח קבלה והשלמה עם מה שיש ושאי אפשר להתאים,
[*] ואם אפשר להתאים אליה את העולם, לעשות את זה בלי לחץ, בלי פחד מהמצוקה שלה, ושוב עם הסבר על עובדות החיים.
[/list]