מפתח הלב: העזה
התכלית של מפתח זה הינה להזכיר שלכל אחד יש את הכלים של מה שנדרש כדי שיתאפשר לו להעז.
מפתח זה מקרב כל אחד אל עצמו ועוזר לו לגלות רגשות סמויים שמחכים לצאת לאור.....
עוד מוביל המפתח להתמקדות בהעזה מהמקום של חדוות הגילוי העצמי כמו הילד שעסוק בשמחה בגילוי שלו ומתוך כך מגיע אל השלב הבא של התפתחותו
מה זאת העזה?
כל דבר שקשור בשינוי
מודע של דפוס: מחשבה, אמונה, דיבור, מעשה או רגש.
לעיתים המודעות נמצאת לפני ההעזה ולעיתים היא יכולה להגיע אחריה.
לפעמים תהיה החלטה ולאחריה יהיה שינוי, ובפעמים אחרות רק בדיעבד יתברר שהיה כאן שינוי. בשני המקרים מעורבת המודעות.
התעתוע שבפחד
הפחד הינו חלק ממי שאנחנו. בתחילת דרכינו איננו מודעים אליו. כאשר אנו נעשים מודעים לפחד היחס אליו נעשה "דו ערכי": מצד אחד מתברר שתפקידו לשמור עלינו. מצד שני הוא מתגלה כגורם שמגביל ומפריע. הוא עומד בדרכינו בין המקום שאנו נמצאים בו לזה ששם אנו רוצים להיות. באופן טבעי נרצה לנצח אותו ולהתגבר עליו.
תרומת מפתח ההעזה
מפתח ההעזה בא להזכיר שהפחד הוא חלק מאיתנו וככזה מוצע להכיר בו, להכיל אותו ולאפשר לעצמנו לעשות את הקפיצה
לרגע הבא בכאן ועכשיו
פרידה מהישן
לפני שמחדשים ומתחדשים נדרש לשחרר את הישן. אפשר לעשות זאת באמצעות פרידה.
לפני שנפרדים חשוב לבדוק שלא משאירים מאחור את האני הישן והולכים קדימה עם האני החדש. העזה משמעה לשחרר רק את הדפוסים הישנים, הילד הפנימי נשאר .
שאלות ושיחות פנימיות שעולות בהקשר לשחרור ושינוי
מה צריך לעשות על מנת לשחרר את הישן?
לעיתים חלק מהישן נראה כאילו זו הזהות והמהות שלנו. איך אפשר לוותר על עצמנו? מה יישאר עם נשחרר את המהות שלנו?
צריך לקחת סיכון ענק בלי שמובטח שום דבר בתמורה.
רגשות סמויים שמבקשים לצאת לאור
כאשר נמצאים בתהליך של שינוי, המודעות מפנה את תשומת הלב לרגשות מסויימים שעולים באופן קבוע במצבים מסויימים.
יהיה אחד שבאופן קבוע ירגיש אכזבה, אצל האחר יעלה כעס, השלישי יחוש בעצב ואילו כאב יהיה הביטוי אצל הרביעי.
כאשר אותו הרגש עולה באופן קבוע מסתתר כאן דפוס.
ההעזה מתחילה כאשר מזהים את הרגש ומכילים אותו. חשוב לתת מקום לרגש כי מאחוריו עומד ילד פנימי שמבקש מקום. באמצעות ההכרה ברגש יקבל הילד את המקום אותו הוא מבקש.
לתת הכרה לרגש משמעו להסביר לילד הפנימי כי יש סיבה מדוייקת למה שהוא מרגיש. ויכול להיות שזה המקום בו תתפתח שיחה בין הילד הפנימי לבוגר.
ההקשבה לילד הפנימי היא זו שתאפשר לבוגר לשחרר את הדפוס בזמן הנכון לו.
מה לעשות לפני שמשחררים דפוסים ישנים?
- לפני שמשחררים מוצע לבדוק מה הסיכון שנמצא בשחרור. לבדוק גם דברים שנראים מובנים מאליהם.
מה הסיכון בלשחרר את הכאב? מה הסיכון בלשחרר אשמה?
מה אני מפסיד מכך? והאם זה בסדר לי להפסיד את זה בלי לדעת אם אני מרוויח לגמרי?
- לבדוק אפשרויות חלופיות לדפוס.
תיאור דפוס לדוגמה: בכל פעם שבן משפחה אומר משפט "מקפיץ נגדי " אני משתתק ומתכנס בתוך עצמי.
האפשרויות החלופיות לדפוס התגובה: שלא אפגש עם אותו בן משפחה, שאענה לו, שאכתוב לו מכתב, שאתעלם ואמשיך במעשי...
גם כאן לבדוק מה התרחיש שיכול להיות עם כל אחד מהאפשרויות. מה יכול להיות הכי גרוע?
- לתרגל שינוי בקטן ובהדרגה להרחיבו.
תיאור דפוס לדוגמה: בכל פעם שבן זוגי אומר לי משפט ביקורתי זה מערער אותי.
ההחלטה: בפעם הבאה שהוא יאמר לי משהו ביקורתי אזכיר לעצמי שהוא אומר לי משהו עניני ולא ביקורתי.
חשוב לבדוק בכל פעם האם בתרחיש שעשיתי אכן צפיתי את הגרוע ביותר או שהתגלה שם משהו חמור יותר. לפעמים קשה לראות את כל התמונה ודברים נוספים מתגלים במשך ההתבוננות והשינוי.
- לאחר שמתקבלת תמונה בהירה ושלמה אפשר להודיע שמסכימים לשנות דפוס מסויים.
הרווח הגדול מכולם
אכן נדרשים אומץ ולקיחת סיכונים על מנת לחוות את החיים.
למרות שלעיתים נראה רק את המחיר שבהעזה. בדיעבד הרווח יתברר לנו ככפול ומכופל. לפעמים גם נעיז למען דבר אחד ונרוויח דבר אחר.
יש מחיר להעזה. התמורה למחיר זה היא לחיות את החיים מתוך אין סוף אפשרויות. כל העזה הופכת את הבלתי אפשרי לאפשרי. כמו אותו ילד שברגע שהוא עומד לעומת קודם כאשר רק ישב עולם שלם נפרש בפניו.וכשהוא החל לצעוד העולם שלו גדל עוד והאפשרויות והפך להיות זמין אליו יותר ויותר.
האתגר שבהעזה
לסמוך על עצמנו ועל החיים מתוך הידיעה שיש להם תכלית. תכלית זו קשורה לטובתנו הגבוהה ביותר.
|
||||*|