על ידי צפריר_שפרון* » 19 יוני 2002, 10:15
ענת,
את צודקת.
בשמת,
הזכות להעניק לילדינו טבועה בנו "א-פריורי" - כחלק בלתי נפרד ממהותנו. זכות זו ניתנת אם תרצי מעצם הוויתנו כיצורים חיים.
לגבי ה"הפרדה" הקיימת בין יחסינו עם ילדינו לבין יחסינו עם אחרים. הזכות להיות שותפים לבריאה, בריאת יצור חי, צאצא, היא-היא הזכות להיות בעמדה שבה אנו מעניקים לילד כשזה- הילד אינו מחוייב לגמול לנו, להעניק לנו. זוהי הזכות "להיות אלוהים", שהרי האלוהות, הבריאה, מעניקה לנו חיים בכל מקרה, חסד מושלם. הרי הבריאה איננה זקוקה כלל וכלל לתמורה מאיתנו, איננו יכולים להעניק לבריאה דבר, אלוהים לא זקוק לנו או למעשינו, ובכל מקרה, גם כאשר אנו (כבני אדם, כאנושות, וכפרטים), רוצחים, אונסים, פושעים, רשעים וגם כאשר אנו צדיקים, מוסריים, חכמים וכד' עדיין ניתנים לנו תנאים מתאימים לקיים חיים. כלומר, כל עוד נשמת חיים באפנו מתקיים אותו חסד, אותה נתינה חד צדדית מהאל לאדם. בדומה לכך אנו מעניקים לילדינו אהבה ללא כל קשר למעשיהם. שוב, כאן, הענקה זו מתמוססת לעתים ומקבלת פנים שנראות כתנאים העולים מתוך החיים עצמם. עדיין, הענקת החיים לילדינו, אשר ניתנה על ידינו בגיבוי מלא של אותה אלוהות לא נפסקת בעקבות אי עמידה בתנאי זה או אחר. בכל מקרה אנו דואגים לתנאי מחייה לילדינו.
לעומת זאת, כל מערכת יחסים אחרת מחייבת יחסי גומלין, שכן בכל מערכת יחסים אחרת אין כל היררכיה, אנו "בגובה העיניים", אין יחסי בורא-נברא, אנו בוראים רק את ילדינו, הורינו בראו רק אותנו.
אותה תחושה עילאית של נתינה ללא תנאי, נדיבות אין קץ היא תחושה נהדרת, והיא ההזדמנות הגדולה של גידול ילדים.
כאשר נעתיק התכוונות זו אל יחסי גומלין עם מי שאינו ילדינו, עשוי להתחולל קושי גדול אצל המקבל אשר אינו נדרש ליחסי גומלין, שכן מטבענו, איננו יכולים לקבל ולקחת מבלי לתת, לכן רבים כל כך מקומות בהם מתחוללת "כפיות טובה".
אותו אדם "כפוי טובה" פשוט לא יכול להמשיך ולקבל "חינם" מבלי להעניק בחזרה. כלומר, כאשר אני נותן משהו, כל דבר, ואינני מצפה או מוכן לקבל בחזרה (אפילו לא "תודה"), האדם המקבל נמצא במצוקה, ומתוך מצוקתו, בהכרח, יעניק לי מה שהוא יכול, לעתים קרובות היות ואיני מוכן (מטאפורית) לקבל חיבוק, יתן לי סטירה.
לכן, הענקה מלאה ללא ציפיה או מוכנות ליחסי גומלין לא תצלח ביחסים שאינם בורא-נברא. מצד שני ניתנת האפשרות לתת בהסכמה מלאה, בשלמות, ולקבל ולקחת את מה שמקבלים בהסכמה ובשלמות - יחסי גומלין.
הנושא מורכב ואני מקווה שהצלחתי להעביר את עיקר הדברים.
ענת,
את צודקת.
בשמת,
הזכות להעניק לילדינו טבועה בנו "א-פריורי" - כחלק בלתי נפרד ממהותנו. זכות זו ניתנת אם תרצי מעצם הוויתנו כיצורים חיים.
לגבי ה"הפרדה" הקיימת בין יחסינו עם ילדינו לבין יחסינו עם אחרים. הזכות להיות שותפים לבריאה, בריאת יצור חי, צאצא, היא-היא הזכות להיות בעמדה שבה אנו מעניקים לילד כשזה- הילד אינו מחוייב לגמול לנו, להעניק לנו. זוהי הזכות "להיות אלוהים", שהרי האלוהות, הבריאה, מעניקה לנו חיים בכל מקרה, חסד מושלם. הרי הבריאה איננה זקוקה כלל וכלל לתמורה מאיתנו, איננו יכולים להעניק לבריאה דבר, אלוהים לא זקוק לנו או למעשינו, ובכל מקרה, גם כאשר אנו (כבני אדם, כאנושות, וכפרטים), רוצחים, אונסים, פושעים, רשעים וגם כאשר אנו צדיקים, מוסריים, חכמים וכד' עדיין ניתנים לנו תנאים מתאימים לקיים חיים. כלומר, כל עוד נשמת חיים באפנו מתקיים אותו חסד, אותה נתינה חד צדדית מהאל לאדם. בדומה לכך אנו מעניקים לילדינו אהבה ללא כל קשר למעשיהם. שוב, כאן, הענקה זו מתמוססת לעתים ומקבלת פנים שנראות כתנאים העולים מתוך החיים עצמם. עדיין, הענקת החיים לילדינו, אשר ניתנה על ידינו בגיבוי מלא של אותה אלוהות לא נפסקת בעקבות אי עמידה בתנאי זה או אחר. בכל מקרה אנו דואגים לתנאי מחייה לילדינו.
לעומת זאת, כל מערכת יחסים אחרת מחייבת יחסי גומלין, שכן בכל מערכת יחסים אחרת אין כל היררכיה, אנו "בגובה העיניים", אין יחסי בורא-נברא, אנו בוראים רק את ילדינו, הורינו בראו רק אותנו.
אותה תחושה עילאית של נתינה ללא תנאי, נדיבות אין קץ היא תחושה נהדרת, והיא ההזדמנות הגדולה של גידול ילדים.
כאשר נעתיק התכוונות זו אל יחסי גומלין עם מי שאינו ילדינו, עשוי להתחולל קושי גדול אצל המקבל אשר אינו נדרש ליחסי גומלין, שכן מטבענו, איננו יכולים לקבל ולקחת מבלי לתת, לכן רבים כל כך מקומות בהם מתחוללת "כפיות טובה".
אותו אדם "כפוי טובה" פשוט לא יכול להמשיך ולקבל "חינם" מבלי להעניק בחזרה. כלומר, כאשר אני נותן משהו, כל דבר, ואינני מצפה או מוכן לקבל בחזרה (אפילו לא "תודה"), האדם המקבל נמצא במצוקה, ומתוך מצוקתו, בהכרח, יעניק לי מה שהוא יכול, לעתים קרובות היות ואיני מוכן (מטאפורית) לקבל חיבוק, יתן לי סטירה.
לכן, הענקה מלאה ללא ציפיה או מוכנות ליחסי גומלין לא תצלח ביחסים שאינם בורא-נברא. מצד שני ניתנת האפשרות לתת בהסכמה מלאה, בשלמות, ולקבל ולקחת את מה שמקבלים בהסכמה ובשלמות - יחסי גומלין.
הנושא מורכב ואני מקווה שהצלחתי להעביר את עיקר הדברים.