על ידי גוני_שפרון* » 06 אוגוסט 2003, 23:42
לפני כמה ימים פגשתי חברה והיא סיפרה לי שהיא רוצה ללכת ללמוד במכון לחינוך דמוקרטי בסמינר הקיבוצים. היא סיפרה שעשו לה ראיון מטעם המכון הדמוקרטי וקיבלו אותה דווקא בגלל התפיסה השונה שלה לגבי חינוך, בנוסף היא צריכה לעבור מבחן פסיכומטרי מטעם סמינר הקיבוצים, כי המסלול כולל תואר בספרות והיסטוריה ולימודים במכון הדמוקרטי. היא אמרה לי שהיא חייבת ללמוד ולקבל תואר או תעודת הוראה שתהיה לה בידיים כדי שתהיה לה גישה ללמד במוסדות חינוך.
חשבתי על זה. הבחורה הזו מאוד אוהבת את כל הרעיון של חינוך ביתי, חינוך דמוקרטי, חינוך פתוח וכו' ואני בטוחה שאם היא תיכנס ללמד במוסדות כאלו או אחרים היא לא תהפוך להיות מורה קונבנציונלית אלא היא תכניס בדרכה את התפיסות שלה לגבי חינוך והילדים שיתקלו בה יקבלו משהו שונה, (היא לא תלך להיות מחנכת בבית ספר היא מהתחלה הולכת לכיוונים שונים).
כשהיא סיפרה לי את כל זה נפתחה בפני מחשבה לגבי "לשנות מתוך המערכת", אני גדלתי בעולם כמעט בלי מוסדות ובעצם זה "שמר" עלי מכל מה שהולך שם. בשנתיים האחרונות מאז שיצאתי מהבית יצא לי להתקל בכל המוסדות (לא בלית ברירה אלא מרצון) ועם כל הכבוד לכל שיטת החינוך ביתי, העולם שלנו בנוי ממוסדות על מוסדות על מוסדות.
בשביל לעשות שינוי צריך גם אנשים כמו ההורים שלי שיבצעו את הרעיון בצורה קיצונית ויפיצו את זה, אבל ההפצה שלהם תפנה רק לאנשים מאוד פתוחים מלכתחילה ובסופו של דבר מעטים אלה שיעשו את הצד הדרסטי בחייהם (כמובן שהמודעות הולכת וגדלה).
אבל לפי דעתי יש עוד כיוון שאפשר לשנות, יש בעיה רצינית בארץ של חינוך ותכלס אי אפשר לפתור את זה שאומרים "תעשו חינוך ביתי". קודם כל כולם יודעים שזה לא מתאים לכל אחד והסיבה שדורות על דורות חונכו בצורה הממסדית, ועוד סיבה עיקרית - העולם שלנו מתקיים ממוסדות ואי אפשר לבטל את זה, כרגע זאת עובדה.
אז צריך הרבה אנשים שישנו לאט לאט מבפנים את התפיסה ואני לא חושבת שכרגע מטרת העל היא לנסות להפיץ את המודעות של ילדים ונוער לחינוך ביתי, אלא המטרה כרגע היא משהו הרבה יותר בסיסי כי באחוז מאוד גדול מהבתי ספר יש התייחסות נוראית לילדים ולבני נוער וכרגע המטרה היא לתת לילדים האלה דמות מחנכת טובה יותר, דמות מחנכת שתלמד אותם להיות אחראים על מעשיהם, שתיתן להם את הכלים לחשוב על דברים בפתיחות ולחשוב מה טוב בשבילם. כל מורה כזאת שתתייחס לילדים האלה בצורה אחרת, וכל מדריך מתחילים לעשות את השינוי מבפנים בצורה זעירה אמנם אבל מספיק שיצאו מספר קטן של בני נוער שמגיעים לגיל 18 ויודעים באחריות מה הם רוצים מעצמם.
נתתי דוגמא לגבי בתי ספר, אבל שינוי כזה יכולה לעשות גם מיילדת בבית חולים, מרצה באוניברסטיה וכו'.
וכמובן כל המוסדות החדשים שנפתחים כמו בתי ספר פתוחים, דמוקרטים, וכו' וכו'. כי קשה לשנות את העולם הממסדי לא בצורה ממסדית, זו השפה שהחברה מכירה וכשפותחים בית ספר דמוקרטי הרבה יותר הורים יקבלו את השיטה כי בכל זאת היא ממסדית, אבל בתוכה הילדים שלהם יגדלו אחרת.
בכל מקרה השליחות שההורים שלי עושים חשובה לחברה לא פחות מהשליחות שאנשים עושים מתוך המערכת בין אם זה לפתוח בית ספר דמוקרטי ובין אם זה ללמד כיתה של ילדים ביסודי ולתת להם מושג אחר של התנהגות.
כל מה שכתבתי לא בא רק מתוך השיחה עם החברה, חזרתי עכשיו מסמינר של יומיים לקראת יציאה לשנת שרות במסלול "גרעין נח"ל".
אני נכנסת לגרעין אומנויות שקיים תחת "החברה למתנ"סים" וכל הפעילות הקהילתית מתקיימת בנתניה.
עשו לנו סמינר ודיברו איתנו בעיקר על הדרכה, והתמודדות עם נוער שגדל בשכונות מצוקה בנתניה.
דיברו איתנו על כמה העבודה הקהילתית חשובה וכמה אנחנו יכולים לתרום לילדים האלה שהבית שלהם הוא מקום שהם בורחים ממנו.
כל הרעיון של גרעין אומנויות הוא להדריך קבוצות נוער וילדים בתחומים שונים של אומנויות, למשל לפתוח חוגי ג'אגלינג,תיאטרון,יצירה,מוסיקה - וככה להגיע לילדים האלה.
כשדיברו איתנו על זה שאנחנו הולכים להיות דמויות מחנכות לנוער הזה ושאולי נצליח לגרום לחלק מהם להפסיק לגנוב או להפסיק לדבר בצורה שבה הם מדברים, פתאום ראיתי צורה שונה לגמרי של חינוך.. הרי אני לא יכולה לשנות את ההורים של הילדים האלה או להגיד שאלימות נובעת מחוסר קירבה עם אמא בגיל צעיר.. כי זה לא יעזור לאף אחד. הילדים האלה כבר במצוקה הזאת והשינוי הקטן שאני יכולה לעשות איתם זה להיות להם אוזן קשבת או לתת להם כלי אומנות שיכניסו להם עניין לחיים. הילדים האלה לעולם לא יבינו את שיטת החינוך הדמוקרטי, ובטח שלא את החינוך הביתי, אבל אולי הם יבינו שיש להם את הכוח לשנות ולגדל את הילדים שלהם לא ברחוב.
לא חסרה כזאת אוכלוסיה בארץ ואם הם לא יתחילו את השינויים בקטן, החברה לא תשתנה.
לפני כמה ימים פגשתי חברה והיא סיפרה לי שהיא רוצה ללכת ללמוד במכון לחינוך דמוקרטי בסמינר הקיבוצים. היא סיפרה שעשו לה ראיון מטעם המכון הדמוקרטי וקיבלו אותה דווקא בגלל התפיסה השונה שלה לגבי חינוך, בנוסף היא צריכה לעבור מבחן פסיכומטרי מטעם סמינר הקיבוצים, כי המסלול כולל תואר בספרות והיסטוריה ולימודים במכון הדמוקרטי. היא אמרה לי שהיא חייבת ללמוד ולקבל תואר או תעודת הוראה שתהיה לה בידיים כדי שתהיה לה גישה ללמד במוסדות חינוך.
חשבתי על זה. הבחורה הזו מאוד אוהבת את כל הרעיון של חינוך ביתי, חינוך דמוקרטי, חינוך פתוח וכו' ואני בטוחה שאם היא תיכנס ללמד במוסדות כאלו או אחרים היא לא תהפוך להיות מורה קונבנציונלית אלא היא תכניס בדרכה את התפיסות שלה לגבי חינוך והילדים שיתקלו בה יקבלו משהו שונה, (היא לא תלך להיות מחנכת בבית ספר היא מהתחלה הולכת לכיוונים שונים).
כשהיא סיפרה לי את כל זה נפתחה בפני מחשבה לגבי "לשנות מתוך המערכת", אני גדלתי בעולם כמעט בלי מוסדות ובעצם זה "שמר" עלי מכל מה שהולך שם. בשנתיים האחרונות מאז שיצאתי מהבית יצא לי להתקל בכל המוסדות (לא בלית ברירה אלא מרצון) ועם כל הכבוד לכל שיטת החינוך ביתי, העולם שלנו בנוי ממוסדות על מוסדות על מוסדות.
בשביל לעשות שינוי צריך גם אנשים כמו ההורים שלי שיבצעו את הרעיון בצורה קיצונית ויפיצו את זה, אבל ההפצה שלהם תפנה רק לאנשים מאוד פתוחים מלכתחילה ובסופו של דבר מעטים אלה שיעשו את הצד הדרסטי בחייהם (כמובן שהמודעות הולכת וגדלה).
אבל לפי דעתי יש עוד כיוון שאפשר לשנות, יש בעיה רצינית בארץ של חינוך ותכלס אי אפשר לפתור את זה שאומרים "תעשו חינוך ביתי". קודם כל כולם יודעים שזה לא מתאים לכל אחד והסיבה שדורות על דורות חונכו בצורה הממסדית, ועוד סיבה עיקרית - העולם שלנו מתקיים ממוסדות ואי אפשר לבטל את זה, כרגע זאת עובדה.
אז צריך הרבה אנשים שישנו לאט לאט מבפנים את התפיסה ואני לא חושבת שכרגע מטרת העל היא לנסות להפיץ את המודעות של ילדים ונוער לחינוך ביתי, אלא המטרה כרגע היא משהו הרבה יותר בסיסי כי באחוז מאוד גדול מהבתי ספר יש התייחסות נוראית לילדים ולבני נוער וכרגע המטרה היא לתת לילדים האלה דמות מחנכת טובה יותר, דמות מחנכת שתלמד אותם להיות אחראים על מעשיהם, שתיתן להם את הכלים לחשוב על דברים בפתיחות ולחשוב מה טוב בשבילם. כל מורה כזאת שתתייחס לילדים האלה בצורה אחרת, וכל מדריך מתחילים לעשות את השינוי מבפנים בצורה זעירה אמנם אבל מספיק שיצאו מספר קטן של בני נוער שמגיעים לגיל 18 ויודעים באחריות מה הם רוצים מעצמם.
נתתי דוגמא לגבי בתי ספר, אבל שינוי כזה יכולה לעשות גם מיילדת בבית חולים, מרצה באוניברסטיה וכו'.
וכמובן כל המוסדות החדשים שנפתחים כמו בתי ספר פתוחים, דמוקרטים, וכו' וכו'. כי קשה לשנות את העולם הממסדי לא בצורה ממסדית, זו השפה שהחברה מכירה וכשפותחים בית ספר דמוקרטי הרבה יותר הורים יקבלו את השיטה כי בכל זאת היא ממסדית, אבל בתוכה הילדים שלהם יגדלו אחרת.
בכל מקרה השליחות שההורים שלי עושים חשובה לחברה לא פחות מהשליחות שאנשים עושים מתוך המערכת בין אם זה לפתוח בית ספר דמוקרטי ובין אם זה ללמד כיתה של ילדים ביסודי ולתת להם מושג אחר של התנהגות.
כל מה שכתבתי לא בא רק מתוך השיחה עם החברה, חזרתי עכשיו מסמינר של יומיים לקראת יציאה לשנת שרות במסלול "גרעין נח"ל".
אני נכנסת לגרעין אומנויות שקיים תחת "החברה למתנ"סים" וכל הפעילות הקהילתית מתקיימת בנתניה.
עשו לנו סמינר ודיברו איתנו בעיקר על הדרכה, והתמודדות עם נוער שגדל בשכונות מצוקה בנתניה.
דיברו איתנו על כמה העבודה הקהילתית חשובה וכמה אנחנו יכולים לתרום לילדים האלה שהבית שלהם הוא מקום שהם בורחים ממנו.
כל הרעיון של גרעין אומנויות הוא להדריך קבוצות נוער וילדים בתחומים שונים של אומנויות, למשל לפתוח חוגי ג'אגלינג,תיאטרון,יצירה,מוסיקה - וככה להגיע לילדים האלה.
כשדיברו איתנו על זה שאנחנו הולכים להיות דמויות מחנכות לנוער הזה ושאולי נצליח לגרום לחלק מהם להפסיק לגנוב או להפסיק לדבר בצורה שבה הם מדברים, פתאום ראיתי צורה שונה לגמרי של חינוך.. הרי אני לא יכולה לשנות את ההורים של הילדים האלה או להגיד שאלימות נובעת מחוסר קירבה עם אמא בגיל צעיר.. כי זה לא יעזור לאף אחד. הילדים האלה כבר במצוקה הזאת והשינוי הקטן שאני יכולה לעשות איתם זה להיות להם אוזן קשבת או לתת להם כלי אומנות שיכניסו להם עניין לחיים. הילדים האלה לעולם לא יבינו את שיטת החינוך הדמוקרטי, ובטח שלא את החינוך הביתי, אבל אולי הם יבינו שיש להם את הכוח לשנות ולגדל את הילדים שלהם לא ברחוב.
לא חסרה כזאת אוכלוסיה בארץ ואם הם לא יתחילו את השינויים בקטן, החברה לא תשתנה.