למה התכוון המשורר

שליחת תגובה

ללא חולמים - לְעולם לא תהא מנוחה לעולָם.
קוד אישור
הזן את הקוד בדיוק כפי שהוא מופיע. כל האותיות הן אותיות גדולות.
סמיילים
|יד1| |תינוק| |בלונים| |אוף| ;-) :-] |U| |נורה| |עוגה| |גזר| |אפרוח| 8-) :'( {@ :-) |L| :-D |H| ((-)) (()) |יש| |רעיון| {} |#| |>| |שקרן| >:( <:) |N| :-0 |תמר| :-S |מתנה| |<| :-( ZZZ :-| |*| :-/ :-P |עץ| |!| |-0 |Y| :-9 V :D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode פעיל
[img] פעיל
[url] פעיל
סמיילים פעילים

צפיה מקדימה של הנושא
   

הרחב תצוגה צפיה מקדימה של הנושא: למה התכוון המשורר

למה התכוון המשורר

על ידי פלוני_אלמוני* » 02 מאי 2013, 01:03

בנוגע לוויכוח שהתנהל פה לפני כמה שנים-
אני כן חושב של"מתבונן" יש מקום וזכות לפרש את היצירה כראות עיניו, כל עוד ניתן לעגן זאת ביצירה. זו כל המהות של מטאפורות ושל ספרות בכלל.
אם נגביל את היצירה למשמעות חד-חד ערכית אליה התכוון המשורר במקור - הספרות תהפוך למדע מדויק: אמת ושקר, שחור ולבן, ותאבד את כל גווני האפור שבדרך...
בהקשר זה אני אצטט את רחל שפירא בדבריה על השיר "כמו צמח בר":
"בניגוד לשמועות, השיר לא מתעסק בהתאבדות, אבל אני יודעת שאנשים מתייחסים אליו במצבי משבר קיצוניים. הוא אינו שיר אובדני, אבל אינני מתווכחת עם מה שאנשים מוצאים בשירי".

בכל אופן, אהבתי את הפרשנות של "ולס להגנת הצומח", היא אכן מתומכת היטב ביצירה :)

למה התכוון המשורר

על ידי כינור_לשירייך* » 08 ינואר 2013, 10:22

אני מנסה להבין את "בארץ סין" של לאה גולדברג. ממש מרגישה שמסתתרים שם עומקים, אבל לא מצליחה לפענח. האם מישהו מכיר טקסט כלשהו שצולל לעומק השיר הזה? רצוי ברשת, אבל אפשר גם בדפוס. אשמח מאוד לקבל הפניה.
<תודה ע>

למה התכוון המשורר

על ידי סמדר_נ* » 16 יוני 2011, 07:12

הוחלפו המילים במשפט "רוח סערה ונשבר ענף......כל אחד אסף", ל"רוח סערה וענף נשבר, כדי שהחרוז יהיה "אלף רקפות כל אחד ספר"...
וואללה? :-D
>מדמיינת את הילדים צועדים בסך ופוקדים רקפות למרשם האוכלוסין<

למה התכוון המשורר

על ידי צפרדע_ית » 16 יוני 2011, 00:04

שלום לפלונית אלמותית, (וכמובן לכולם)...
אמנם כתבת לפני שנה כמעט, ובכל זאת, רציתי לספר שראיתי שהוחלפו המילים במשפט "רוח סערה ונשבר ענף......כל אחד אסף", ל"רוח סערה וענף נשבר, כדי שהחרוז יהיה "אלף רקפות כל אחד ספר"...
כל כך פוליטיקלי קורקט, ובכל זאת, כל כך קשה לי לשיר את זה כך...
דף מרתק.
ץ

למה התכוון המשורר

על ידי פלונית_אלמותית* » 27 יולי 2010, 15:56

עוד שיר שהוצא מהקשרו: "ולס להגנת הצומח" ("כבר פורחים נרקיסים...")
אופס, הדף הזה קפץ ב מה חדש אז זו הזדמנות טובה להעיר הערה לדיון שהתנהל כאן לפני 7 שנים :-)
בילדותי שמעתי שנעמי שמר כתבה את השיר הזה בתור "פיצוי" לחברה להגנה לטבע, שהתמרמרה על כך שבשירה "הטיול הקטן" (לטיול יצאנו, כלנית מצאנו) ישנו משפט שאומר "אלף רקפות כל אחד אסף"

למה התכוון המשורר

על ידי עודד_לבנה* » 26 ספטמבר 2004, 02:13

יהיה זה זלזול במשורר לחשוב שרק הרובד הנגלה במבט ראשון, הוא כוונת המשורר ותו לא

זה לא רק זילזול, זו גם הכנסה לפי (או למקלדתי) של דברים שלא אמרתי.
אדרבא, אם יש משהו מובהק, כמו השיר המתהפך של ביאליק או אקרוסטיכונים בשירת ימי הביניים - כבודו שמור ומוקנה.
אני לא דיברתי נגד רבדים אחרים, אלא נגד הגותם הרדודה של מורים לספרות.

יש להם (למורים לספרות) גם כלים ללמדנו חקר בשירה.

אין להם.
הם כמובן היו רוצים שנחשוב שיש להם, כי בלי זה הם מאבדים את זכות קיומם המקצועית.
ואכן, לדעתי אין לרובם זכות קיום מקצועית.


יתרה מזאת, לא תמיד המשורר מודע לתכנים שהכניס.

אני מוותר בחבילה אחת גדולה על כל המשוררים אשר אינם מודעים לתכנים שהם מכניסים, יחד עם כל הגרפומנים אשר אינם מכניסים שום תוכן, ועם כל החרטטנים אשר מנסים למצוא תכנים במקומות שאינם נמצאים.
שירה אינה פסיכואנליזה של המשורר, ומורה לספרות אינו פסיכולוג של המעמקים. אין לו כלים או הכשרה באיתור תכנים תת מודעים, ושלא יתיימר.

ללמדך שצריך לחפור בכל מילה ולהבין למה דווקא היא ולא אחרת ניצבת שם.

לא הבנתי לא מה אתה מסיק מהחפירה, ולא מה עוזר כאן מורה לספרות.
וודאי שאין קשר לצורך ללמוד את פירות נפשו החמוצים של מורה אקראי לספרות.

עלינו מוטלת המלאכה של להבין ובעיקר להתרגש.

נכון - החלק שלנו הוא ההבנה וההתרגשות.
מורה לספרות עוזרת להבין בערך כמו שאשכולית עוזרת לגרד באוזן, או כמו שחפיסת קלפים עוזרת לעצירות. במלים אחרות - לא עוזרת בכלל.
בשביל להתרגש אני לא צריך מורה לספרות יותר מאשר אני צריך יועץ מס או פועל נקיון.
ההתרגשות שלי משיר מעולם לא הגיעה מתוספת שאמרה מורה לספרות מדעתה.
לעיתים רחוקות מאד היא הגיעה מדברים שמורה לספרות קראה באיזה מקום, אבל מהפרשנות שלה, ממה שנפשה הוסיפה לשיר - מעולם לא התרגשתי. למעשה זה שמר אותי רחוק מהתרגשות כמו שבשר קפוא רחוק מרתיחה.

אז ייתכן והוא אומר כי הפנסים אינם פונקציונליים הם, כמו פרחים, רק מאירים את עצמם ולא את סביבתם

דוגמא מצויינת לסוג הפרשנות שלא מעניין אותי לשמוע: זה לא אתרמן הכניס, אין בשיר אווירה של ביקורת על הפנסים או על אדריכל העיר, הפרשנות הזו לא זורמת עם מה שאני קולט מהשיר, לא תורמת שום דבר, ויותר מזה - אין לה ביסוס מוצק בשיר. לכן זה מקבל מבחינתי את המעמד של מה שהשיר מזכיר לך, בלי קשר למה שיש בשיר. ובשבילי השיר הוא חוויה אישית, ולא ממש מעניין אותי מה שהוא מזכיר לך, כל עוד זה לא משהו שנטוע חזק בשיר.
כאשר אני אומר "נטוע חזק בשיר" אני מתכוון, לדוגמא, לעוצמה שבה ההתייחסות למסכת נזיקין נטועה בשיר "לא זכיתי באור מן ההפקר".

ואגב, ערי המסחר החרשות והכואבות שייכות לשיר אחר, עם יחסים הרבה יותר הדוקים וטעונים, ולא לשיר ההתפעלות הזה.
נכון ששניהם מזכירים עיר, אך באחד העיר היא הנושא, ובשני העיר היא חומר ליחסים של המשורר עם השירה.

אולם יש למתבונן בשיר מרחב גדול של אמירה

אתה כמובן לא מצפה ממני להסכים לזה. המתבונן ראשי לומר מה שהוא רוצה, אך לא להכניס את מילותיו לפי המשורר, ושלא יטען שזה נמצא בשיר.

פעם היה לי ויכוח עם אחת מחסידות שיעורי הספרות.
לקחתי מילון, פתחתי אותו בכמה מקומות, ומכל מילה יצרתי שורה.
הקפדתי על חריזה ומשקל. פרט לכך, תאמין לי שלא היה קשר בין השורות.
בכל אופן, היא זיהתה שם אלמנטים אחרים, כמו שיכול אותיות בין "גורן" ל- "מורג".
יש להבהיר באופן הברור ביותר: מבחינה סטטיסטית, בטקסטים רבים אפשר יהיה למצוא מקרים שתי אותיות שורש משותפות אשר הגיעו לשם באקראי.
זה לא שאין שיכול אותיות בעולם, אבל משורר רציני ידאג שנבין שהוא לא עשה את זה באקראי.
אלתרמן כתב "סבך מרגוע וערגה". כאן יש שלוש אותיות שורש משותפות, והמלה "סבך" יכולה לרמז על שיכול אותיות מכוון.
כאשר העובדות הן פחות מזה - המובהקות של הטיעון מידרדרת, והטיעון אינו ראוי להאמר.

למה התכוון המשורר

על ידי יעקב_ברמץ* » 25 ספטמבר 2004, 23:30

שלום לך עודד,

יהיה זה זלזול במשורר לחשוב שרק הרובד הנגלה במבט ראשון, הוא כוונת המשורר ותו לא. מעבר לשאלה אם מורים לספרות מקרבים אותנו או מרחיקים אותנו מהשירה, יש להם גם כלים ללמדנו חקר בשירה. הזכרת לעיל את ביאליק. בשיריו ניתן לקרוא שוב ושוב ולמצוא דברים שלא ניתן לראותם בקריאה ראשונה (למשל משמעות של סדר הבתים, למשל העדפת מילה זו על אחרת, למשל שינויים במקצב של השיר). וכך אצל משוררים אחרים. יתרה מזאת, לא תמיד המשורר מודע לתכנים שהכניס. משהו כמו תחושה אינטואיטיבית אולי פליטת פה, פליטת קולמוס. המשורר משתמש במילה הזו כי היא נראית לו "טוב". משמעות הנראית לו טוב, זו האינטואיציה.
ואכן ראינו תיקוני מילים במהדורות שונות. למשל, שלונסקי בשירו "...הסירה, נגזר הפתיל בין יום ובין מחר..." שינה במהדורה מאוחרת ל"..ניתק הפתיל בין היום ובין...". ללמדך שצריך לחפור בכל מילה ולהבין למה דווקא היא ולא אחרת ניצבת שם.
נכון שהדמוי של הפנסים בעיר כפרחים מלמד על עלי כותרת אך גם על דברים אחרים. אלתרמן אינו רק צלם, המצלם את הנוף במילותיו. הוא אומר עוד דברים. עלינו מוטלת המלאכה של להבין ובעיקר להתרגש. אגב, ברוב השירים אלתרמן מתייחס לפנסי הרחוב כאל עיני סוסים (נדמה לי שזה בגלל צורת פנסי הרחוב האובליים באותם ימים). אז ייתכן והוא אומר כי הפנסים אינם פונקציונליים הם, כמו פרחים, רק מאירים את עצמם ולא את סביבתם, ייתכן והדמוי של פרחים מדבר על היופי של הפנס וייפוי העיר ("ערי מסחר חרשות וכואבות"), ושהיופי של העיר הוא בלילה. ועוד ועוד.

כמובן שאין השיר כתם רורשאך הנעדר כל משמעות של היוצר והמשמעות ניתנת רק ע"י המתבונן, אולם יש למתבונן בשיר מרחב גדול של אמירה, אם כי יש כללים. לא נוכל לפרש את: "לא זכיתי באור מן ההפקר..." כאילו כתב ביאליק הצהרת הון: איני עובד בחברת החשמל לכן עלי לשלם על האור שבביתי... יש בכל זאת כללים. ויחד עם זאת עדיין יש מרחב לקורא לפרש.

למה התכוון המשורר

על ידי עודד_לבנה* » 24 ספטמבר 2004, 17:25

בניגוד לחוק, אחרי יציאת השיר לרשות הרבים, אין למשורר זכויות על מילותיו, לפחות מבחינת הפרשנות.

אני בדעה הפוכה.
אני יודע שכל המורים לספרות דחסו לנו לראש את האידיאולוגיה ההפוכה: השיר הוא מה שמפרשים אותו. לא פלא שכך עשו: לולא זכותם לפרש לפי סברת הכרס שלהם - מחציתם היו מאבדים את זכות קיומם בספרות.

לדעתי חל גם כאן "... והמוצא פנים בתורה שלא כדין, אפילו יש בידיו תורה ומעשים טובים, אין לו חלק בעולם הבא".
שכן המוצא פנים בשיר שלא ככוונת המשורר - מדעתו הוא מדבר, ואין לו יתרון על המוצא פנים במתאר העננים מדעתו, או המוצא פנים בספר הטלפונים מדעתו. וברוב המקרים גם הרמה של הפנים שהוא מוצא אינה גבוהה יותר.

אלא שכשאני בא ללמוד את אלתרמן - אינני בא ללמוד את המורה גאולה, ולא אף משורר מתוסכל אשר החליט להפוך למורה לספרות ובכך לקבל את הכח לחרוץ את משפטו על אלתרמן באוזני שלושים ילדים בני ארבע עשרה שלא חטאו.

מבחינתי המשורר הוא גדול בגלל מה שהוא מסוגל להכניס לשיר, ולא בזכות היכולת של מורה לספרות או קורא אקראי לעוות את המשמעות לפי הגיגיו הנעלים.

כאשר אלתרמן מתאר
"הפנסים - פרחי העיר
מלבלבים באור-ניחוח
אויר-חשמל עצוב-בהיר
משכרונו אסור לברוח"

הוא יוצר הקבלה והשאלה בין הפנסים - עמוד ומעליו פנס ששמים אליו לב, לבין הפרח - עמוד ומעליו תפרחת ששמים אליה לב, ואין צורך במורה לספרות שיפרש את זה, אלא רק שיצביע על זה. זה נמצא שם, זה הוכנס על ידי אלתרמן, ואף מורה לספרות לא יוכל למצוא בשיר משהו שאלתרמן לא הכניס פנימה, ושמתקרב לרמה הזו.

וזה גם מיותר: אם אלתרמן מאיר כמו שמש, המורה המצוי לא יהיה יותר מנר, והנסיון שלו למצוא משמעויות שאלתרמן לא הכניס לשיריו הוא כמו הנסיון להאיר את השמש בנר.

למה התכוון המשורר

על ידי יעקב_ברמץ* » 24 ספטמבר 2004, 11:54

שלום,
הגעתי לאתר הזה במקרה דרך מישהי שכתבה בפורום שבאתר שלי אודות דיון שהתנהל כאן. והוקסמתי.

לגבי הדיון אודות ואלס להגנת בצומח וטרילילי... בניגוד לחוק, אחרי יציאת השיר לרשות הרבים, אין למשורר זכויות על מילותיו, לפחות מבחינת הפרשנות. מאיר ויזלטיר ניסח זאת יפה בספרו: "מוצא אל הים" הוא אומר שם קח את הספר הזה, קמט אותו, שרוף אותו זרוק לים וכו'. במשמעות של: עכשיו זה שלך, תעשה בו מה שתרצה. אם כי אל תצפה שאסכים או אוהב את כל פרשנויותיך.

לגבי השיר של אלתרמן, פגישה לאין קץ:

כי סערת עלי, לנצח אנגנך: המוזה, אחת משבע המוזות סערה עליו. והוא לא יכול לעצור זאת.
לכן: שוא חומה אצור לך שוא אציב דלתיים: אנסה להתחמק, להפסיק לכתוב, אבל איני יכול.
פתאומית לעד: אלתרמן הרגיש שאף פעם הוא לא מצליח למצוא נוסחה. זה בא פתאום. כמו בשיר אחר: "אחיה המנורה ושנית אכבנה, לחייו ומותו את הזמר אשאיר". בחייו הוא לא הסכים שמשורר מסויים, חבר שלו, יגור בקומה מעליו. וטען ברצינות, שכשתבוא המוזה אליו היא תעצר בקומה מעל אצל השכן...
אל תתחנני אל הנסוגים מגשת לבדי אהיה בארצותייך הלך: אני, בניגוד אולי לאחרים מוכן לשלם את המחיר בהליכה במחוזות השירה והיצירה (והוא שילם, ועוד איך שילם).

הרבה מאד שירים אחרים אלתרמן כתב על מלאכת הכתיבה שלו: עוד חוזר הניגון... השיר הזר...

יעקב

למה התכוון המשורר

על ידי ב_דחילו* » 03 ספטמבר 2004, 15:57

עד שיגיעו מבינים אהבתי את מה שנכתב program]כאן id[/po]=27&page=reka

למה התכוון המשורר

על ידי דוד_גונן* » 02 ספטמבר 2004, 12:10

אשמח מאוד אם מישהו יסביר לי את השיר "פגישה לאין קץ" ועל מה הוא מדבר...

פגישה לאין קץ

כי סערת עלי לנצח אנגנך
שווא חומה אצור לך שווא אציב דלתיים
תשוקתי אליך ואלי גנך
ואלי גופי סחרחר אובד ידיים

לספרים רק את החטא והשופטת
פתאומית לעד עיני בך הלומות
עת ברחוב לוחם שותת שקיעות של פטל
תאלמי אותי לאלומות

אל תתחנני אל הנסוגים מגשת
לבדי אהיה בארצותיך הלך
תפילתי דבר איננה מבקשת
תפילתי אחת והיא אומרת הא לך

עד קצווי העצב עד עיינות הליל
ברחובות ברזל ריקים וארוכים
אלוהי ציווני שאת לעולליך
מעניי הרב שקדים וצימוקים

טוב שאת ליבנו עוד ידך לוכדת
אל תרחמיהו בעייפו לרוץ
אל תניחי לו שיאפיל כחדר
בלי הכוכבים שנשארו בחוץ

שם לוהט ירח כנשיקת טבחת
שם רקיע לח את שיעולו מרעים
שם שיקמה תפיל ענף לי כמטפחת
ואני אקוד לה
וארים

אני יודע שהוא מדבר על אהבת המשורר לשירה/שירתו........
אני רוצה עוד...............

למה התכוון המשורר

על ידי סמדר* » 29 יולי 2003, 14:54

_וכולם שמחים ופתאום איזה יופי
הוא הולך לבד!_
כן, בסוף הוא הולך לבד. אין מה לעשות. לתשומת לב כל המשוררים והאמהות הפולניות בעבר, בהווה ובעתיד.

למה התכוון המשורר

על ידי ענת_שן_לוי* » 27 יולי 2003, 02:05

לכל המצדדים בחוויה (במקום רעיון) כבסיס ליצירה,
ולכל הבאופנים, פתאום נזכרתי ב:

איך שיר נולד? כמו הצחוק
הוא מתחיל מבפנים ומתגלגל החוצה

איך שיר נולד? כמו תינוק
בהתחלה זה כואב, אחר כך יוצא החוצה
וכולם שמחים ופתאום איזה יופי
הוא הולך לבד!
איך שיר נולד? כמו תינו-או-או-או-אוק.

ובכלל, הכבש הששה עשר - שירים שענת כן אוהבת במיוחד.

למה התכוון המשורר

על ידי ציפורת* » 23 יולי 2003, 20:50

עודד, זה נכון ששפה היא אמצעי תקשורת, אבל זה בדיוק מה שמבחין יצירת ספרות מכל ז'אנר שפתי אחר- ביצירת ספרות יש לשפה פונקציה נוספת, לא תקשורתית. פונקציה שמשתמשת במצלול של המלה, בשדה הסמנטי שלה, במיקום שלה במשפט ועוד ועוד- כל אלו אין להם דבר וחצי דבר עם תקשורת, אלא עם אמנות.
בשלב מסויים בבית הספר אני התמחיתי בניתוחים מופרכים, אשר היו בעיני בין מגוחכים לבזויים, ולראות כמה המורות לספרות מוכנות לספוג רק בשביל התזה התלושה ש"כל פירוש הוא לגיטימי". צר לי, כנראה שלא היתה לך מורה כל כך טובה לספרות... אף אחד לא אומר שכל פרשנות היא לגיטימית, אבל בניגוד למה שאנשים אוהבי סדר וקביעויות היו רוצים, בספרות יש אכן מרחב מסויים לפרשנויות שונות. דווקא הדוגמה שניתנה כאן "ולס להגנת הצומח" היא מעולה. השיר לא מכוון לפרשנות אחת. הוא לא מעמיד את הפרשנות שלך מעל זו של ה עוגיה או של גילה- אלא מאפשר לשתיהן להתקיים. השיר הרי לא קיים בלי קוראיו- והאינטראקציה בין הטקסט לקורא מאפשרת פרשנויות שונות. אם נעמי שמר היתה רוצה להביע רעיון אחד מסויים הרי שהיתה כותבת מאמר, ולא שיר...

למה התכוון המשורר

על ידי אמא_של_יונת* » 23 יולי 2003, 14:21

סמדר,
מסכימה לכל מלה. ואני חושבת שהגיע הזמן לשים כאן את שלושת הבתים האמצעיים של "הי טירילי" (ואולי להעביר אותם אחר כך לדף המתבקש):

חלפה אשה יפת כתף
הצהילה לי פנים
הי טירילי..
אחריה בן קטן טופף
עם יויו צבעוני
הי טירילי...
כחולי חולצות יצאו למחנות
ופיהם פצח בסלסולי גרונות
הי טירילי! הי טירילי! (הנוער - רגל!) הי טירילי...

שמע כל זאת אחי הטוב
באוהל סיירים
הי טירילי...
בתוך יתד באוהלו
ניקב שמונה חורים
הי טירילי...
ובחוצות, בַּשקט הֶעָרֵב
צעדו זוגות בצלצלי העֶרב
הי טירילי...

בליל שכרות שירי היה
לזמר שכורים
הי טירילי...
עוזרת בית שפשפה
אותו אל הסירים
הי טירילי..
והצבא בכביש אותו הרעים
כך, בחצוצרות, בצלצלי תופים
הי טירילי...

(וכאן בא הבית המסיים)

למה התכוון המשורר

על ידי ענת_שן_לוי* » 22 יולי 2003, 23:20

גם הואלס להגנת הצומח הוא גם וגם. הוא שיר על חוסר הגנה אבל הוא גם ואלס.

למה התכוון המשורר

על ידי סמדר* » 22 יולי 2003, 15:57

בראבו גם ליאיר. מושג העמימות באמת היה חסר לי בהסבר.
אני אנסה לחדד את מה שנאמר ע"י אם פי 3 בעניין כתמי רורשאך:
כתמי רורשאך נועדו מלכתחילה לעשות אקטיבציה של אסוציאציות פרטיות לגמרי. לכן, במסגרת התייחסות לכתמי רורשאך "לגיטימי" להתייחס רק לחלק מהכתם המוצג, לפרק את הכתם לגורמים ולסדר אותם בסדר אחר, ועוד כל אופרציה שאפשר להעלות על הדעת. כנ"ל לגבי עננים. אין שם יוצר שהתכוון ליצור תקשורת כלשהי.
למעשה, אותה בחורה שהזכרתי קודם התייחסה לשיר כאילו היה כתם רורשאך. היא העמיסה עליו אסוציאציות פרטיות, והתעלמה ממה שלא התאים לתיאוריה שלה (אגב א. בכך הכניסה את חברתי ואותי למצב כפית מביך למדי באותו שיעור. אגב ב. באופן לא מפתיע ניתן היה לחוש באותו סוג התייחסות גם באינטראקציה שלה עם אנשים חיים). במלים אחרות, היא הזניחה לחלוטין את מה שאנו מכנים בדף הזה "כוונת המשורר".
כאן אני מגיעה לנקודה שאתה העלית, עודד. אמרת
עד כמה ההתרשמות היא מה שהכניס לשם היוצר, ועד כמה היא מה שהביא איתו המתבונן.
ובכן, ההתרשמות היא גם מה שהכניס לשם היוצר וגם מה שהביא איתו/הוציא משם המתבונן. האמנות מתרחשת בדיוק במרחב המפגש בין השניים, וכל אחד מהם הוא הכרחי לקיום היצירה כ"אמנות". זה מנוגד לעננים או לרורשאך בכך ששם ההתרשמות היא רק מה שמביא המתבונן.
אמא של יונת,
אני אוסיף, בהסתייגות מה, עמדה שלישית לוויכוח שלך עם ענת בנוגע ל"הי טירילי". הסתייגות, משום שלא כל הטקסט עומד לי מול העיניים. עם זאת, אני מוכנה להסתכן כאן בהימור...
נראה לי שהעמדה הרגשית שהדוברת בשיר מציגה כלפי מה שעובר על השיר עם צאתו מרשותה היא מורכבת, ומכילה - איך לא - גם את מה שעולה מהפרשנות של ענת, וגם את מה שעולה מהפרשנות שלך.
את השורה שענת מצטטת "ושירי דבק בצלצולי כדיו" ניתן לקרוא כהבעת שמחה והתפעמות מכך שהשיר מצליח להנכיח כך את עצמו בעולם החיצון. יש לשים לב לכך שהשיר הוא שיצר שינוי בצלצולי הכד, ולא להיפך. זו התחושה שכל יוצר מצפה לה, והיא אחת המוטיבציות העיקריות ליצירה.
אלא שבהמשך מתגלה שלא רק "השיר" פועל על "העולם" ומתערב בו, אלא גם "העולם" יכול לפעול על "השיר" ולהתערב בו. מבחינת היוצר, זו חוויה שעשוייה להיות כואבת. קשה לראות שנתת משהו משלך והוא "לא נשמר" כיאות, אלא "שונה ללא הכר", אחרים עשו בו כבתוך שלהם, הוא נוצל, שומש ואכן חזר חבול, צולע ומוכה.
אבל השורה האחרונה של השיר מראה דבר מעניין נוסף: "אך בכנורי עונה מיתר אחר". כלומר, כעת גם ביוצרת עצמה התחולל שינוי בעקבות השינוי שהעולם חולל בשיר. כעת "עונה" לשיר מיתר אחר - לא זה שחולל אותו בהתחלה. עדיין יש לה קשר וזיקה לשיר שלה (לו העמדה המובעת היתה רק של כאב על השינוי שהשיר עובר, היינו יכולים לצפות לתגובה אחרת: למשל, העלמת השיר מעין רואה עד סוף כל הדורות, או משהו בסגנון), אבל זה כבר קשר אחר. כלומר, מדובר בפעולה הדדית, למעשה בלתי נגמרת, בין היוצרת, השיר והעולם. וזה גם מהנה וגם כואב. השניות בעמדה הרגשית מבוטאת בשורות הראשונות של הבית. גם "לילי ירד אפל וקר" מצד אחד, וגם "הסהר לי חייך" מצד שני. מעניין להשוות זאת לתיאור בבית הראשון, שבו למזג האויר יש מצב רוח הרבה יותר קוהרנטי: "יומי עלה בהיר וקר, השחר לי האיר".
ובהקשר של הדיון הנוכחי, נראה לי שגם השיר תומך בכך שבחוויית היצירה יש מקום גם ליוצר וגם לקורא. בכלל, אמנות היא עניין של גם וגם.
>קוראי הדף מוזמנים גם לקרוא את דבריה של סמדר, וגם לספור כמה פעמים השתמשה בתבנית גם.... וגם.....<

למה התכוון המשורר

על ידי אמא של יונת* » 22 יולי 2003, 15:20

רינת,
אין לי ספק, שהתמצאות בעבודותיהם של אמנים, הכרת סגנונות, הבנה בטכניקות ובתולדות האמנות מוסיפות מימד נוסף להנאה. יחד עם זאת, החווייה הראשונית, אצלי לפחות, היא מהבטן. לכן גם ציינתי קודם שאינני אוהבת לקרוא הסברים מילוליים ליצירות אמנות פלסטית. זה נותן לי הרגשה שמכתיבים לי איך להבין את היצירה ואיך להרגיש כלפיה.

זה נכון גם לגבי נופים ותופעות טבע מרשימות, כמו פסלים טבעיים, מפלים, הרי געש. הידיעה מהו הר געש, איך נוצרו פסלים טבעיים בסלעים מסויימים (למשל ברייס קניון בארה"ב), מהן התופעות הגיאולוגיות שיצרו את הנוף המיוחד באזור עין נטפים ליד אילת, מה גורם לריבוי המפלים בגולן - אולי מוסיפה מימד לעניין שלי ומעשירות אותי (גם ידע הוא הנאה), אבל הרושם העיקרי הוא רגשי, והמשמעות הישירה של תופעות אלה עבורי אינה קשורה בידע שהזכרתי.

מה שכן, לפעמים הידע חושף יופי שההתרשמות הפשוטה והישירה לא היתה מגלה. שתי דוגמאות - אחת מתחום המוסיקה ואחת מתחום הבוטניקה - יכולות להמחיש זאת, אבל הארכתי מדי. אולי בפעם אחרת.

למה התכוון המשורר

על ידי רינת* » 22 יולי 2003, 12:34

מלבד זה, ראיתי לא אחת יצירות מודרניות שלא היו יותר ברורות וחד-משמעיות מכתמי רורשך, אז אני תוהה...
אולי לא חד-משמעיות יותר, אבל כן שאפשר להתקרב אליהן יותר אם זוכרים מה שאותו אמן עשה לפני שנה, או מחברים למה שמוצג בתערוכה שלידו, או מקשרים לטקסט שבקטלוג.
אני מתכוונת להגיד שיש לך עולם שלם של תולדות האמנות ורקע תרבותי שאפשר להישען עליו כדי 'להבין' ולהרגיש יצירות אמנות, וכל העושר הזה משתתף באסוציאציות ובחוויה של ההתבוננות בהן (ולא בכתמי רורשאך). איזה כייף, לא?

למה התכוון המשורר

על ידי אמא_של_יונת* » 22 יולי 2003, 10:38

אגב, לא התכוונתי לרמוז שכתמי רורשך הם אמנות, אלא שהפרשנות משתנה לפי המסתכל, ואף אותו מסתכל יראה דברים שונים בתקופות שונות בחייו (מנסיון אישי). ובמובן הזה יש משותף בינם לבין יצירות אמנות.
מלבד זה, ראיתי לא אחת יצירות מודרניות שלא היו יותר ברורות וחד-משמעיות מכתמי רורשך, אז אני תוהה...

למה התכוון המשורר

על ידי אם_פי_3* » 21 יולי 2003, 23:39

מסכימה עם יאיר ועם ענת. משורר (ואני לא מדברת על פזמונאי) כותב ברבדים שונים, עם מטאפורות שונות. לעתים קרובות הוא לא ברור אפילו לעצמו עד הסוף. שמעתי כבר משוררים שהופתעו (לטובה) מניתוחי שיריהם וגילו בהם דברים שהם לא ידעו שהם שמו שם. בכל מקרה, ישנה עמימות מכוונת, שימוש במטאפורות ודימויים, והפעלת הקורא ברמה הרגשית ולא רק השכלית (הבנת הנקרא), ולכן יתכנו "מספר פתרונות נכונים".
השוני מרורשך, הוא שברורשך, אתה, כפי שציינת, מביא רק את עצמך, במגבלות מאד סמליות. ספרות (או אמנות אחרת), כן מכוונת, מוסיפה. שירים הביאו אותי לא פעם לתובנות חדשות - על העולם (הפנימי או החיצוני), לא על כוונת המשורר. ואם לא לכך התכוון המשורר, אז מה?

אגב עננים, אותה עבודת גמר שציינתי, כללה צילומים של שמיים (ועננים בכללם) וניתוח שירים על כמיהה לשמיים...

למה התכוון המשורר

על ידי תוספות_יוםטוב* » 21 יולי 2003, 23:34

אה, ענת. עכשיו ראיתי שעד שאני גמרתי לנאום - את כבר הוספת תגובה משלך. אז בראבו גם לך!

למה התכוון המשורר

על ידי תוספות_יוםטוב* » 21 יולי 2003, 23:26

בראבו, סמדר! מלים כדורבנות.
ואוסיף עוד קצת:
עודד, כשטענת שמרסל דושאן הציב את המשתנה במוזיאון "כבדיחה" - ביצעת למעשה אקט של פרשנות. הרי אין לך כל "הוכחה" שלכך הוא התכוון. אחרים ראו באותה יצירה עצמה "איתגור של גבולות האמנות". גם זו פרשנות. למעשה - אין לנו גישה ישירה לכוונת האמן. אולי הייתה לנו "הוכחה" לכוונתו רק אם היה אומר במפורש מהי (וגם אז לא הייתי יותר מדי מאמין לו - לאמנים יש מין נטייה כזו להתחמק מדיבור ברור על כוונות.)
מה נובע מזה?
  1. שגם אם אתה, עודד, בטוח ש"הגעת" לכוונת האמן ופרשנותך היא הברורה מאליה והאחת והיחידה - למעשה היא מתקיימת בשטח עם עוד פרשנויות. לא בגלל שזה "לגיטימי" - אלא בגלל שבהכרח יש הרבה פרשנויות ליצירת אמנות אחת. וכל כך למה?
  2. כאן אני מתקרב לדברי סמדר, במידת מה. כל כך משום שיצירת אמנות היא אולי אפקטיבית מבחינה חושית - אבל מבחינת ה"אמירה" היא מעומעמת במוצהר. ואן גוך יכל להכריז:"יש לי חרא של חיים". זה היה ברור הרבה יותר. אבל הוא בחר לצייר. והציורים שלו "אומרים" דברים פחות בבהירות (אני הייתי אומר גם יותר במורכבות - אבל זה מחוץ לעניין) ואוטומטית נפתחים לפרשנות. זה בכלל לא קשור ל"אמנות מודרנית" או ל"פוסטמודרניזם". הנה דוגמא לא "מודרנית": למה התכוון שקספיר ב"רומיאו ויוליה"? להזהיר אותנו משנאת חינם המובילה קורבנות תמימים אל מותם? או שמא להזהיר אותנו מפזיזותם של שני האוהבים שהתאהבו והתאבדו מהר מדי? למעשה, קריאה מדוקדקת של הטקסט מובילה לשתי האופציות גם יחד (ולעוד כמה). אני מניח שלא תגיד ששקספיר זו אמנות לא מוצלחת. אבל העובדה היא שאם שקספיר היה רוצה להגיד "תיזהרו משנאת חינם" הוא היה כותב נאום או דרשה או משהו. הוא בחר לכתוב מחזה - ובכך, למעשה, "הכניס את עצמו" במובהק למדיום שבאופן אינהרנטי הוא רב פנים.

למה התכוון המשורר

על ידי ענת_שן_לוי* » 21 יולי 2003, 23:17

איך אתה יכול לדעת מה התכוון המשורר?
(אגב היתה זו כרמית שציטטת ולא אני). אם המשורר היה רוצה שנבין את כוונתו הוא היה משתמש באמצעים יותר לוגיים, הפונים אל כישורי ההבנה שלנו.
אלא שיצירה קשורה אל הרגש. היא צומחת מהחוויה של היוצר ופונה אל החוויה של הצופה/קורא/מאזין.

אז בשביל מה צריך את המורה?
הטעות של המורה שלך היא שהיא בכלל ניסתה להעמיד איזו פרשנות ליצירה במקום לעודד את עודד ואת שאר תלמידיה לחוות את החוויה האישית שלהם מהיצירה.
צריך מורים שמסוגלים לחוות יצירה בעצמם ובכך לעודד את תלמידיהם לחוות יצירות, ולא מורים שמדקלמים מתוך חוברות הדרכה, או ממציאים איזו פרשנות נפלאה משלהם ומחייבים את התלמידים לקבל אותה כ"דרך הנכונה להבין יצירה".

אם אתה מאזין למוצרט, האין המוסיקה מדברת בעד עצמה? אם תדע מתי, למה ואיך הוא כתב יצירה מסוימת, האם זה ירחיב או יצמצם את החוויה שלך מהמוסיקה?

למה התכוון המשורר

על ידי סמדר* » 21 יולי 2003, 22:01

אני מסכימה עם יאיר.
בנוסף: בטקסט אמנותי דווקא ריבוי הפנים הוא היוצר את ה"אמנותיות" שלו. ריבוי פנים זה מאפשר תנועה בתוך הטקסט, ומפגש אמיתי בינו לבין הקורא (או הצופה או המאזין, אם נכליל בדיוננו גם אמנות שאיננה ספרות), היוצר "גבול נכון" של קשר. זה תלוי גם בטקסט וגם בקורא. באחד מהקורסים שלי בתואר הראשון ישבה מישהי שהתעקשה לפרש שיר תוך התעלמות מוחלטת מהתחביר שלו. כשהמרצה העירה לה על כך, היא ענתה שהתחביר לא רלוונטי מבחינתה, והיא מעוניינת להיסחף באסוציאציות ותו לא. זו דוגמא לקוראת ש"בולעת" את הטקסט ולא מאפשרת לו את קיומו העצמאי והנפרד. מצד שני, פרשנות כגון "המשוררת מביעה מחאה על גניבות ספרותיות" עושה את הדבר ההפוך. במקרה כזה מתייחסים לשיר כאל צורת תקשורת רגילה, למעשה לא שונה ממניפסט פוליטי (ואגב, גם שירים פוליטיים טובים אינם מניפסט פוליטי) או כתבה עיתונאית, ולא נענים להזמנה של היצירה "להיכנס" לתוכה ולחוות את עצמך ואת עולמך הפנימי באמצעותה. העולם הפנימי הזה הוא מורכב וברור שאינו מכיל רק משמעות אחת. יש אפילו שירים (אמנם לא "ולס להגנת הצומח") שהמשמעויות השונות שלהם סותרות זו את זו, ואם לא נחווה את הסתירה - איבדנו משהו מהחוויה שהשיר מעביר. חוויה אינה רעיון, והיא לא תמיד קוהרנטית. הרבה פעמים היא סותרנית ומבלבלת.
פרשנות כמו זאת של ענת, על "חוויית פגיעות מכל סוג" נראית לי שייכת לאותו סוג של מרחק שמאפשר דיאלוג אמיתי ("ריקוד" כמו שכרמית אמרה). אני מדברת עכשיו רק על ההתכוונות מצד הקורא. ברור שיצירות גם כן שונות זו מזו במרחק ובחוויה שהן מאפשרות.
אגב, הציטוט של חנניה רייכמן נראה לי הולם יותר אמנות פופולארית מאשר "אמנות מודרנית". אמנות מודרנית מעולם לא סבלה מרייטינג יותר מדי גבוה.

למה התכוון המשורר

על ידי תוספות_יוםטוב* » 21 יולי 2003, 17:41

עודד,
א. ההנחה ש"אמנות=שפה=תקשורת שקופה" נראית לי בעייתית. ראשית כל, גם דיבור בין שני אנשים כרוך בתהליכי פרשנות ש"מעוותים" כביכול, את כוונותיו של הדובר. יתרה מכך, אמנות איננה בדיוק "דיבור רגיל". אחרת היא הייתה מעניינת בערך כמו דיבור רגיל. המפגש שנוצר עם טקסט אמנותי (לאו דווקא ורבאלי) שונה מהמפגש שנוצר עם טקסט יומיומי - וגם סוגי הפרשנויות שה"נמען" מפעיל על הטקסט הזה שונים בהכרח.
ב. למה לראות באמנות דווקא נסיון של "ביטוי" של רעיון? כמישהו שמתעסק קצת בכתיבה אמנותית, אני מוצא לרוב את ה"רעיון" כאחד מהמכשולים הגדולים שלי לכתיבה איכותית. חוץ מזה, שהתהליכים היצירתיים אינם תמיד מודעים לחלוטין או מנומקים לחלוטין - וזה בלי לעשות רומנטיזציה ל"אמנות" כאיזה "השראה שמימית".
ג. אני לא חושב שכל פרשנות היא לגיטימית. היא לגיטימית אם היא משכנעת. אולי מורותיך לספרות נראו בעיניך נלעגות כי הן השתכנעו מכל דבר. אבל "ריבוי פרשנויות" לא אומר בהכרח "היעדר ביקורת על הפרשנות".

למה התכוון המשורר

על ידי עודד_לבנה* » 21 יולי 2003, 16:48

ענת,

איך אתה יכול לדעת מה התכוון המשורר?

ככה זה עם שפה - היא אמורה לאפשר בדרך כלל לאדם אחד להבין מה אמר אדם אחר.
כשאת כותבת "אתה", אני מבין מזה שהתכוונת אלי, לעודד לבנה.
כאשר את כותבת "המשורר", אני מבין מזה שאת מתכוונת למי שכתב את השיר, כמו נעמי שמר במקרה של הוולס להגנת הצומח.
שפה מיועדת, ובדרך כלל מצליחה, שאדם אחד יבין מה שאדם אחר מביע.
אם היא לא מובנת, אז זה כשלון.
עבודת הגמר שלי בסיום התיכון כללה (בין השאר) ניתוחי שירים.

בשלב מסויים בבית הספר אני התמחיתי בניתוחים מופרכים, אשר היו בעיני בין מגוחכים לבזויים, ולראות כמה המורות לספרות מוכנות לספוג רק בשביל התזה התלושה ש"כל פירוש הוא לגיטימי".
אחר כך ירדתי מזה - לא היה גבול לאבסורד, וכך לא נשאר אתגר.
זה לא כמו למצוא צורות בעננים (או במבחן רורשך),

לא הבנתי מה עושה לדעתך את ההבדל. האם העובדה שהמשורר גדש שם כמה מלים טעונות שמכוונות את ההרגשה לכיוון מסויים עושות את ההבדל? זה לא נותן לי הרגשה שזה הטעם באומנות.
אמא,

לא תמיד זה מתחבר למה שהאמן התכוון להביע ביצירתו, ועדיין אין זה מפחית בערכה של יצירה גדולה.

אז שוב, התוכן כאן הוא מה שמביא איתו הצופה. זו שוב "אומנות במובן של רורשאך" - ואני לא יכול לראות בזה אומנות (וגם לא אומן גדול או יצירת אומנות גדולה, שהרי היצירה ב"אסכולת רורשאך" נמדדת לפי הצופה, לא לפי עצמה. כך יצירה מסויימת יכולה להיות טובה ביום ראשון וגרועה ביום שני).
חנניה רייכמן לעג לאומנות המודרנית. מביש כמה שהלעג שלו הפך כיום לתאור של המציאות. וכך הוא כתב:

_בימינו אומנות
יש לה קנה מידה פשוט:
אומנות אמת ניכרת
בעובדה שהיא נמכרת.
אם קונים כזו אסכולה
כל סוחר יקדיש עיסקו לה_

הוא גם כתב:

_פיטפוט פשוט של פטפטן
פוגש בלעג ובבוז
אך פיטפיוט של פטפייטן
נדרש כסוד כמוס_

למה התכוון המשורר

על ידי אמא_של_יונת* » 20 יולי 2003, 15:11

כרמית,
אני דווקא חושבת שזה במידה רבה כן כמו למצוא צורות בעננים או במבחן רורשך.
כי כל אחד - וכפי שתארת, גם אותו אדם בזמנים שונים ובמצבי-רוח שונים - מתרשם אחרת, מבין אחרת ומגיב אחרת ליצירת אמנות. לא תמיד זה מתחבר למה שהאמן התכוון להביע ביצירתו, ועדיין אין זה מפחית בערכה של יצירה גדולה.
לכן אינני אוהבת לקרוא הסברים שציירים כותבים לתמונות שלהם. מה שחשוב לי הוא מה שהתמונה אומרת לי, לא מה שהצייר מתכוון שתאמר לי.

למה התכוון המשורר

על ידי אם_פי_3* » 20 יולי 2003, 07:55

איך אתה יכול לדעת מה התכוון המשורר? (נניח, לא פזמונאי כמו נעמי שמר, אלא משורר מורכב) ומה זה בעצם משנה למה הוא התכוון? אם יש שלמות בתיאוריה שלך, היא טובה.
עבודת הגמר שלי בסיום התיכון כללה (בין השאר) ניתוחי שירים. לא מזמן קראתי שוב את אחד השירים שם, והבנתי אותו אחרת לגמרי. כנראה בעקבות התבגרותי. ועדיין - הניתוח שעשיתי אז הוא תקף, ויתכן גם שאליו התכוונה המשוררת, ולא למה שאני רואה היום. אין לדעת. בכל מקרה, אז, לא יכולתי להגיע למסקנות שהגעתי היום.
שיר שיצא מרשות המשורר פתוח לפרשנויות. אני רואה את זה כמין ריקוד בין כוונת המשורר לבין מי שאנחנו. זה לא כמו למצוא צורות בעננים (או במבחן רורשך), כי ישנה תבנית שמחייבת אותנו, שמקדמת אותנו, שהיא לא תמיד מה שאנחנו (אני יכולה להבין ולאהוב שיר גם בלי לחוש את התחושות המובעות בו), אבל גם לא (לא תמיד) ציור ריאליסטי שלא מותיר מקום לספק ופרשנויות אישיות.

למה התכוון המשורר

על ידי עודד_לבנה* » 20 יולי 2003, 06:18

ראשית, הוא הציב את המשתנה כבדיחה.
העובדה שהתייחסו לזה ברצינות רק מעמידה את האומנות העכשווית באור עוד יותר מגוחך (ולא שזה היה חסר לה גם קודם).

אשר ל- הבעה של רעיון או הרגשה - אין לי בעיה עם זה. אני רואה את הרעיון וההרגשה כמקומות שונים ברצף של מידת הניסוח של המצב התודעתי - אחד יותר מנוסח, אחד פחות. הנקודה היא אחרת: עד כמה ההתרשמות היא מה שהכניס לשם היוצר, ועד כמה היא מה שהביא איתו המתבונן. בשביל מה שהמתבונן מביא איתו לא צריך אומן, מספיק מתבונן ועננים.

לכן אני בדעה שאומנות היא מה שהאומן מכניס פנימה.

לדוגמא, בשיר "לונדון" מתוך המחזה "אורזי המזוודות" יש משפט "לא שיש לי אשליות בקשר ללונדון". במשפט הזה מצאתי משחק עם הלשון באותיות שי"ן ולמ"ד. כל כך ברור לי שזה לא משהו שהכניס פנימה חנוך לוין, שאני רואה בזה צירוף מקרים נחמד, אבל לא את החלק האומנותי בשיר.

למה התכוון המשורר

על ידי ענת_שן_לוי* » 20 יולי 2003, 02:22

היה פעם ז'אנר אמנותי (בעיקר באמנות הפלאסטית) שמיקם את "הרעיון" כמרכז היצירה ומהותה. קראו לו אמנות קונספטואלית או - מושגית. באופן פראדוקסלי הוא יצר חוויות חזקות מאד ועורר מחלוקות והתנגדויות קשות ביותר, ביחוד אצל אנשים שמאמינים ברעיונות. רוצה דוגמה?
מרסל דושאמפ הציב משתנה במוזיאון כיצירת אמנות. מה אתה מבין מזה? אילו רגשות זה מעורר בך?

למה התכוון המשורר

על ידי ענת_שן_לוי* » 20 יולי 2003, 01:39

אז בשביל מה צריך את המורה?
את זה הרבה אנשים שואלים כאן.
המדד המתאים להערכת יצירת אומנות מכל תחום הוא עוצמת החוויה שהיא יוצרת ולא מידת מובנותה. פרשנות היא החלק המבין, החלק של הראש. החוויה היא דבר שקורה בחלק אחד או יותר של הגוף.

מבחינתי אומנות היא הבעה של רעיון,
מבחינתי היא הבעה של רגשות ותחושות. מעט מאד אמנים אומרים: יש לי רעיון, אעשה ממנו יצירת אמנות. רוב האמנים קודם מרגישים משהו ומבטאים אותו, ואז נוצר תהליך של אינטראקציה עם החומר - מילים, תווים, צבעים וגם עם "רעיון". רעיון יכול להיות בכלל סוף התהליך, מין נקודה בסוף משפט, שיש לה מעט מאד קשר עם התהליך עצמו.
רעיון של יצירת אמנות עשוי להתבהר ולהיות מובן (כל פעם אחרת) רק שנים אחרי שהאמן כבר מת.

למה התכוון המשורר

על ידי עודד_לבנה* » 19 יולי 2003, 19:09

ענת,

מדובר במטאפורה וכמו מטאפורה גדולה היא יכולה להתפרש אחרת על ידי כל אחד.

זה אחד הדברים שהפריעו לי אצל מורות לספרות: רבות מהן (לא הטובות...) נוטות להתחבא מאחורי הלגיטימציה לכל פרשנות.
בכלל, כל הפוסט-מודרניסטיות נראית לי כיסוי לרדידות.
  • אם כל פרשנות היא לגיטימית, אז בשביל מה צריך את המורה? כדי להצביע על השיר? תודה רבה!
  • אם מה שחשוב זה לא מה המשורר הכניס, אלא מה קורא מסויים מוציא מהשיר, אז במה עדיף שיר של גדול המשוררים על פני אוסף מלים אקראיות שהוציא מחשב, או במה עדיף ציור של גדול הציירים על פני צילום של עננים?
מבחינתי אומנות היא הבעה של רעיון, וודאי שמשוררת ברורה כמו נעמי שמר מביעה בדרך כלל רעיונות קונקרטיים, ולא מטאפורות להרכבה עצמית.
ככלל, אין לה הרבה מדי שירי מטאפורות. יש עוד שיר הכריש, למשל, שהוא משל ברור מאד נגד החזרת שטחים.

למה התכוון המשורר

על ידי אמא_של_יונת* » 19 יולי 2003, 16:46

אני לא חושבת שהיא מאשימה את החלבן בגניבה מוסיקאלית. אני חושבת שהיא מתפעמת מעירוב הצלילים והמנגינות של החיים.
ענת,
ודאי שלא! בהמשך השיר היא מתארת את כל הגלגולים והשינויים שהשיר עובר מרוב פופולריות (נהדר לשמוע אותו בביצוע של להקת "בצל ירוק", עם כל ההמחשות). והשיר מסתיים במלים שמרמזות, שאולי היא לא לגמרי מרוצה ממה שקרה לו:
לילי ירד אפל וקר
הסהר לי חייך - הי טירילי...
לסוף אלי שירי חזר
צולע על ירך - הי טירילי.
אבוי, שירי שונה ללא הכר!
אך בכנורי עונה מיתר אחר:
הי טירילי...

למה התכוון המשורר

על ידי ענת_שן_לוי* » 19 יולי 2003, 15:24

בענין ואלס להגנת הצומח:
למה לנחש למה התכוון המשורר? מדובר במטאפורה וכמו מטאפורה גדולה היא יכולה להתפרש אחרת על ידי כל אחד. לדעתי העיקר הוא איזו חוויה השיר מעורר אצל המאזין. אם המשורר היה רוצה להיות יותר מוגדר הוא היה מגדיר את מושא המטאפורה בצורה יותר ברורה.
בשבילי הוא יוצר חוויה של פגיעות מכל סוג שהוא, של נחשפות לחוסר רגישויות של הסביבה. (מרוב הזדהות שרתי אותו פעם בגרסת רוק כסאח בהופעת מיצג שהעליתי, שנראית לי מאד מתאימה למסר שלו. באופן הזה ירדה ממנו כל המתקתקות והוא נשמע הרבה יותר כואב).
_ברחוב עבר חלבן על אופניו
ושירי דבק בצלצולי כדיו._
אני לא חושבת שהיא מאשימה את החלבן בגניבה מוסיקאלית. אני חושבת שהיא מתפעמת מעירוב הצלילים והמנגינות של החיים.

למה התכוון המשורר

על ידי תבשיל_קדרה* » 19 יולי 2003, 09:19

תודה. הצלחתי לפזם לי בראש.

למה התכוון המשורר

על ידי אמא_של_יונת* » 18 יולי 2003, 22:44

גילה,
כן, לְמה נעמי שמר התכוונה.

הפזמון הוא "הַי טִירִילַי", אז הנה הבית הראשון:
יומי עלה בהיר וקר,
השחר לי האיר,
הי טירילי, הי טירילי.
בכנורי נעור מיתר
והוא היה לשיר.
הי טירילי, הי טירילי.
ברחוב עבר חלבן על אופניו
ושירי דבק בצלצולי כדיו.
הי טירילי, הי טירילי, הי טירילילילי....

להמשיך? (אגב, גיליתי כרגע שנעמי שמר לא כללה אותו באף אחד משלושת ספרי השירים שהוציאה. אולי ברביעי, שאין לי.)

למה התכוון המשורר

על ידי תבשיל_קדרה* » 18 יולי 2003, 18:25

יותר קרובה למציאות
המציאות - כלומר למה נעמי שמר התכוונה?

ופינת ה [-: : מה זה "הי טירילי"? (כמה מילים, רצוי מהפזמון, כדי שאני אזהה אם אני מכירה)

למה התכוון המשורר

על ידי אמא_של_יונת* » 18 יולי 2003, 15:30

גילה,
זו פרשנות אפשרית, אבל נראה לי שזו של עודד יותר קרובה למציאות. (האמת, אף פעם לא הבנתי בדיוק למה השיר הזה מרמז וגם לא התאמצתי להבין...)
עודד, "הי טירילי" נכתב אחרי ההצלחה ההיסטרית של "זמר נודד", שהיה שלאגר אמיתי (המלה להיט עדיין לא הומצאה אז) והצפורים שרקו אותו מכל גג, ולדעתי מתייחס אליו.

למה התכוון המשורר

על ידי תבשיל_קדרה* » 18 יולי 2003, 14:47

"קולע לו זר" לא מתחבר לי עם הצורה שבה הקורבן תופסת את המטריד

אני חשבתי תמיד שמדובר בנשים (שמזלזלים בהן) - מתחילים אתן בכל מיני דרכים לא מכבדות, מערכות יחסים קצרות, סטוצים וכו'.
ואז "קולע לו זר" זה על הכיבוש המוצלח.

למה התכוון המשורר

על ידי עודד_לבנה* » 18 יולי 2003, 13:48

אני חושב שלא. "קולע לו זר" לא מתחבר לי עם הצורה שבה הקורבן תופסת את המטריד. גם שאר השיר נראה לי מתאים באופן הרבה יותר חלק למשורר מצוטט מאשר להטרדה מינית. זה גם עולה בקנה אחד עם "היי-טירילי".

למה התכוון המשורר

על ידי ה_עוגיה* » 18 יולי 2003, 12:02

זה לא על נשים שמטרידים אותן מינית?

למה התכוון המשורר

על ידי עודד_לבנה* » 18 יולי 2003, 11:29

כנראה ממוחי הקודח, אולי מההורים שלי. בכל אופן - לא ממורים לספרות (אדרבא, אני זוכר שאיזו מורה לספרות ביסודי ניסתה לברר איתנו על איזה צמח לדעתנו מדובר).

ובייחוד כשמביטים בסוף השיר "לו הייתי חיה או פרח / אז היה מצבי אחר" - כלומר, לא מדובר על חיה ולא על פרח, וכן "הסתכלו מה שקורה לי בדרך - כל אחד עובר, חוטף, קוטף, קולע לו זר" - נשמע לי מתאים לשירים.

למה התכוון המשורר

על ידי תבשיל_קדרה* » 18 יולי 2003, 11:10

אני מסכים שהשיר הוצא מהקשרו, אבל אני לא בטוח אם אנחנו מסכימים על ההקשר: השיר מדבר על הציטטות ממשוררים - איך שכל אחד לוקח שיר או בית או שורה ועושה בהם כראות עיניו.
כלומר - "רק עלי..." - אני, המשוררת? אני, היצירה?
מענין.
מאיפה הפירוש הזה?

למה התכוון המשורר

על ידי עודד_לבנה* » 18 יולי 2003, 09:09

אני מסכים שהשיר הוצא מהקשרו, אבל אני לא בטוח אם אנחנו מסכימים על ההקשר: השיר מדבר על הציטטות ממשוררים - איך שכל אחד לוקח שיר או בית או שורה ועושה בהם כראות עיניו.

המלים של ולס להגנת הצומח

נעמי שמר לא ממש אהבה מה שקורה עם השירים שלה. היא כתבה את זה גם בשיר "הי-טירילי".

למעשה גם ביאליק כתב דבר דומה, אם כי בהרבה יותר התחכמות ותוך שימוש בחומרים ממסכת נזיקין, בשירו לא זכיתי באור מן ההפקר

החומרים ממסכת נזיקין יוצרים (רק בקריאה שניה) תחושה של הידיינות על נזק עם הקורא.
הסיבה היא שהוא מתחיל במלים שהן יומיומיות יחסית מדיני קניין: הפקר, ירושה. אלו מלים שאינן מעלות מיד את האסוציאציה של הידיינות קניינית. אז הוא עובר לרגע ל"כולו שלי" שהוא רמז מרוחק ל"שנים אוחזין בטלית - זה אומר כולה שלי, וזה אומר כולה שלי" (משנה, מסכת בבא מציעא, פרק א פסוק א). אז הוא חוזר מיד למלים יומיומיות: שאילה, גניבה, אשר לא מצביעות באופן מובהק על הידיינות משפטית.
רק בסוף הוא חותם ב"את הבערה אשלם" אשר מצביע באופן מובהק יותר מכל קודמיו אל "שלם ישלם המבעיר את הבערה" משנה, נזיקין, בבא קמא , פרק ו, פסוק ו.

למה התכוון המשורר

על ידי ה_עוגיה* » 18 יולי 2003, 02:59

עוד שיר שהוצא מהקשרו: "ולס להגנת הצומח" ("כבר פורחים נרקיסים...")
כשהייתי בגן היינו שרים אותו בטו בשבט. (ובאמת עשיתי עכשיו חיפוש על שורת הפתיחה כדי להיזכר בשם השיר והגעתי לכל מיני אתרים על טו בשבט)
אבל כשגדלתי הקשבתי לשיר
הקשבתי עד הסוף
והבנתי על מה הוא באמת

אני מאוד אוהבת את השיר אבל הוא עושה לי צמרמורת.
כאילו, עליז כזה, נרקיסים, כלניות, אילנות נדירים,
איך אנחנו יודעים לשמור עליהם כלכך יפה
באמת כל הכבוד לנו.

למה התכוון המשורר

על ידי אנונימי » 18 יולי 2003, 02:59

דף דומה: שירים לא ברורים
ראו גם: מדור ספרים וספרות; 'מוסיקה והופעות' ב מדור פנאי ותרבות

הדיון הועבר מהדף שירים שענת לא אוהבת במיוחד

חזרה למעלה