על ידי נעמה* » 21 ספטמבר 2006, 04:15
פתאם גיליתי את הדף הזה.
חבל שלא ידעתי עליו קודם,כשהייתי צמאה לתשובות,בעיקר לבעלי,אבל גם בכלל-כדי לדעת מה לענות כששואלים
לעצמי,זה היה מאד ברור למה,למרות שלא ידעתי להסביר.פשוט ידעתי וזהו,כמו שכבר כתבו פה.
מי שמעניין אותו לקרוא את תמונת הרקע שרואים בנוף החינוך הביתי שלנו,יכול לקרוא בדף
שלי חיים _
חדשים במדבר
אבל בקיצור,אחרי שקיבלתי כל כך הרבה פה באתר,מרגישה גם צורך לתת קמצוץ בחזרה.
לכן,שלפתי מהדף שלי את מה שכתבתי על השיקולים לחינוך ביתי והרי הם לפניכם
מוזמנים לשאול/להגיב, עדיף בדף שלי, כי לכאן אני בטח אשכח להכנס
למה חינוך ביתי ,למה חופשי,למה זה טוב עבורנו כאן ועכשיו:
1. זמן הסתגלות לחיים החדשים במדבר:
המעבר לבית החדש שלנו בבאר אורה,איננו רק "מעבר דירה". הוא מעבר ל _
חיים חדשים במדבר .
השינוי מתבטא בכל היבט בחיינו ויש המון המון דברים חדשים שלוקח זמן להתרגל אליהם. אנחנו רוצים להעביר את הזמן הזה יחד,להנות,לגלות,לבדוק...
אנחנו רוצים שכל בני המשפחה "יהיו ערבים זה לזה",שנהיה פנויים זה לזה,לתמוך,להיות,לחיות את השינוי,ואם למישהו יהיה משהו קשה-שנהיה זמינים עבורו,לתת את תשומת הלב הדרושה לו כדי לההתמודד הכי טוב שאפשר עם מה שהחיים מזמנים לו,לנו.
מזג האוויר שונה מאד. צריך זמן להתרגל לחום,ליובש,לדרכי ההגנה,להישרדות בשטח מדברי,(בחוץ,בשעת טיול למשל...). אפילו למזגן צריך להתרגל!
הנוף שונה מאד.במקום ההר הירוק הפורח שטיפסנו עליו במטע,יש לנו פה הרים-הרים,שנישאים לגובה רב,מדהימים ביופים המהפנט,אך לא נגישים לטיול,
(הכוונה למרחב הקרוב לבית.... כי שמורת טבע נהדרת יש מכל צד של היישוב שאליו פונים,(רק שצריך לסוע ברכב ואי אפשר פשוט לטפס על ההר ממול)
אפילו החצר שונה לגמרי:אין לנו פה את בוסתן עצי הפרי,פינת החי(העיזים,החמור,התרנגולות,ארנבות,שרקנים,צפרדעים,הסוסים של השכנים,ועוד...)
"מימין ושמאל,רק חול וחול". העיסוק שלנו בחוץ שונה: במקום לעבוד בגינה,אנחנו בונים ארמונות בחול.במקום להסתובב באחו אנחנו מטיילים בסמטאות
העבודה של נועם: עבודה בהנאה ויצירתיות ויוזמה,אבל תנאי העבודה מאד שונים. התרגלנו שאבא נמצא הרבה מאד בבית ומבלה המון עם הילדים.
ועכשיו אבא יצטרך לעבוד הרבה יותר קשה ויותר שעות כדי לפרנס אותנו ולממן את איכות החיים שאנחנו רוצים לחיות בה.
כדי להבטיח שגם בנסיבות שהשתנו,עדיין יהיה לילדים הרבה "זמן-אבא",אנחנו רוצים שיוכלו להצטרף אליו לפארק צפרות,בכל זמן שניתן יהיה,כמה שיותר
שנהיה מעורבים זה בחייו של זה.שחיינו יהיו שזורים יחדיו,למען מטרה משותפת אחת-חיזוק התא המשפחתי .
לקחנו פסק זמן מתפקידנו כמשפחה אומנת: אחרי 7 שנות ארוח ואומנה של נערות במצוקה שהפכו להיות חלק בלתי נפרד מחיינו, אנחנו מבינים שעלינו
לצמצם פערים ולמלא חסכים שמהם סבלו ילדינו הביולוגיים. עם כל מה שקיבלו (וקיבלו,הרבה מאד!) יש גם "תוצרי לוואי" בלתי נמנעים,וזה הזמן לטפל בהם
החיים ללא בנות האומנה,מחזקים את התא המשפחתי הביולוגי שלנו,והילדים ראויים שנקדיש להם את חסכי תשומת הלב שנוצרו,ונבלה עמם כמה שיותר.
- חברה חדשה: לוקח זמן עד שבונים מ-0 מערכת חברתית חדשה,רשת של שכנים וחברים,להכיר את תושבי המקום החדש,להכיר להם אותנו...
היינו רוצים שילדינו ישקיעו את האנרגיות בקשרים חברתיים המתאימים להם,ולא יבזבזו אנרגיות מיותרות על השתלבות במסגרת שהתלמידים בה קשורים בדרך מלאכותית (ע"פ גיל,ולא ע"פ תחומי עניין למשל, והקשר החברתי נוצר מתוך אילוץ(המורה הושיבה אותו לידי בכתה) ולא מתוך בחירה ונטייה טבעית
2. אורח חיים בריא:
- רק כשהילדים נשארים בבית ולא הולכים למסגרות חוץ ביתיות,אפשר לבנות סדר יום"נכון"-כמו שנכון לנו , ולא להיות עסוקים כל היום בלהסתדר עם אילוצים
ולנתרל השפעות שליליות שמשבשות ומפריעות לנו לבנות לנו שגרת חיים אחרת,שונה מזו הנגזרת מתוך "אילוצי החיים והמערכת"
רק כשהילדים בבית,הם יכולים לקום ב-05:30 בבוקר,לצאת להליכת בוקר-טיול,לפני שנהיה חם,(בלי לדאוג שיהיו אח"כ עייפים כל היום ולא מרוכזים בביה"ס)ויכולים לסוע בהנאה באופניים,בזמן שכל שאר הילדים ממהרים כדי לא לאחר להסעה.וכל הלחץ של הבוקר... ברוך שפטרנו מעונשו של זה!
רק כשהילדים בבית,הם יכולים ללכת לישון מתי שמתאים להם,(למשל-אוהבים לסוע באופניים בערב,כשכבר לא חם מדי),(ולא ההורים כופים שעת השכבה, "כדי שיקומו בזמן ולא יאחרו להסעה לביה"ס)
רק כשהילדים בבית,הם יכולים לבחור מתי לשחק,מתי ללמוד,מתי לנוח,מתי ליצור,לעבוד,לאכול,לטייל... חופש הבחירה הזה מבטיח שהם יעשו כל דבר
ממקום של שמחה ואהבה,ממניע פנימי,מרצון חופשי ,ולא מאילוץ /כפיה /הפעלת לחץ של סמכות /כח של מבוגר / צורך לרצות/להתאים עצמך לאחר/להשוות
רק כשהילדים בבית,אני יכולה לבנות רצף ארוחות הבנוי על שיקולי תזונה נכונה (ארוחת פירות ב-08:00,ארוחת בוקר ב-10:30 , וארוחת צהריים ב-14:30-15:30 ,כשאבא בא,)ולא על התפשרות עם ה"מציאות" (שבה הילדים מושפעים ממה שאוכלים החברים/השכנים ושבה זמני הארוחות נקבעים ע"פ זמני הצילצול להפסקה,ולא ע"פ שיקולי בריאות)
רק כשהילדים בבית,אני יכולה לאפשר להם ללמוד לבשל,לאפות לחם/עוגות,ללמוד את חשיבות התהליך ולא רק התוצר המוגמר,להיות מודעים לחשיבות התזונה כמרכיב ראשון במעלה בחשיבותו כדי להיות בריא ולאפשר לגוף לרפא את עצמו,,עם כמה שפחות התערבות חיצונית (לא שלי ובטח שלא של רופא)
רק כשהילדים בבית, הם יכולים להתמסר לתהליך הריפוי הטבעי,בלי לחפש תירוצים להעדר מביה"ס,רק כשלילד יש חום (כאילו שחום זו מחלה...)
רק כשהילדים בבית, הם יכולים להיות קשובים לצרכי הגוף שלהם,ולתת מענה(מנוחה פשוטה לפעמים)עוד לפני שמתפתחת מחלה.
3. חינוך אמיתי, שמלווה אותם בתהליך הגדילה, ולא למידה דידקטית/ הוראה מלאכותית של "החומר הנלמד":
רק כשהילדים בבית, אני יכולה לחנך באמת, להתעסק בהקניית ערכים ונורמות התנהגות ולא בלשנן חומר לימוד בע"פ,רק בגלל שהמורה החליטה שזה הדבר הכי חשוב ושמחר יהיה בוחן פתע,אז צריך להתכונן.. או שאם אני לא אכין את שעורי הבית שלי כמו שהמורה מצפה ממני,אז יענישו אותי בהערה בעט אדום במחברת,או ישפילו אותי מול כל הכתה-למשל,כשהמורה תרצה לבדוק אותי אם באמת הכנתי את שעורי הבית שלי בעצמי,ולא,ישמור השם,נעזרתי במישהו אחר...
רק כשהילדים בבית,אני יכולה לספק להם סביבה מלאת גירויים, שמתוכה יוכלו לבחור מה מעניין אותם ללמוד/לעשות
רק כשהילדים בבית אני יכולה לאפשר להם זמן"ריק" -להיות,לבהות,לחלום-אלו דברים חשובים ביותר,ולא הייתי רוצה שילדיי יינזפו ע"י מורה לחוצה,מפני ש"לא היו מרוכזים בשעור". ולמה לעזאזל,ילד צריך להתרכז דווקא במה שמעניין את המורה באותו רגע? האם תהיותיו/מחשבותיו/רעיונותיו,נחשבים פחות?
רק כשהילדים בבית,יש לי יכולת לפקח על התכנים שאליהם הילדים חשופים. ו-כן,אני כן רוצה לגונן עליהם ולעטוף ולשמור. ו-לא,אני לא חושבת שזה פוגע ביכולת שלהם להתמודד אח"כ עם החיים האמיתיים . כאילו,מה? עכשיו אין לחיים שלהם שום משמעות?מה? הם לא מספיק אמיתיים?
ומי אמר שתמצית הילדות זה להכין אותם לחיים? כאילו,מה?עכשיו זה לא חיים? הילדות זו התקופה הכי יפה וחשובה בהתפתחות שלהם,אז למה לא לחיות אותה במלואה ולאפשר לילדים שלי את החופש לחלום ,להאמין (למשל-בטוב שבעולם... למה אני צריכה שאיזו מורה מלומדת,ותהיה הכי נחמדה ורגישה בעולם, תרעיל את הילדים שלי בשבבי ידע מיותרים כמו עדכונים מהמלחמה בצפון,למשל). יש שיגידו שאני מנותקת,ושזו המציאות,ואי אפשר לעצום עיניים.
ובכן-אפשר,וגם רצוי. אני לא רוצה לגדל את ילדיי עם הערכים המיליטריסטיים,האלימים ,לא רוצה שיגדלו בצל אווירת המלחמות ושפיכות הדמים.
אני רוצה ללבוש משקפיים ורודים,וללמד את הילדים שלי את המיומנות של התבוננות והערכת הטוב.
את הרע שבעולם לא אוכל להסתיר מעיניהם לעד.. זה ברור לי ,אבל לפחות אני אוודה שיש להם את הכלים להתמודד עם זה,את היכולת להרכיב את המשקפיים הורודים,מתי שיחפצו בכך.
למה,לעזאזל ,מקובל להתיחס בהבנה לדתיים שלא רוצים להסתכל על "דבר תועבה". ואם אני לא שומרת מצוות כהלכה, אז מגיע לי לראות את כל הזבל הזה?
למה אין לי זכות לבחור לאיזה תכנים אני רוצה שיילדיי יחשפו?
למה לא ברור ומובן מאליו שאמא צריכה לשמור על הצאצאים שלה ולהגן עליהם מפני חיות רעות. כך זה בטבע. למה אנחנו,בני האדם ה"מתקדמים",חושבים שזה נכון להאכיל את הילדים שלנו ברעל?. ו-כן לחגוג את יום רצח רבין בעצרת בית ספרית חגיגית ומכובדת,זה רעל בשבילי.לא רוצה להטמיע בילדיי את הצורך המעוות הזה שיש לעם שלנו,להפוך ארוע של רצח לנושא מרכזי בתוכנית הלימודים
רק כשהילדים בבית,אני יכולה להוות בשבילם מודל לחיקוי של דמות מבוגר-חופשי,יצירתי, שעושה דברים שהוא בוחר בהם,בשמחה ובאהבה (ולא הורה שמעביר לילדיו את המסר ש"אין ברירה,לפעמים צריך לעשות גם דברים שלא אוהבים".. אז זהו,שלא "צריך" .
אני רוצה שילדיי יקחו אחריות על הבחירות שלהם,ויהיו שמחים במה שהם עושים. ואם האמא הולכת לעבודהשהיא לא באמת אוהבת,אלא רק כי "אין ברירה,צריך כסף...", אז גם על אותו משקל,הילד צריך ללכת לגן/ביה"ס,רק כי אמא בעבודה ואין מי שישמור עליו. ואז אז איפה נעלמת החשיבות של לאהוב את מה שאתה עושה,ולעשות את מה שאתה אוהב?
רק כשהילדים בבית,אני יכולה לאפשר להם מספיק "זמן לימוד".ילדים שהולכים לביה"ס,מגיעים הביתה עייפים ומותשים,שבעים מכל למידה,רוצים רק ליסוע באופניים,לשחק עם חברים (מובן לגמרי,כי איזה זמן אחר נשאר להם פנוי,ל"חופש"?בין מסגרת אחת לשניה-ביה"ס/חוגים/משפחה...) לעיתים קרובות גם לזה אין להם כח וכל שהם יכולים לעשות זה לבהות בתמונות המרצדות על גבי מסך הטלווזיה/להזיז אצבע/שתיים מול המחשב.
טוב לי שילדיי לומדים כל היום ולמידה מתרחשת לא רק מול שולחן וכסא בכתה(דווקא שם היא לא במיטבה...)
איפה תמצאו תלמיד שסבתא שלו שואלת אותו מה הדבר שהיה לו הכי כייף לעשות היום,והוא יענה "לקרוא ספר"?.לי זה קרה ומילא אותי התרגשות וגאווה. כשילדתי אומרת " לקרוא ספר",היא בדר"כ מתכוונת שהיא ממציאה את התוכן,יוצרת סיפור בעצמה,כי מדובר בילדה קטנה שלא יודעת עדיין לקרוא!
ואיפה תמצאו תלמיד שביקור בספרייה מרגש אותו,והוא מחכה כל השבוע ליום הקבוע של הספרייה,כדי לבחור ספר חדש? כדי לגמוע אותו בשקיקה ועניין?
רק כשהילדים בבית אני יכולה לתת להם לגיטימציה,להקשיב לקול הפנימי שלהם,להרגיש מה נכון עבורם,מה מעניין להם ללמוד/לעשות/לעסוק בו ,בלי להיות עסוקים כל הזמן בלהתאים עצמם לסביבה,בלבדוק מה חושבים עליי,ומה אני אמור לעשות. אני רוצה לעודד אצלם מחשבה עצמאית ויצירתית,ולא בינוניות המשווה עצמה כל הזמן לממוצע.
אני רוצה שתהיה להם יד חופשית לדמיין וליצור,בלי שדמות מבוגר סמכותי "יכבה"אותם,ויסביר להם מה הדרך ה"נכונה"לעשות דברים.
אין שום דבר בעולם שהילד שלי לא יוכל ללמוד , אם ירצה בכך,ואני לא רוצה שיגדל בתוך כלוב,שרק למורה יש מפתח לצאת,ורק היא מחליטה מה ייכנס אליו לתא ומה לא.
ומי היא אותה מורה? מה אני יודעת עליה ועל מערכת הערכים שלה?,על נורמות ההתנהגות שלה? האם מתאים לי שהיא תעצב את דמות ילדיי,ואני אפילו לא יודעת מי היא. ובכלל,אם אדע-זה יעזור לי?אני יכולה להשפיע על מי שהיא ועל האנרגיות שהיא מעבירה לילדים שלי?
אני,לא שאני חפה מטעויות או חסרונות,ממש לא,אבל לפחות אני מודעת להם,ויכולה לנסות לעבוד ולתקן, ובכלל-אלו החסרונות שלי-אני יכולה להית יותר סלחנית כלפיהם,ולדאוג לאיזון (של אבא/סבתא/חברים/אחר...)
וגם לא נורא שהם יכירו את המגבלות של אמא שלהם. זה רק יעודד אותם לדעת שאין שום דבר מושלם בחיים,והם ילמדו גם מלראות אותי מתמודדת עם המגבלויות שלי.
4. לגדול עם הילדים, ללמוד איתם, ולא ללמד אותם:
מאד מאד כייף לי להיות במחיצת ילדיי. טוב לי לראות אותם גדלים,לומדים,מתפתחים. טוב לי שאני יכולה ללוות אותם בתהליך הצמיחה הזה,ולא להשאיר את העונג הזה למורה שתראה בהתמודדות מולם נטל או מטרד- במקרה הגרוע,ובמקרה הטוב- תהנה מהם,במקומי...
מי קבע שאמא לא יכולה להינות במחיצת ילדיה? איך השתרשו בחברה המודרנית הנחות ייסוד מעוותות שמניחות שילדים צריכים להיות רוב שעות היום עם בני גילם וההורים צריכים להיות ב"עבודה".
למה לעזאזל,אם אני מגדלת ילדים של אחרים,ומקבלת כסף(מה שעשיתי תקופת מה,בתור גננת)זה נחשב עבודה, אבל אם אני מגדלת את הילדים שלי זה לא נחשב עבודה? ואם אני בבית כל היום,אז מה? אני נחה?(רחמה ליצלן,מנוחה-השם ישמור מהחולה הרעה הזו...) אני עובדת מאד מאד קשה!!!
אני גם אמא,גם מורה,,גם מנקה/מבשלת/מכבסת, גם מרפאה, גם אומנית יוצרת דברי מלאכה...(אם אני לא מוכרת את היצירות שלי בכסף,הן לא נחשבות יצירות?)אני מטפלת בחיות,אני גננית(עובדת בגינה),אני צלמת(מצלמת רגעי שיא בחיינו בבית),אני, אני אדם-חי ונושם שעושה הרבה טוב ועושה גם הרבה טעויות,אבל אני אדם שאוהת את ילדיו ואוהב את החיים איתם.למה שאוותר על ההנאה הזו?
אני נהנית ללמוד מהילדים,וביחד איתם,הרבה דברים שאני לא יודעת.
גם להם זה משדר מסר חשוב:שגם המבוגרים לא יודעים הכל,וש-כן,יש דברים שילד יכול ללמד אמא,ולא רק אמא יכולה ללמד ילד
ואולי הדבר הכי חשוב שאני לומדת עם הילדים,זה שכל אחד יכול ללמוד לבד.אנחנו לא צריכים שילמדו אותנו.להיפך.אם אנחנו רוצים לשמור על גיץ הסקרנות המולד שלנו כייצורים חיים,ייטב לנו אם לא "נעשה ונשמע",אלא "ננסה ונעשה"-מה דעתכם על הסיסמא שלי ? אני המצאתי הרגע... אני הרי יכולה להמציא כל מה שארצה,לא? כל הממציאים הכי גדולים היו כאלה שלא הלכו בתלם. נו,מה?ברור! איך אפשר להמציא משהו חדש כשאתה משועבד למה שכבר אחרים גילו,ושמאכילים אותך בכפית...(לפענים אפילו מורעלת! הצילו! זהירות!)
אני חושבת שזו דוגמא טובה לילדים לראות הורים שמודים בטעויות שלהם,שמודים בכך שלא יודעים x או y
אני בטוחה שילדיי יפנימו וילמדו גם מהדרך שבה הם רואים אותי מתמודדת עם קשיים,עם המוגבלויות שלי,עם החולשות (שוקולד,למשל... תדעו שרק בזכותם אני מצליחה לעבור תהיך גמילה מסוכרים,מה שמשך שנים אני סוחבת בצמיגים על בשרי,ועכשיו , כשאני משמשת מודל לחיקוי,כ ל ה ז מ ן ,אני משתדלת יותר.אין לי את שעות הבוקר,כשהם בביה"ס,לנשנוש,כשאף אחד לא רואה...)
אני גאה בעצמי שאני מהווה מודל לחיקוי של מבוגר שלא מפחדת לנסות וללמוד,וליפול ולקום...
וממי אני לומדת את זה? מבת השנה שלי שכל שניה נופלת וקמה,מנסה לעמוד,ללכת,מקבלת זבנגים בראש,ושוב קמה,כאילו כלום לא ארע...
קראתי פעם משהו מעניין שאורנה שפרון כתבה למישהיא אחרת ואני מוצאת את זה רלוונטי גם לגביי:
"ילדינו הם המורים המתאימים ביותר בשבילנו ולכן אנו ניתקל בשיעורים הכי אמיתיים בעבורנו , כאשר אנו במחיצתם.
עצם הידיעה על כך שאנו גם מורי דרך אבל גם תוך כדי לומדים דרך חדשה,תאפשר לנו להבחין בשיעורים שילדינו ירצו ללמד אותנו."
ואתם יודעים למה אני מאמינה שזה נכון? כי אני רואה איך ההורים שלי לומדים ממני ואיזה שעורים אני מעבירה אותם
5. תיקון "נזקי המערכת" שהשתרשו עד כה:
מספיקות כמה שנים בלבד,בהן קיבלו הילדים שריטות(ממין אחד וממין אחר...)במיוחד בגיל הרך,כדי לגרום נזקים שילוו אותם בכל חייהם הבוגרים.
מדהים אותי,אפילו מפחיד לפעמים, לגלות כל פעם מחדש כמה הילדים הם כחומר ביד היוצר,באיזו קלות דעת לפעמים אנו נוהגים,בהתבטאויות שלנו,בהתנהגויות כאלו ואחרות, וכמה כל דבר שאנו ,המבוגרים,(כן,גם אני..בעיקר אני?)עושים/לא עושים,משפיע ומעצב את דמותם ונפשם.
כך קרה ,שבמשך שהותם (הקצרה יחסית) במערכות חינוך (בעיקר אנתרופוסופיות,עליהן אפרט בהמשך),ספגו נזקים מסוגים שונים,וכעת עלינו לטפל/לשפץ...
הרי אם המכונית שלנו,מכונת ברזל ,מתקלקלת/נסדקת/ניזוקה בתאונה, אנחנו מייד לוקחים אותה למוסך.לפעמים אפילו שריטה הכי קטנה מביאה אותנו לטפל ולתקן אותה. מדועה אם כן,כשמדובר בנשמות הרכות הטהורות שלנו,בילדים שהם האוצרות היקרים מכל,איננו מזדעקים וממהרים לתקן?
מה גורם, לרובנו, להעלים עין ולהשלים עם סדקים/פצעים בנשמות הקטנות שלנו?
האם לא ברור לכולנו שהכי טוב יהיה אם המכונית שדורשת שיפוץ תישאר בידיו של המוסכניק?תחת ידיו האמונות שמכירות את הרכב הספציפי הזה הכי טוב?
שיודעות איך לתקן ואיך לשמור?
וגם אם כולה התעקם קצת הפגוש,אז מיישרים,צובעים,ו-הופה, חזרה לכביש,לסכנה הבאה שמחכה מעבר לסיבוב. נוח לרבים מאיתנו לשכוח שבכלל היתה אי פעם תאונה,הרי לא רואים,כלפי חוץ הכל נראה נהדר. ומה אם הפגוש הזה הוא , בהשאלה,נקודת החולשה שלנו,ושלא במקרה קיבלנו שם מכה ושם נפלנו.אז מה? לא עדיף שנהיה מודעים לנקודת החולשה הזו,ונחזק אותה,במקום להעמיד פנים שהכל מושלם?
אני יודעת על עצמי, שתמיד אני נופלת באותן נקודות,אותן המקומות שבהן אני צריכה לעבור שינוי/תיקון רציני,ולא סתם "פחחות וצבע" .
וכמה שזה קשה לתקן...
קשה,ולוקח המון פניות וזמן. מן הראוי שניתן לעצמנו את הזמן והפניות האלו,לא?ונעבוד בסביבה רגועה ותומכת,במוסך,עם אדם שאוהב ויודע מה הוא עושה
ולא בצד הדרך,כשרעש המכוניות החולפות מפריע ,ואנו עצמנו חשופים לסכנה.
על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדים שלנו. הרי הפצעים שלהם יירפאו מהר יותר משלנו כמבוגרים,ואם לא נשכיל לטפל בהם כעת,אז בבגרותם,ייאלצו לעבוד קשה יותר,(ולשלם המון כסף לפסיכולוג...)
על איזה פצעים כל כך נוראיים אני מדברת?
ובכן,מטעמי שמירה על פרטיות ילדיי,לא אשתף אתכם בפרטים.
רק אוכל לומר,שהם מספיקים בשבילי,כדי להחליט שאני רוצה לטפל בהם,וכדי שאהיה מוכנה לוותר על מעט היתרונות שכן קיימים בהליכה לביה"ס/גן
(ויש יתרונות,אני מודעת להם.)
פתאם גיליתי את הדף הזה.
חבל שלא ידעתי עליו קודם,כשהייתי צמאה לתשובות,בעיקר לבעלי,אבל גם בכלל-כדי לדעת מה לענות כששואלים
לעצמי,זה היה מאד ברור למה,למרות שלא ידעתי להסביר.פשוט ידעתי וזהו,כמו שכבר כתבו פה.
מי שמעניין אותו לקרוא את תמונת הרקע שרואים בנוף החינוך הביתי שלנו,יכול לקרוא בדף [po]שלי חיים[/po] _[po]חדשים במדבר[/po]
אבל בקיצור,אחרי שקיבלתי כל כך הרבה פה באתר,מרגישה גם צורך לתת קמצוץ בחזרה.
לכן,שלפתי מהדף שלי את מה שכתבתי על השיקולים לחינוך ביתי והרי הם לפניכם
מוזמנים לשאול/להגיב, עדיף בדף שלי, כי לכאן אני בטח אשכח להכנס
למה חינוך ביתי ,למה חופשי,למה זה טוב עבורנו כאן ועכשיו:
[b]1. זמן הסתגלות לחיים החדשים במדבר:[/b]
המעבר לבית החדש שלנו בבאר אורה,איננו רק "מעבר דירה". הוא מעבר ל _[po]חיים חדשים במדבר[/po] .
השינוי מתבטא בכל היבט בחיינו ויש המון המון דברים חדשים שלוקח זמן להתרגל אליהם. אנחנו רוצים להעביר את הזמן הזה יחד,להנות,לגלות,לבדוק...
אנחנו רוצים שכל בני המשפחה "יהיו ערבים זה לזה",שנהיה פנויים זה לזה,לתמוך,להיות,לחיות את השינוי,ואם למישהו יהיה משהו קשה-שנהיה זמינים עבורו,לתת את תשומת הלב הדרושה לו כדי לההתמודד הכי טוב שאפשר עם מה שהחיים מזמנים לו,לנו.
מזג האוויר שונה מאד. צריך זמן להתרגל לחום,ליובש,לדרכי ההגנה,להישרדות בשטח מדברי,(בחוץ,בשעת טיול למשל...). אפילו למזגן צריך להתרגל!
הנוף שונה מאד.במקום ההר הירוק הפורח שטיפסנו עליו במטע,יש לנו פה הרים-הרים,שנישאים לגובה רב,מדהימים ביופים המהפנט,אך לא נגישים לטיול,
(הכוונה למרחב הקרוב לבית.... כי שמורת טבע נהדרת יש מכל צד של היישוב שאליו פונים,(רק שצריך לסוע ברכב ואי אפשר פשוט לטפס על ההר ממול)
אפילו החצר שונה לגמרי:אין לנו פה את בוסתן עצי הפרי,פינת החי(העיזים,החמור,התרנגולות,ארנבות,שרקנים,צפרדעים,הסוסים של השכנים,ועוד...)
"מימין ושמאל,רק חול וחול". העיסוק שלנו בחוץ שונה: במקום לעבוד בגינה,אנחנו בונים ארמונות בחול.במקום להסתובב באחו אנחנו מטיילים בסמטאות
העבודה של נועם: עבודה בהנאה ויצירתיות ויוזמה,אבל תנאי העבודה מאד שונים. התרגלנו שאבא נמצא הרבה מאד בבית ומבלה המון עם הילדים.
ועכשיו אבא יצטרך לעבוד הרבה יותר קשה ויותר שעות כדי לפרנס אותנו ולממן את איכות החיים שאנחנו רוצים לחיות בה.
כדי להבטיח שגם בנסיבות שהשתנו,עדיין יהיה לילדים הרבה "זמן-אבא",אנחנו רוצים שיוכלו להצטרף אליו לפארק צפרות,בכל זמן שניתן יהיה,כמה שיותר
שנהיה מעורבים זה בחייו של זה.שחיינו יהיו שזורים יחדיו,למען מטרה משותפת אחת-חיזוק התא המשפחתי .
לקחנו פסק זמן מתפקידנו כמשפחה אומנת: אחרי 7 שנות ארוח ואומנה של נערות במצוקה שהפכו להיות חלק בלתי נפרד מחיינו, אנחנו מבינים שעלינו
לצמצם פערים ולמלא חסכים שמהם סבלו ילדינו הביולוגיים. עם כל מה שקיבלו (וקיבלו,הרבה מאד!) יש גם "תוצרי לוואי" בלתי נמנעים,וזה הזמן לטפל בהם
החיים ללא בנות האומנה,מחזקים את התא המשפחתי הביולוגי שלנו,והילדים ראויים שנקדיש להם את חסכי תשומת הלב שנוצרו,ונבלה עמם כמה שיותר.
[list]
[*] חברה חדשה: לוקח זמן עד שבונים מ-0 מערכת חברתית חדשה,רשת של שכנים וחברים,להכיר את תושבי המקום החדש,להכיר להם אותנו...
[/list]
היינו רוצים שילדינו ישקיעו את האנרגיות בקשרים חברתיים המתאימים להם,ולא יבזבזו אנרגיות מיותרות על השתלבות במסגרת שהתלמידים בה קשורים בדרך מלאכותית (ע"פ גיל,ולא ע"פ תחומי עניין למשל, והקשר החברתי נוצר מתוך אילוץ(המורה הושיבה אותו לידי בכתה) ולא מתוך בחירה ונטייה טבעית
[b]2. אורח חיים בריא:[/b]
[list]
[*] רק כשהילדים נשארים בבית ולא הולכים למסגרות חוץ ביתיות,אפשר לבנות סדר יום"נכון"-כמו שנכון לנו , ולא להיות עסוקים כל היום בלהסתדר עם אילוצים
[/list]
ולנתרל השפעות שליליות שמשבשות ומפריעות לנו לבנות לנו שגרת חיים אחרת,שונה מזו הנגזרת מתוך "אילוצי החיים והמערכת"
רק כשהילדים בבית,הם יכולים לקום ב-05:30 בבוקר,לצאת להליכת בוקר-טיול,לפני שנהיה חם,(בלי לדאוג שיהיו אח"כ עייפים כל היום ולא מרוכזים בביה"ס)ויכולים לסוע בהנאה באופניים,בזמן שכל שאר הילדים ממהרים כדי לא לאחר להסעה.וכל הלחץ של הבוקר... ברוך שפטרנו מעונשו של זה!
רק כשהילדים בבית,הם יכולים ללכת לישון מתי שמתאים להם,(למשל-אוהבים לסוע באופניים בערב,כשכבר לא חם מדי),(ולא ההורים כופים שעת השכבה, "כדי שיקומו בזמן ולא יאחרו להסעה לביה"ס)
רק כשהילדים בבית,הם יכולים לבחור מתי לשחק,מתי ללמוד,מתי לנוח,מתי ליצור,לעבוד,לאכול,לטייל... חופש הבחירה הזה מבטיח שהם יעשו כל דבר
ממקום של שמחה ואהבה,ממניע פנימי,מרצון חופשי ,ולא מאילוץ /כפיה /הפעלת לחץ של סמכות /כח של מבוגר / צורך לרצות/להתאים עצמך לאחר/להשוות
רק כשהילדים בבית,אני יכולה לבנות רצף ארוחות הבנוי על שיקולי תזונה נכונה (ארוחת פירות ב-08:00,ארוחת בוקר ב-10:30 , וארוחת צהריים ב-14:30-15:30 ,כשאבא בא,)ולא על התפשרות עם ה"מציאות" (שבה הילדים מושפעים ממה שאוכלים החברים/השכנים ושבה זמני הארוחות נקבעים ע"פ זמני הצילצול להפסקה,ולא ע"פ שיקולי בריאות)
רק כשהילדים בבית,אני יכולה לאפשר להם ללמוד לבשל,לאפות לחם/עוגות,ללמוד את חשיבות התהליך ולא רק התוצר המוגמר,להיות מודעים לחשיבות התזונה כמרכיב ראשון במעלה בחשיבותו כדי להיות בריא ולאפשר לגוף לרפא את עצמו,,עם כמה שפחות התערבות חיצונית (לא שלי ובטח שלא של רופא)
רק כשהילדים בבית, הם יכולים להתמסר לתהליך הריפוי הטבעי,בלי לחפש תירוצים להעדר מביה"ס,רק כשלילד יש חום (כאילו שחום זו מחלה...)
רק כשהילדים בבית, הם יכולים להיות קשובים לצרכי הגוף שלהם,ולתת מענה(מנוחה פשוטה לפעמים)עוד לפני שמתפתחת מחלה.
[b]3. חינוך אמיתי, שמלווה אותם בתהליך הגדילה, ולא למידה דידקטית/ הוראה מלאכותית של "החומר הנלמד":[/b]
רק כשהילדים בבית, אני יכולה לחנך באמת, להתעסק בהקניית ערכים ונורמות התנהגות ולא בלשנן חומר לימוד בע"פ,רק בגלל שהמורה החליטה שזה הדבר הכי חשוב ושמחר יהיה בוחן פתע,אז צריך להתכונן.. או שאם אני לא אכין את שעורי הבית שלי כמו שהמורה מצפה ממני,אז יענישו אותי בהערה בעט אדום במחברת,או ישפילו אותי מול כל הכתה-למשל,כשהמורה תרצה לבדוק אותי אם באמת הכנתי את שעורי הבית שלי בעצמי,ולא,ישמור השם,נעזרתי במישהו אחר...
רק כשהילדים בבית,אני יכולה לספק להם סביבה מלאת גירויים, שמתוכה יוכלו לבחור מה מעניין אותם ללמוד/לעשות
רק כשהילדים בבית אני יכולה לאפשר להם זמן"ריק" -להיות,לבהות,לחלום-אלו דברים חשובים ביותר,ולא הייתי רוצה שילדיי יינזפו ע"י מורה לחוצה,מפני ש"לא היו מרוכזים בשעור". ולמה לעזאזל,ילד צריך להתרכז דווקא במה שמעניין את המורה באותו רגע? האם תהיותיו/מחשבותיו/רעיונותיו,נחשבים פחות?
רק כשהילדים בבית,יש לי יכולת לפקח על התכנים שאליהם הילדים חשופים. ו-כן,אני כן רוצה לגונן עליהם ולעטוף ולשמור. ו-לא,אני לא חושבת שזה פוגע ביכולת שלהם להתמודד אח"כ עם החיים האמיתיים . כאילו,מה? עכשיו אין לחיים שלהם שום משמעות?מה? הם לא מספיק אמיתיים?
ומי אמר שתמצית הילדות זה להכין אותם לחיים? כאילו,מה?עכשיו זה לא חיים? הילדות זו התקופה הכי יפה וחשובה בהתפתחות שלהם,אז למה לא לחיות אותה במלואה ולאפשר לילדים שלי את החופש לחלום ,להאמין (למשל-בטוב שבעולם... למה אני צריכה שאיזו מורה מלומדת,ותהיה הכי נחמדה ורגישה בעולם, תרעיל את הילדים שלי בשבבי ידע מיותרים כמו עדכונים מהמלחמה בצפון,למשל). יש שיגידו שאני מנותקת,ושזו המציאות,ואי אפשר לעצום עיניים.
ובכן-אפשר,וגם רצוי. אני לא רוצה לגדל את ילדיי עם הערכים המיליטריסטיים,האלימים ,לא רוצה שיגדלו בצל אווירת המלחמות ושפיכות הדמים.
אני רוצה ללבוש משקפיים ורודים,וללמד את הילדים שלי את המיומנות של התבוננות והערכת הטוב.
את הרע שבעולם לא אוכל להסתיר מעיניהם לעד.. זה ברור לי ,אבל לפחות אני אוודה שיש להם את הכלים להתמודד עם זה,את היכולת להרכיב את המשקפיים הורודים,מתי שיחפצו בכך.
למה,לעזאזל ,מקובל להתיחס בהבנה לדתיים שלא רוצים להסתכל על "דבר תועבה". ואם אני לא שומרת מצוות כהלכה, אז מגיע לי לראות את כל הזבל הזה?
למה אין לי זכות לבחור לאיזה תכנים אני רוצה שיילדיי יחשפו?
למה לא ברור ומובן מאליו שאמא צריכה לשמור על הצאצאים שלה ולהגן עליהם מפני חיות רעות. כך זה בטבע. למה אנחנו,בני האדם ה"מתקדמים",חושבים שזה נכון להאכיל את הילדים שלנו ברעל?. ו-כן לחגוג את יום רצח רבין בעצרת בית ספרית חגיגית ומכובדת,זה רעל בשבילי.לא רוצה להטמיע בילדיי את הצורך המעוות הזה שיש לעם שלנו,להפוך ארוע של רצח לנושא מרכזי בתוכנית הלימודים
רק כשהילדים בבית,אני יכולה להוות בשבילם מודל לחיקוי של דמות מבוגר-חופשי,יצירתי, שעושה דברים שהוא בוחר בהם,בשמחה ובאהבה (ולא הורה שמעביר לילדיו את המסר ש"אין ברירה,לפעמים צריך לעשות גם דברים שלא אוהבים".. אז זהו,שלא "צריך" .
אני רוצה שילדיי יקחו אחריות על הבחירות שלהם,ויהיו שמחים במה שהם עושים. ואם האמא הולכת לעבודהשהיא לא באמת אוהבת,אלא רק כי "אין ברירה,צריך כסף...", אז גם על אותו משקל,הילד צריך ללכת לגן/ביה"ס,רק כי אמא בעבודה ואין מי שישמור עליו. ואז אז איפה נעלמת החשיבות של לאהוב את מה שאתה עושה,ולעשות את מה שאתה אוהב?
רק כשהילדים בבית,אני יכולה לאפשר להם מספיק "זמן לימוד".ילדים שהולכים לביה"ס,מגיעים הביתה עייפים ומותשים,שבעים מכל למידה,רוצים רק ליסוע באופניים,לשחק עם חברים (מובן לגמרי,כי איזה זמן אחר נשאר להם פנוי,ל"חופש"?בין מסגרת אחת לשניה-ביה"ס/חוגים/משפחה...) לעיתים קרובות גם לזה אין להם כח וכל שהם יכולים לעשות זה לבהות בתמונות המרצדות על גבי מסך הטלווזיה/להזיז אצבע/שתיים מול המחשב.
טוב לי שילדיי לומדים כל היום ולמידה מתרחשת לא רק מול שולחן וכסא בכתה(דווקא שם היא לא במיטבה...)
איפה תמצאו תלמיד שסבתא שלו שואלת אותו מה הדבר שהיה לו הכי כייף לעשות היום,והוא יענה "לקרוא ספר"?.לי זה קרה ומילא אותי התרגשות וגאווה. כשילדתי אומרת " לקרוא ספר",היא בדר"כ מתכוונת שהיא ממציאה את התוכן,יוצרת סיפור בעצמה,כי מדובר בילדה קטנה שלא יודעת עדיין לקרוא!
ואיפה תמצאו תלמיד שביקור בספרייה מרגש אותו,והוא מחכה כל השבוע ליום הקבוע של הספרייה,כדי לבחור ספר חדש? כדי לגמוע אותו בשקיקה ועניין?
רק כשהילדים בבית אני יכולה לתת להם לגיטימציה,להקשיב לקול הפנימי שלהם,להרגיש מה נכון עבורם,מה מעניין להם ללמוד/לעשות/לעסוק בו ,בלי להיות עסוקים כל הזמן בלהתאים עצמם לסביבה,בלבדוק מה חושבים עליי,ומה אני אמור לעשות. אני רוצה לעודד אצלם מחשבה עצמאית ויצירתית,ולא בינוניות המשווה עצמה כל הזמן לממוצע.
אני רוצה שתהיה להם יד חופשית לדמיין וליצור,בלי שדמות מבוגר סמכותי "יכבה"אותם,ויסביר להם מה הדרך ה"נכונה"לעשות דברים.
אין שום דבר בעולם שהילד שלי לא יוכל ללמוד , אם ירצה בכך,ואני לא רוצה שיגדל בתוך כלוב,שרק למורה יש מפתח לצאת,ורק היא מחליטה מה ייכנס אליו לתא ומה לא.
ומי היא אותה מורה? מה אני יודעת עליה ועל מערכת הערכים שלה?,על נורמות ההתנהגות שלה? האם מתאים לי שהיא תעצב את דמות ילדיי,ואני אפילו לא יודעת מי היא. ובכלל,אם אדע-זה יעזור לי?אני יכולה להשפיע על מי שהיא ועל האנרגיות שהיא מעבירה לילדים שלי?
אני,לא שאני חפה מטעויות או חסרונות,ממש לא,אבל לפחות אני מודעת להם,ויכולה לנסות לעבוד ולתקן, ובכלל-אלו החסרונות שלי-אני יכולה להית יותר סלחנית כלפיהם,ולדאוג לאיזון (של אבא/סבתא/חברים/אחר...)
וגם לא נורא שהם יכירו את המגבלות של אמא שלהם. זה רק יעודד אותם לדעת שאין שום דבר מושלם בחיים,והם ילמדו גם מלראות אותי מתמודדת עם המגבלויות שלי.
[b]4. לגדול עם הילדים, ללמוד איתם, ולא ללמד אותם:[/b]
מאד מאד כייף לי להיות במחיצת ילדיי. טוב לי לראות אותם גדלים,לומדים,מתפתחים. טוב לי שאני יכולה ללוות אותם בתהליך הצמיחה הזה,ולא להשאיר את העונג הזה למורה שתראה בהתמודדות מולם נטל או מטרד- במקרה הגרוע,ובמקרה הטוב- תהנה מהם,במקומי...
מי קבע שאמא לא יכולה להינות במחיצת ילדיה? איך השתרשו בחברה המודרנית הנחות ייסוד מעוותות שמניחות שילדים צריכים להיות רוב שעות היום עם בני גילם וההורים צריכים להיות ב"עבודה".
למה לעזאזל,אם אני מגדלת ילדים של אחרים,ומקבלת כסף(מה שעשיתי תקופת מה,בתור גננת)זה נחשב עבודה, אבל אם אני מגדלת את הילדים שלי זה לא נחשב עבודה? ואם אני בבית כל היום,אז מה? אני נחה?(רחמה ליצלן,מנוחה-השם ישמור מהחולה הרעה הזו...) אני עובדת מאד מאד קשה!!!
אני גם אמא,גם מורה,,גם מנקה/מבשלת/מכבסת, גם מרפאה, גם אומנית יוצרת דברי מלאכה...(אם אני לא מוכרת את היצירות שלי בכסף,הן לא נחשבות יצירות?)אני מטפלת בחיות,אני גננית(עובדת בגינה),אני צלמת(מצלמת רגעי שיא בחיינו בבית),אני, אני אדם-חי ונושם שעושה הרבה טוב ועושה גם הרבה טעויות,אבל אני אדם שאוהת את ילדיו ואוהב את החיים איתם.למה שאוותר על ההנאה הזו?
אני נהנית ללמוד מהילדים,וביחד איתם,הרבה דברים שאני לא יודעת.
גם להם זה משדר מסר חשוב:שגם המבוגרים לא יודעים הכל,וש-כן,יש דברים שילד יכול ללמד אמא,ולא רק אמא יכולה ללמד ילד
ואולי הדבר הכי חשוב שאני לומדת עם הילדים,זה שכל אחד יכול ללמוד לבד.אנחנו לא צריכים שילמדו אותנו.להיפך.אם אנחנו רוצים לשמור על גיץ הסקרנות המולד שלנו כייצורים חיים,ייטב לנו אם לא "נעשה ונשמע",אלא "ננסה ונעשה"-מה דעתכם על הסיסמא שלי ? אני המצאתי הרגע... אני הרי יכולה להמציא כל מה שארצה,לא? כל הממציאים הכי גדולים היו כאלה שלא הלכו בתלם. נו,מה?ברור! איך אפשר להמציא משהו חדש כשאתה משועבד למה שכבר אחרים גילו,ושמאכילים אותך בכפית...(לפענים אפילו מורעלת! הצילו! זהירות!)
אני חושבת שזו דוגמא טובה לילדים לראות הורים שמודים בטעויות שלהם,שמודים בכך שלא יודעים x או y
אני בטוחה שילדיי יפנימו וילמדו גם מהדרך שבה הם רואים אותי מתמודדת עם קשיים,עם המוגבלויות שלי,עם החולשות (שוקולד,למשל... תדעו שרק בזכותם אני מצליחה לעבור תהיך גמילה מסוכרים,מה שמשך שנים אני סוחבת בצמיגים על בשרי,ועכשיו , כשאני משמשת מודל לחיקוי,כ ל ה ז מ ן ,אני משתדלת יותר.אין לי את שעות הבוקר,כשהם בביה"ס,לנשנוש,כשאף אחד לא רואה...)
אני גאה בעצמי שאני מהווה מודל לחיקוי של מבוגר שלא מפחדת לנסות וללמוד,וליפול ולקום...
וממי אני לומדת את זה? מבת השנה שלי שכל שניה נופלת וקמה,מנסה לעמוד,ללכת,מקבלת זבנגים בראש,ושוב קמה,כאילו כלום לא ארע...
קראתי פעם משהו מעניין שאורנה שפרון כתבה למישהיא אחרת ואני מוצאת את זה רלוונטי גם לגביי:
"ילדינו הם המורים המתאימים ביותר בשבילנו ולכן אנו ניתקל בשיעורים הכי אמיתיים בעבורנו , כאשר אנו במחיצתם.
עצם הידיעה על כך שאנו גם מורי דרך אבל גם תוך כדי לומדים דרך חדשה,תאפשר לנו להבחין בשיעורים שילדינו ירצו ללמד אותנו."
ואתם יודעים למה אני מאמינה שזה נכון? כי אני רואה איך ההורים שלי לומדים ממני ואיזה שעורים אני מעבירה אותם
[b]5. תיקון "נזקי המערכת" שהשתרשו עד כה:[/b]
מספיקות כמה שנים בלבד,בהן קיבלו הילדים שריטות(ממין אחד וממין אחר...)במיוחד בגיל הרך,כדי לגרום נזקים שילוו אותם בכל חייהם הבוגרים.
מדהים אותי,אפילו מפחיד לפעמים, לגלות כל פעם מחדש כמה הילדים הם כחומר ביד היוצר,באיזו קלות דעת לפעמים אנו נוהגים,בהתבטאויות שלנו,בהתנהגויות כאלו ואחרות, וכמה כל דבר שאנו ,המבוגרים,(כן,גם אני..בעיקר אני?)עושים/לא עושים,משפיע ומעצב את דמותם ונפשם.
כך קרה ,שבמשך שהותם (הקצרה יחסית) במערכות חינוך (בעיקר אנתרופוסופיות,עליהן אפרט בהמשך),ספגו נזקים מסוגים שונים,וכעת עלינו לטפל/לשפץ...
הרי אם המכונית שלנו,מכונת ברזל ,מתקלקלת/נסדקת/ניזוקה בתאונה, אנחנו מייד לוקחים אותה למוסך.לפעמים אפילו שריטה הכי קטנה מביאה אותנו לטפל ולתקן אותה. מדועה אם כן,כשמדובר בנשמות הרכות הטהורות שלנו,בילדים שהם האוצרות היקרים מכל,איננו מזדעקים וממהרים לתקן?
מה גורם, לרובנו, להעלים עין ולהשלים עם סדקים/פצעים בנשמות הקטנות שלנו?
האם לא ברור לכולנו שהכי טוב יהיה אם המכונית שדורשת שיפוץ תישאר בידיו של המוסכניק?תחת ידיו האמונות שמכירות את הרכב הספציפי הזה הכי טוב?
שיודעות איך לתקן ואיך לשמור?
וגם אם כולה התעקם קצת הפגוש,אז מיישרים,צובעים,ו-הופה, חזרה לכביש,לסכנה הבאה שמחכה מעבר לסיבוב. נוח לרבים מאיתנו לשכוח שבכלל היתה אי פעם תאונה,הרי לא רואים,כלפי חוץ הכל נראה נהדר. ומה אם הפגוש הזה הוא , בהשאלה,נקודת החולשה שלנו,ושלא במקרה קיבלנו שם מכה ושם נפלנו.אז מה? לא עדיף שנהיה מודעים לנקודת החולשה הזו,ונחזק אותה,במקום להעמיד פנים שהכל מושלם?
אני יודעת על עצמי, שתמיד אני נופלת באותן נקודות,אותן המקומות שבהן אני צריכה לעבור שינוי/תיקון רציני,ולא סתם "פחחות וצבע" .
וכמה שזה קשה לתקן...
קשה,ולוקח המון פניות וזמן. מן הראוי שניתן לעצמנו את הזמן והפניות האלו,לא?ונעבוד בסביבה רגועה ותומכת,במוסך,עם אדם שאוהב ויודע מה הוא עושה
ולא בצד הדרך,כשרעש המכוניות החולפות מפריע ,ואנו עצמנו חשופים לסכנה.
על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדים שלנו. הרי הפצעים שלהם יירפאו מהר יותר משלנו כמבוגרים,ואם לא נשכיל לטפל בהם כעת,אז בבגרותם,ייאלצו לעבוד קשה יותר,(ולשלם המון כסף לפסיכולוג...)
על איזה פצעים כל כך נוראיים אני מדברת?
ובכן,מטעמי שמירה על פרטיות ילדיי,לא אשתף אתכם בפרטים.
רק אוכל לומר,שהם מספיקים בשבילי,כדי להחליט שאני רוצה לטפל בהם,וכדי שאהיה מוכנה לוותר על מעט היתרונות שכן קיימים בהליכה לביה"ס/גן
(ויש יתרונות,אני מודעת להם.)