למה אהבתי את בית הספר ולמה זה עבר לי?
_
אור שליט
(מתוך "
באופן 36" - אוגוסט-ספטמבר 2001)
מאז שנולדה בתי הראשונה, לפני כשנתיים וחצי, אני יודע שילדי לא ילכו לבית הספר. לרוב ההורים המחנכים את ילדיהם בבית ישנם הסברים די עמוקים מדוע הם עושים זאת, ויש להם הרבה דברים רעים לומר על בית-הספר. אצלי זה לא היה כך. האמת היא שבית-הספר היה נראה לי תמיד כהמצאה לא רעה, אלא שאשתי פשוט החליטה שהילדים שלנו לא ילכו.
מתוך אמונה באשתי ובילדי, השלמתי עם העובדה הזאת, (לא היתה לי ממש התנגדות לחינוךביתי. פשוט הייתי בעד בית-הספר. אשתי, לעומת זאת, פשוט התחלחלה מהרעיון שילדיה יצטרכו ללכת לבית-הספר. לכן היה כל כך טבעי שאני אוותר בנושא זה), אך בלבי פנימה תמיד קיוויתי שמשהו יקרה - אשתי תשנה את דעתה, הילדים יתעקשו ללכת לבית-הספר - ושילדיי, בסופו של דבר, ילכו כמו כולם לבית-ספר.
אבל למה רציתי כל כך שילדיי ילכו לבית-הספר?
בכל שנותיי כתלמיד בית-ספר לא היה רגע אחד שבו חשבתי או רציתי לעזוב את המסגרת. היה לי טוב. בכל המובנים שבהם המערכת מסוגלת למדוד הצלחה, הייתי תלמיד מוצלח. הצלחה זו סיפקה לי כמה אשליות שגרמו לי להיות מרוצה מעצמי, ולכן גם מהמערכת:
א. האשליה שאני חכם - זוהי כמובן האשליה הכי חשובה, כיוון שהיא באה לידי ביטוי במדד הכי רשמי של בית-הספר: הציונים. כיוון שהצלחתי להוציא ציונים טובים, ולפעמים אף לקבל יחס מיוחד (פטורים משיעורים, נושאי העשרה שהייתי צריך ללמוד לבד), הסקתי מיד שתי מסקנות שמאשרות אחת את השנייה:
1) אני חכם, 2) הציונים שמקבלים על עבודות, במבחנים, ובעיקר בתעודה, הם בעלי משמעות רבה, והם מדד די מדויק כדי למיין את התלמידים לפי יכולתם.
היום אני חושב כי המחשבה, שהציונים מלמדים משהו על "חכמה", היא תוצאה של טמטום. צריך להיות טיפש כדי למלא אחר ההוראות שכל מיני עוברי אורח בחייך נותנים לך במשך 12 שנה.
ב. האשליה שאני חברותי ואהוב - בכיתות הנמוכות יותר, הכיתה ממלאת חלק מרכזי בחיי החברה של הילד. ילד שלא מוצא חברים בכיתתו הוא ילד אומלל, כיוון שחלק נכבד מזמנו הוא מבלה בחברת אנשים שהוא אינו אוהב ואשר אינם אוהבים אותו. לי תמיד היו חברים בכיתה, והרגשתי "מקובל".
מכאן הסקתי שאני יצור חברתי מפותח.
כשהשתחררתי מהצבא, בגיל 23, גיליתי פתאום שבעצם קיימת אפשרות להכיר חברים שלא באמצעות מסגרת פורמלית, אך זהו דבר שמעולם לא התנסיתי בו.
מעולם, בעצם, לא מצאתי חברים בכוחות עצמי. תמיד היה את בית-הספר/התנועה שסידרו לי חברה סביבי.
לפעמים בויכוחים על כן/לא חינוך-ביתי, כאשר נגמרים לצד שתומך בבית-הספר (או יותר מדויק לומר: מתנגד לחינוך-ביתי), כל הטיעונים, הוא שולף, כנימוק אחרון וחשוב מכל, את הנימוק החברתי: "מה עם חברים? תגדלו את ילדכם בבידוד?".
אני מאמין שלילד הגדל בבית יהיו כישורים חברתיים שלא היו לו אילו היה הולך לבית-הספר.
ג. האשליה שאני בועט במוסכמות ומשנה סדרים - כדי לא להרגיש אהבל גמור, וכדי לזכות במעט נקודות חברתיות, היה לי חשוב מדי פעם להתכסח עם המורים על שטויות. מצאתי לי את שביל הזהב ביחסי עם המערכת כך שלא נחשבתי למופרע בעיני המורים, אך מצד שני לא נחשבתי לחנון, ואף זכיתי מצד חברי להערכה על ה"אומץ" שגיליתי.
איזה אומץ ואיזה נעליים.
השביל בו הלכתי היה שביל הפחדנות הטוטאלית, לא פה ולא שם, שביל של המורים והחברים אבל לא שלי.
פעם, כשהייתי מנהל ויכוחים ביני לבין עצמי בנושא חינוך-ביתי, הצד שתמך בחינוך-ביתי היה נותן נימוקים טובים מאוד, והתבסס על מקרים אמיתיים שקורים יום יום בבתי-הספר ברחבי הארץ: ילדים שסובלים מאלימות, ילדים המאבדים את ביטחונם העצמי עקב שיטת התיוג של המערכת, ילדים שהחומר אינו מענייו אותם, ילדים שהמורה צורחת עליהם ואומרת להם שהם מטומטים, ילדים שאינם מוצאים את עצמם חברתית, ילדים שלא מסתדרים עם המערכת, ועוד כל מיני ילדים שלא הייתי רוצה שילדיי יהיו במקומם בבית-הספר הנורא הזה.
נימוקים אלו לא שכנעו אותי, כיוון שהאמנתי שילדיי, אם יגיעו לבית-ספר, יהיו עוד יותר "מוצלחים" ממני. האמנתי שילד ש"מצליח" בבית-ספר גם יכול ליהנות ממנו, לכן עד לא מזמן עדיין רציתי שילדיי ילכו לבית-ספר.
כיום, עם מעט פרספקטיבה, אני רואה שבית-הספר הוא לא פחות נורא עבור אלה שמתאימים למערכת מאשר עבור אלה שלא. בית-הספר מנסה )ומצליח( לחנך את האדם להיות עצל מבחינה חברתית, מבחינה שכלית ומבחינה רוחנית.
בית-הספר מחנך את הילד לכופף את הראש ולקבל תכתיבים. הבעיה של ילד שמתאים למערכת היא, שהוא אפילו לא מרגיש שהוא מכופף את הראש.
תלמיד בבית-ספר, שהאתגרים המוצבים בפניו אינם רציניים, רואה 98 בתעודה ומציב לעצמו אתגר חדש: לקבל 100.
בחינוך-הביתי כפי שאני רואה אותו, אין ציונים, לכן אי אפשר להתבלבל בין האתגר עצמו למספר, יפה ככל שיהיה.
תלמיד בית-ספר, שתמיד מוצא את מקומו החברתי בכיתה, לא יצטרך לחפש לעצמו חברה בכל ימי ילדותו.
בחינוך הביתי, מגיל מסוים, הילד עצמו יהיה אחראי לחיי החברה שלו. תלמיד הלומד בבית-ספר מפסיד בהרבה מובנים, כיון שעד גיל מאוחר מאוד אין עליו מספיק אחריות לגבי התפתחותו שלו.
בגיל 23גיליתי שכאשר שאלו אותי מה אני אוהב לעשות, או מה מעניין אותי, לא היה לי אפילו קצה חוט לתשובה. רק אז הבנתי שאינני רוצה בשום פנים ואופן לשלוח את ילדיי לבית-הספר. אינני רוצה שיגישו להם על מגש ששה "מקצועות" )למה קוראים לזה "מקצוע"?( שכל אחד חייב לדעת ועוד שניים שניתן לבחור.
הייתי רוצה שתהייה להם היכולת לחפש ולמצוא לבד מה מעניין אותם. אינני רוצה שיגידו לבתי שהיא מצוינת, הייתי רוצה שהיא תוכל להעריך את עצמה בעצמה.
אני לא רוצה שהילדים שלי יתרגלו לכופף את הראש.
אני רוצה שהם יתרגלו לעשות מה שהם אוהבים.