על ידי בשמת_א* » 10 אוגוסט 2002, 21:39
אוי, נטע...
התשובה שאני היום מתחברת אליה היא התשובה שנתנה לך אורנה. במיוחד הקטע הזה של "העתיד". מה את יודעת מה יהיה בעתיד. למה לשעבד את ההווה לטובת העתיד. תחיי היום כמו שאת רוצה לחיות היום. ההווה הוא הזמן היחיד האמיתי שיש לנו.
אבל ...
בגלל שיש לי קשר מסוים ללימודי התואר הראשון שלך, וגם בגלל שאני בעצמי עשיתי בחירות אחרות בתחום הזה, ואני גם תומכת בבן זוגי במאבקו לסיים את התואר הראשון - אצלי מדבר גם קול אחר.
הקול האחר אצלי אמר "חבל לזרוק משהו שאת כן חושבת שחשוב לך, רק בגלל שמשהו כאילו גורם לך להרגיש שאת לא רוצה לעשות את זה".
הקול האחר עוזר לבן זוגי (אני מדברת עכשיו על מה שהוא אומר לעצמו) ללמוד עוד קורס ועוד קורס (תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה, עם עבודה במשרה מלאה והורות, שנים על שנים של לימודים בקצב הזה), כי הוא יודע שהתעודה הזאת כן תעלה לו מייד את המשכורת במקום העבודה שלו, ושהתואר כן יפתח בפניו אפשרויות מקצועיות שאולי הוא רוצה בהן. וחבל להפסיק באמצע רק בגלל שלפעמים נמאס ולא מתחשק, או ששונאים איזה קורס חובה.
ועוד דבר שרציתי להגיד:
להפתעתי, התברר לי במהלך המאבק לסיים את הדוקטוראט (בתואר הראשון והשני התופעה עלתה, אבל בקטן, וקופדה ביעילות ובמהירות יחסית), שכאילו יש בתוכי כוח מאוד חזק, שאני לא מכירה ולא מבינה, שרוצה שאני אכשל . במשך כמה שנים חשבתי שרק קורים לי מקרים רעים - תאונות, במיוחד בידיים (אי אפשר לכתוב), מחלות, כל מיני צרות שנחתו עלי כל פעם שכבר חשבתי שאני נכנסת לתלם של העבודה על הדוקטוראט. זה נראה כאילו כל פעם אני נותנת למנחה שלי תירוץ אחר למה לא התקדמתי, וחשבתי שזה לא מעניין אותי יותר וכל מיני דברים כאלה. עד שהתחלתי לתפוס שכל הצרות לא היו מקרה -
משהו בתוכי פחד מהסיום של הדוקטוראט. פחד מההצלחה. פחד מההישג. פחד מ"אוקיי, אם תגמרי את זה כבר תהיי ילדה גדולה ואז תצטרכי סוף סוף להתחיל את החיים האמיתיים, ומה תעשי אז?"
ולכן חוסר היכולת, חוסר החשק, השיתוק, העומס הרגשי שהטלתי על כל דף, נבעו ישירות מהפחד.
מהפחד להיכשל.
הפחד להצליח.
הפחד להראות מי אני באמת. הפחד לעמוד למבחן. הפחד שישפטו אותי. הפחד שיתגלה כמה אני בכלל לא שווה. הפחד להיות לא מושלמת (יש פה דף שלם על העניין הזה של השלמות, לא זוכרת את שמו).
אחד הדברים שעזרו לי מאוד לסיים את הדוקטוראט היה זה שאבא שלי כל הזמן אמר לי: "זו בסך הכל עבודת מחקר בסדר גודל מסוים. זו לא עבודת חיים. זה לא צריך להיות מושלם. זה צריך להיות רק מספיק. תעסקי בעיקר ותשאירי שאלות פתוחות למחקר נוסף. חבל על הזמן. תכתבי משהו שאפשר להגיש, וזהו".
הוא כל הזמן טיפטף לי את זה, בליווי דוגמאות על כאלה שביזבזו את חייהם על הדוקטוראט.
העומס הנפשי בגלל העבודה הוא מפני שאת רוצה שתצא מושלמת. מפני שאת מפחדת מהשיפוט. מפני שאת מרגישה חייבת לעשות אותה "הכי טוב שאת יכולה" ו"להוכיח את עצמך".
תעזבי.
תגישי עבודה בשביל לגמור את הקורס וזהו (ואת זה אני אומרת, המרצה הקטלנית בציוניה...). עבודה שתהיה מספיק טובה לעבור. לא הכי טובה שאת יכולה אם תעצרי את כל החיים ותשקיעי רק בזה, אלא רק עבודה שתאפשר לך לסיים את הקורס. זהו. בגישה כזאת יירד העומס הרגשי, יירד הפחד, יירד חוסר החשק, ההר יהפוך שוב לעכבר. אולי.
לבן זוגי אני אומרת: לא חשוב הציון, העיקר לעבור ב-60. מי יסתכל אח"כ באיזה ציון סיימת?
זה רק אם תרצי תואר שני, ואם זה מה שתרצי בעוד כמה וכמה שנים, תמיד אפשר לעשות השלמות ותיקונים.
זהו, זה הקול האחר.
יש לו צד פרקטי, יש לו צד רציונלי, ויש לו צד רגשי.
תשקלי.
(אגב "המין השני": איזה קטע. אחרי שהבאתי לקורס שלי על אהבת האם קטע ממנו, הלכתי בעצמי וקניתי את הספר... אבל אני קצת נאבקת בו, כי יש שם לא מעט טעויות בהיסטוריה וכל מיני קישקושים פלספניים שמעלים לי את הסעיף...).
אוי, נטע...
התשובה שאני היום מתחברת אליה היא התשובה שנתנה לך אורנה. במיוחד הקטע הזה של "העתיד". מה את יודעת מה יהיה בעתיד. למה לשעבד את ההווה לטובת העתיד. תחיי היום כמו שאת רוצה לחיות היום. ההווה הוא הזמן היחיד האמיתי שיש לנו.
אבל ...
בגלל שיש לי קשר מסוים ללימודי התואר הראשון שלך, וגם בגלל שאני בעצמי עשיתי בחירות אחרות בתחום הזה, ואני גם תומכת בבן זוגי במאבקו לסיים את התואר הראשון - אצלי מדבר גם קול אחר.
הקול האחר אצלי אמר "חבל לזרוק משהו שאת כן חושבת שחשוב לך, רק בגלל שמשהו כאילו גורם לך להרגיש שאת לא רוצה לעשות את זה".
הקול האחר עוזר לבן זוגי (אני מדברת עכשיו על מה שהוא אומר לעצמו) ללמוד עוד קורס ועוד קורס (תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה, עם עבודה במשרה מלאה והורות, שנים על שנים של לימודים בקצב הזה), כי הוא יודע שהתעודה הזאת כן תעלה לו מייד את המשכורת במקום העבודה שלו, ושהתואר כן יפתח בפניו אפשרויות מקצועיות שאולי הוא רוצה בהן. וחבל להפסיק באמצע רק בגלל שלפעמים נמאס ולא מתחשק, או ששונאים איזה קורס חובה.
ועוד דבר שרציתי להגיד:
להפתעתי, התברר לי במהלך המאבק לסיים את הדוקטוראט (בתואר הראשון והשני התופעה עלתה, אבל בקטן, וקופדה ביעילות ובמהירות יחסית), שכאילו יש בתוכי כוח מאוד חזק, שאני לא מכירה ולא מבינה, שרוצה שאני [b]אכשל[/b] . במשך כמה שנים חשבתי שרק קורים לי מקרים רעים - תאונות, במיוחד בידיים (אי אפשר לכתוב), מחלות, כל מיני צרות שנחתו עלי כל פעם שכבר חשבתי שאני נכנסת לתלם של העבודה על הדוקטוראט. זה נראה כאילו כל פעם אני נותנת למנחה שלי תירוץ אחר למה לא התקדמתי, וחשבתי שזה לא מעניין אותי יותר וכל מיני דברים כאלה. עד שהתחלתי לתפוס שכל הצרות לא היו מקרה -
משהו בתוכי פחד מהסיום של הדוקטוראט. פחד מההצלחה. פחד מההישג. פחד מ"אוקיי, אם תגמרי את זה כבר תהיי ילדה גדולה ואז תצטרכי סוף סוף להתחיל את החיים האמיתיים, ומה תעשי אז?"
ולכן חוסר היכולת, חוסר החשק, השיתוק, העומס הרגשי שהטלתי על כל דף, נבעו ישירות מהפחד.
מהפחד להיכשל.
הפחד להצליח.
הפחד להראות מי אני באמת. הפחד לעמוד למבחן. הפחד שישפטו אותי. הפחד שיתגלה כמה אני בכלל לא שווה. הפחד להיות לא מושלמת (יש פה דף שלם על העניין הזה של השלמות, לא זוכרת את שמו).
אחד הדברים שעזרו לי מאוד לסיים את הדוקטוראט היה זה שאבא שלי כל הזמן אמר לי: "זו בסך הכל עבודת מחקר בסדר גודל מסוים. זו לא עבודת חיים. זה לא צריך להיות מושלם. זה צריך להיות רק מספיק. תעסקי בעיקר ותשאירי שאלות פתוחות למחקר נוסף. חבל על הזמן. תכתבי משהו שאפשר להגיש, וזהו".
הוא כל הזמן טיפטף לי את זה, בליווי דוגמאות על כאלה שביזבזו את חייהם על הדוקטוראט.
העומס הנפשי בגלל העבודה הוא מפני שאת רוצה שתצא מושלמת. מפני שאת מפחדת מהשיפוט. מפני שאת מרגישה חייבת לעשות אותה "הכי טוב שאת יכולה" ו"להוכיח את עצמך".
תעזבי.
תגישי עבודה בשביל לגמור את הקורס וזהו (ואת זה אני אומרת, המרצה הקטלנית בציוניה...). עבודה שתהיה מספיק טובה לעבור. לא הכי טובה שאת יכולה אם תעצרי את כל החיים ותשקיעי רק בזה, אלא רק עבודה שתאפשר לך לסיים את הקורס. זהו. בגישה כזאת יירד העומס הרגשי, יירד הפחד, יירד חוסר החשק, ההר יהפוך שוב לעכבר. אולי.
לבן זוגי אני אומרת: לא חשוב הציון, העיקר לעבור ב-60. מי יסתכל אח"כ באיזה ציון סיימת?
זה רק אם תרצי תואר שני, ואם זה מה שתרצי בעוד כמה וכמה שנים, תמיד אפשר לעשות השלמות ותיקונים.
זהו, זה הקול האחר.
יש לו צד פרקטי, יש לו צד רציונלי, ויש לו צד רגשי.
תשקלי.
(אגב "המין השני": איזה קטע. אחרי שהבאתי לקורס שלי על אהבת האם קטע ממנו, הלכתי בעצמי וקניתי את הספר... אבל אני קצת נאבקת בו, כי יש שם לא מעט טעויות בהיסטוריה וכל מיני קישקושים פלספניים שמעלים לי את הסעיף...).