_מה עכשיו?
איזה טעם יש עכשיו לתת למטלפנת הרצאה על השפעת השאיבה על ההנקה, כיצד לשאוב, כיצד להאכיל מבקבוק, לאילו נוריות-אזהרה לשים לב, ומה לעשות במצבים אלה?_
טוב, גילה, תקראי את דבריו של האיש - לא זה היה המצב.
אני מבינה מדבריך שהיועצת שפניתם אליה פירטה והדגישה את הבעיות שעלולות לקרות בשאיבה זמן כה קצר אחרי הלידה, כסיבה לכך שהיא לא יכולה לענות על השאלות של אשתך, וכסיבה לכך שהיא ממליצה מאוד לפנות לליווי צמוד של יועצת הנקה מוסמכת אחרי הלידה - ברגע שצריך יהיה להתחיל לשאוב.
ואשתך מבחינתה באה עם חששות מכל הסיפור הזה, והנה היועצת (וואללה) בדיוק בדעתה (כלומר, מאשרת את החששות).
תראה, האמת, זה נראה לי מצב הרבה יותר מורכב ממה שאתה מתאר, ואני מרגישה שאפילו אם היה לי פה תמליל השיחה על שני צדדיה - ואין לי ולא יכול להיות לי - לא הייתי יכולה לרדת לעומק העניין.
מה פירוש
במקום לעודד אותה ולחזק אותה לקראת הקשיים שצפויים לה, רק חיזקה את החששות שלה.
תראה - החששות אמיתיים. ותפקידה של היועצת לוודא שהפונה אליה יודעת את זה.
לעודד ולחזק - האם היא פנתה לשם קבלת עידוד וחיזוק? האם היא פנתה ואמרה "אני אצטרך לשאוב זמן קצר מאוד אחרי הלידה, ואני מאוד דואגת כי אני מרגישה ממש נורא להיפרד כל כך הרבה מהתינוק שלי"? או שהיא פנתה וביקשה לשאול על רגל אחת עצה "טכנית" כמו שכתבת - איזו משאבה, כמה לשאוב וכדומה? כשמישהי פונה כדי לקבל חיזוק - זו שיחה אחת, וכשמישהי פונה במגמה טכנית - המגמה של התשובה אחרת.
ומעבירה אולי את אותו מידע, אבל בצורה יותר רגישה
אז בסיכומו של דבר אין לך שום בעיה עם המידע, ואתה מבין שהמידע היה נחוץ ונכון, ואתה מבין שהיא גם היתה אחראית בהפנייה לייעוץ פנים אל פנים, ואתה מבין גם שלא היה שום זילזול ביכולתה להניק ושום זילזול בכלל, רק אתה חושב שהיה איזה תאקל ברגישות לצד הרגשי אצל אשתך?
אז מתלונה ממש גדולה על מדריכות לה לצ'ה הגענו להבדלים נורא קטנים של רגישות מדוייקת לדוברת?
מה אני אגיד לך, זה באמת יכול להיות.
כל אחת מאיתנו מסתכנת בכל שיחה עם מישהי שמצלצלת אלינו לשאול "רק שאלה קטנה" בנושאי הנקה, בזה שהיא לא תצליח לקלוע בדיוק בדיוק לרגשות של אותה פונה, ולא תצליח לדובב אותה במידה מספקת כדי גם לגרום לה הרגשה טובה (ומעצימה) וגם לתת לה מידע נכון מבחינה רפואית (שחס וחלילה לא ייגרם נזק כתוצאה מאי הבנה של המידע שמסרנו!).
במקרה כזה, במקום לקפוץ לאינטרנט ולכתוב הודעה שיוצאת (בלי כוונה רעה ממך, אני בטוחה) כמו השמצה על עשרות מתנדבות באירגון שלם של רצון טוב - לא עדיף היה לחזור אל אותה יועצת (שאם פניתם אליה לא דרך קו התמיכה של לה לצ'ה ולא בשיחת ייעוץ רשמית אז אני מניחה שהיא מכרה או חברה שלכם?) ולהגיד לה: "תשמעי, רצינו להעביר לך פיד-בק שהרגשנו לא טוב כתוצאה מהשיחה". לא עדיף?
לא יותר פורה ויותר יפה?
אולי היא באמת פספסה רגישות מסוימת של אשתך במהלך השיחה. מה אני יודעת. אז לא כדאי שהיא תשמע את זה מאשתך, ואולי תוכל לתקן את הרושם ("אוי, אני ממש מתנצלת, לא תיארתי לעצמי שדברי יובנו כך, אני שמחה שאתם נותנים לי אפשרות להבהיר שוב מה ניסיתי להגיד" או גם "טוב שאתם אומרים לי, כי חשוב לי לדעת שלא זיהיתי במדויק את הרגשות שלכם, ואני יכולה ללמוד מזה להבא")?
אני לא מכיר אף בעל מקצוע רפואי אחר שנותן איבחונים והמלצות דרך הטלפון
קודם כל זה לא נכון. למשל, אני נעזרתי כמה וכמה פעמים בקו הטלפון של קופ"ח הכללית (בשתיים בלילה! עם ילדה מקיאה ועם חום! ובמקרים נוספים). אני חייבת להגיד שהתשובות המצויינות שקיבלתי בייעוץ הטלפוני הזה מאחים ואחיות מנוסים עלו בהרבה על התשובות שקיבלתי מרופאים פנים אל פנים כשבאתי אליהם למחרת P-:
שנית, אני לא הבנתי על איזה "איבחון" אתה מדבר. לפי מיטב הבנתי, ותקן אותי אם אני טועה, אתה אמרת שאשתך עדיין לא ילדה, וההתייעצות היתה לגבי שאיבה
עתידית זמן קצר אחרי הלידה. איזה איבחון? אני מבינה מדבריך שהיועצת הציגה בפני אשתך את הבעיות האפשריות בסבירות גבוהה במצב כזה (של שאיבה רבה זמן קצר אחרי לידה) - זה לא איבחון של בעיה קיימת, אלא מסירת מידע שחשוב להתייחס אליו. אני מבינה מדבריך שהיועצת אמרה שהיא לא תוכל לתת תשובות, אלא היא ממליצה לפנות בהגיע הזמן לליווי מקצועי צמוד של יועצת פנים אל פנים - שוב, לא איבחון, ובהחלט המלצה שהייתי מצפה לה!
אתה לא יכול להתלונן על "המלצות דרך הטלפון" אם
א. אתם פניתם בטלפון.
וב. היועצת אמרה שזה לא לטלפון ושלחה אתכם לייעוץ לא טלפוני!
יש הבדל בין הענקת תמיכה נפשית ועידוד למיניקות בקו החם - דבר שהוא מאד חיובי בעיני, לבין יעוץ הנקה מקצועי.
סליחה, אבל עם כל הכבוד, קצת הבהרות:
א. בקו התמיכה (לא הקו החם) של לה לצ'ה נותנים
מידע ותמיכה. זה לא קו לתמיכה נפשית ועידוד, אם כי זה בהחלט תופס חלק נכבד מהגישה לפונות. זה קו מקצועי.
טוב, כתבתי דוגמאות ומחקתי.
ב. ברור שיש הבדל בין מתן ייעוץ הנקה מקצועי בטלפון או באינטרנט - לבין ייעוץ הנקה פנים אל פנים. אז מה? האתר הזה לא מלא שאלות הנקה באינטרנט? וזה רע? הסתכלת קצת בדפים האלה? ראית לכמה אמהות אנחנו עוזרים דרך השאלות באינטרנט? ראית כמה אמהות קיבלו תשובה שאומרת להן: "המצב שאת מתארת נשמע לנו מסובך מדי לייעוץ דרך האינטרנט. אנו ממליצות לך לפנות ליועצת הנקה מוסמכת. פרטים על יועצות בדף
יועצות הנקה".
לפי מה שכתבו אחרות כאן, לא תמיד המדריכות והיועצות שמות את הקו במקום הנכון.
מי אלה האחרות האלה? אני מאוד אודה לך אם תחזור ותקרא את הדף ותביא את הציטוטים המתאימים. כי אני ממש לא מסכימה איתך בעניין הזה, אז תהיה קונקרטי.
ושוב: מה הקשר ל"לשים את הקו במקום הנכון"? הרי התלונה שלך נגד אותה יועצת היתה בדיוק הפוכה! שהיא לא הסכימה לייעץ בטלפון! שהיא שלחה אתכם לייעוץ אישי צמוד! אז אני שוב שואלת: מה באמת מציק לך?
אני שוב מבולבלת.