על ידי צפריר_שפרון* » 10 יולי 2003, 00:43
עודד,
ראית פעם תינוק? ילד קטן אשר תמימותו רוויה בסקרנות. התבוננת פעם בתינוק הבוחן חפץ בידיו, טועם אותו, הופך אותו, מכה בו על הרצפה?
זוהי למידה טהורה.
הנחת הבסיס שלך הקובעת כי רק מיעוט אוהב ללמוד שגויה מעיקרה. שכן, תפיסתך את הלמידה שגויה. עם זאת, כאשר מתייחסים ללימוד באופן חד ערכי - העברת מידע מסוים וספציפי - חשוב יותר או פחות (ועל כך אגיב בהמשך) אזי בהחלט אתה צודק. אם הלימוד הוא למידת תבנית חשיבה מסוימת (למשל לוח הכפל), או תוכן מסוים (למשל היסטוריה של ההונים) אזי בהחלט אתה צודק. רק מיעוט אוהב ללמוד. גם אם נתייחס למוזיקה או כל נושא אחר - רק מיעוט אוהב ללמוד את הנושא המסוים.
ולמרות שאינך מקבל את התיזה של - להניח לילד להוביל את לימודיו, להיות מורה הדרך באשר לתכני לימודיו ודרך לימודיו, אין הדבר פוסל דרך זו, הוא רק מצביע על כך שאתה עצמך לא מאמין בדרך זו. אינך יכול להוכיח שאתה צודק מהסיבה הפשוטה שאי אפשר לדעת באמת מה האדם לומד.
אותו תינוק עליו דברתי בתחילת הדברים לומד לינוק, לזחול, להביא חפצים ואוכל לפיו, לתקשר באופן בלתי אמצעי בתחילה ולאחר מכן למלמל ולדבר, הוא לומד להזדקף וללכת, לקפוץ, לרוץ, לגזור ולהדביק, לבטא את עצמו - ואולי זה מפתיע את מי שכל כך אוהב ללמד עד כי הוא חושב שלמידה היא באחריות המלמד (סיבה מצוינת לחוסר שיתוף פעולה מצד התלמיד) אבל התינוק הזה שלמד את כל מה שציינתי והרבה מעבר לכך - לימודי חיים, יחסי אנוש, מודל של הורות ועוד, ובכן אותו תינוק
אוהב ללמוד את זה.
למותר לציין כי ללא למידה זו שהיא ספונטנית בעיקרה אותו תינוק היה נותר מאחור וספק אם היה חי.
לעניין תכני הלימוד והעמדת חשיבות וערך לנושאי הלימוד. כולנו חושבים שיש מה שחשוב יותר ללמוד ויש מה שפחות חשוב ללמוד. אנחנו כהורים
מצוּוִים להנחיל לילדינו את ערכינו ואמונותנו לגבי מה חשוב יותר או פחות. כל נסיון חיצוני להתוות איזו אמת כללית אשר היא-היא הנכונה - נדונה לכשלון מראש. שכן, ילדינו יהיו בראש ובראשונה נאמנים להוריהם.
כאן, בתוך מערכת אמונת ההמון יש נושאים שנתפשים כחשובים יותר ויש שחשובים פחות. להורה הפרטי באשר הוא - כל זה איננו רלוונטי. שהרי אם אני מאמין שעלי לתת ערך דווקא ללימוד הורות, זוגיות, בישול, תפירה, בנית בית, נהיגה, קריאה וכתיבה, ידע בסיסי בהפעלת מחשב, כשאינני מחשיב ולו כזית לימודי מתמטיקה וגיאומטריה, בהכרח אנחיל לילדי סדר עדיפויות זה. למרות זאת, כאשר אותה גישה המניחה לילדים לנפשם, מאפשרת התקדמות אישית על פי תחומי העניין האישיים, כאשר גישה זו עומדת בבסיס התפישה החינוכית, בהחלט יתכן כי ילדי יבחרו ללמוד מה שבעיני נראה כבזבוז זמן, ויהיה עלי להניח להם לנפשם כי זוהי בחירתם. כמובן מאחריותי לשים סייגים וגבולות על פי השכל הישר שלי, אבל קביעת מסגרת וגבולות איננה כופה על הילד מה עליו ללמוד אלא במה אסור לו לעסוק וזה הבדל גדול.
וגם אותם שמעדיפים לבלות על שפת הים, ללמוד בדרכם את "לימודי הים" עדיין לומדים. יתכן שילמדו כיצד להתחבב על בני/בנות המין השני, יתכן שילמדו כיצד להציל חיים, יתכן אפילו שבאותה תקופה הנראית כרביצה חסרת משמעות ילמדו כיצד לבחור לעצמם בת זוג ולהקים משפחה. זה שלימודיהם נראים בעיניך ואולי אפילו בעיני הרוב כבזבוז זמן או כ"אי למידה" איננו תופס. שכן אלו הם חייהם וזוהי למידתם.
מכל ארוע, בכל זמן, ובכל מצב ניתן ללמוד ובכל מקרה מתרחשת למידה. למידה שאיננה תלוית מורה בהכרח - אבל למידה. בזמנו, כאשר יצאנו לחופש הגדול באמת (בשנת 1995 עת החלטנו על החינוך הביתי) שיחקו שני בני (צליל 11 ורונן 7) במשך כמה ימים בבוץ. הם בנו מחילות וארמונות, הוסיפו סוגי חול וחצץ והשתעשעו בבוץ במשך כמה שעות ביום. בתוך המשחק הזה התרחשה למידה רב מימדית.
העניין הוא שבאמת אי אפשר לבחון מה אדם לומד. אפשר לבחון האם אדם יודע חומר מסוים, אלא שמהמורה שלי לתנ"ך למדתי טיבם של עריצות, כפיה, בוז וזלזול, התנשאות ויהירות, בורות, צרות מחשבה ועוד לימודים מן הסוג הזה, מה שמבהיר שתנ"ך לא למדתי שם.
דעתך כי האדם אינו אוהב ללמוד באופן גורף נובעת מערכיך שלך אשר מאוד ברורים ומדרגים ידיעות מסוימות כחשובות יותר מאחרות. זו דעתך ואני בהחלט מכבד אותה. אלא שנראה לי שהנך מתעלם מהמציאות. הרוב מקדש ומקדיש את זמנו לדברים אחרים החשובים לו לא פחות ממה שנראה לך חשוב.
לימודים קונפורמיסטיים אינם ערובה ללמידה. נהפוך הוא, לעתים קרובות הם ערובה לבורות לשמה.
אז, זה עצוב לך שאתה נתקל בעולם שאינו רווי בידיעותיך, מכך עדיין ארוכה הדרך לחרוץ כי הרוב אינו אוהב ללמוד (פראפרזה על קביעתו של
רועי שרון כי
רוב האנשים אינם חושבים). יתכן בהחלט כי יש אנשים שחשים עצבות מכך שיש כאלה שאוחזים בתעודות למכביר אבל מעולם לא למדו להיות בני אדם. או הורים. ויש שיהיה להם עצוב לראות את אלה שמוותרים על חיי משפחה.
סובלנות נבחנת בקבלת השונה בגובה העיניים, ללא שיפוט וביקורת.
המין האנושי אוהב ללמוד, חייב ללמוד, לומד ללא לאות.
עודד,
ראית פעם תינוק? ילד קטן אשר תמימותו רוויה בסקרנות. התבוננת פעם בתינוק הבוחן חפץ בידיו, טועם אותו, הופך אותו, מכה בו על הרצפה?
זוהי למידה טהורה.
הנחת הבסיס שלך הקובעת כי רק מיעוט אוהב ללמוד שגויה מעיקרה. שכן, תפיסתך את הלמידה שגויה. עם זאת, כאשר מתייחסים ללימוד באופן חד ערכי - העברת מידע מסוים וספציפי - חשוב יותר או פחות (ועל כך אגיב בהמשך) אזי בהחלט אתה צודק. אם הלימוד הוא למידת תבנית חשיבה מסוימת (למשל לוח הכפל), או תוכן מסוים (למשל היסטוריה של ההונים) אזי בהחלט אתה צודק. רק מיעוט אוהב ללמוד. גם אם נתייחס למוזיקה או כל נושא אחר - רק מיעוט אוהב ללמוד את הנושא המסוים.
ולמרות שאינך מקבל את התיזה של - להניח לילד להוביל את לימודיו, להיות מורה הדרך באשר לתכני לימודיו ודרך לימודיו, אין הדבר פוסל דרך זו, הוא רק מצביע על כך שאתה עצמך לא מאמין בדרך זו. אינך יכול להוכיח שאתה צודק מהסיבה הפשוטה שאי אפשר לדעת באמת מה האדם לומד.
אותו תינוק עליו דברתי בתחילת הדברים לומד לינוק, לזחול, להביא חפצים ואוכל לפיו, לתקשר באופן בלתי אמצעי בתחילה ולאחר מכן למלמל ולדבר, הוא לומד להזדקף וללכת, לקפוץ, לרוץ, לגזור ולהדביק, לבטא את עצמו - ואולי זה מפתיע את מי שכל כך אוהב ללמד עד כי הוא חושב שלמידה היא באחריות המלמד (סיבה מצוינת לחוסר שיתוף פעולה מצד התלמיד) אבל התינוק הזה שלמד את כל מה שציינתי והרבה מעבר לכך - לימודי חיים, יחסי אנוש, מודל של הורות ועוד, ובכן אותו תינוק [b]אוהב[/b] ללמוד את זה.
למותר לציין כי ללא למידה זו שהיא ספונטנית בעיקרה אותו תינוק היה נותר מאחור וספק אם היה חי.
לעניין תכני הלימוד והעמדת חשיבות וערך לנושאי הלימוד. כולנו חושבים שיש מה שחשוב יותר ללמוד ויש מה שפחות חשוב ללמוד. אנחנו כהורים [b]מצוּוִים[/b] להנחיל לילדינו את ערכינו ואמונותנו לגבי מה חשוב יותר או פחות. כל נסיון חיצוני להתוות איזו אמת כללית אשר היא-היא הנכונה - נדונה לכשלון מראש. שכן, ילדינו יהיו בראש ובראשונה נאמנים להוריהם.
כאן, בתוך מערכת אמונת ההמון יש נושאים שנתפשים כחשובים יותר ויש שחשובים פחות. להורה הפרטי באשר הוא - כל זה איננו רלוונטי. שהרי אם אני מאמין שעלי לתת ערך דווקא ללימוד הורות, זוגיות, בישול, תפירה, בנית בית, נהיגה, קריאה וכתיבה, ידע בסיסי בהפעלת מחשב, כשאינני מחשיב ולו כזית לימודי מתמטיקה וגיאומטריה, בהכרח אנחיל לילדי סדר עדיפויות זה. למרות זאת, כאשר אותה גישה המניחה לילדים לנפשם, מאפשרת התקדמות אישית על פי תחומי העניין האישיים, כאשר גישה זו עומדת בבסיס התפישה החינוכית, בהחלט יתכן כי ילדי יבחרו ללמוד מה שבעיני נראה כבזבוז זמן, ויהיה עלי להניח להם לנפשם כי זוהי בחירתם. כמובן מאחריותי לשים סייגים וגבולות על פי השכל הישר שלי, אבל קביעת מסגרת וגבולות איננה כופה על הילד מה עליו ללמוד אלא במה אסור לו לעסוק וזה הבדל גדול.
וגם אותם שמעדיפים לבלות על שפת הים, ללמוד בדרכם את "לימודי הים" עדיין לומדים. יתכן שילמדו כיצד להתחבב על בני/בנות המין השני, יתכן שילמדו כיצד להציל חיים, יתכן אפילו שבאותה תקופה הנראית כרביצה חסרת משמעות ילמדו כיצד לבחור לעצמם בת זוג ולהקים משפחה. זה שלימודיהם נראים בעיניך ואולי אפילו בעיני הרוב כבזבוז זמן או כ"אי למידה" איננו תופס. שכן אלו הם חייהם וזוהי למידתם.
מכל ארוע, בכל זמן, ובכל מצב ניתן ללמוד ובכל מקרה מתרחשת למידה. למידה שאיננה תלוית מורה בהכרח - אבל למידה. בזמנו, כאשר יצאנו לחופש הגדול באמת (בשנת 1995 עת החלטנו על החינוך הביתי) שיחקו שני בני (צליל 11 ורונן 7) במשך כמה ימים בבוץ. הם בנו מחילות וארמונות, הוסיפו סוגי חול וחצץ והשתעשעו בבוץ במשך כמה שעות ביום. בתוך המשחק הזה התרחשה למידה רב מימדית.
העניין הוא שבאמת אי אפשר לבחון מה אדם לומד. אפשר לבחון האם אדם יודע חומר מסוים, אלא שמהמורה שלי לתנ"ך למדתי טיבם של עריצות, כפיה, בוז וזלזול, התנשאות ויהירות, בורות, צרות מחשבה ועוד לימודים מן הסוג הזה, מה שמבהיר שתנ"ך לא למדתי שם.
דעתך כי האדם אינו אוהב ללמוד באופן גורף נובעת מערכיך שלך אשר מאוד ברורים ומדרגים ידיעות מסוימות כחשובות יותר מאחרות. זו דעתך ואני בהחלט מכבד אותה. אלא שנראה לי שהנך מתעלם מהמציאות. הרוב מקדש ומקדיש את זמנו לדברים אחרים החשובים לו לא פחות ממה שנראה לך חשוב.
לימודים קונפורמיסטיים אינם ערובה ללמידה. נהפוך הוא, לעתים קרובות הם ערובה לבורות לשמה.
אז, זה עצוב לך שאתה נתקל בעולם שאינו רווי בידיעותיך, מכך עדיין ארוכה הדרך לחרוץ כי הרוב אינו אוהב ללמוד (פראפרזה על קביעתו של [po]רועי שרון[/po] כי [po]רוב האנשים אינם חושבים[/po]). יתכן בהחלט כי יש אנשים שחשים עצבות מכך שיש כאלה שאוחזים בתעודות למכביר אבל מעולם לא למדו להיות בני אדם. או הורים. ויש שיהיה להם עצוב לראות את אלה שמוותרים על חיי משפחה.
סובלנות נבחנת בקבלת השונה בגובה העיניים, ללא שיפוט וביקורת.
המין האנושי אוהב ללמוד, חייב ללמוד, לומד ללא לאות.