אני מאמינה שלחלק (גדול?) מהאנשים יש מידה מסויימת של אוטיזם, גם אם נראים במבט ראשון כמו כולם
אני סוברת שהערות מהסוג הזה, גם אם הן נובעות מכוונות טובות, תורמות לנזק מצטבר בנושא.
האם את מכירה אוטיזם מקרוב? יש הבדל עצום ומהותי בין אוטיזם לבין נטייה להתבודדות או כמה תכונות שנראות לאחרים מוזרות, ושעלולות לנבוע מפגיעה ריגשית או תכונות אופי.
אוטיזם זו בעיה נוירולוגית במהותה והיום אפשר לזהות אותה דרך שורה של סימנים פיסיולוגיים.
שיעורה של הפגיעה הנוירולוגית הזו בילדים גדל והולך בשנים האחרונות. ניסיונות להסביר את התופעה הזו בהתעללות בילדים, באיבחון יתר בשל הסטנדרטיזציה החברתית, או איבחון טוב יותר, או בכך שהיום יש יותר סיכוי לגיקים להקים משפחה (תיאורייה פלצנית שאפשר לסכם במשפט GEEKS GET LAID), או אפילו טישטוש ההבחנה בין אוטיזם ל"אוטיזם" שלכולם יש, הם בבחינת עצימת עיניים בפני הבעיה. במישרין או בעקיפין, זה תורם לעיכוב בהכרה במצב כפי שהוא, וכתוצאה מכך עיכוב בכספי מחקר ועזרה אפקטיבית למי שזקוק לה.
לא לשנות את הילד?
מסכימה איתך לגמרי, ציפורה.
צריך לבחון מחדש את השאלה הזו כשמדובר בילד שאינו נוירוטיפיקלי, והתשובה כבר אינה כל כך ברורה. אני סברתי כך לפני שהבנתי שהילד אוטיסט. אחרי ההבנה הגיעה גם ההכרה, שמתאימים לו דברים אחרים מאשר לילד שחשבתי שהוא יהיה (למשל - מבניות, שאני סולדת ממנה), שאני צריכה לתת לו מה שהוא צריך גם אם זה עומד בניגוד לנטיותיי האישיות, ושפגיעה ריגשית אינה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לו. כדי שתהייה לו איכות חיים צריכים להיות לו קודם חיים.
כל שיטת טיפול או עזרה משנה במידה מסויימת את מבנה המוח ויוצרת קישורים חדשים. כנ"ל לגבי טיפול ביו רפואי שמאפשר לנוטריינטים להגיע למוח ולהתפתח. האם כשאני עושה זאת עם ילד אוטיסט אני עושה משהו לא רצוי ובלתי מוסרי? לדעתי, נהפוך הוא.
אני מסכימה מאוד עם
רוני בלוני שהורים לילדים נוירוטיפיקליים פשוט אינם מבינים מצב שונה, ולכן אפשר לקבל את העצות שלהם בערבון מוגבל במקרה הטוב. בנוסף לכך, יש נטייה חזקה להכחשה, שהורים רבים לילדים א"סיים נתקלים בה. אני לא חושבת שזה יגרום להכחשה אצלך - את נשמעת עם מודעות גבוהה מאוד ועם עיניים פקוחות לכך שיש בעיה אמיתית.
אני מסכימה לגמרי עם
נאוה פרנס ועם כל מי שאמר שהשאלה אם לאבחן תלויה במה תקבלי מזה ולא באפקט הריגשי שיש לאיבחון עלייך. וגם חושבת שהסלידה מהסטנדרטיזציה החברתית (שאני שותפה לה) לא אומרת שאת לא יכולה לנצל את המערכת הקיימת כדי לעזור לילד שלך.
ממרום החלטתי לא לאבחן אני מגיבה בצורה רגשית להודעות בסגנון: "אתמול אבחנו שהילד הוא PDD ונפלו עלינו השמיים. אוי ואבוי! מה עושים? אנו כל כך עצובים!". אני לא מבינה. הרי הילד לא השתנה. אפילו ההתנהגות שלו לא השתנתה. זהו אותו ילד. אפילו עניין הגן: אם עד עכשיו הוא היה בגן רגיל מה ההיסטריה להוציא אותו עכשיו מהגן ולהכניס אותו לאלוטף? הרי לא קרה כלום!
הרבה פעמים האיבחון הרישמי הוא מה שמוריד את האסימון ומחסל את ההכחשה וההדחקה. זו בהחלט סיבה להתאבל (מניסיון), בעיקר שבדרך כלל עם האבחנה גם מגיע פסק דין של מאסר עולם ולקות חמורה שנמשכת כל החיים (אמנם בטעות, אבל הורים "חדשים" לא יודעים את זה) . חוץ מזה, עם כל הכבוד, יש הבדל עצום בין ילד בתיפקוד גבוה לילד בתיפקוד נמוך, כולל במידת אי הוודאות לגבי העתיד. אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו (ומאחלת לך ולכולם כאן, מכל הלב, שלעולם לא תגיעו למקום הזה).\
לגבי הכנסה לאלוטף - לא מסכימה. כל המחקרים מראים שהתערבות מוקדמת אינטנסיבית היא מפתח לאיכות חיים בהמשך. אמנם בעבר הלחיצו את ההורים שצריך לעשות הכול לפני גיל חמש כי אז נסגר חלון ההזדמנויות, והיום יודעים שזה לא מדוייק, אבל עדיין טיפול אינטנסיבי בגיל שנתיים שלוש מגיע רחוק יותר מטיפול דומה בגיל חמש שש ויכול לעשות את ההבדל בין ילד שמתקשר ומדבר ויש לו כלים לחיים עצמאיים (ולעתים, ילד שיוצא לגמרי מהספקטרום) וילד שאינו כזה.
עם זאת, "להציף את הילד בטיפולים" - לא בהכרח. צריך לקחת בחשבון מ-א-ו-ד גם את יסוד הדחק ומה זה עושה למשפחה ולילד (בדיוק כתבתי על זה בפורום אוטיזם בתפוז). היום נשמעים יותר ויותר קולות בין מובילי השיטות השונות לכיוון הזה. עם כל חוסר החיבה שיש לי לנטייה של פסיכולוגים לטפל בהורים במקום בילד, זו תפנית חיובית בעיניי. הילד צריך משפחה מתפקדת והורים שפויים, רצוי ביחד (שיעור הגירושין בין הורים של ילדים אוטיסטיים גבוה פי כמה משיעורו בכלל האוכלוסייה). ילד שאינו מקבל מספיק זמן לעצמו אינו רק עצוב יותר (הכרעה מוסרית), הוא גם יתקדם פחות (הכרעה תועלתית). לעומת זאת, שעתיים תרפיה במוסיקה בשבוע אינן מספיקות ברוב המקרים. יש הבדל בין "להציף" לבין "אינטנסיביות".
חוץ מזה מסכימה עם הרבה ממה שנכתב כאן.
כמה המלצות:
תרפיית RDI - ראי שלל איזכורים בפורום אוטיזם אספרגר ופדד בתפוז וגם
www.rdiconnet.com. הספרים שלהם מומלצים מאוד. התרפיה מובנית מאוד אבל מתחשבת מאוד בצרכי הילד. הרקע התיאורתי שלהם הגיוני ופוקח עיניים - למשל, ההכרח של הילד לקבל את ההורים כמדריכים כשהוא השולייה (שאינו זהה לצייתנות גרידא), כשלב התפתחותי הכרחי שילדים נוירוטיפיקליים עוברים וילדים א"סים לא. התרפיה נולדה בעיקר לילדים בתיפקוד גבוה אבל גם אנחנו משתמשים בה בהצלחה. כל הספרים שלהם מומלצים, גם האחרון שיצא - MY BABY CAN DANCE. ואגב, הם תומכים מאוד בחינוך ביתי. מעניינת גם הגישה שלהם לגבי חשיפה לילדים אחרים: הם חושבים שזה צריך להגיע רק כשהילד מסוגל להפיק מזה משהו, ובשלב הזה הם מצרפים לו ילד שנמצא במקום דומה מבחינה התפתחותית, ולא ילד טיפיקלי. הם טוענים, שילדים טיפיקליים לוקחים אחריות רבה מדיי על התקשורת, מה שלא מאפשר לילד הא"ס ללמוד לקחת אחריות על החלק שלו (גם אנחנו כהורים נוטים לעשות אותו דבר). אני נוטה להסכים - תמיד חשבתי שלילד שלי לא יועיל להיות בחברת ילדים "נורמליים" אם הוא לא יודע מה לעשות איתם (יותם בחינוך ביתי עד היום, גיל 6, אם כי בשנה הבאה ייתכן שזה ישתנה מסיבות שונות).
תרפיית HANDLE - בתפוז כנ"ל וגם
www.handle.org.
האתר של סולה שלי:
http://solashelly.tripod.com/
סולה שלי היא אם שהיא אספרגר ויש לה ילד אוטיסט. היא מבדילה בין טיפולים שנועדו לתת לילד כלים, לבין כאלה שמנסים לשנות אותו. ההודעות שלה משקפות אדם שקול ונבון מאוד עם הרבה כבוד לבנה, לצרכיו ולזכויותיו.
קומונת "גשרים" בתפוז בניהולה של סולה שלי (יש קישור באתר).
הקומונה היא מקום מפגש לא"סים ולנוירוטיפיקלים. תתפלאי שכבוגרים אין לא"סים אחדות דעים לגבי הצורך באיבחון. יש כאלה שסוברים שטוב שלא אובחנו (האמת, דווקא הקנאים לעניין שבהם נראים לי מהצד כמתמודדים פחות טוב), ולעומתם יש כאלה שמצטערים שלא קיבלו איבחון עד היום, כיוון שזה היקשה עליהם וציער אותם שלא לצורך. אגב, רבים מהם רואים את האוטיזם לא כלקות אלא כשונות שהיא מקור לגאווה - לי אישית זה עשה ממש טוב.
[u]אני מאמינה שלחלק (גדול?) מהאנשים יש מידה מסויימת של אוטיזם, גם אם נראים במבט ראשון כמו כולם[/u]
אני סוברת שהערות מהסוג הזה, גם אם הן נובעות מכוונות טובות, תורמות לנזק מצטבר בנושא.
האם את מכירה אוטיזם מקרוב? יש הבדל עצום ומהותי בין אוטיזם לבין נטייה להתבודדות או כמה תכונות שנראות לאחרים מוזרות, ושעלולות לנבוע מפגיעה ריגשית או תכונות אופי.
אוטיזם זו בעיה נוירולוגית במהותה והיום אפשר לזהות אותה דרך שורה של סימנים פיסיולוגיים.
שיעורה של הפגיעה הנוירולוגית הזו בילדים גדל והולך בשנים האחרונות. ניסיונות להסביר את התופעה הזו בהתעללות בילדים, באיבחון יתר בשל הסטנדרטיזציה החברתית, או איבחון טוב יותר, או בכך שהיום יש יותר סיכוי לגיקים להקים משפחה (תיאורייה פלצנית שאפשר לסכם במשפט GEEKS GET LAID), או אפילו טישטוש ההבחנה בין אוטיזם ל"אוטיזם" שלכולם יש, הם בבחינת עצימת עיניים בפני הבעיה. במישרין או בעקיפין, זה תורם לעיכוב בהכרה במצב כפי שהוא, וכתוצאה מכך עיכוב בכספי מחקר ועזרה אפקטיבית למי שזקוק לה.
לא לשנות את הילד?
מסכימה איתך לגמרי, ציפורה.
צריך לבחון מחדש את השאלה הזו כשמדובר בילד שאינו נוירוטיפיקלי, והתשובה כבר אינה כל כך ברורה. אני סברתי כך לפני שהבנתי שהילד אוטיסט. אחרי ההבנה הגיעה גם ההכרה, שמתאימים לו דברים אחרים מאשר לילד שחשבתי שהוא יהיה (למשל - מבניות, שאני סולדת ממנה), שאני צריכה לתת לו מה שהוא צריך גם אם זה עומד בניגוד לנטיותיי האישיות, ושפגיעה ריגשית אינה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לו. כדי שתהייה לו איכות חיים צריכים להיות לו קודם חיים.
כל שיטת טיפול או עזרה משנה במידה מסויימת את מבנה המוח ויוצרת קישורים חדשים. כנ"ל לגבי טיפול ביו רפואי שמאפשר לנוטריינטים להגיע למוח ולהתפתח. האם כשאני עושה זאת עם ילד אוטיסט אני עושה משהו לא רצוי ובלתי מוסרי? לדעתי, נהפוך הוא.
אני מסכימה מאוד עם [po]רוני בלוני[/po] שהורים לילדים נוירוטיפיקליים פשוט אינם מבינים מצב שונה, ולכן אפשר לקבל את העצות שלהם בערבון מוגבל במקרה הטוב. בנוסף לכך, יש נטייה חזקה להכחשה, שהורים רבים לילדים א"סיים נתקלים בה. אני לא חושבת שזה יגרום להכחשה אצלך - את נשמעת עם מודעות גבוהה מאוד ועם עיניים פקוחות לכך שיש בעיה אמיתית.
אני מסכימה לגמרי עם [po]נאוה פרנס[/po] ועם כל מי שאמר שהשאלה אם לאבחן תלויה במה תקבלי מזה ולא באפקט הריגשי שיש לאיבחון עלייך. וגם חושבת שהסלידה מהסטנדרטיזציה החברתית (שאני שותפה לה) לא אומרת שאת לא יכולה לנצל את המערכת הקיימת כדי לעזור לילד שלך.
[u]ממרום החלטתי לא לאבחן אני מגיבה בצורה רגשית להודעות בסגנון: "אתמול אבחנו שהילד הוא PDD ונפלו עלינו השמיים. אוי ואבוי! מה עושים? אנו כל כך עצובים!". אני לא מבינה. הרי הילד לא השתנה. אפילו ההתנהגות שלו לא השתנתה. זהו אותו ילד. אפילו עניין הגן: אם עד עכשיו הוא היה בגן רגיל מה ההיסטריה להוציא אותו עכשיו מהגן ולהכניס אותו לאלוטף? הרי לא קרה כלום![/u]
הרבה פעמים האיבחון הרישמי הוא מה שמוריד את האסימון ומחסל את ההכחשה וההדחקה. זו בהחלט סיבה להתאבל (מניסיון), בעיקר שבדרך כלל עם האבחנה גם מגיע פסק דין של מאסר עולם ולקות חמורה שנמשכת כל החיים (אמנם בטעות, אבל הורים "חדשים" לא יודעים את זה) . חוץ מזה, עם כל הכבוד, יש הבדל עצום בין ילד בתיפקוד גבוה לילד בתיפקוד נמוך, כולל במידת אי הוודאות לגבי העתיד. אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו (ומאחלת לך ולכולם כאן, מכל הלב, שלעולם לא תגיעו למקום הזה).\
לגבי הכנסה לאלוטף - לא מסכימה. כל המחקרים מראים שהתערבות מוקדמת אינטנסיבית היא מפתח לאיכות חיים בהמשך. אמנם בעבר הלחיצו את ההורים שצריך לעשות הכול לפני גיל חמש כי אז נסגר חלון ההזדמנויות, והיום יודעים שזה לא מדוייק, אבל עדיין טיפול אינטנסיבי בגיל שנתיים שלוש מגיע רחוק יותר מטיפול דומה בגיל חמש שש ויכול לעשות את ההבדל בין ילד שמתקשר ומדבר ויש לו כלים לחיים עצמאיים (ולעתים, ילד שיוצא לגמרי מהספקטרום) וילד שאינו כזה.
עם זאת, "להציף את הילד בטיפולים" - לא בהכרח. צריך לקחת בחשבון מ-א-ו-ד גם את יסוד הדחק ומה זה עושה למשפחה ולילד (בדיוק כתבתי על זה בפורום אוטיזם בתפוז). היום נשמעים יותר ויותר קולות בין מובילי השיטות השונות לכיוון הזה. עם כל חוסר החיבה שיש לי לנטייה של פסיכולוגים לטפל בהורים במקום בילד, זו תפנית חיובית בעיניי. הילד צריך משפחה מתפקדת והורים שפויים, רצוי ביחד (שיעור הגירושין בין הורים של ילדים אוטיסטיים גבוה פי כמה משיעורו בכלל האוכלוסייה). ילד שאינו מקבל מספיק זמן לעצמו אינו רק עצוב יותר (הכרעה מוסרית), הוא גם יתקדם פחות (הכרעה תועלתית). לעומת זאת, שעתיים תרפיה במוסיקה בשבוע אינן מספיקות ברוב המקרים. יש הבדל בין "להציף" לבין "אינטנסיביות".
חוץ מזה מסכימה עם הרבה ממה שנכתב כאן.
כמה המלצות:
תרפיית RDI - ראי שלל איזכורים בפורום אוטיזם אספרגר ופדד בתפוז וגם www.rdiconnet.com. הספרים שלהם מומלצים מאוד. התרפיה מובנית מאוד אבל מתחשבת מאוד בצרכי הילד. הרקע התיאורתי שלהם הגיוני ופוקח עיניים - למשל, ההכרח של הילד לקבל את ההורים כמדריכים כשהוא השולייה (שאינו זהה לצייתנות גרידא), כשלב התפתחותי הכרחי שילדים נוירוטיפיקליים עוברים וילדים א"סים לא. התרפיה נולדה בעיקר לילדים בתיפקוד גבוה אבל גם אנחנו משתמשים בה בהצלחה. כל הספרים שלהם מומלצים, גם האחרון שיצא - MY BABY CAN DANCE. ואגב, הם תומכים מאוד בחינוך ביתי. מעניינת גם הגישה שלהם לגבי חשיפה לילדים אחרים: הם חושבים שזה צריך להגיע רק כשהילד מסוגל להפיק מזה משהו, ובשלב הזה הם מצרפים לו ילד שנמצא במקום דומה מבחינה התפתחותית, ולא ילד טיפיקלי. הם טוענים, שילדים טיפיקליים לוקחים אחריות רבה מדיי על התקשורת, מה שלא מאפשר לילד הא"ס ללמוד לקחת אחריות על החלק שלו (גם אנחנו כהורים נוטים לעשות אותו דבר). אני נוטה להסכים - תמיד חשבתי שלילד שלי לא יועיל להיות בחברת ילדים "נורמליים" אם הוא לא יודע מה לעשות איתם (יותם בחינוך ביתי עד היום, גיל 6, אם כי בשנה הבאה ייתכן שזה ישתנה מסיבות שונות).
תרפיית HANDLE - בתפוז כנ"ל וגם www.handle.org.
האתר של סולה שלי: http://solashelly.tripod.com/
סולה שלי היא אם שהיא אספרגר ויש לה ילד אוטיסט. היא מבדילה בין טיפולים שנועדו לתת לילד כלים, לבין כאלה שמנסים לשנות אותו. ההודעות שלה משקפות אדם שקול ונבון מאוד עם הרבה כבוד לבנה, לצרכיו ולזכויותיו.
קומונת "גשרים" בתפוז בניהולה של סולה שלי (יש קישור באתר).
הקומונה היא מקום מפגש לא"סים ולנוירוטיפיקלים. תתפלאי שכבוגרים אין לא"סים אחדות דעים לגבי הצורך באיבחון. יש כאלה שסוברים שטוב שלא אובחנו (האמת, דווקא הקנאים לעניין שבהם נראים לי מהצד כמתמודדים פחות טוב), ולעומתם יש כאלה שמצטערים שלא קיבלו איבחון עד היום, כיוון שזה היקשה עליהם וציער אותם שלא לצורך. אגב, רבים מהם רואים את האוטיזם לא כלקות אלא כשונות שהיא מקור לגאווה - לי אישית זה עשה ממש טוב.