והיום אני מבינה שבמהלך הזמן שחלף הוא עשה כל מיני דברים. באופן סמוי מן העין ולא גלוי עבורי
אני כל כך מתחברת לניסוח הזה!
בדיוק, אבל
בדיוק לפני שעה ישבנו ואכלנו, והבת שלי אמרה משפט שלם באנגלית. היא כבר כמה זמן "מנדנדת" לנו ללמד אותה אנגלית. אישי נלחץ "הילדה
צריכה ללמוד אנגלית!" (לא מפני שהיא ביקשה, אלא מפני ש"צריך" והבן-דוד המחונן בן גילה כבר לומד אנגלית...), ואני?
אני הרי יודעת אנגלית. אני מתרגמת מקצועית מאנגלית. ויש לי רקע אקדמי בתיאוריה של רכישת שפה, הוראת שפה, ההבדלים בין עברית לאנגלית.
אבל היה לי מחסום. לא בדיוק ידעתי איך להתחיל.
אז פה ושם לימדתי אותה מלים ופריטים דיקדוקיים. אותיות לטיניות היא קוראת כבר שנים (בת 9). מנסה לכתוב כבר שנים באנגלית. פה ושם גם למדנו קצת שבדית.
אבל כל הזמן שמעתי מאמהות חברות בחינוך הביתי שהן מזמינות מורה פרטית לאנגלית (כל אחת, מורה אחרת...).
נרתעתי מזה. לחפש. לשלם הרבה כסף כשאנחנו מנסים להצטמצם. לא יודעת.
אבל היתה לי תחושה מעורפלת כזאת, כאילו אין לי כלים, כאילו אני לא יודעת בדיוק איך להתחיל.
הרגשתי "לא מקצועית", וזה חסם אותי (דבר נדיר אצלי).
אבל מסתבר שמפה לשם, ועם קצת עזרה מפה ומשם (פה היא מחליפה מלה עם הבן דוד, שם קיבלה מתנה תוכנה ללימוד אנגלית שלא הוסיפה כמעט מלים אבל נתנה חיזוק וייצוב) - היא ספגה די הרבה.
ופתאום, אני לא זוכרת למה נפתח אצלי איזה סכר של חוסר ביטחון, אבל זה דווקא היה בדרך הביתה מביקור אצל
תבשיל קדירה (-: (בטח ההשפעה של תבשיל).
התחלתי לדבר אליה באנגלית. פתאום חשבתי: מה הביג דיל? ממה מתחילים? נו, ברור, מה שמי, בת כמה אני, מי המשפחה שלי, איפה אני גרה...
אפילו הגענו לשחק בדיקלום שיצא לנו לראות מהאודישנים ל"כוכב נולד" (where is Jeff?), וצחקנו ונהנינו.
וזה היה רק לפני שבוע.
ופתאום, היא אומרת לאישי:
father, I want to talk to my grandmother
בתור תגובה לשאלות של הסבתא מעבר לקו "מה יהיה עם לימודי האנגלית של הילדה".
ופתאום חשבתי -
איך בדיוק כמו כל דבר שהיא למדה, כל מיני טיפות הצטרפו בתהליך שרובו היה סמוי מן העין בשבילי, לידע ראשוני יפה!
לילדה יש כבר בסיס באנגלית!
היא כבר מבינה חצי מהסודות שאבא שלה ואני מחליפים באנגלית... אוי ואבוי, איך נמצא שפה סודית חדשה? הרי הילדה יודעת שבדית יותר ממנו... P-:
וככה כל דבר.
גם הילד.
רק דיברנו קצת על ספרות. פתאום הוא קופץ ל"כמה זה 1 ועוד 3" - 4. הוא ממציא את השאלה ונותן את התשובה.
הי, מאיפה זה? איך למדת פתאום?
כל כך שונה ממה שלמדנו על לימוד.
הלימוד האמיתי לא מתרחש לפי המיתוס, שעומד מורה ושופך חומר למוח של התלמיד, והתלמיד קולט אותו באופן מסודר, הכל שלב שלב מהמורה.
הלימוד האמיתי מתרחש ביניקה של קצת ידע - והמון המון תהליכים פנימיים שמעבדים את הידע הזה.
קפיצה.
עוד יניקה של קצת ידע - והמון המון תהליכים פנימיים שמעבדים את הידע הזה.
עוד קפיצה.
והכי חשוב הזמן הזה, שבו כאילו הילד לא עושה כלום, אבל המוח ממשיך לפעול, לעכל, לעבד, להפנים, לחבר, לקשר...
והעיקר, והעיקר, לא לפחד כלל. שוב ושוב אני מבינה את הכלל הזה.
ואיזה תענוג שהדף הזה נפתח. תודה לפותחת הדף, ותודה לעדינה! כיף לקרוא אתכן, פשוט תענוג צרוף.
[u]והיום אני מבינה שבמהלך הזמן שחלף הוא עשה כל מיני דברים. באופן סמוי מן העין ולא גלוי עבורי[/u]
אני כל כך מתחברת לניסוח הזה!
בדיוק, אבל [b]בדיוק[/b] לפני שעה ישבנו ואכלנו, והבת שלי אמרה משפט שלם באנגלית. היא כבר כמה זמן "מנדנדת" לנו ללמד אותה אנגלית. אישי נלחץ "הילדה [b]צריכה[/b] ללמוד אנגלית!" (לא מפני שהיא ביקשה, אלא מפני ש"צריך" והבן-דוד המחונן בן גילה כבר לומד אנגלית...), ואני?
אני הרי יודעת אנגלית. אני מתרגמת מקצועית מאנגלית. ויש לי רקע אקדמי בתיאוריה של רכישת שפה, הוראת שפה, ההבדלים בין עברית לאנגלית.
אבל היה לי מחסום. לא בדיוק ידעתי איך להתחיל.
אז פה ושם לימדתי אותה מלים ופריטים דיקדוקיים. אותיות לטיניות היא קוראת כבר שנים (בת 9). מנסה לכתוב כבר שנים באנגלית. פה ושם גם למדנו קצת שבדית.
אבל כל הזמן שמעתי מאמהות חברות בחינוך הביתי שהן מזמינות מורה פרטית לאנגלית (כל אחת, מורה אחרת...).
נרתעתי מזה. לחפש. לשלם הרבה כסף כשאנחנו מנסים להצטמצם. לא יודעת.
אבל היתה לי תחושה מעורפלת כזאת, כאילו אין לי כלים, כאילו אני לא יודעת בדיוק איך להתחיל.
הרגשתי "לא מקצועית", וזה חסם אותי (דבר נדיר אצלי).
אבל מסתבר שמפה לשם, ועם קצת עזרה מפה ומשם (פה היא מחליפה מלה עם הבן דוד, שם קיבלה מתנה תוכנה ללימוד אנגלית שלא הוסיפה כמעט מלים אבל נתנה חיזוק וייצוב) - היא ספגה די הרבה.
ופתאום, אני לא זוכרת למה נפתח אצלי איזה סכר של חוסר ביטחון, אבל זה דווקא היה בדרך הביתה מביקור אצל [po]תבשיל קדירה[/po] (-: (בטח ההשפעה של תבשיל).
התחלתי לדבר אליה באנגלית. פתאום חשבתי: מה הביג דיל? ממה מתחילים? נו, ברור, מה שמי, בת כמה אני, מי המשפחה שלי, איפה אני גרה...
אפילו הגענו לשחק בדיקלום שיצא לנו לראות מהאודישנים ל"כוכב נולד" (where is Jeff?), וצחקנו ונהנינו.
וזה היה רק לפני שבוע.
ופתאום, היא אומרת לאישי:
father, I want to talk to my grandmother
בתור תגובה לשאלות של הסבתא מעבר לקו "מה יהיה עם לימודי האנגלית של הילדה".
ופתאום חשבתי -
איך בדיוק כמו כל דבר שהיא למדה, כל מיני טיפות הצטרפו בתהליך שרובו היה סמוי מן העין בשבילי, לידע ראשוני יפה!
לילדה יש כבר בסיס באנגלית!
היא כבר מבינה חצי מהסודות שאבא שלה ואני מחליפים באנגלית... אוי ואבוי, איך נמצא שפה סודית חדשה? הרי הילדה יודעת שבדית יותר ממנו... P-:
וככה כל דבר.
גם הילד.
רק דיברנו קצת על ספרות. פתאום הוא קופץ ל"כמה זה 1 ועוד 3" - 4. הוא ממציא את השאלה ונותן את התשובה.
הי, מאיפה זה? איך למדת פתאום?
כל כך שונה ממה שלמדנו על לימוד.
הלימוד האמיתי לא מתרחש לפי המיתוס, שעומד מורה ושופך חומר למוח של התלמיד, והתלמיד קולט אותו באופן מסודר, הכל שלב שלב מהמורה.
הלימוד האמיתי מתרחש ביניקה של קצת ידע - והמון המון תהליכים פנימיים שמעבדים את הידע הזה.
קפיצה.
עוד יניקה של קצת ידע - והמון המון תהליכים פנימיים שמעבדים את הידע הזה.
עוד קפיצה.
והכי חשוב הזמן הזה, שבו כאילו הילד לא עושה כלום, אבל המוח ממשיך לפעול, לעכל, לעבד, להפנים, לחבר, לקשר...
והעיקר, והעיקר, לא לפחד כלל. שוב ושוב אני מבינה את הכלל הזה.
ואיזה תענוג שהדף הזה נפתח. תודה לפותחת הדף, ותודה לעדינה! כיף לקרוא אתכן, פשוט תענוג צרוף.