כמו הילדים, אנחנו זוכרות יותר טוב את מה שעשינו מאשר את מה שרק ראינו או שמענו. ואת מה שלא ראינו ולא שמענו (ויש הרבה למידה כזאת) ? אנחנו לא זוכרות כלל.
וגם כשאני רואה ושומעת, מה הסיכוי שאבין מהו שלנגד עיני?
הקטן (4.4) עסוק עם משחק שיש בו סדרת תמונות שחוזרת פעמיים - באחת כל ציור מודפס על ריבוע קרטון, בשניה אותם ציורים על עיגולי קרטון. הוא מסדר בקפידה את הריבועים במטריצה כשפניהם כלפי מטה. את העיגולים הוא מניח כשפניהם כלפי מעלה. ואז הוא לוקח עיגול אחד, מרים באקראי (? לי שבאתי באמצע זה נראה באקראי) אחד מהריבועים; אם זה אותו ציור - הוא אומר "יופי! הצלחתי!" ומניח את שניהם הצידה; אם לא אותו ציור - מחזיר את העיגול אל בין שאר העיגולים, הופך חזרה את הריבוע כשפניו כלפי מטה.
וכך ממשיך.
אני, שבמבט ראשון חשבתי שהוא משחק "משחק זכרון", הנחתי שעכשיו, שראה את הציור על הריבוע שזה עתה הפך, ייקח את העיגול עם אותו ציור ו"יצליח". לא: הוא לוקח עיגול אחר ומנסה ריבוע אחר.
למרבה חרדתי, הוא עושה את זה גם כשנשארים ממש מעט ציורים (כך שלא ייתכן שלא זוכר מה נמצא איפה).
בשלב זה אני הולכת לחברתי
קרן שמש בחדר השני ואומרת לה בשקט שמשהו לא בסדר עם הילד. (אני רצינית לגמרי). מזל שמישהי משתינו שפויה; היא מיד נוזפת בי "מה את יודעת מה הוא שיחק שם?"
וואללה. מה אני יודעת? אולי זה היה בכלל "שעור בהסתברות" והילד תהה על מושג הרנדומליות? אולי שעור בפסיכולוגיה והילד תהה על מידת השליטה בגורל? או דברים אחרים שאני לא מעלה בדעתי?
מקרה אחר: התגלגלה לידיו "חוברת עבודה". יש שם דפים בהם בצד שמאל מודפס טור מספרים (נגיד, מלמעלה למטה: 2, 3, 5) ומצד ימין טור של קבוצות ציורים (מלמעלה למטה: שלושה פרפרים, שני מטוסים, חמישה ליצנים). למעלה כתובה הוראה: מתח קו בין המספר המתאים לקבוצה שזה מספר הפרטים בה.
הילד אינו יודע לקרא. אולי סבתא שלו שנתנה לו את החוברת הקריאה או אמרה לו, אולי הוא או אחיו ניחשו את הרעיון הכללי, ואולי הוא, מבחינתו, המציא רעיון מה לעשות עם זה.
הדבר הראשון שעשה בו היה לסמן קו, קשתי פחות או יותר, בין הספרה "2" לספרה "3".
מה המשמעות של זה?
יש לזה בכלל משמעות?
תלוי מה אתם מניחים וכמה אתם שבויים ב"הוראות הרשמיות".
אני, שמסתבר שנפלתי בפח הזה, לא ניסיתי אפילו להשקיע מאמץ אקטיבי מודע בנסיון לפרש את הקו הזה, והנחתי מבלי דעת שהוא "קשקוש חסר משמעות". אבל אחרי כמה ימים הילד הראה לי את הדפים השונים בחוברת, וכשהגיע לדף הזה הסביר: "ה2 צריך להיות כאן, וה-3 שם" - היינו, "מן הראוי היה להדפיס את ה2 ליד הקבוצה בה יש שני פריטים, ואת ה3 ליד הקבוצה של שלושת הפריטים". לוּ היה מכיר את הסימון המקובל ל"להחליף בינהם" (= היה מוסיף ראשי חץ לשני קצוות הקו הקשתי) - הייתי מזהה מיד את כוונתו. אבל הוא לא, ולמעשה הוא "המציא את הגלגל מחדש".
הוא לאחרונה עסוק הרבה ב"לצבוע ציורים מודפסים" (גם בחוברת הזו - "חושבים בכייף" או איזה שם מופלץ אחר - הוא משתמש בתור חוברת צביעה, וצובע את הציורים שיש שם). אהה! מוטוריקה עדינה! וצבעים! ואם פרויד טען שהנכד שלו ששיחק בכפיס עץ קשור לחוט, השליך אותו הרחק ושב ומשך אותו אליו תוך קריאות "לך - חזור", למעשה היה עסוק בעיבוד חווית העזיבה של אמו ובנסיון להשיג תחושת שליטה בנושא - למה שלא אטען שהאימון לצבוע בתוך הקווים אינו התמודדות עם גבולות ויכולת הכלה של רגשות?
אין לי ספק שמספר המקרים בהם אני לא מבינה מה אני רואה, גדול בסדרי גודל מאלה בהם אני מבינה (ולו חלקית) ויכולה לתייג "מה נלמד איך".
<
שכרגע הבן דומיננטי בתהליך הלמידה שלי לא פחות משאני בשלו; זו היתה תזכורת מצוינת לגבי אחד הכשלים הכרוניים והחמורים שלי, assumptions are mother of all fuck ups >
[u]כמו הילדים, אנחנו זוכרות יותר טוב את מה שעשינו מאשר את מה שרק ראינו או שמענו. ואת מה שלא ראינו ולא שמענו (ויש הרבה למידה כזאת) ? אנחנו לא זוכרות כלל.[/u]
וגם כשאני רואה ושומעת, מה הסיכוי שאבין מהו שלנגד עיני?
הקטן (4.4) עסוק עם משחק שיש בו סדרת תמונות שחוזרת פעמיים - באחת כל ציור מודפס על ריבוע קרטון, בשניה אותם ציורים על עיגולי קרטון. הוא מסדר בקפידה את הריבועים במטריצה כשפניהם כלפי מטה. את העיגולים הוא מניח כשפניהם כלפי מעלה. ואז הוא לוקח עיגול אחד, מרים באקראי (? לי שבאתי באמצע זה נראה באקראי) אחד מהריבועים; אם זה אותו ציור - הוא אומר "יופי! הצלחתי!" ומניח את שניהם הצידה; אם לא אותו ציור - מחזיר את העיגול אל בין שאר העיגולים, הופך חזרה את הריבוע כשפניו כלפי מטה.
וכך ממשיך.
אני, שבמבט ראשון חשבתי שהוא משחק "משחק זכרון", הנחתי שעכשיו, שראה את הציור על הריבוע שזה עתה הפך, ייקח את העיגול עם אותו ציור ו"יצליח". לא: הוא לוקח עיגול אחר ומנסה ריבוע אחר.
למרבה חרדתי, הוא עושה את זה גם כשנשארים ממש מעט ציורים (כך שלא ייתכן שלא זוכר מה נמצא איפה).
בשלב זה אני הולכת לחברתי [po]קרן שמש[/po] בחדר השני ואומרת לה בשקט שמשהו לא בסדר עם הילד. (אני רצינית לגמרי). מזל שמישהי משתינו שפויה; היא מיד נוזפת בי "מה את יודעת מה הוא שיחק שם?"
וואללה. מה אני יודעת? אולי זה היה בכלל "שעור בהסתברות" והילד תהה על מושג הרנדומליות? אולי שעור בפסיכולוגיה והילד תהה על מידת השליטה בגורל? או דברים אחרים שאני לא מעלה בדעתי?
מקרה אחר: התגלגלה לידיו "חוברת עבודה". יש שם דפים בהם בצד שמאל מודפס טור מספרים (נגיד, מלמעלה למטה: 2, 3, 5) ומצד ימין טור של קבוצות ציורים (מלמעלה למטה: שלושה פרפרים, שני מטוסים, חמישה ליצנים). למעלה כתובה הוראה: מתח קו בין המספר המתאים לקבוצה שזה מספר הפרטים בה.
הילד אינו יודע לקרא. אולי סבתא שלו שנתנה לו את החוברת הקריאה או אמרה לו, אולי הוא או אחיו ניחשו את הרעיון הכללי, ואולי הוא, מבחינתו, המציא רעיון מה לעשות עם זה.
הדבר הראשון שעשה בו היה לסמן קו, קשתי פחות או יותר, בין הספרה "2" לספרה "3".
מה המשמעות של זה?
יש לזה בכלל משמעות?
תלוי מה אתם מניחים וכמה אתם שבויים ב"הוראות הרשמיות".
אני, שמסתבר שנפלתי בפח הזה, לא ניסיתי אפילו להשקיע מאמץ אקטיבי מודע בנסיון לפרש את הקו הזה, והנחתי מבלי דעת שהוא "קשקוש חסר משמעות". אבל אחרי כמה ימים הילד הראה לי את הדפים השונים בחוברת, וכשהגיע לדף הזה הסביר: "ה2 צריך להיות כאן, וה-3 שם" - היינו, "מן הראוי היה להדפיס את ה2 ליד הקבוצה בה יש שני פריטים, ואת ה3 ליד הקבוצה של שלושת הפריטים". לוּ היה מכיר את הסימון המקובל ל"להחליף בינהם" (= היה מוסיף ראשי חץ לשני קצוות הקו הקשתי) - הייתי מזהה מיד את כוונתו. אבל הוא לא, ולמעשה הוא "המציא את הגלגל מחדש".
הוא לאחרונה עסוק הרבה ב"לצבוע ציורים מודפסים" (גם בחוברת הזו - "חושבים בכייף" או איזה שם מופלץ אחר - הוא משתמש בתור חוברת צביעה, וצובע את הציורים שיש שם). אהה! מוטוריקה עדינה! וצבעים! ואם פרויד טען שהנכד שלו ששיחק בכפיס עץ קשור לחוט, השליך אותו הרחק ושב ומשך אותו אליו תוך קריאות "לך - חזור", למעשה היה עסוק בעיבוד חווית העזיבה של אמו ובנסיון להשיג תחושת שליטה בנושא - למה שלא אטען שהאימון לצבוע בתוך הקווים אינו התמודדות עם גבולות ויכולת הכלה של רגשות?
אין לי ספק שמספר המקרים בהם אני לא מבינה מה אני רואה, גדול בסדרי גודל מאלה בהם אני מבינה (ולו חלקית) ויכולה לתייג "מה נלמד איך".
< [u]שכרגע הבן דומיננטי בתהליך הלמידה שלי[/u] לא פחות משאני בשלו; זו היתה תזכורת מצוינת לגבי אחד הכשלים הכרוניים והחמורים שלי, assumptions are mother of all fuck ups >