על ידי ליסה_טרודלר* » 10 יולי 2001, 11:50
אני מאמניה שהסוציאליזציה (חיברות, לא?) של ילדים המתחנכים בבית צריכה להיות בריאה יותר מאשר זו שבבית ספר או גן קונבנציונלי. בגלל חילוקי דעות חריפים ביני לבין בן-זוגי בנושא, למרות דעותיי, בני הגדול נמצא במערכת הקונבנציולית מגיל 4 או ממש מגיל 5. הוא עכשיו עולה לכיתה ה' וסוף סוף יש בסביבה שלנו מסגרת שבן-זוגי מוכן לשקול : ביה"ס הדמוקרטי לב השרון (מה שמפריע לו בין היתר, ובמיוחד, זה שעוד אין לביה"ס אישור ממשרד החינוך, יעני זה לא חוקי, אחת הטענות שלו נגד חינוך ביתי).
אך בני בשנה האחרונה סוף-סוף "נקלט" חברתית בביה"ס - הוא כנראה קלט מה דרוש להיקלט והחל לזרום עם הזרם, מה שדווקא מפריע לי. ועכשיו, הוא לא רוצה להתנתק מהחברים שלו והמערכת החברתית של אותו ביה"ס. יש לו חבר אחד שהוריו מעוניינים להעבירו לביה"ס הדמוקרטי, אבל כמו אצלנו הילד חושש שלא יהיה לו חברה, בפרט שהשכבה בגילם תהיה קטנה.
מה אני שואלת? אני מעוניינת לשמוע מילדים והורים לידלים בני 10 ומעלה על החוויות שלהם מבחינה חברתית כשלומדים בבי"ס למשל דמוקרטי, כאשר החברים לביה"ס אינם דווקא גרים בשכונה. מה קורה מבחינה חברתית אחרי שעות ביה"ס? מוצאים/שומרים על קשר עם ילדים מהשכונה? האם קורה שילד/ה לא מוצא מספיק חברה? אולי זו בעיה רק לילדים שהיו רגילים לביה"ס השכונתי ועוברים בגיל 'מבוגר' יחסית. אני גדלתי בארה"ב ולא הלכתי לביה"ס השכונתי (גם לא היה) ואני יודעת שהחוויה שלי היא שונה מאוד מהחוויה הישראלית הממוצעת של כיתה מגובשת, מסיבות כיתה וכו' שמלווה את הילדים עד סוף התיכון, כאשר אצל בן-זוגי למשל הוא היה בביה"ס עם די הרבה חברה' מהיסודי ועד סוף התיכון ועדיין נמצא בקשר עם כמה מחבריו דאז. אני מסבירה לבן שלי שמי שבאמת חבר יישאר חבר בלי שום קשר להיותם באותו בי"ס, אלא יחבר ביניהם דברים אחרים והם ייפגשו פחות, ושכמובן הוא יפגוש חברים חדשים בביה"ס החדש, ושכהוא משתתף עם ילדים אחרים בפעילויות שונות שמעניינים אותו, ואז גם יהיה להם עניין משותף. טוב, לא את עצמי אני צריכה לשכנע....אני יודעת שמבחינת בני, הוא חי בכאן ועכשיו ורוצה לשמור על הקיים - המעבר ממושבה אחת לאחרת לפני שלוש שנים עוד זכור לו כקשה מבחינה חברתית, ורק בשנה השלישית שלו כאן הוא באמת מצא חברים טובים בכיתה שלו....הנה, הכתיבה עוזרת לי להבהיר דברים לעצמי: אני שמה לב עכשיו שהחבר שהוא מבלה אתו הכי הרבה הוא ילד מהרחוב שבכלל לומד מחוץ ליישוב....אז כבר תודה על הפורום הזה שנתן לי לכתוב ולהבין משהו בעצמי, בנוסף למה שנכתב קודם ולתגובות שאני מקווה שתבואנה!
אני מאמניה שהסוציאליזציה (חיברות, לא?) של ילדים המתחנכים בבית צריכה להיות בריאה יותר מאשר זו שבבית ספר או גן קונבנציונלי. בגלל חילוקי דעות חריפים ביני לבין בן-זוגי בנושא, למרות דעותיי, בני הגדול נמצא במערכת הקונבנציולית מגיל 4 או ממש מגיל 5. הוא עכשיו עולה לכיתה ה' וסוף סוף יש בסביבה שלנו מסגרת שבן-זוגי מוכן לשקול : ביה"ס הדמוקרטי לב השרון (מה שמפריע לו בין היתר, ובמיוחד, זה שעוד אין לביה"ס אישור ממשרד החינוך, יעני זה לא חוקי, אחת הטענות שלו נגד חינוך ביתי).
אך בני בשנה האחרונה סוף-סוף "נקלט" חברתית בביה"ס - הוא כנראה קלט מה דרוש להיקלט והחל לזרום עם הזרם, מה שדווקא מפריע לי. ועכשיו, הוא לא רוצה להתנתק מהחברים שלו והמערכת החברתית של אותו ביה"ס. יש לו חבר אחד שהוריו מעוניינים להעבירו לביה"ס הדמוקרטי, אבל כמו אצלנו הילד חושש שלא יהיה לו חברה, בפרט שהשכבה בגילם תהיה קטנה.
מה אני שואלת? אני מעוניינת לשמוע מילדים והורים לידלים בני 10 ומעלה על החוויות שלהם מבחינה חברתית כשלומדים בבי"ס למשל דמוקרטי, כאשר החברים לביה"ס אינם דווקא גרים בשכונה. מה קורה מבחינה חברתית אחרי שעות ביה"ס? מוצאים/שומרים על קשר עם ילדים מהשכונה? האם קורה שילד/ה לא מוצא מספיק חברה? אולי זו בעיה רק לילדים שהיו רגילים לביה"ס השכונתי ועוברים בגיל 'מבוגר' יחסית. אני גדלתי בארה"ב ולא הלכתי לביה"ס השכונתי (גם לא היה) ואני יודעת שהחוויה שלי היא שונה מאוד מהחוויה הישראלית הממוצעת של כיתה מגובשת, מסיבות כיתה וכו' שמלווה את הילדים עד סוף התיכון, כאשר אצל בן-זוגי למשל הוא היה בביה"ס עם די הרבה חברה' מהיסודי ועד סוף התיכון ועדיין נמצא בקשר עם כמה מחבריו דאז. אני מסבירה לבן שלי שמי שבאמת חבר יישאר חבר בלי שום קשר להיותם באותו בי"ס, אלא יחבר ביניהם דברים אחרים והם ייפגשו פחות, ושכמובן הוא יפגוש חברים חדשים בביה"ס החדש, ושכהוא משתתף עם ילדים אחרים בפעילויות שונות שמעניינים אותו, ואז גם יהיה להם עניין משותף. טוב, לא את עצמי אני צריכה לשכנע....אני יודעת שמבחינת בני, הוא חי בכאן ועכשיו ורוצה לשמור על הקיים - המעבר ממושבה אחת לאחרת לפני שלוש שנים עוד זכור לו כקשה מבחינה חברתית, ורק בשנה השלישית שלו כאן הוא באמת מצא חברים טובים בכיתה שלו....הנה, הכתיבה עוזרת לי להבהיר דברים לעצמי: אני שמה לב עכשיו שהחבר שהוא מבלה אתו הכי הרבה הוא ילד מהרחוב שבכלל לומד מחוץ ליישוב....אז כבר תודה על הפורום הזה שנתן לי לכתוב ולהבין משהו בעצמי, בנוסף למה שנכתב קודם ולתגובות שאני מקווה שתבואנה!