הגיע תורנו,
קיבלנו הזמנה מרכזת החינוך במועצה להסדיר את עניין החינוך הביתי שלנו.
נפגשנו לראשונה,בוקר אחד,בבואנו לרשום את הבת לחוג קרמיקה.היות והיא גם מנהלת המתנ"ס,הזמינה אותנו למשרדה בלבביות ודרשה בשלום הילדים.(כי הם מן הסתם חולים אם הם לא בביהס ובגן בשעת בוקר שכזו...)
הסברנו שאנחנו בחינוך ביתי (למרות שלא ידענו עדיין מי היא...)
היא התעניינה בהתלהבות ובבואנו לצאת,מלמלה משהו כמו "טוב,אנחנו עוד נפגש"...)
אחרי חודש,קיבלנו את הוראות מנכל ובהם הזמנה ידידותית משהו,להסדיר את כל נושא החינוך הביתי,
"כדי שנהיה מכוסים" היא אמרה...
החלטנו לזרום עם הממסד משום שפה,בדרום הערבה,הוא ידידותי למדי.
אין לנו מילה רעה לומר על ביה"ס,אלא שעבורנו,באורח החיים שבחרנו לחיות,חינוך ביתי מתאים יותר.
היות ואנו נהנים משיתוף פעולה עם ביה"ס (כמו שימוש בספרייה למשל),יוצא לנו לבקר בו אחת לשבוע.
מלבד זאת,נועם מלמד שם שיעור של שעתיים שבועיות לכיתות ד-ו בנושא צפרות.
וכך,כתבנו את מכתב הבקשה לאישור החינוך הביתי שלנו,וגילינו שאותה אחת,ההיא,היא גם הקבסי"ת (קצינת ביקור סדיר),כלומר,היא זו שתבוא לבקר ותרשום דוח המלצה לועדה המחליטה במשרד החינוך,מחוז דרום.
יאללה,סבבה. הילדים מקבלים שיעור חשוב באזרחות:איך המדינה אוכפת חוקים,ואיך לנו בתור אנשים חופשיים,יש זכות לקבל אישור מיוחד לחינוך אחר,כי אנחנו מיוחדים.
אני בוחרת לשתף אתכם,קוראיי היקרים,כדי שייראו וייראו,איך אפשר ,אפילו במדינה שלנו,להשפיע על גורלך
וליצור לעצמנו את המציאות בה אנחנו רוצים לחיות.
אגב,קיבלתי היום אישור שגישתי זו לחיים "עובדת",ניגשתי לראש המועצה עם בקשה להקים גינה קהילתית
ויצאתי עם הבטחה ל-3 דונם,שטחי ציבור,שיוקצו לצורך העניין.
אבל זה לא קשור לעניינינו,אז בהזדמנות,תוכלו להתעדכן ב _
מקום טוב לגור עם שכנים בחינוך ביתי
מצ"ב נוסח הבקשה,כפי שהגשנו למשרד החינוך:
הנידון: בקשה להסדרת חינוך ביתי
אנו, הורים: נועם
נעמה
מבקשים להסדיר את החינוך הביתי עבור ילדינו:
x
y
בחירתנו לחנך את ילדינו בבית הינה אידיאולוגית ונובעת מתפיסתנו את טובתם.
אנו מאמינים בסקרנות הטבעית של ילדינו וביכולתם לחקור וללמוד את עולמם.
סביבת חיינו מגוונת ומלאת גירויים, פעילויות, התנסויות ומפגשים חברתיים המגרים למידה. ילדינו חשופים לשפע הזדמנויות לימוד ולמידע זמין ובאופן טבעי הם בוחרים את תחומי העניין הקרובים לליבם ומעמיקים בהם.
אנו סבורים כי הבית והתא המשפחתי התומך הוא המקום המתאים ביותר עבורם לגדול ולהתחנך בו, ורואים את עצמנו אחראים לטפח את יצר הסקרנות הטבעי ואת חדוות הלמידה, באופן שיכבד את נטיתם האישית וכישוריהם הייחודיים.
אנו מקפידים להיות זמינים עבורם וללוותם בתהליך הלמידה תוך מתן כלים, ידע ומיומנות שיסייעו בידיהם לגדול ולהיות בוגרים העומדים ברשות עצמם ותורמים לחברה.
אנו מעודדים אותם לשאול, לחקור, לנסות ולהתנסות, ובכך מפתחים אצלם חשיבה עצמאית ויצירתית.
אנו מאמינים כי אין זו רק זכותנו לחנך את ילדינו על פי אמונתנו, אלא חובה המוטלת עלינו כהורים לדאוג ולשמור על בריאותם הפיזית והנפשית (כמו גם על התפתחותם האינטלקטואלית, על מצבם הרגשי, רווחתם החברתית, וכו'...).
כל אחד מילדינו הוא עולם מיוחד בפני עצמו וראוי שיקבל מהוריו את תשומת הלב והמענים הייחודיים התואמים את צרכיו.
תוכנית לימודים
היות ואנו נוטים לאפשר לילדינו לכוון את הלמידה לתחומי העניין שמעסיקים אותם, הרי שרוב הנושאים הנלמדים לא נקבעים מראש על ידינו, אלא משתנים על פי צרכי הילדים בהתאם לזמן, למקום ולדמות המבוגר המלווה את תהליך הלמידה.
נושאים אשר אנו רואים בהם כנושאי יסוד, כקריאה, כתיבה, חשבון בסיסי, חגי ומועדי ישראל, תורה ואנגלית, נלמדים עם יותר יוזמה ויד מכוונת שלנו
להלן חלק ממגוון הזדמנויות הלמידה אשר הילדים חשופים אליהם ביום יום.
ספרים
בבית קיימת תרבות קריאה עשירה החושפת את הילדים לעולם הספר ולמעלותיו. יש פינת קריאה שהיא חלק בלתי נפרד ממרחב הסלון = מרכז הבית, בה שפע ספרי קריאה ועיון: אטלסים אנציקלופדיות, מגדירים, חוברות נשיונל ג'אוגפיק וכו'... אנו כמבוגרים פונים אל הספרים כמקור ידע ראשוני ובכך מהווים מודל לחיקוי עבורם. כמו כן, לכל אחד בחדרו, כוננית עם ספרי קריאה שמהם בוחרים את הסיפור שלפני השינה. בנוסף אנו מבקרים תדיר בספרית בית הספר האזורי ומחליפים ספרים (כל יום שלישי).
יצירה
בבית יש חדר נפרד הנקרא "חדר יצירה" ובו ארון מלא בחומרי יצירה: צבעים, פלסטלינה, דפים בצבעים ובגדלים שונים, בדים, חימר, כלי כתיבה, שלל אביזרי תפירה, צמר, ספוגים, שעווה, חרוזים, מוצרי קש למיניהם וכו'... כל החומרים נגישים לילדים בכל עת והילדים בוחרים מה וממה ליצור. כמן כן אנו יוצרים ביצירה מחומרים טבעיים ומחומרים ממוחזרים (למשל:בניה בבוץ או הכנת תיאטרון בובות מגללי נייר טואלט).
טבע וידיעת הארץ
כמעט כל בוקר מתחיל בסיור רגלי – טיול בסביבה הטבעית הקרובה אל הבית. מטיילים הרבה עם רכב שטח בהרים, יוצאים לטיולים רגליים, לנים בשטח, מתנדבים באופן קבוע בחי בר יוטבתה, מבקרים בשמורות טבע ובמוזיאונים, בפארק הצפרות, בחוף הים, חוקרים מערות, נעזרים במפות ובעזרי למידה ותצפית.
חגים ומסורת
כל החגים נחגגים בבית בקרב משפחה וחברים, מקפידים על סמלי החג המסורתיים. לפני כל חג אנו לומדים את מהותו ועוסקים בהכנות לו (לימוד עיוני וחוויתי של משמעויות החג, פעילויות משחק ויצירה, שירים וסיפורים והשתתפות באירועים הקהילתיים).
בבית קיימת פינת טבע ובה תצוגת המאפיינים של החג או עונת השנה, שהילדים הכינו.
לימודי תורה
בכל יום שישי אנו קוראים, לומדים ומנתחים את פרשת השבוע ומשמעויותיה.
חשבון
אנו מתרגלים חישובים פשוטים בהזדמנויות שנקרות בדרכנו (חיבור, חיסור, כפל וחילוק, שברים פשוטים וכו'..), למשל ספירת עודף, מנית המספרים בכל הזדמנות, חישוב כמויות בבישול ואפיה, שימוש בכלי מדידה, הערכת כמויות ומרחקים, חישוב זמנים וכו'...
שימוש במחשב
המחשב נגיש וזמין לילדים משך רוב שעות היום (בהשגחת וליווי מבוגר). הם יודעים להעלות בעצמם אתרי לומדה ותוכניות חינוכיות שונות באינטרנט, יודעים לחפש ערך מסוים בגוגל ולאתר מקורות ידע (ויקיפדיה, בריין פופ).
משחק
הילדים מעסיקים את עצמם, ביחד ולחוד, במשחקי דמיון עשירים ונעזרים באביזרים פשוטים ולא מעובדים (עץ, בד וכו'..). לרשותם בחצר ארגז חול,מגרש גרוטאות, נדנדות, חבל טיפוס, אוהל טיפי, איזור בניה בבוץ, גינת צמחי מרפא ובוסתן עצי פרי.
בבית יש משחקי קופסא וקלפים, בובות, תחפושות וכו'...
הילדים מרבים לשחק עם ילדי השכונה במשחקי חברה. כמו כן הקימו "מחנה".
עבודות בית
הילדים שותפים למגוון עבודות הבית והכנת האוכל. עבודתם זו נעשית תוך כדי למידה, הבנת תהליכי בישול ואפיה, ניסוי וטעיה וכו'...בעיקר אנו עוסקים בהכנת מזון – כל יום מכינים את לחמנו בעצמנו, ממציאים מאפים ותבשילים, לומדים ומפתחים אמצעים לעיבוד המזון, ואוכלים. הילדים משותפים בשיקולים טכניים של הכנת המזון ובשיקולים תזונתיים ובריאותיים.
מוזיקה
בבית אנו שומעים מוזיקה מגוונת מסגנונות ומקצבים שונים, רוקדים ושרים, ממצאים מילים ולחנים חדשים, מנגנים בכלי נגינה : מפוחית, קסילופון, חליל וגיטרה. אנו לומדים לנגן בדרבוקה אצל מורה מקצועי אחת לשבוע.
שיעור נושא
אחת לחודש אנו בוחרים נושא, לומדים אותו ומעמיקים בו, ברובד אינטלקטואלי וחוויתי. למשל, בראש השנה למדנו את נושא הדואר, קראנו ספרים ודפי עבודה מהספריה, התבוננו באוסף בולים, שלחנו שנות טובות, ביקרנו בדואר, ראינו איך ממינים, עקבנו אחר הדוור בעבודתו וקיבלנו הסבר מעובדי הדואר.
נושא נוסף אותו למדנו הוא מכבי האש: למדנו בבית על עבודתם, חשיבות עבודתם, הסיכונים להם הם חשופים והציוד הנדרש ויצאנו לסיור בתחנת הכיבוי, שם זכינו להסברים ולסיפורי הצלה מפי הכבאים.
פרוייקט אישי שנתי
כל ילד בוחר תחום שמעניין אותו ומעמיק בו במיוחד, באופן עצמאי ו/או מודרך. x למשל מכינה הצגת תיאטרון בובות מגלילי נייר טואלט ועובדת על הכנתה לאורך כל השנה – בנית תפאורה, תכנון החומרים, עיצוב הבובות והתלבושות והמצאת העלילה וכתיבתה.
פעילות גופנית
כל יום מתחיל בהליכת בוקר (או התעמלות בוקר בבית,במידה ומזג האוויר לא מאפשר...).
כמו כן הילדים מרבים לרכב על אופניים,רולרבלייטס,קורקינט, ריצה, טיפוס הרים, ומשחקי כדור.
חקלאות וגינון
במקום מגורנו הקודם, היתה לנו חצר גן ירק, חממה ושפע עצי פרי.שעות רבות עבדנו בגינה והכנו מטעמים משפע הפירות והירקות שגידלנו. בביתנו החדש אנו עוסקים בבנית גינה חדשה – חפירה, שתילה, הכנת ערוגות, בניה בבוץ והכנת קומפוסט. כל זה תוך דגש על התבוננות והבנת תהליכים (הכנת קומפוסט למשל).
הילדים מצטרפים דרך קבע לגננית הנוי של הישוב ועוזרים לה בעבודתה. בסיורינו באזור אנו מתבוננים בחקלאיים בשדותיהם ,ופעם גם הצטרפנו לעובדים בקטיף עגבניות..
בטווח הארוך אנו פועלים להקמת גינה קהילתית לגידול ירקות אורגניים בישוב.
שפות
ילדינו חשופים באופן תדיר לשמיעת שפות זרות, אם תוך כדי סרט וידאו שאינו מתורגם, קלטות מוסיקה ממקומות שונים בעולם,או במפגשים עם דוברי שפות זרות. כמו כן אנו מלמדים אותם מילות מפתח ומשפטים קצרים באנגלית ובערבית, כשהנסיבות וסקרנות הילדים יוצרים לכך הזדמנות.
מדעים וטכנולוגיה
נושא המדעים מרכזי מאוד בהוויית הלמידה שלנו. אנו חוקרים כל בעל חי או צמח שניקרה בדרכנו וניגשים לספרות מקצועית בכל עניין. אנו משתדלים גם לערוך ניסויים שעולים מהתכנים שהילדים מביאים. כמו כן הילדים לוקחים חלק פעיל ומבין בניסויים מדעיים ומחקרים שנערכים במרכז הצפרות.
פירוט תוצרי הלמידה ומדידתם
אנו מחנכים את ילדינו באופן, שעל פי אמונתנו, ממצא את מירב הפוטנציאל הטמון בהם. אנו מחנכים אותם לפעול כמיטב יכולתם, ובאופן טבעי יכולת זו משתנה מילד לילד. אנו מעודדים את ילדינו להתמודד עם קשיים ובעיות באופן עצמאי ומשתדלים להקנות להם ערכים בסיסיים החשובים לדעתנו ככישורי חיים לעתידם. ביניהם:
- כבוד עצמי וכבוד לאחרים.
- מודעות עצמית ונאמנות למי שאנו.
- חשיבה עצמאית ויצירתית.
- יוזמה, ארגון וביצוע.
- עזרה ואהבת הזולת.
- תרגול חקירה, שאילת שאלות, איתור מידע ומציאת פתרונות.
- פיתוח יכולת קבלת החלטות תוך שיקול דעת.
- אחריות לבחירות ולמעשים.
- ניהול זמן ויעילות.
- מיומנות מוטורית (גסה ועדינה).
- חידוד ותרגול החושים.
- יכולת גיוס יכולות למען השגת מטרות.
- רכישת מיומנויות למידה.
- פיתוח שמחת וחדוות למידה.
- הקנית ידיעות בסיסיות בקריאה, כתיבה, חשבון מדעים ושאר הנושאים המפורטים בתוכנית הלימודים.
לשם מדידת התוצרים אין אנו משתמשים במבחנים או בציונים. לדעתנו אין לאלו כל רלוונטיות כאשר אין צורך להשוות את תוצרי למידתם לקנה מידה "נורמטיבי" אחר, הן משום השוני בתכני הלימוד,והן משום שאנו מודעים לתוצרי הלמידה ולתוצאות הלמידה משיחה פשוטה, מחזרה על החומר ומהתבוננות. שימוש של הילדים בתוצרי למידה במשחק, הצגה, עשייה או בלימוד מאוחר יותר, מעידים על הפנמת החומר.
הדרך הטובה ביותר לעמוד על אופן ואיכות הלמידה המתרחשת היא התבוננות. אנו מזמינים כל גורם רלוונטי במשרד החינוך לבקר ולהתבונן במציאות חיינו ובשפע הזדמנויות הלמידה שהיא מאפשרת לילדינו.
האחראים להוראה
עבורנו ההורים, חינוך ביתי משמעו לא רק "הוראה בבית", אלא תפיסת עולם שלימה המעצבת אורח חיים בו אנו בוחרים לקחת אחריות על חינוך וגידול ילדינו. לכן, בטרם נפרט את ההשקעה שלנו ב"לימוד הביתי", אנו רואים לנכון לספר קצת על עצמנו ועל כישורינו האישיים וההוריים.
מלבד היותנו הורים ל-3 ילדים ביולוגיים, יש לנו גם שתי בנות אומנה (בנות 22 ו-15). כחלק מתהליך אישור האומנה ולאורך תקופת קיומה, נבדקה והוערכה איכות ההורות שלנו בקפידה רבה על יד משרד הרווחה. נועם הוא יו"ר ארגון משפחות אומנה.
נועם – בוגר 18 שנות לימוד, בעל תואר ראשון בהצטיינות בלימודי המזרח התיכון ויחסים בינלאומיים, ולקראת סיום התואר השני באסלאם (אונ' עברית).
עובד במרכז הבינלאומי לצפרות באילת, כאחראי על תיירות, חינוך, קהילה, צפרות וטיבוע ציפורים. עבודה זו גמישה יחסית ומאפשרת שהות רבה בבית. נועם נוהג לקחת את הילדים הרבה לעבודה, שם הם שומעים את הרצאותיו, מסייעים בשיקום ציפורים פצועות ובעבודות גינון ולוקחים חלק פעיל בפעילות המחקרית הנעשית במקום.
נועם גם מלמד בבית הספר האזורי "מעלה שחרות" שני שיעורים שבועיים בנושא "הזואולוג הצעיר" לכיתות ד'-ו'.
לנועם "ידיים טובות" והוא מרבה לעבוד בבית ובחצר בבנייה ותיקונים שונים.
נעמה – בוגרת 16 שנות לימוד, בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית (אונ' עברית), גננת (אנטרופוסופית), מדריכת טיולים לשעבר, חובבת אומנות ויצירה מחומרים טבעיים.
נוכחת עם הילדים 24 שעות ביממה, זמינה להתבוננות ולווי תהליך הלמידה ועוקבת בדאגה ואהבה אחר התפתחותם.
השתלמות והתמחות ההורים כמחנכים
אנו רואים לעצמנו חובה וזכות להעשיר את ידיעותינו וכישורנו כמודל לחיקוי,ולכן מקפידים ללמוד הן למידה עצמאית (באמצעות ספרים, אינטרנט), והן בהתייעצות (עם גורמים מקצועיים מומחים בנושאים שונים, על פי הצורך).
כמו כן,מקבלים לווי ותמיכה ממשפחות אחרות המיישמות חינוך ביתי (יש אתר אינטרנט אינטראקטיבי תומך למידה נהדר בנושא).