חזון חינוכי בחינוך הביתי

שליחת תגובה

הצדק, לעולם מחייב את שתי כפות המאזניים
קוד אישור
הזן את הקוד בדיוק כפי שהוא מופיע. כל האותיות הן אותיות גדולות.
סמיילים
|יד1| |תינוק| |בלונים| |אוף| ;-) :-] |U| |נורה| |עוגה| |גזר| |אפרוח| 8-) :'( {@ :-) |L| :-D |H| ((-)) (()) |יש| |רעיון| {} |#| |>| |שקרן| >:( <:) |N| :-0 |תמר| :-S |מתנה| |<| :-( ZZZ :-| |*| :-/ :-P |עץ| |!| |-0 |Y| :-9 V :D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode פעיל
[img] פעיל
[url] פעיל
סמיילים פעילים

צפיה מקדימה של הנושא
   

הרחב תצוגה צפיה מקדימה של הנושא: חזון חינוכי בחינוך הביתי

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי פלוני_אלמונית* » 10 יוני 2015, 19:59

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

שלום. במסגרת הסמינר שלי, אשמח לקבל את מחקרך ולתת עליו קרדיט [email protected]

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי איילה* » 21 דצמבר 2011, 17:11

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

לאבישג,
אשמח לקבל את עותק מעבודתך. אני מתכננת לערוך מחקר איכותני לתואר שני בנושא חינוך ביתי ועדיין לא גיבשתי את נושא המחקר (מחפשת כיוון).
אני לא מחנכת את בנותי בבית. אודה לך באם תשלחי לי לכתובת המייל: [email protected] .
תודה רבה ובהצלחה (-:

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 02 נובמבר 2011, 17:45

לא המלצתי על קיבעון.
בכלל בהרבה תחומים שביל הזהב הוא הנכון.
קיצוניות היא לא בריאה ולא רצויה, לפעמים נדרשת אך לא כקו מוביל.
אני חושבת שהמודל הזה יכול להתאים לחינוך ביתי (לחלק ממנו כמובן, אני די בטוחה שזה לא קשור אלייך למרות שאני שמחה שאת מתייחסת) בדיוק כמו (או בדומה) לעיקרון הרצף בגידול הילדים. אף אחד לא פותח את הספר וכך בדיוק מגדל את ילדיו, אלא חי לפי כיוון כללי, לוקח מה שמתאים לו ומוריד את מה שלא.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי יונת_שרון* » 02 נובמבר 2011, 14:16

האם חוסר התכנון היה קו מנחה או חלק מהחיים, האם הוא ממליץ לחיות בלי מטרות וכיוון בכלל ?

חוסר התכנון היה משהו שקרה, לא רק אצל ג׳ובס אלא גם אנשים אחרים שיצא לי לשמוע. דווקא היכולת לא להצמד לתוכנית אלא להגיב למצב (כולל המצב הפנימי) היא משהו שעזר לאנשים האלה.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 02 נובמבר 2011, 10:38

לגבי מוסריות, זו הגדרה מאוד כללית, כמו כל המודל הוא לא נכנס להגדיר לאדם את דרכו ואמונתו. אני במודל שבניתי לעצמי הרחבתי אותו על פי הגדרתי ואמונתי.
לגבי שייכות דיאלוגית - גם אני לא הבנתי אותה בהתחלה.
הכוונה היא להיות שייך אך עם האפשרות לבקר את הדרך. למשל להיות חלק מהמדינה והעם ועם זאת לבקר מעשים שנעשים במדינה או על ידי העם. אני התייחסתי במודל שלי לצד הדתי, ויש לי בעיה עם ביקורת על ההלכה או התנ"ך או האמונה, אבל אני באה מתפיסה מאוד שמרנית (המודל מוגדר דווקא לציבור חילוני או מסורתי), עם זאת הגדרתי לנו כשייכות דיאלוגית, איפה אני מוצאת את עצמי בתוך העולם הדתי והאמוני, מה מקומי בו.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי עולם_חדש_מופלא* » 02 נובמבר 2011, 09:31

אין לי ניסיון עם חינוך ביתי (הבן שלי רק בן שנה), אז יכולה להתייחס רק באופן תיאורטי.

יש משהו שממש צרם לי במודל, ואשמח אם תגידי (ותגידו) את דעתך:
_המוסריות:
אדם מוסרי הוא אדם הפועל לפי הכלל "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" או במילים אחרות : אדם שאינו פוגע בזכותו של הזולת לפעול ולהתפתח כאדם אוטונומי._
קשה לי עם זה שההגדרה הזו מציגה את ה"רצוי" על-ידי שלילה.
זאת אומרת- הגדרת האדם המוסרי על-ידי "לא תעשה" ולא על-ידי "עשה". אני מוצאת בזה קריאה למשהו פאסיבי.
(ובקשר לפאסיבי- בעיני התפקיד ההורי צריך להיות פאסיבי. ז"א- לא לקלקל את הסקרנות הטבעית וכו')

ועוד שאלה: מה זאת אומרת-
שייכות דיאלוגית משמעותה טיפוח תחושת השייכות כל עוד השתייכות זו מאפשרת לפרט להשמיע את קולו , ולנסות לבקר ולשנות במסגרת השיח הרלוונטי.
לא הצלחתי להבין את הניסוח...

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 02 נובמבר 2011, 09:06

חשבתי שאת חינוך חופשי באידיאל.
המודל לא מבחין בין חינוך בתי לחינוך בית ספרי, לדעתי הסיכוי שילד שלומד בבית הספר יפתח אישיות אוטונומית נמוך מלכתחילה, אין לו זמן להתייחס לרצונות שלו.
החינוך הביתי כן לוקח ברצינות רבה את רצונות הילד, לכן לדעתי המטרות שרוני הציב כן יתאימו לרוב ההורים בחינוך ביתי.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי טליה_אלמתן* » 02 נובמבר 2011, 08:34

וואו נשמע שאת ורוני ממש עושים חיים משוגעים |-0 ZZZ
למה אני לא מרוצה? כי אולי כן יכולתי "לדחוף" ליותר לימודים קלאסיים בחיינו. כי אין לי מושג מה הם לומדים בחוגים שכן נרשמנו אליהם, ואני גם לא ממש שואלת (מתעניינת).
האם המחקר מבדיל בין האופנים שמתפתחת האישיות האוטונומית בבית ספר ובחינוך ביתי? אולי אם תרחיבי על אופן פיתוח האישיות האוטונומית בבית הספר, יהיה לנו קל יותר להתייחס לאופן שזה קורה בחינוך הביתי.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 02 נובמבר 2011, 03:46

הי טלי
נשמע שאת ממש סובלת כאן...
אז אם את כבר בקטע של לסבול ולנסות לעזור לי, אני שולחת לך את הדיון שלי עם רוני על המודל, קריאה מהנה.

אבל הם אינם "לימודיים
התנסות היא לאו דווקא לימודית (ואיך תגדירי לימודית זו שאלה לדיון אחר).
באופן כללי התפיסה של רוני פתוחה באופן שלי קשה לעכל ופעילות משמעותית מבחינתו יכולה גם להיות אכילה, צפייה בטלוויזיה או משחק מחשב - יש לי ויכוח איתו על כך (ואני כמובן צריכה להיתלות באילנות גבוהים אחרים - אלא מה). מבחינתי משחקי מחשב או טלוויזיה או אכילה זה סוג של הנאה או סיפוק צורך ולא מימוש עצמי. כאן אנחנו נכנסים לוויכוח מהו מימוש עצמי, מה ההבדלים בין יכולות לרצונות
אני מצטטת אותו מתוך העבודה שלי :

אני לא מגדיר פעילות משמעותית כ"הוצאה של כחתינו אל הפועל" אלא כמימוש הרצונות היסודיים ביותר שלנו אלו שנותנים משמעות לחיינו {לעשות מה שאני רוצה ולעשות מה שאני יכול הם שני דברי שונים ואין קשר לוגי הכרחי ביניהם..נדבר על זה). מעבר לזה- השאלה אם נתן ליחד פעילויות מסויימות כאלו שמבטאות רצונות עמוקים לעומת אחרות שאינן כאלו—כאשר את שתיהן עושה האדם מתוך מוטיבצה פנימית...שאלה גדולה מאוד ובעייתית מאוד ...ההכרעה שלי נכון לעכשיו—לא לנו לקבוע עבור הפרט מה בעל ערך פנימי שלו..משום שכרוכות בכך סכנות גדולות מאוד של פספוס העניין כולו. ו- יכולות להיות פעולות שטחיות מאוד לכאורה –אכילה למשל—שפרטים ימצאו בהם משמעות עמוקה (עניין גסטרונומי התמחות בבישול הבנה ביינות...) ומי אנו שנקבע שזה לא מספיק חשוב ועדיף להשקיע את החיים במוזיקה קלסית מכניקת הקוונטים או כתבי הוגה כזה או אחר?

בנוגע לעידוד לאיתור פעילות משמעותית - אני חשה שאולי יש לי חולשה מסויימת באזור ה"עידוד". אני יותר באזור ה"מאפשר". למשל, לפני כמה ימים, השיעמות של מיכלי הוביל אותה להקים משתלה בחצר. אנחנו מתגוררים כאן כבר שנה, וזה בדיוק הזמן שיש לי תכניות גדולות לגינת ירק בחצר.
מאפשר יכול להיכלל בעידוד, התיאור שהבאת נשמע מקסים ועושה לי חשק דווקא רק לאפשר.
למה את לא מרוצה מזה?

טוב מאוחר (ואולי מוקדם), אני לא סגורה על מה שכתבתי אבל שולחת את זה ככה, מחר נמשיך לילה ובוקר טוב

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 02 נובמבר 2011, 03:26

וממטרות החינוך הביתי נעבור למטרת המחקר (לא המטרה היחידה ועוד לא החלטתי עד כמה היא תהיה דומיננטית במחקר) : כיצד מפתחים ילדי החינוך הביתי אישיות אוטונומית בסביבת החינוך הביתי וכיצד יכולים ההורים לסייע לילדים בפיתוח אישיות אוטונומית (סיוע יכול להיות גם במובן של מניעת השפעה של ההורים על ילדיהם).
בפועל חלק מזה יכול להיות תיאור של הורים בחינוך ביתי לגילוי הרצונות של הילדים שלהם ואיך הם ממשים אותם, יכול להיות ניסיון ליישם חלקים מסויימים מהמודל ותיאור התהליך, רפלקציה של ההורים לגבי מטרות ודרכי חינוך הילדים בהשפעת המודל וכן הלאה. בכל מקרה לא מדובר במחקר כולו והיחס שזה יתפוס במחקר יהיה תלוי במידת חשיבותו והשפעתו במחקר.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 02 נובמבר 2011, 02:59

אם להתנסח בזהירות, אני חושבת שחלק מאנשי חינוך ביתי כן היו רוצים להגדיר לעצמם מטרות לחינוך הביתי (גם אם הם לא עושים זאת בפועל).
אני גם חושבת שרוב האנשים היו מגדירים את המטרה באישיות אוטונומית - כלומר אדם המודע לרצונותיו ופועל למימושם.
אין כאן תוכן מסויים שאנחנו מלמדים את הילד או כיוון מסויים אליו נכוון אותו. המטרה היא, אם תחשבו רגע, לדעת חלקנו לפחות, זה לגדל ילד המכיר את עצמו על יכולותיו ורצונותיו (ולא נכנס עכשיו לדיון על הגדרתם וההבדלים ביניהם) ומסוגל גם לבנות לעצמו תוכנית למימוש הרצונות.
בהגדרה לבנות תוכנית, אין צורך לדמיין מערכי שיעור, סרגלים וכיתות ממוזגות, באופן כללי הכוונה שהוא יוכל להגיע למטרה אם ירצה.
רוני מציע גם כלים איך להגיע לזה, אך גם אותם כל אחד יכול להתאים לעצמו, זה לא תורה למשה מסיני ולא צריך להיצמד לכל פרט (אלו דבריו שלו).
עד כאן לעניין המטרות, תיכף אמשיך.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי דלית_ב* » 02 נובמבר 2011, 01:18

הי אבישג :-) בפרצוף שמח זה מקף כזה - בלי "שיפט"

אילו התיחסויות למודל יעזרו למחקר?
(אני מנסה להבין את הקשר בין מטרת המחקר לשימוש במודל).

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 01 נובמבר 2011, 23:01

לגבי תכנון, אני ממליצה בחום על ההרצאה של סטיב ג׳ובס בדף הרצאות מומלצות, שבה הוא מראה איך דווקא חוסר תכנון קידם אותו יותר ממה שכל תכנון היה נותן. אני חושבת שבסיפורי חיים רבים אפשר למצוא אותו מסר.

האם חוסר התכנון היה קו מנחה או חלק מהחיים, האם הוא ממליץ לחיות בלי מטרות וכיוון בכלל ? (סליחה שאני לא קוראת בעצמי, הרגע הגעתי מהאוניברסיטה עם מטלות לקריאה וזה חוץ מהמטלות שתכננתי לעצמי)

תודה על ההכוונה לעמודים המתאימים במטרות החינוך, אני אקרא קודם ואז אשוב להידיין.

טלי כנ"ל אני אקרא ואשוב להתייחס למה שכתבת, תודה.

ואגב מילים גבוהות, בתואר הראשון קלטתי שזו שיטה של אקדמאים להישמע נורא חכמים ומלומדים. בשיעור על איבחונים תהיתי למה לא אומרים את כל המלל המיותר הזה במילים ברורות יותר להורה (מקבל האיבחון).
היום זה היה די משעשע איך בשיעור כולנו ניסינו להעמיד פנים שאנחנו מבינים הכל והתחרינו בינינו בהגיית כמה שיותר מילים לא ברורות. העליתי נושא לדיון ואז מישהו ענה לי במילים שלא נותר לי אלא להנהנן אחריהם כדי לא לצאת כסילה (:- המרצה שראתה את הלחץ אמרה שאלה רק מילים ומותר לא לדעת אותם (אחרי שאזרתי אומץ ושאלתי תוך כדי התנצלות מה זה אטלס (תוכנה לניתוח ממצאים איכותניים - בורים, מה לא ידעתם?)

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 01 נובמבר 2011, 22:49

טוב, אני רואה שגם פרצוף שמח אני לא יודעת לעשות, חבל.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 01 נובמבר 2011, 22:40

אני רק מצטערת שלא פתחתי כאן דיון לפני חצי שנה, אולי הייתי מתקדמת עם הצד המתודולוגי ולא נתקעת תקופה ארוכה.
תודה על היחס, זה עוזר לי מאוד.
לא שקל איתכם, קודם כל עד שהתייחסו אליי, וגם אחר כך בעיקר הסתיגויות.
זה מזכיר לי קטע משעשע, מישהי במחקר הקודם שאלה אותי איך אני בוחרת משפחות למחקר, עניתי שהקריטריון מאוד פשוט - כל מי שמוכנה להשתתף בו (_:
כי בישראל רוב המשפחות דוגלות בחינוך חופשי, ולכן קיבלתי המון סירובים להשתתף במחקר הקודם שכלל מבחנים.
רק שקיוויתי שהפעם יהיו לי חיים יותר קלים (רציתי לעשות ציור של פרצוף מבואס אבל לימדו אותי רק על פרצוף שמח - טלי בהזדמנות תעשי לי קורס בעניין).
אה וטלי, תודה רבה.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 01 נובמבר 2011, 22:34

לגבי flow, זה אמנם קריטי לחלק מהמקצועות, אבל לא רלוונטי ואף מפריע באחרים.

רוני אכן לא מגדיר את flow כתנאי הכרחי (שני התנאים הראשונים כן).
למרות שלי מאוד נוח להגדיר לעצמי את העיסוקים שעושים לי טוב כflow
מצד שני, את צודקת לגבי הילדים, כיף לי איתם אבל אני מאוד במודעות עם הזמן. אז מה זה אומר ? אולי העובדה שאני לא מחכה שהמשימה תסתיים מצביעה על סוג של זרימה (=flow). סתם תהיות.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 01 נובמבר 2011, 22:28

_אני לא בטוחה שזה נכון, נגיד, לרוב האנשים.
לדעתי, בגדול, יש מעט חשיבה, רובה על איך, מיעוטה על מטרות שמתוכן גוזרים איך._

רוב האנשים אינם חושבים

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי טליה_אלמתן* » 01 נובמבר 2011, 18:30

טוב אז אני מנסה באומץ לצלול לדיון האקדמי הזה, עם כל המילים הגדולות שבו.
האתגר שלי בחינוך הביתי הוא ביישום סעיפים אחד וארבע: חשיפתם של האנשים הצעירים למגוון רחב של התנסויות, ועידוד לאיתור פעילות משמעותית, כל אחד עבור עצמו, ומימושן.
בינתיים אני מרגישה שאנחנו עוד רחוקים מהיום שבו נצטרך ליישם. אמנם יש לנו הרבה פעילויות וחוגים, אבל הם אינם "לימודיים". בשנה הבאה אני רוצה שנבדוק את החוגים במכון וויצמן (מתמטיקה ומדעים).
בנוגע לעידוד לאיתור פעילות משמעותית - אני חשה שאולי יש לי חולשה מסויימת באזור ה"עידוד". אני יותר באזור ה"מאפשר". למשל, לפני כמה ימים, השיעמות של מיכלי הוביל אותה להקים משתלה בחצר. אנחנו מתגוררים כאן כבר שנה, וזה בדיוק הזמן שיש לי תכניות גדולות לגינת ירק בחצר.
הנחמה היחידה שלי - אני לא בטוחה שבית ספר היה עושה עבודה יותר טובה ממני בנוגע לשני הסעיפים הללו...

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי תבשיל_קדרה* » 01 נובמבר 2011, 15:05

אה, את מדברת על הילד כשבגר?
טוב, זה כבר ממש ממש בעיתי לבדיקה בדוקטורט שמתחיל היום בישראל.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי תבשיל_קדרה* » 01 נובמבר 2011, 15:05

יונת, מתיחסים פה ל flow אצל הילד.
מי בכלל מסתכל על האמא ולמי אכפת איך אמא עובדת? מה הקשר בכלל? ;-)

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי יונת_שרון* » 01 נובמבר 2011, 14:37

הצלחתי סופסוף לקרוא את המודל. (תודה, טליה!)
אני חושבת שהוא סובל מעודף חשיבות לחשיבה. במיוחד בשני דברים: הדרישה ל-flow, והדרישה לתכנון רציונלי.

לגבי תכנון, אני ממליצה בחום על ההרצאה של סטיב ג׳ובס בדף הרצאות מומלצות, שבה הוא מראה איך דווקא חוסר תכנון קידם אותו יותר ממה שכל תכנון היה נותן. אני חושבת שבסיפורי חיים רבים אפשר למצוא אותו מסר.

לגבי flow, זה אמנם קריטי לחלק מהמקצועות, אבל לא רלוונטי ואף מפריע באחרים. כשאני מתכנתת, flow עוזר מאוד. אבל כשאני עסוקה בטיפול בילדים (בדרך כלל תוך כדי עוד כל מיני דברים) flow יכול להיות סכנה ממש -- אני חייבת לשים לב להפרעות ולא לשקוע לחלוטין בשום פעילות. אני משערת שזה נכון באופן כללי למקצועות שירות ותמיכה (כולל ניהול אנשים).

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי תבשיל_קדרה* » 01 נובמבר 2011, 14:30

כבני אדם וכהורים יש לנו מטרות
חשבתי על זה קצת.
אני לא בטוחה שזה נכון, נגיד, לרוב האנשים.
לדעתי, בגדול, יש מעט חשיבה, רובה על איך, מיעוטה על מטרות שמתוכן גוזרים איך.
לדעתי, רוב החשיבה ההורית נוגעת למשברים ברמה זו או אחרת.

כזאת אני. נתפסת על רעיון, עושה. טועה. ואז מתקנת עם מחשבה.
נורא כיך ככה :-)

אולי אצא למסע איכותני של ניג'וס לחברותי בקשר לזה.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי תבשיל_קדרה* » 01 נובמבר 2011, 14:26

הי, זה לא נכון :-P
אני חפרנית, זה נכון, אבל אף פעם אין לי כח לשפוך על המקלדת את כל עבודת המעדר, לכל היותר קטעי מחשבה...

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי טליה_אלמתן* » 01 נובמבר 2011, 13:21

ווי אבישג

חפרת!!!

:-D
לא פלא שהצטרפו לדיון החופרות הראשיות של האתר 8-)

זה אתגר ממש גדול בשבילי להצטרף לדיון ברמה כזו גבוהה, אבל אני מבטיחה לחזור בהמשך.
(בינתיים סיימתי לערוך ולהנגיש. בעיקר הדגשתי, חילקתי לפסקאות, והעברתי הבהרות בצמידות למושגיהם. אם משהו איבד תוך כדי כך ממשמעותו הראשונית אנא תקנו אותי)

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי תבשיל_קדרה* » 01 נובמבר 2011, 08:08

:-)
כל מי שפוגש אותי אחרי הכרות ברשת מופתע, כך שסביר שיש פער בין הכתיבה שלי וביני.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי יונת_שרון* » 01 נובמבר 2011, 08:02

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 31 אוקטובר 2011, 23:15

האם הכוונה היא לשלב את המודל כהנחת יסוד, או תזה שנבדקת
המודל כהנחת יסוד היה הקו הראשוני, אבל אני ממש בהתחלה, לא סגורה עוד לגמרי על הצד המתודולוגי, זאת למרות שלמעלה מחצי שנה אני מנסה להגדיר לי את הצד המתודולוגי כולל קריאת ספרות רלוונטית. כמו כן, בהתחשב בכך שמדובר במחקר איכותני המטרות יכולות להשתנות במהלך המחקר (מחקר פעולה בנוי באופן משתנה והוא כרגע הכיוון שלי)
האם יש הנחה סמויה שילדים משפחות חנ"ב הם אוטונומיים, או גם הנחה זו תיבדק?
בחינוך ביתי קל יותר להגיע לאישיות אוטונומית לדעתי, ברור שהנחה זו תבדק, זה מחקר לא סיפור (אמנם מחקר איכותני אבל לא כאן המקום לכתוב בשבח המחקר האיכותני לעומת מגבלותיו הרבות של המחקר הכמותי, גם מצד אמינותו).

_דבר אחר -
אני לא מממשת מודל. אני חיה._
מצידך, לא חשבתי אחרת. ובכל זאת, כבני אדם וכהורים יש לנו מטרות (או שאולי צריך לפתוח דף כאן לדיון האם יש צורך במטרות בחיים). כאם בחינוך ביתי המטרה היא אולי לא שישיגו בגרות ויתקבלו לאוניברסיטה, אבל מטרות יש אני משערת לרובנו, גם אם לא מוגדרות לחלוטין (שיהיו מאושרים נכנס כמובן בקטגוריה של מטרה).
עברתי בשעתיים האחרונות בין דפי המדור של חינוך ביתי כדי לראות אם יש עמוד שעוסק במטרות כרגע לא מצאתי (אך עוד לא סיימתי את החיפוש ולא רציתי סתם להטריד).
למרות שאני מחשיבה את עצמי כאדם חושב ודי מאורגן התקשיתי להגדיר לעצמי מטרות בחינוך ילדיי ואת הדרך למימושן. המודל של רוני הוא מקסים בעיני מכיוון שהוא כללי מאוד ועם זאת יוצר מבנה מסויים שאני יכולה להשתמש בו כדי להגדיר לעצמי ולכוון את עצמי מה המטרות שלי בחינוך הביתי של ילדיי (ושוב, אין הכוונה דווקא לכוון את הילדים, להדריך או ללמד אותם, זה יכול להיות גם לאפשר להם) ואיך אני מגיעה אליהן.
אני בטוחה שיש רבים באתר המחנכים בבית שהמודל לא יעניין אותם (ואולי גם את אחת מהן), ועם זאת משערת שיש אנשים, גם בחינוך חופשי (שהמודל אינו סותר) שכן היו רוצים לבנות לעצמם מטרות ודרכי פעולה דרכו.
המודל גם מאוד חופשי, אני בניתי לעצמי מתוך המודל מודל שיתאים לי, הרחבתי חלקים מסויימים והצרתי אחרים. אני חושבת שבעתיד המודל אולי יוכל לשרת כקו מנחה לכיוון בחינוך הביתי את מי שזה יעניין אותו.

ולגב המחקר הספציפי שלי, מאז שבנותיי נולדו בערך תכננתי לעשות עליהן מחקר (קודם מחקר כללי לתואר שני ואז מחקר עליהן לתואר שלישי, אפילו חישבתי את גילן והשנים שידרשו לי לכל מחקר). הכיוון היה ברור אבל רק לפני כשנה התחלתי להוריד את הרעיון לקרקע המציאות. אני עוד מתלבטת בין חקר מקרה למחקר פעולה, על מה לשים דגש ומה יהיה ברקע המחקר, הרעיון של רוני שינה מעט את תוכניותיי ואני בהחלט לא סגורה על כל הפרטים. אני רק יכולה לומר שזה מחקר רציני. המטרה של הפורום הזה היא בין היתר לעזור לי ללבן את התוכנית ולהבהירה קודם כל לעצמי.
אז תודה רבה על השאלות.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 31 אוקטובר 2011, 22:45

הי תבשיל
לא שלחתי לאילה, אין לי כוונה להיות יותר חרוצה מכן, מי ששלח לי למייל קיבל אותה (שניים בינתיים), תמשיכו להתעצל ואני בטח אשלח מתישהו, השאלה רק מתי (:-
שאלות חשובות וגם קצת ביקורתיות כתבת לי, אתאושש קצת מהן ואשתדל להשיב.
ואני עדיין לא סגורה על מי את, לא מסתדר לי עם הכתיבה שלך.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי בשמת_א* » 31 אוקטובר 2011, 21:59

נכנסתי לרגע רק להגיד שאני בטירוף של תחילת הסמסטר, מתה לקרוא מה שכתבת אבל מתאפקת עד לאחר השיעור הראשון שלי (-:

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי תבשיל_קדרה* » 31 אוקטובר 2011, 21:57

טוב, עוד שאלה,

(לפני כן אזהרה - אני סופר ביקורתית, ואני דקה-לפני-השינה, אז אני שואלת רק שאלות שהופכות אבנים, ומתנסחת בקצרה ובחדות.)

האם הכוונה היא לשלב את המודל כהנחת יסוד, או תזה שנבדקת (למשל: משפחות שעושות כך, האם ילדיהן אכן אוטונומיים? או האם יש משפחות חנ"ב שנוהגות כך?)
האם יש הנחה סמויה שילדים משפחות חנ"ב הם אוטונומיים, או גם הנחה זו תיבדק?
קיצור - האם את כבר יודעת מה את שואלת?

דבר אחר -
אני לא מממשת מודל. אני חיה.
ניתן אולי לשאול האם המודל מתאר, ולו במידה, את מה שנאי עושה. השאלה האם אני מממשת את המודל הזה אינה רלבנטית.

ליל מנוחה {@

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי תבשיל_קדרה* » 31 אוקטובר 2011, 21:32

אני חושבת שכן.
אם את שולחת לאילה, היא כבר תשלח לי. תודה.

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אילה_בשדה_הדגן* » 31 אוקטובר 2011, 06:04

גם אני אשמח לעיין.ולמסור לך, עוד לפני שעינתי, את הערכתי למאמץ שלך בתחום .
ayalla נקודה d בגימייל

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 30 אוקטובר 2011, 23:01

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

הי תבשיל
אני רק תוהה אם את מי שאני חושבת שאת, השתתפת במחקר שלי לא?
כרגע אני לא בבית אז גם לא אוכל לשלוח את התזה, בכל מקרה יקל עליי אם תשלחי לי מייל ואז אני שולחת אותה בחזרה.
לגבי ההערה שלך, חשבתי על זה בעבר וגם רשמתי לי בהערות לדון איתו על כך, הוא די הופתע למשל שהבנות שלי נהנות מאותה עשייה (משחקים סוציודרמטיים למשל), אבל הוא לא מהתחום של הגיל הרך.
ברור לי שיש הבדלים בגילאים וגם יש פעילות שמתאימה לרוב האנשים ויכולה להיכנס להגדרתו בפעילות משמעותית ולדעתי צריך לנטרל אותה כי רוב בני האדם יכולים להימשך לזה וזה עדיין לא אומר שזו הפעילות המשמעותית שלהם (למשל משחקי מחשב), זה בוודאי יופיע כתת נושא בעבודה.
המחקר אמור להתפרס על פני מס' שנים, (ציינתי שהוא מחקר אורך למעלה).
באופן עקרוני, לדעתי פיתוח אישיות אוטונומי מתאים לכל גיל, השאלה היא רק באיזה אופן. אני חושבת שהמודל חשוב, אני מתחברת אליו מכיוון שמצד אחד הוא מאוד מובנה ומצד שני הוא כללי ויכול להתאים לכל אחד , גם לנו כמשפחה דתית (תת פרק שבניתי איתו היה התייחסות שלי למודל שלו והתאמתו לצרכים שלנו כמשפחה דתית, אם יעניין אותך אוכל לשלוח לך גם את החלק הזה).
מקווה שעניתי

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי טליה_אלמתן* » 30 אוקטובר 2011, 14:42

(אני עורכת מדי פעם בנסיון להבהיר קצת)

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי תבשיל_קדרה* » 30 אוקטובר 2011, 13:43

הי אבישג.

קודם כל, נשמח מאוד (אני ושכנותי) לקרוא את תזת המסטר שלך. שלחי בבקשה לאימייל שבדף הבית שלי, תודה.

שנית, אני ריפרתי על הגדרת האישיות האוטונומית, ותהיתי באיזה גיל את רוצה לראות את זה?
אני מתבוננת בילדים, ויש לי תחושה שהגדרה של אישיות אוטונומית צריכה להיות שונה עבור ילדים, נערים, ובוגרים.
האם את חושבת על מחקר ארוך טווח?

מאוחר יותר אקרא מה שכתבת באופן מעמיק יותק.
בכל מקרה, בהצלחה {@

חזון חינוכי בחינוך הביתי

על ידי אבישג* » 29 אוקטובר 2011, 23:42

שמי אבישג, אני אם בחינוך ביתי, וכותבת את הדוקטורט שלי על חינוך ביתי.
התזה שלי לתואר השני עסקה בחינוך ביתי בישראל והשוותה הישגים לימודיים וכישורים חברתיים של ילדי חינוך ביתי לעומת ילדי בית ספר. אשמח להעביר "במייל." [email protected]
כתבתי את הדף טור על חינוך ביתי .
בשנה שעברה התחלתי לבנות את הצעת המחקר לדוקטורט, כשהמטרה היא לעשות מחקר אורך ועומק איכותני שיעסוק בתהליכים שעוברת משפחה בחינוך ביתי בתחומים שונים.
המחקר שלי הינו בהנחיית פרופסור רוני אבירם, אשר פיתח את מודל אישיות אוטונומית המהווה את החזון החינוכי שלו בחינוך, והציע לי לשלב את המודל במחקר. אני מרגישה שהוא יכול להתאים למשפחות בחינוך ביתי/חופשי.
במסגרת המחקר אני רוצה לבחון כיצד ילדים בחינוך ביתי מפתחים אישיות אוטונומית.

המודל של רוני אבירם בתמציתיות:

החזון החינוכי מבוסס על טיפוח הנ"ל:
המוסריות:
אדם מוסרי הוא אדם הפועל לפי הכלל "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" או במילים אחרות : אדם שאינו פוגע בזכותו של הזולת לפעול ולהתפתח כאדם אוטונומי.
השייכות הדיאלוגית:
שייכות דיאלוגית משמעותה טיפוח תחושת השייכות כל עוד השתייכות זו מאפשרת לפרט להשמיע את קולו , ולנסות לבקר ולשנות במסגרת השיח הרלוונטי.
אוטונומיה:
ג'ון סטיוארט מיל אפיין את האדם האוטונומי כאדם המודע לרצונותיו ולערכיו היסודיים, והמסוגל לערוך תוכנית פעולה הגיוניות לשם מימוש ויישום של אותם ערכים ורצונות.
על מנת לפתח אישיות אוטונומית צריכים להתקיים חמישה תנאי יסוד :
  1. חשיפתם של האנשים הצעירים למגוון רחב של התנסויות
  2. מתן חופש בחירה לאנשים הצעירים
אלו הם תנאים בסיסיים לכל תהליך של התנסות ולכן גם לתהליך התפתחות אוטונומיה אישיותית. יחד עם זאת, אין בהם די. ללא:
  1. הבטחת הביטחון הפיזי והנפשי של האנשים הצעירים
  2. עידוד לאיתור פעילות משמעותית, כל אחד עבור עצמו, ומימושן,
האדם הצעיר יחוש מאוים ולא יוכל להתפנות למימוש צרכים גבוהים יותר ולהתפתח כפרט אוטונומי.
  1. ליווי תהליכי ההתפתחות של האנשים הצעירים באמצעות חונכות רציפה.
הינו הכרחי, בשל הלחץ האדיר להישגים המופעלים היום על צעירים.

פעילות משמעותית הינה פעילות שהפרט שואף לבצע משום שלתחושתו היא מעניקה ערך לחייו. כדי שפעילות מסוימת תהיה פעילות משמעותית עליה לעמוד בדרישות הבאות :
  1. פעילות שהפרט יהיה מעורב בה גם אם לא יקבל עליה גמול. מתוך עניין בפעילות עצמה (מוטיבציה פנימית).
  2. הפעילות משקפת רצונות בסיסיים (הרצונות המניעים את הפעילויות שתיארנו כ"פעילויות משמעותיות") של הפרט, או מה שהוא תופס כרצונות המשקפים את ה"אני האמיתי" שלו.
  3. הפעילות מאפשרת לפרט לחוות תהליך של זרימה (flow), כלומר במשך חלק מהזמן שבו הפרט עוסק בה (לעולם לא כל הזמן) הוא מגיע לרמת מעורבות כזו שגורמת לו "לשכוח" את הנסיבות החיצוניות, ולהיות שקוע כל כולו בפעילות עצמה.
הכלים הדרושים לחיפוש אחר פעילות משמעותית:
חשיבה ראציונלית: מכיוון שהמימוש של הפעילויות המשמעותיות מחייב תוכנית פעולה.
ורפלקטיביות: התבוננות האדם בעצמו, התבוננות המובילה להכרת אישיותו שלו (בעיקר: רצונות, יכולות וסגנונות פעולה), ולהתמודדות מודעת, במסגרת תהליכים של הכוונה עצמית, עם בעיות הנובעות ממבנה זה או מהיחס בין מרכיבי האישיות לבין המציאות החיצונית שבה הפרט מצוי.


יכולות: מודעות הפרט ליכולותיו מאפשרת לו מימוש עצמי מוצלח והימנעות ממטרות שאינן הולמות את יכולותיו, או לחילופין, חתירה למטרות כאלה מתוך הכרת הקשיים הצפויים או אימוץ אסטרטגיית פיצוי.
סגנונות פעולה: דרך הפעולה שהפרט מעדיף באופן אינטואיטיבי לגבי כל משימה או תהליך שבה הוא שותף.

אשמח לקרא הערות על המודל, הצעות ליישום, יישום ותובנות, בעיקר אשמח אם משפחות שחושבות שהמודל מתאים להן יכתבו על המודל ביחס אליהן (מה מתאים להן ומה לא, איך הן ממשות אותו וכן הלאה).תודה ושבוע טוב! @}

חזרה למעלה