על ידי אביה_נו* » 24 ספטמבר 2003, 07:59
(יונת: )
צריך ליצור סיטואציה חברתית, זה לא בא מעצמו
(
ענת גביש,
מה הבאתי איתי מפארק הירדן 
_הילדים מגיחים מהאוהלים ופונים לענינייהם, וזהו, לא רואים אותם כל היום. רואים, אבל הם לא צריכים מאיתנו כלום.
שטח ענק, המון אוהלים, מליון ילדים, ושקט.
אנשים זזים לאט, ריח אש נדלקת, ולרגע אפשר לדמיין שזה כפר שמתעורר איפושהוא מזמן.
מרגע שמדמיינים את זה אז זה מה שזה נהייה.
הקולות מתחזקים, התנועות מואצות, הילדים באים לבקש אוכל, נהיה חם, הולכים למים, שוהים שם נצח, חוזרים, מכינים אוכל,הולכים להביא מים [...]
בקיצור אנחנו מה זה פראיירים שבאנו רק לשלושה ימים._
אנחנו כחברה לא חיים נכון, לפחות לא מבחינת גידול ילדים, וכשהקושי מרַפֶה את ידי אני חושבת או.קיי., ניסינו, לא הולך. מודה ועוזב ירוחם, אולי אל חינוך ביתי בישראל בשנת 2003 צריך להתייחס כמו אל התנועה הקיבוצית ? ניסיון יפה ומרגש, אבל לא צלח.
ל"בבית" (בנסיבות החברתיות הקיימות) יש חסרונות משלו, להכנסה למערכת - חסרונות אחרים, הבחירה פה היא ברע במיעוטו, וזה מתסכל כי מול הדגמות כמו פארק הירדן אפשר להבין כמה ה"בבית" יותר נכון ויותר טוב כשיש את התנאים הנכונים.
יונת ? תודה על החשיפה. אני מבינה למה לא רצית לספר את זה בפומבי ? הרי זה ממש מסמך אנושי מזעזע. קראתי עם עין אחת עצומה מרוב שהביך אותי לחשוב שאת, את מכל האנשים, עושה דברים כאלה, חושבת מחשבות כאלה. מיד חיפשתי את מספר הטלפון של האגודה לשלום הילד ושל שרותי הרווחה כאחד.
די, ברצינות ? באמת תודה על המאמץ כי צרת רבים וכו'. אמנם במשפחתנו כרגע הענין החברתי הוא האקוטי אבל כמובן שגם אחיו, עכברוש "האם הוא יודע מספיק" אינו נפקד מביתנו ומגיח לו תדיר מן הביוב לעשות שמות בביטחון העצמי.
האסוציאציה שעלתה לי מסיפור ה "אחד בחזקת אפס" היתה התחושה התמידית שמלווה אותי, שחסרים לי יסודות בידע, שיש איזה משהו בסיסי שפיספסתי ומאז כמה שלא אוסיף ואלמד הבנין יהיה רעוע כי חסר לו יסוד. דוגמאה קונקרטית: כמה תוכנות שעבדתי בהן? החברה בה עבדתי התקמצנה לשלוח לקורס מסודר, הרי אפשר ללמוד לבד מספרים, לפעמים גם יש "ותיקים" ללמוד מהם, לומדים כבר תוך כדי עבודה. וזה בטח נכון לגבי אנשים שהינם חובבי מחשבים + חרוצים + בעלי מוטיבצית למידה עצמית. אני לא עניתי על התנאים האלה וכל כמה שנחשבתי "טובה" לי עצמי תמיד היתה הרגשה שאני מתעסקת במשהו שאין לי מושג בו (מלווה בחרדה מתמדת שיום אחד תתגלה התרמית).
גם בלימודים בבית הספר ובאוניברסיטה הרבה פעמים היתה לי ההרגשה הזו ? כאילו פיספסתי את השעור הראשון, ועכשיו אני צריכה לנחש על מה מדברים. (ושוב, אני נחשבתי תלמידה / סטודנטית טובה).
אבל אולי השורשים הם בכלל רגשיים, הזכרון העיקרי שלי מהגן (כן, שוב הגן), הוא ההרגשה שכולם סביבי ידעו משהו שאני לא יודעת. איזו חברה ציטטה לי פעם משפט מאיזשהוא ספר ? שם הדמות הראשית חיה בהרגשה "שכולם סביבה קיבלו את הוראות ההפעלה ורק היא לא". משהו כללי בחיים שהשליך גם על הלימודים.
אולי כל זה דווקא טיעון בעד חינוך ביתי, ילמד כ"א בקצב שלו ומתוך ענין אמיתי , ואז לא תהיה לו התחושה הזו?
מענין איך נגה שיפרון
מרגישה לגבי הידע שלה. איך את, שאם הבנתי נכון חלק גדול מהידע שלך נלמד באופן עצמאי ולא "מסודר" , מרגישה לגבי הידע שלך?
וחזרה לדישדוש בענין החברים ? אכן השמועות אומרות שילדים בגיל צעיר חיים את דמיונותיהם. בטח כשחיו פעם בקהילה שלמה וכולם הכירו את בני כל הגילאים, אז כמו שכולן ידעו להניק כולם גם ידעו איך מתנהגים ילדים בכל מיני גילאים.
יונת, שאלת:
האם החסרים שאת כותבת עליהם זה משהו שהוא מרגיש שחסר לו, או משהו שאת חושבת שהוא צריך?
אני מודה, חלק מגיע מהפחדים שלי ? רגע, לפי הסדר: חלק מגיע מבעלי, שגם הוא, כל כמה שהוא נהנה לעשות דברים עם חברים וביחוד לקשקש איתם, עדיין הוא "מכריח את עצמו לקום ולעשות" ? ברירת המחדל שלו תמיד תהיה לשבת ולשמוע איזה דיסק או לראות סרט (או את שניהם בו"ז ? תכופות אני מוצאת את הרדיו פתוח במטבח, דיסק מתנגן בווליום אימתני בחדר העבודה, והוא עצמו בסלון, צופה להנאתו באיזה DVD ב"קומנטרי" של הבמאי ועוד מדבר בטלפון תוך כדי) , ולכן הוא להוט מאד "שהילד לא ייצא כמוהו". "דווקא בגלל נטיות הבטלנות שירש ממני זה עוד יותר חשוב לדחוף אותו להיות יותר חברותי", הוא אומר.
עכשיו מגיע תור הפחדים שלי,
אבל מעבר לזה אני חושבת שגם לילד זה חסר. הוא נורא נורא נהנה עם חברו הטוב, שעות הם מבלים ביחד ? בין היתר כי שותפים לדמיונות.
קרן שמש (אמו של החבר) טוענת שהסיכוי למצוא עוד חברות כזו אפסי, והיא בכלל לא בטוחה אם אדם יכול לנהל יותר מחברות אחת כזו בו"ז. אבל ברור לי שהילד רוצה עוד איזה חבר ורבע, זה עולה גם מתוך דברים שהוא אומר ותגובות שהוא מגיב, (אם כי הוא לא אומר כמו הבן של
קרן שמש "אני רוצה חברים חדשים" -אבל בגיל4 ואצל בכורי בפרט צריך הרבה קריאה בין השיטין).
אני בטוחה שזה לא אמור לבוא
במקום הימצאות לבד ולספר סיפורים בקול רם לעצמו; יש יתרונות גם בסיטואציה כזו; חלק מהיתרונות הם במישור כמו של השקעות כספיות ? ככל שגדל הסיכוי כך גם הסיכון. עם חבר יש סיכון לחילוקי דעות, מריבות, תיסכולים, תחרות ? שלבד עם עצמך לא קיימים, אבל מצד שני כשיש תֵאוּם והסכמה ומצליחים לעשות ביחד עם מישהו אחר, השלם גדול מסכום חלקיו. אם תסלחו לי על הסטיה (מהנושא), זה כמו ההבדל בין אוננות וזיון, הראשונה אולי עדיפה על האחרון כשהוא חרא, אבל אין ספק מי מנצח כשהוא טוב.
יונת, אכן לא כל בני האדם חברותיים במידה שווה, אבל האם אין הזאבים הבודדים שביננו ? רובם לפחות ? כאלה בגלל פגיעות ואכזבות שספגו, ולא סתם מטבע בריאתם?
> והתעודדות קטנה לסיום: <
הרבה פעמים אני מסתבכת ושוקעת בתוך ביצת ספקות ופחדים (לגבי הילדים),
וכשמצליחה סוף סוף לצאת אל הגדה ולנגב את הבוץ מהעיניים, מוצאת שם תמיד את אותם הלוחות, ובהם דיבר אחד:
קבלי את הילד שלך כמות שהוא,
תאמיני בו,
תסמכי עליו.
(יונת: ) [u]צריך ליצור סיטואציה חברתית, זה לא בא מעצמו[/u]
([po]ענת גביש[/po], [po]מה הבאתי איתי מפארק הירדן[/po] :)
_הילדים מגיחים מהאוהלים ופונים לענינייהם, וזהו, לא רואים אותם כל היום. רואים, אבל הם לא צריכים מאיתנו כלום.
שטח ענק, המון אוהלים, מליון ילדים, ושקט.
אנשים זזים לאט, ריח אש נדלקת, ולרגע אפשר לדמיין שזה כפר שמתעורר איפושהוא מזמן.
מרגע שמדמיינים את זה אז זה מה שזה נהייה.
הקולות מתחזקים, התנועות מואצות, הילדים באים לבקש אוכל, נהיה חם, הולכים למים, שוהים שם נצח, חוזרים, מכינים אוכל,הולכים להביא מים [...]
בקיצור אנחנו מה זה פראיירים שבאנו רק לשלושה ימים._
אנחנו כחברה לא חיים נכון, לפחות לא מבחינת גידול ילדים, וכשהקושי מרַפֶה את ידי אני חושבת או.קיי., ניסינו, לא הולך. מודה ועוזב ירוחם, אולי אל חינוך ביתי בישראל בשנת 2003 צריך להתייחס כמו אל התנועה הקיבוצית ? ניסיון יפה ומרגש, אבל לא צלח.
ל"בבית" (בנסיבות החברתיות הקיימות) יש חסרונות משלו, להכנסה למערכת - חסרונות אחרים, הבחירה פה היא ברע במיעוטו, וזה מתסכל כי מול הדגמות כמו פארק הירדן אפשר להבין כמה ה"בבית" יותר נכון ויותר טוב כשיש את התנאים הנכונים.
יונת ? תודה על החשיפה. אני מבינה למה לא רצית לספר את זה בפומבי ? הרי זה ממש מסמך אנושי מזעזע. קראתי עם עין אחת עצומה מרוב שהביך אותי לחשוב שאת, את מכל האנשים, עושה דברים כאלה, חושבת מחשבות כאלה. מיד חיפשתי את מספר הטלפון של האגודה לשלום הילד ושל שרותי הרווחה כאחד.
די, ברצינות ? באמת תודה על המאמץ כי צרת רבים וכו'. אמנם במשפחתנו כרגע הענין החברתי הוא האקוטי אבל כמובן שגם אחיו, עכברוש "האם הוא יודע מספיק" אינו נפקד מביתנו ומגיח לו תדיר מן הביוב לעשות שמות בביטחון העצמי.
האסוציאציה שעלתה לי מסיפור ה "אחד בחזקת אפס" היתה התחושה התמידית שמלווה אותי, שחסרים לי יסודות בידע, שיש איזה משהו בסיסי שפיספסתי ומאז כמה שלא אוסיף ואלמד הבנין יהיה רעוע כי חסר לו יסוד. דוגמאה קונקרטית: כמה תוכנות שעבדתי בהן? החברה בה עבדתי התקמצנה לשלוח לקורס מסודר, הרי אפשר ללמוד לבד מספרים, לפעמים גם יש "ותיקים" ללמוד מהם, לומדים כבר תוך כדי עבודה. וזה בטח נכון לגבי אנשים שהינם חובבי מחשבים + חרוצים + בעלי מוטיבצית למידה עצמית. אני לא עניתי על התנאים האלה וכל כמה שנחשבתי "טובה" לי עצמי תמיד היתה הרגשה שאני מתעסקת במשהו שאין לי מושג בו (מלווה בחרדה מתמדת שיום אחד תתגלה התרמית).
גם בלימודים בבית הספר ובאוניברסיטה הרבה פעמים היתה לי ההרגשה הזו ? כאילו פיספסתי את השעור הראשון, ועכשיו אני צריכה לנחש על מה מדברים. (ושוב, אני נחשבתי תלמידה / סטודנטית טובה).
אבל אולי השורשים הם בכלל רגשיים, הזכרון העיקרי שלי מהגן (כן, שוב הגן), הוא ההרגשה שכולם סביבי ידעו משהו שאני לא יודעת. איזו חברה ציטטה לי פעם משפט מאיזשהוא ספר ? שם הדמות הראשית חיה בהרגשה "שכולם סביבה קיבלו את הוראות ההפעלה ורק היא לא". משהו כללי בחיים שהשליך גם על הלימודים.
אולי כל זה דווקא טיעון בעד חינוך ביתי, ילמד כ"א בקצב שלו ומתוך ענין אמיתי , ואז לא תהיה לו התחושה הזו?
מענין איך נגה שיפרון [b]מרגישה[/b] לגבי הידע שלה. איך את, שאם הבנתי נכון חלק גדול מהידע שלך נלמד באופן עצמאי ולא "מסודר" , מרגישה לגבי הידע שלך?
וחזרה לדישדוש בענין החברים ? אכן השמועות אומרות שילדים בגיל צעיר חיים את דמיונותיהם. בטח כשחיו פעם בקהילה שלמה וכולם הכירו את בני כל הגילאים, אז כמו שכולן ידעו להניק כולם גם ידעו איך מתנהגים ילדים בכל מיני גילאים.
יונת, שאלת: [u]האם החסרים שאת כותבת עליהם זה משהו [b]שהוא[/b] מרגיש שחסר לו, או משהו [b]שאת[/b] חושבת שהוא צריך?[/u]
אני מודה, חלק מגיע מהפחדים שלי ? רגע, לפי הסדר: חלק מגיע מבעלי, שגם הוא, כל כמה שהוא נהנה לעשות דברים עם חברים וביחוד לקשקש איתם, עדיין הוא "מכריח את עצמו לקום ולעשות" ? ברירת המחדל שלו תמיד תהיה לשבת ולשמוע איזה דיסק או לראות סרט (או את שניהם בו"ז ? תכופות אני מוצאת את הרדיו פתוח במטבח, דיסק מתנגן בווליום אימתני בחדר העבודה, והוא עצמו בסלון, צופה להנאתו באיזה DVD ב"קומנטרי" של הבמאי ועוד מדבר בטלפון תוך כדי) , ולכן הוא להוט מאד "שהילד לא ייצא כמוהו". "דווקא בגלל נטיות הבטלנות שירש ממני זה עוד יותר חשוב לדחוף אותו להיות יותר חברותי", הוא אומר.
עכשיו מגיע תור הפחדים שלי,
אבל מעבר לזה אני חושבת שגם לילד זה חסר. הוא נורא נורא נהנה עם חברו הטוב, שעות הם מבלים ביחד ? בין היתר כי שותפים לדמיונות. [po]קרן שמש[/po] (אמו של החבר) טוענת שהסיכוי למצוא עוד חברות כזו אפסי, והיא בכלל לא בטוחה אם אדם יכול לנהל יותר מחברות אחת כזו בו"ז. אבל ברור לי שהילד רוצה עוד איזה חבר ורבע, זה עולה גם מתוך דברים שהוא אומר ותגובות שהוא מגיב, (אם כי הוא לא אומר כמו הבן של [po]קרן שמש[/po] "אני רוצה חברים חדשים" -אבל בגיל4 ואצל בכורי בפרט צריך הרבה קריאה בין השיטין).
אני בטוחה שזה לא אמור לבוא [b]במקום[/b] הימצאות לבד ולספר סיפורים בקול רם לעצמו; יש יתרונות גם בסיטואציה כזו; חלק מהיתרונות הם במישור כמו של השקעות כספיות ? ככל שגדל הסיכוי כך גם הסיכון. עם חבר יש סיכון לחילוקי דעות, מריבות, תיסכולים, תחרות ? שלבד עם עצמך לא קיימים, אבל מצד שני כשיש תֵאוּם והסכמה ומצליחים לעשות ביחד עם מישהו אחר, השלם גדול מסכום חלקיו. אם תסלחו לי על הסטיה (מהנושא), זה כמו ההבדל בין אוננות וזיון, הראשונה אולי עדיפה על האחרון כשהוא חרא, אבל אין ספק מי מנצח כשהוא טוב.
יונת, אכן לא כל בני האדם חברותיים במידה שווה, אבל האם אין הזאבים הבודדים שביננו ? רובם לפחות ? כאלה בגלל פגיעות ואכזבות שספגו, ולא סתם מטבע בריאתם?
> והתעודדות קטנה לסיום: <
הרבה פעמים אני מסתבכת ושוקעת בתוך ביצת ספקות ופחדים (לגבי הילדים),
וכשמצליחה סוף סוף לצאת אל הגדה ולנגב את הבוץ מהעיניים, מוצאת שם תמיד את אותם הלוחות, ובהם דיבר אחד:
קבלי את הילד שלך כמות שהוא,
תאמיני בו,
תסמכי עליו.