הרחבה - אני רוצה להעיר כמה הערות כלליות (מצרפת הודעות מהאתר ומתפוז).
כתבתי בדף הבית שלי -
יש ים - לא, אוקיינוס - של תוספים ותרפיות, והמספקים אותם תמיד יטענו שזה הגילוי המדעי הסנסציוני של המאה, האלף, תולדות האנושות, הפלנטה והיקום. גם אם היה לנו כל הכסף וכל הזמן וכל הנכונות שבעולם להפוך את בננו לשפן נסיונות, לא הייו יכולים לנסות ה-כ-ו-ל. על כל תוסף וכל תרפיה אפשר גם למצוא עדויות של אנשים שטוענים שזה עזר להם. (למשל, יש מישהי שטוענת שהבת שלה נרפאה מאוטיזם בעזרת המוצרים של מנאטק ותפילות לישו).
עדויות של הורים אינן נטולות ערך כלל - נהפוך הוא. הרבה פעמים אנחנו צריכים להסתמך עליהן, מחסרונם של מחקרים מסודרים, לפחות בינתיים.
על זה אני רוצה להוסיף: תעשיית התוספים והבריאות היא תעשייה מסחרית שמגלגלת ביליונים, שנכון להיום היא שוק פרוץ, בעיקר מטעמים פוליטיים. אחד הדברים שקורים בה הוא שיזמים זריזים עולים על הגל ומייסדים פירמידות שמשווקות תוספים. קל לטעון טענות מפליגות ולהבטיח הבטחות, בעיקר כשקהל היעד פגיע כמו אנשים שסובלים מבעיות בריאות, או הורים לילדים כאלה, וכאשר אין כל צורך לעמוד בתנאים שוליים כמו הוכחות אמפיריות, קיומן של ההבטחות האלה, או מצפון.
כשאתם שומעים על מוצר שנראה מפתה ומבטיח הבטחות, אני מציעה קודם כול לקחת צעד אחורה ולזכור שיש לנו נטייה להתפתות למי שמפיח בנו תקוות, גם אם אלה תקוות שווא - בעיקר אם אנחנו במצוקה וסובלים. שנית, אני מציעה מאוד להפעיל את
Chelation]הכללים של מוריה products[/po].html#
how evaluate כדי לשפוט אם המוצר שווה את הכסף שלכם. ברוב המקרים, לצערי, התוספים המשווקים כתרופת הפלא פותרת הכול ללא תופעות לוואי הם סתם שמן נחשים במחיר מופקע. במיעוט מהמקרים, מדובר גם בחומרים מזיקים.
סיכום כמה מהכללים של מוריה:
- במחקרים - תוצאות מכמה שיותר משתמשים, שנבחרו באופן רנדומלי ככל האפשר - לא רק כאלה שחוו השפעות חיוביות.
אידאלית - גוף שלישי אובייקטיבי ידוע ומוכר פיקח על המחקר, האנשים השתמשו במוצר לאורך זמן, ולא בנוסף למוצרים אחרים. כל מחקר שאינו כזה - מוטל בספק במקרה הטוב.
- צריכה להיות שקיפות מוחלטת לגבי מרכיבי המוצר. לא מעט מהתוספים שנשאלתי לגביהם נכשלים כבר במבחן הפשוט הזה.
- תוצאות שליליות חשובות לא פחות. תוצאות שליליות חשובות לא פחות. אני אכתוב את זה שוב:
תוצאות שליליות חשובות לא פחות!!!
(ולדעתי עוד יותר - אם אתם מרגישים שאתם לא רוצים לדעת עליהן; זה סימן לכך שהמצוקה עלולה לפגוע בשיקול הדעת שלכם)
כדי לדעת אם המוצר (1) בטוח ו (2) יעיל, אי אפשר לספר רק על צד אחד של התמונה!
להיזהר במיוחד ממוצרים שמכילים הרבה מאוד מרכיבים.
תוספת שלי: להיזהר במיוחד ממוצרים המשווקים בפירמידה.
עוד רעיונות להערכת מוצרים: פעמים רבות, אתרים מביאים סיכום של אמת מדעית כלשהי, ואז קופצים באלגנטיות לטענה שהמוצר/הגישה שלהם ממלאים אחר התנאים האלה - טענה שאותה, כמובן, לא טורחים להוכיח. קל לבדוק את ההצהרות הכלליות ולראות שהן נכונות, ואז ניתן לטעות ולהסיק שגם הטענה שהמוצר עומד בתנאים נכונה, בעיקר כשהטענה מגובה בשלל סופרלטיבים של משתמשים ובעלי מקצוע, אמיתיים או פיקטיביים.
אחת השיטות שאני משתמשת בהן לאחרונה בהערכת תוספים היא חיפוש בגוגל של המוצר בצירוף המילה FRAUD או SCAM או REVIEWS.
לעתים אני מגיעה בעקבות החיפוש לטענות שנראות הגיוניות, לעתים לא. לפעמים קורה דבר מעניין: הצירוף מוביל לעוד אתרים מסחריים שמוכרים את המוצר, כמו למשל מה שקורה עם מיץ נוני. מסתבר שלעתים מפיצי המוצר מציפים את הרשת באתרים "שלהם" כדי למנוע מאנשים לקרוא ביקורות שליליות. האפקט לגביי, לפחות, הוא הפוך במקרה כזה.
התשובה ל
חוט השני לגבי אג'ל היא דוגמה לתהליך החשיבה שהביא אותי לא להמליץ על המוצר.יש שם עוד שיקול שלא הזכרתי כאן - העובדה שיש אלטרנטיבות אמינות שמחירן סביר.
האתר של גיא בן צבי -
www.omega3galil.com, לעומת זאת, היה מקבל ציון טוב מול הבדיקה הזו:
- המחיר סביר
- מובא הסבר רציני ומפורט, וניתן לבדיקה ולהפרכה, על איך המוצר עובד ולמה
- המוצר נבדק על ידי צד שלישי בלתי תלוי
- יש הפנייה למאמרים רבים לגבי מחקרים שעשו גורמים נפרדים ובלתי תלויים זה בזה על התועלת בלקיחת אומגה 3 בשמן דגים.
- אנחנו יודעים בדיוק מאין המוצר מגיע ואיזה תהליך הוא עובר.
- יש התייחסות מפורשת לתופעות לוואי שליליות (הייתי שמחה לראות יותר התייחסויות - למשל, לזה שיש ילדים אוטיסטיים שאינם מגיבים לזה טוב, וכמה שצריכים להוסיף אומגה 6)
- אין הבטחות מפליגות ומוגזמות
- הכי חשוב: אני מכירה את גיא מהפורום שלי כאדם אמין שיודע על מה הוא מדבר...
ועכשיו כמה מילים על אתרים שמזהירים מפני תרמיות. גם את דבריהם לא צריך לקחת כתורה מסיני.
QUACK WATCH, למשל, משתמש בטקטיקות של הפחדה ודמגוגיה - זהות לאלה שאותן הוא מוקיע - כדי לשכנע אנשים נגד כל דבר שאינו שיא המיינסטרים.
WORLD WIDE WARNING עושה רושם של אמין יותר, אבל עדיין מונע-אג'נדה.
אני מציעה שגם את מה שהם כותבים ניקח כחומר למחשבה ופתח לעיון נוסף, ובסופו של דבר נפעיל את שיקול הדעת שלנו.
ועוד הערה קטנה:
כמו שאני נזהרת בלקיחת תרופות חדשות שאין לגביהן נתונים על בסיס משתמשים לאורך זמן, כך אני נזהרת בלקיחת חומרים אחרים שהתגלו רק לאחרונה.
כמובן, משנה מי מציע לי אותם - ובכל זאת, עם השנים נעשינו זהירים יותר בכך אחרי שנכווינו כמה פעמים. היום, הגישה של ד"ר ברגר הזהיר, שמחכה תמיד לקבל נתונים של חצי שנה לפחות מרופאי דאן אחרים לפני שהוא מנסה טיפול חדש, מקובלת עליי יותר מהגישה של ד"ר ברדסטריט החלוץ, החדשן וההרפתקן (אם כי, אם מישהו מהם יהיה מועמד אי פעם לפרס נובל, זה יהיה ד"ר ברדסטריט).
זו כמובן הגישה שלי, ואחרים יכולים להחליט אחרת (ועובדה שרבים מחוליו של ברדסטריט מנסים בהצלחה את הלהיטים התורניים שלו....)
זה נכון על אחת כמה וכמה כשמי שמציע לי חומר חדש ונפלא שרק התגלה (או שהשימוש בו למטרה מסויימת הוא חדש) הוא איזה אלמוני באינטרנט (או, לחלופין, חברת התרופות שגרפה מליונים על וויוקס).
הרחבה - אני רוצה להעיר כמה הערות כלליות (מצרפת הודעות מהאתר ומתפוז).
כתבתי בדף הבית שלי -
יש ים - לא, אוקיינוס - של תוספים ותרפיות, והמספקים אותם תמיד יטענו שזה הגילוי המדעי הסנסציוני של המאה, האלף, תולדות האנושות, הפלנטה והיקום. גם אם היה לנו כל הכסף וכל הזמן וכל הנכונות שבעולם להפוך את בננו לשפן נסיונות, לא הייו יכולים לנסות ה-כ-ו-ל. על כל תוסף וכל תרפיה אפשר גם למצוא עדויות של אנשים שטוענים שזה עזר להם. (למשל, יש מישהי שטוענת שהבת שלה נרפאה מאוטיזם בעזרת המוצרים של מנאטק ותפילות לישו).
עדויות של הורים אינן נטולות ערך כלל - נהפוך הוא. הרבה פעמים אנחנו צריכים להסתמך עליהן, מחסרונם של מחקרים מסודרים, לפחות בינתיים.
על זה אני רוצה להוסיף: תעשיית התוספים והבריאות היא תעשייה מסחרית שמגלגלת ביליונים, שנכון להיום היא שוק פרוץ, בעיקר מטעמים פוליטיים. אחד הדברים שקורים בה הוא שיזמים זריזים עולים על הגל ומייסדים פירמידות שמשווקות תוספים. קל לטעון טענות מפליגות ולהבטיח הבטחות, בעיקר כשקהל היעד פגיע כמו אנשים שסובלים מבעיות בריאות, או הורים לילדים כאלה, וכאשר אין כל צורך לעמוד בתנאים שוליים כמו הוכחות אמפיריות, קיומן של ההבטחות האלה, או מצפון.
כשאתם שומעים על מוצר שנראה מפתה ומבטיח הבטחות, אני מציעה קודם כול לקחת צעד אחורה ולזכור שיש לנו נטייה להתפתות למי שמפיח בנו תקוות, גם אם אלה תקוות שווא - בעיקר אם אנחנו במצוקה וסובלים. שנית, אני מציעה מאוד להפעיל את [url=http://home.earthlink.net/~moriam/[po]Chelation]הכללים של מוריה[/url] products[/po].html#[po]how evaluate[/po] כדי לשפוט אם המוצר שווה את הכסף שלכם. ברוב המקרים, לצערי, התוספים המשווקים כתרופת הפלא פותרת הכול ללא תופעות לוואי הם סתם שמן נחשים במחיר מופקע. במיעוט מהמקרים, מדובר גם בחומרים מזיקים.
סיכום כמה מהכללים של מוריה:
[list=1]
[*] במחקרים - תוצאות מכמה שיותר משתמשים, שנבחרו באופן רנדומלי ככל האפשר - לא רק כאלה שחוו השפעות חיוביות.
[/list]
אידאלית - גוף שלישי אובייקטיבי ידוע ומוכר פיקח על המחקר, האנשים השתמשו במוצר לאורך זמן, ולא בנוסף למוצרים אחרים. כל מחקר שאינו כזה - מוטל בספק במקרה הטוב.
[list=1]
[*] צריכה להיות שקיפות מוחלטת לגבי מרכיבי המוצר. לא מעט מהתוספים שנשאלתי לגביהם נכשלים כבר במבחן הפשוט הזה.
[*] תוצאות שליליות חשובות לא פחות. [b]תוצאות שליליות חשובות לא פחות[/b]. אני אכתוב את זה שוב:
[/list]
[h=3]תוצאות שליליות חשובות לא פחות!!![/h]
(ולדעתי עוד יותר - אם אתם מרגישים שאתם לא רוצים לדעת עליהן; זה סימן לכך שהמצוקה עלולה לפגוע בשיקול הדעת שלכם)
כדי לדעת אם המוצר (1) בטוח ו (2) יעיל, אי אפשר לספר רק על צד אחד של התמונה!
להיזהר במיוחד ממוצרים שמכילים הרבה מאוד מרכיבים.
תוספת שלי: להיזהר במיוחד ממוצרים המשווקים בפירמידה.
עוד רעיונות להערכת מוצרים: פעמים רבות, אתרים מביאים סיכום של אמת מדעית כלשהי, ואז קופצים באלגנטיות לטענה שהמוצר/הגישה שלהם ממלאים אחר התנאים האלה - טענה שאותה, כמובן, לא טורחים להוכיח. קל לבדוק את ההצהרות הכלליות ולראות שהן נכונות, ואז ניתן לטעות ולהסיק שגם הטענה שהמוצר עומד בתנאים נכונה, בעיקר כשהטענה מגובה בשלל סופרלטיבים של משתמשים ובעלי מקצוע, אמיתיים או פיקטיביים.
אחת השיטות שאני משתמשת בהן לאחרונה בהערכת תוספים היא חיפוש בגוגל של המוצר בצירוף המילה FRAUD או SCAM או REVIEWS.
לעתים אני מגיעה בעקבות החיפוש לטענות שנראות הגיוניות, לעתים לא. לפעמים קורה דבר מעניין: הצירוף מוביל לעוד אתרים מסחריים שמוכרים את המוצר, כמו למשל מה שקורה עם מיץ נוני. מסתבר שלעתים מפיצי המוצר מציפים את הרשת באתרים "שלהם" כדי למנוע מאנשים לקרוא ביקורות שליליות. האפקט לגביי, לפחות, הוא הפוך במקרה כזה.
התשובה ל [po]חוט השני[/po] לגבי אג'ל היא דוגמה לתהליך החשיבה שהביא אותי לא להמליץ על המוצר.יש שם עוד שיקול שלא הזכרתי כאן - העובדה שיש אלטרנטיבות אמינות שמחירן סביר.
האתר של גיא בן צבי - www.omega3galil.com, לעומת זאת, היה מקבל ציון טוב מול הבדיקה הזו:
[list=1]
[*] המחיר סביר
[*] מובא הסבר רציני ומפורט, וניתן לבדיקה ולהפרכה, על איך המוצר עובד ולמה
[*] המוצר נבדק על ידי צד שלישי בלתי תלוי
[*] יש הפנייה למאמרים רבים לגבי מחקרים שעשו גורמים נפרדים ובלתי תלויים זה בזה על התועלת בלקיחת אומגה 3 בשמן דגים.
[*] אנחנו יודעים בדיוק מאין המוצר מגיע ואיזה תהליך הוא עובר.
[*] יש התייחסות מפורשת לתופעות לוואי שליליות (הייתי שמחה לראות יותר התייחסויות - למשל, לזה שיש ילדים אוטיסטיים שאינם מגיבים לזה טוב, וכמה שצריכים להוסיף אומגה 6)
[*] אין הבטחות מפליגות ומוגזמות
[*] הכי חשוב: אני מכירה את גיא מהפורום שלי כאדם אמין שיודע על מה הוא מדבר...
[/list]
ועכשיו כמה מילים על אתרים שמזהירים מפני תרמיות. גם את דבריהם לא צריך לקחת כתורה מסיני.
QUACK WATCH, למשל, משתמש בטקטיקות של הפחדה ודמגוגיה - זהות לאלה שאותן הוא מוקיע - כדי לשכנע אנשים נגד כל דבר שאינו שיא המיינסטרים.
WORLD WIDE WARNING עושה רושם של אמין יותר, אבל עדיין מונע-אג'נדה.
אני מציעה שגם את מה שהם כותבים ניקח כחומר למחשבה ופתח לעיון נוסף, ובסופו של דבר נפעיל את שיקול הדעת שלנו.
ועוד הערה קטנה:
כמו שאני נזהרת בלקיחת תרופות חדשות שאין לגביהן נתונים על בסיס משתמשים לאורך זמן, כך אני נזהרת בלקיחת חומרים אחרים שהתגלו רק לאחרונה.
כמובן, משנה מי מציע לי אותם - ובכל זאת, עם השנים נעשינו זהירים יותר בכך אחרי שנכווינו כמה פעמים. היום, הגישה של ד"ר ברגר הזהיר, שמחכה תמיד לקבל נתונים של חצי שנה לפחות מרופאי דאן אחרים לפני שהוא מנסה טיפול חדש, מקובלת עליי יותר מהגישה של ד"ר ברדסטריט החלוץ, החדשן וההרפתקן (אם כי, אם מישהו מהם יהיה מועמד אי פעם לפרס נובל, זה יהיה ד"ר ברדסטריט).
זו כמובן הגישה שלי, ואחרים יכולים להחליט אחרת (ועובדה שרבים מחוליו של ברדסטריט מנסים בהצלחה את הלהיטים התורניים שלו....)
זה נכון על אחת כמה וכמה כשמי שמציע לי חומר חדש ונפלא שרק התגלה (או שהשימוש בו למטרה מסויימת הוא חדש) הוא איזה אלמוני באינטרנט (או, לחלופין, חברת התרופות שגרפה מליונים על וויוקס).