על ידי לאה_מ* » 09 יוני 2002, 09:54
אלה
המצב שאת מתארת אצלכם שונה מהמצב אצלנו מהרבה סיבות:
הצקות החוזרות ונשנות לנעה באות מאותה קבוצת ילדות, שגדולות ממנה בהרבה (מה בכלל ילדות בנות 10 מוצאות בלהציק לילדה בת 5??????) - אצלנו ההתקלויות של עומר הן כל פעם עם ילד אחר - לעתים מהכתה, לעתים מכיתה גבוהה יותר - זה לא משהו חוזר ונשנה, זה יותר נסיבתי (ומבחינה מסויימת נראה לי קשה יותר לטיפול, משום שזה דורש חינוך של כל המערכת, של כל הילדים, ולא טיפול נקודתי בילד מסויים או בקבוצת ילדים מסויימת).
אצלכם ההסעה היא באחריות בית הספר ויש מלווה להסעה - אצלנו ההסעה היא מטעם עירית ת"א, מבוצעת על ידי חברת "אגד", כאשר יש מלווה אחד לשלושה אוטובוסים (כלומר, ב-66% מהזמן עומר נוסע בהסעה שאין בה מלווה). בית הספר אינו אחראי להסעות.
אתם חיים בישוב קטן - יותר הכרות ומעורבות גם של ההורים וגם של בית הספר - אנחנו חיים בתל אביב (על היתרונות והחסרונות שלה, ובמקרה הזה - הרבה חסרונות).
לכן מבחינתי, הטיפול התיאורטי יכול להיות הכנסת תכנית מסודרת לבית הספר למניעת אלימות עם התמקדות בארועים ספציפיים ולימוד הילדים לתעל את עודפי האנרגיה שלהם אחרי הלימודים לכיוונים אחרים, וטיפול יחידני של בית הספר בילדים שיש נגדם תלונות חוזרות ונשנות על התנהגות אלימה, גם אם היא נעשית במסגרת ההסעה ולא במסגרת בית הספר. שאני אגיד לך שאני חושבת שזה מאד ריאלי ויישים? אולי לטווח הארוך, אבל לא כדי לפתור בעיה מיידית.
ובמישור הפרקטי, אני חושבת שהטיפול הטוב ביותר שאני יכולה לתת לעומר הוא להיות קשובה לו, למצוקות שלו, לבקשות שלו, להקשיב לפתרונות שהוא עצמו מבקש - ואם הוא מבקש לא לנסוע הביתה בהסעה, למצוא דרך לאפשר את זה (ואני עדיין לא יודעת מה הדרך הזו). אמנם זו אולי קצת "התחמקות" מהבעיה, אבל אני חושבת שזה יספק פתרון טוב - כי אותם ילדים שהוא רב איתם בהסעה, הוא לא רב איתם בבית הספר.
אני חושבת שהשאלה האם הם ישתפו אותנו בחוויות שלהם - גם השליליות - ומתי הם יעשו זאת, תלויה הרבה מאד בנכונות שלנו להקשיב, להיות אמפתיים, להכיל, אבל להתאפק ולא לומר להם את מה שהם לא ביקשו לשמוע, ובשורה התחתונה - להיות שם עבורם (ואת יודעת שלי זה מאד קשה, כי אני לא נוכחת בבית בצהריים כשהם חוזרים מבית הספר). אני מקווה שאני בונה איתם תשתית איתנה. בכל מקרה אני מנסה לחשוב ולבקר ולתקן את עצמי כל הזמן, כי אין לי ספק, שמה שאני בונה היום יש לו חשיבות אפילו גדולה יותר בעתיד.
אלה
המצב שאת מתארת אצלכם שונה מהמצב אצלנו מהרבה סיבות:
הצקות החוזרות ונשנות לנעה באות מאותה קבוצת ילדות, שגדולות ממנה בהרבה (מה בכלל ילדות בנות 10 מוצאות בלהציק לילדה בת 5??????) - אצלנו ההתקלויות של עומר הן כל פעם עם ילד אחר - לעתים מהכתה, לעתים מכיתה גבוהה יותר - זה לא משהו חוזר ונשנה, זה יותר נסיבתי (ומבחינה מסויימת נראה לי קשה יותר לטיפול, משום שזה דורש חינוך של כל המערכת, של כל הילדים, ולא טיפול נקודתי בילד מסויים או בקבוצת ילדים מסויימת).
אצלכם ההסעה היא באחריות בית הספר ויש מלווה להסעה - אצלנו ההסעה היא מטעם עירית ת"א, מבוצעת על ידי חברת "אגד", כאשר יש מלווה אחד לשלושה אוטובוסים (כלומר, ב-66% מהזמן עומר נוסע בהסעה שאין בה מלווה). בית הספר אינו אחראי להסעות.
אתם חיים בישוב קטן - יותר הכרות ומעורבות גם של ההורים וגם של בית הספר - אנחנו חיים בתל אביב (על היתרונות והחסרונות שלה, ובמקרה הזה - הרבה חסרונות).
לכן מבחינתי, הטיפול התיאורטי יכול להיות הכנסת תכנית מסודרת לבית הספר למניעת אלימות עם התמקדות בארועים ספציפיים ולימוד הילדים לתעל את עודפי האנרגיה שלהם אחרי הלימודים לכיוונים אחרים, וטיפול יחידני של בית הספר בילדים שיש נגדם תלונות חוזרות ונשנות על התנהגות אלימה, גם אם היא נעשית במסגרת ההסעה ולא במסגרת בית הספר. שאני אגיד לך שאני חושבת שזה מאד ריאלי ויישים? אולי לטווח הארוך, אבל לא כדי לפתור בעיה מיידית.
ובמישור הפרקטי, אני חושבת שהטיפול הטוב ביותר שאני יכולה לתת לעומר הוא להיות קשובה לו, למצוקות שלו, לבקשות שלו, להקשיב לפתרונות שהוא עצמו מבקש - ואם הוא מבקש לא לנסוע הביתה בהסעה, למצוא דרך לאפשר את זה (ואני עדיין לא יודעת מה הדרך הזו). אמנם זו אולי קצת "התחמקות" מהבעיה, אבל אני חושבת שזה יספק פתרון טוב - כי אותם ילדים שהוא רב איתם בהסעה, הוא לא רב איתם בבית הספר.
אני חושבת שהשאלה האם הם ישתפו אותנו בחוויות שלהם - גם השליליות - ומתי הם יעשו זאת, תלויה הרבה מאד בנכונות שלנו להקשיב, להיות אמפתיים, להכיל, אבל להתאפק ולא לומר להם את מה שהם לא ביקשו לשמוע, ובשורה התחתונה - להיות שם עבורם (ואת יודעת שלי זה מאד קשה, כי אני לא נוכחת בבית בצהריים כשהם חוזרים מבית הספר). אני מקווה שאני בונה איתם תשתית איתנה. בכל מקרה אני מנסה לחשוב ולבקר ולתקן את עצמי כל הזמן, כי אין לי ספק, שמה שאני בונה היום יש לו חשיבות אפילו גדולה יותר בעתיד.